Toon posts:

Is de Q tec 550 PFC wel veel beter als Chieftec 315Watt PFC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okie ik heb vandaag de Qtec 550 Watt binnen gekregen en wilde mijn chieftec 315W Max vervangen maar tot ik werd zeer verbaasd toen ik de gegevens op beide las: Chietec is 315Max Load met
+5v = 30A
+12V = 15A
+3.3V = 28A
-5V = 0.5A : 2.5W
-12V= 1A 12W
+5VSB = 2A : 10W
Bij Q tec 550 Watt staat
+5v = peak 40 A en Max 30 A <>285Watt
+3.3V = peak 30 A en Max 18 A <>285Watt

+12V = peak 20 A en Max 16 A <>240 Watt
-5V = peak 1 A en Max 0.5 A <>5Watt
-12V= peak 1 A en Max 0.5 A <>12 Watt
+5VSB = peak 3 A en Max 2.5 A

Ok kan iemand mij nu uitleggen waaruit je kunt zien dat de Q tec veel xwaarder moet zijn dan de Chieftec?

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

gewoon geen q-tec kopen is dikke crap.

Wanneer realiseren Nederlanders zich dat goedkoop niet altijd beter is :)

Koop dan een Aopen 400w voor 20- en je hebt een betrouwbare PSu :)

Antwoord op je vraag:
Q-Tec is neit gestabiliseert ;)

[ Voor 14% gewijzigd door funkflex op 15-05-2004 02:50 ]

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb overigens wel vrij positieve reakties gelezen over de Q tec.
Anyways bij belasting is het de volgende waargenomen in de bios:
+5V = 4.89V
+12V = 12,22V
-12V = -11,29V <-> -11,35V
-5V = -4,95V <-> -5V
5VSB = 4,99V <-> 5,02

Id dit nou acceptable voor een zware goede en stabiele voeding???

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 03:13:
Nou ik heb overigens wel vrij positieve reakties gelezen over de Q tec.
Anyways bij belasting is het de volgende waargenomen in de bios:
+5V = 4.89V
+12V = 12,22V
-12V = -11,29V <-> -11,35V
-5V = -4,95V <-> -5V
5VSB = 4,99V <-> 5,02

Id dit nou acceptable voor een zware goede en stabiele voeding???
Als het voor jou werkt dan is het een goede voeding, echter als je meer van je voeding (stabiele lijnen onder alle omstandigheden) gaat eisen gaat het vaak bij een Q-tec fout. OPgegeven waarden zijn meestal niet de werkelijke waarden, maar de piekwaarden die de voeding kan geven. Lees het maar eens na @ GoT er is veel ellende geweest met die voeding

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Het is mij niet helemaal duidelijk of de Chieftech aanduiding het piek of maximum vermogen is - maar als ik er van uit ga dat het om het maximum vermogen gaat is de Chieftech beter met zijn 28A voor de 3.3V lijn en slechter met +5V lijn. Gaat het om het piekvermogen bij de Chieftech dan is de Qtec beter op basis van de specs (en aangezien het berekende vermogen van de Chieftech op 443,4W uitkomt vermoed ik toch dat de aanduiding dus staat voor piekvermogen).

De Qtec 550 kan in ieder geval nooit 550W leveren, de aanduiding 550 staat nl. voor piekvermogen (voor 1 seconde oid, voordat hij de geest geeft) en niet voor het maximum vermogen (wat gedurende langere tijd stabiel geleverd kan worden) :

[center]Specificatie overzicht[/center]
Merk, type12V5V3,3V-12V-5V+5VSBVermogen (Max)TopicPW
Q-tec 550 DualFan Gold 14A 35A 20A 0,5A 0,5A 2,5A 430 W **
Q-tec 500 BigFan LN PFC 14A 25A 14A 0,5A 0,5A 2,5A 360,2 W **
Q-tec 400 Big-Fan 12A 25A 14A 0,5A 0,5A 3A 338,7 W **
Q-tec 400 DualFan 12A 25A 14A 0,5A 0,5A 3A 338,7 W **

[center]Specificatie overzicht[/center]
Merk, type12V5V3,3V-12V-5V+5VSBVermogen (Piek?)TopicPW
Chieftech 315W 15A 30A 28A 0,5A 1A 2A 443,4 W

Mocht je trouwens je +5V iets willen ophogen middels een voltmod: http://www.pctuner.net/php/Articoli/Articolo.php?ID=226 (30+Kohm weerstand + 100Kohm potmeter in serie)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 13:48 ]

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:47

R-B

Blokkert

omfg mijn 500 watt Q-tec is dus niet zo best :+

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 12:58

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

m0n0 schreef op 15 mei 2004 @ 02:49:
gewoon geen q-tec kopen is dikke crap.

Wanneer realiseren Nederlanders zich dat goedkoop niet altijd beter is :)

Koop dan een Aopen 400w voor 20- en je hebt een betrouwbare PSu :)

Antwoord op je vraag:
Q-Tec is neit gestabiliseert ;)
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat jij nog nooit zo'n voeding hebt gehad... Zo zonde,... wel een mening over een produkt en zeer waarschijnlijk geen ervaring...

Ik kan uit ervaring spreken dat goedkoop niet altijd duurkoop is en kan die QTEC dan ook van harte aanbevelen,.. zeker voor die prijs... Een andere goede koop in mijn ogen is de 650Watt Sweex voeding....

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
(jarig!)
Ik ben sowieso van mening op geen enkel onderdeel van je pc te besparen. Lijkt net op een ferrari kopen en dan een 1.4diesel erin zetten. Je voeding is uiteindelijk de supplier van de juice in je systeem.
Als je HQ componenten geen stabiele voeding voorhanden hebben, krijgen ze uiteindelijk vette "klappen", door instabiele stroomaanlevering...

Instagram / YouTube

• Xeo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:39

Xeo

EHM ik zou hem niet kopen....
Die @^%@^@%^ voeding heeft mijn pc opgeblazen....
resultaat... Weg mobo weg voeding.... |:( :(

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 16:30
offtopic:
ja hey, diesels kunnen ook best snel zijn tegenwoordig :P

Over de goedkope voedingen, ik heb er zelf ook geen ervaring mee, maar volgensmij kun je voor de prijs dat je zon 550/650 watt 'goedkope' voeding koopt, netzogoed een goeie 350w halen van een goed merk, dan heb je een stabiele voeding, en een betrouwbaar merk. Ik heb zelf ook gewoon een 350w enermax voeding in mijn P4 zitten, en die trekt het nog gewoon goed, en dat terwijl er 4 hdd's inhangen met alle bijkomende onderdelen.
Just my 2 cents..

oh en volgensmij hoort dit topic in de OH :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sartsj op 15-05-2004 13:57 ]

Verwijderd

Lees het grote Q-tec 550watt topic door :) . Zelf ben ik tevreden eigenaar daarvan en hij weigerd nooit zijn werk :9 . Voor mij nog geen andere voeding hij is goed stabiel en trekt de meeste systemen wel. :Y)

Verwijderd

oh en volgensmij hoort dit topic in de OH
Je hebt helemaal gelijk, was het straal vergeten :D

move CME > Overige Hardware

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 14:29 ]

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:06

Griffin

Is mythical

please houd je mond over een qtec 550 watt voeding.

die dingen (zoals de andere zeggen) zijn sh*t.

Ik heb mn voeding al stiller gemaakt.
En nu wil mn pc soms niet opstarten. (al pc lang heeft uit gestaan)
alle componenten vragen dan te veel stroom en dan doet ie t nie.

als mn voeding dood gaat gaat er een wat betere stabiele en sterkere voeding in.

Verwijderd

Griffin schreef op 15 mei 2004 @ 17:45:
please houd je mond over een qtec 550 watt voeding.

die dingen (zoals de andere zeggen) zijn sh*t.

Ik heb mn voeding al stiller gemaakt.
En nu wil mn pc soms niet opstarten. (al pc lang heeft uit gestaan)
alle componenten vragen dan te veel stroom en dan doet ie t nie.

als mn voeding dood gaat gaat er een wat betere stabiele en sterkere voeding in.
Ik heb 1 Fan er uit gehaald en de adnere op 7 volt laten lopen en hij werkt gewoon nog ardstikke goed. Dus denk dat het misschien een keer bij jou fout geweest kan zijn want een vriend van mij heeft dezelfde voeding ook 1 fan eruit gehaald en loopt ook als een trein. :)

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die Q-tec is gewoon echt een bagger voeding (en ik heb er WEL ervaring mee).
Het klote ding liet steeds mijn pc rebooten, en hij heeft mijn Pioneer DVR-104 opgeblazen.
En geloof het of niet, maar Asus PC Probe gaf een soort van sinus grafiekje toen ik keek hoe de waardes van mijn voeding waren. (Ver boven en onder de miximale waarden)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

DannyVersluis schreef op 15 mei 2004 @ 18:42:
Het klote ding liet steeds mijn pc rebooten, en hij heeft mijn Pioneer DVR-104 opgeblazen.
En geloof het of niet, maar Asus PC Probe gaf een soort van sinus grafiekje toen ik keek hoe de waardes van mijn voeding waren. (Ver boven en onder de miximale waarden)
Nou of jullie hebben pech of ik en mijn kennissen etc. hebben massel. Ik weet wel dat de 550watt versie alleen goed is de rest is redelijk bagger :Y)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
DannyVersluis schreef op 15 mei 2004 @ 18:42:
Asus pc probe is wellicht het probleem... Het is algemeen bekend dat die software alles behalve presies is met het vermelden van waardes.. cpu temp zit er vaak 10* onder of boven etc.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 12:58

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik weet niet of het zin heeft om deze WELLES/NIETES discussie voort te zetten, als mensen vinden dat die QTEC 550Watt voeding slecht is, nou goed, prima,.. ik ben wat anders van mening.

De TS vraagt meningen en die heeft hij gekregen,...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

al de mensen die q-tec afzijken, volgens mij hebben jullie nog nooit zo'n voeding gehad... prima voedingen voor een prima prijs. al het waar is naar zijn geld. en een voeding van 40 euro KAN en MAG je niet vergelijken met een voeding van 100 euro PUNT ik begrijp pest dat een enermax mischien beter is... maar waarom komen dr dan zo weinig q-tecs terug bij de RMA? zelf heb ik 3 chieftec 360 watt voedingen 1 aopen voeding, en ene crappy 300 watter opgeblazen in 6 maanden tijd in mijn systeem, nu zit dr een q-tec 350 in, ik had ook iets tegen dit merk, maar systeem is zelfs op die andere bakken niet zo stabiel geweest. hier draait alles als ene zonnetje. en dit al weer langer dan dat 1 andere voeding mee ging (1 maand en nu ben ik op die q-tec al weer 6 maanden aan het draaien)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 13:55 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 18:45:
[...]

Nou of jullie hebben pech of ik en mijn kennissen etc. hebben massel. Ik weet wel dat de 550watt versie alleen goed is de rest is redelijk bagger :Y)
..dat de Qtec 550W "goed" is omdat meeste mensen nooit rond de ECHTE waardes van die voeding komen.

Maar een Enermax 350W is duidelijk stabieler en beter dan de Qtec.. maar ja.. de Qtec is inderdaad goedkoper!

There is no place like ::1

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

all_by_myself schreef op 15 mei 2004 @ 13:45:
[...]

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat jij nog nooit zo'n voeding hebt gehad... Zo zonde,... wel een mening over een produkt en zeer waarschijnlijk geen ervaring...

Ik kan uit ervaring spreken dat goedkoop niet altijd duurkoop is en kan die QTEC dan ook van harte aanbevelen,.. zeker voor die prijs... Een andere goede koop in mijn ogen is de 650Watt Sweex voeding....
omg, waarom zou ik zeggen datk wel een heb gehad en dan liegen ? Ik ga ervanuit dat we een eerlijke fora hier hebben. JIj hebt een vraag wij hebben antwoord. Ik zeg dat het uit mijn ervaring een kut PSU is dan is het een kut PSU ( imho dan )

en die 550w is crap :) zelfs uitgefikt in de pc bladen :D

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb zelf in mijn PC een Q-Tec 550W PSU en heb er totaal geen problemen mee.

De voltages van het ding zijn ook allemaal gewoon goed:
Afbeeldingslocatie: http://zooi.erik1.nl/voltages.png

alleen de 12v is momenteel 11,80 (springt soms naar 86 zoals op de screenie) maar het scheelt maar heel iets (mag 5% schelen volgens de officiële specificatie geloof ik)

Dit draait met een AthlonXP op 2400MHz (op 1,8v dus nog eens 20% extra energieverbruik :P) een Radeon 9500 videokaart, en 4 HDD's. De rest is irrelevant als het gaat om stroomverbruik.

Ik heb het ooit eens met een multimeter nagemeten, en daarbij was de 5V lijn 5.05V, de 12V lijn 11.90V, en de 3.3V lijn 3.4V.

Met mijn config werkt hij dus gewoon goed :)

Hij zal natuurlijk nooit zoveel aankunnen als een Antec/Enermax 550W ofzo, maar daar is de prijs ook niet naar. (btw: je moet denk ik wel een Quad Xeon 3GHz met 20 HDD's van 15K RPM hebben om continu 550W te trekken, maar dat terzijde :P)

Verwijderd

m0n0 schreef op 17 mei 2004 @ 20:37:
[...]

omg, waarom zou ik zeggen datk wel een heb gehad en dan liegen ? Ik ga ervanuit dat we een eerlijke fora hier hebben. JIj hebt een vraag wij hebben antwoord. Ik zeg dat het uit mijn ervaring een kut PSU is dan is het een kut PSU ( imho dan )

en die 550w is crap :) zelfs uitgefikt in de pc bladen :D
jij kan wel zeggen dat het een kut PSU is, en jij er geen goede ervaringen mee hebt, maar dat betekend niet automatisch dat het slecht hoeft te zijn. en als jij het een kut PSU vind dan hoeven wij dat niet te vinden. voor een budget systeem koop ik rustig ene q-tec hoor, en in mijn eigen pc heb ik hem ook tijdelijk gekocht om ff door te sparen voor een enermax, maar hij bevalt zo goed dat ik hem lekker laat zitten. dat bevallen is ook prijstechnisch. voor de 30 euro die de mijne kosste verwachtte ik een veel brakkere voeding. mijn voeding heeft prima stabiele (zelfs iets hoge) voedingslijnen op toch een redelijk zwaar systeem. denk voor je blaat aub.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

Shunt

Boe

ik ooit eens een 550 W qtecje gekocht en tot dat hij het niet meer doet of instabiele waardes weer geeft houd ik deze. (heb hem vorige maand in moeten ruilen omdat hij niet meer wou booten met mijn hdd's er bij. maar dan wel weer werken als hij de hdds niet tegelijk op hoefde te spinnen met de rest van het systeem :P) mare laatst een fan mod er op gedaan (potmetertje van 100 ohm tussen de fans) en nu heb ik een ultra stille redeijk goede voeding. die ik voor 10 euro heb gekocht. dus tot die tijd dat hij echt defect is (dan ga ik bij die winkel geen qtec meer halen maar gebruik ik het geld daar van om een goede 550 enermax ofzo te halen :P)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Tot die conclusie ben ik ook al eens gekomen:
Verwijderd in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 3"

De vermogensaanduiding bij Q-tec is gewoon een verkoopstechniek.

Verwijderd

Denk dat je gewoon een grotere kans loop om een brakke voeding te kopen met Q-tec. Ze zullen niet allemaal slecht zijn maar er zullen wel mindere tussen zitten. Verder heb je met 550W (imo vertekende waarde) genoeg speling om de schommelingen op te vangen, en hij zal eerder te vergelijken zijn met een 300-400W voeding alleen klinkt 550W beter. Ik ben blij dat ik aardig lang geleden meteen een enermax 431W gekocht heb, het was toen een beetje overkill :p maar heb er nooit problemen mee en hoef bij upgrades niet te denken aan m'n voeding.

My 2 cents

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07
Ik wil niet zeggen dat die Q-Tec voeding echt slecht is. Maar voor het zelfde geld kun je ook een Chieftec 360 Watt Dual Fan voeding kopen die sowieso een stuk stiller is en zover ik weet ook nog een hoger aantal ampére kan leveren op de belangrijkste lijnen.
Ik zal even opzoeken wat de waarden precies zijn.

Even de prijsvergelijking:
Q-Tech 550W Dual Fan Gold € 38,=
Chieftec 360W Dual Fan € 40,= (bij ons in de winkel iig)

[ Voor 1% gewijzigd door Marcj op 19-05-2004 09:49 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 13:53:

<knip>

zelf heb ik 3 chieftec 360 watt voedingen 1 aopen voeding, en ene crappy 300 watter opgeblazen in 6 maanden tijd in mijn systeem

<knip>
Hoe krijg je dat in godsnaam voor mekaar :? Zegt denk ik meer over jouw vaardigheid/handigheid dan over die voedingen. Of wil je nu concluderen dat die Qtec van je beter is dan die Chieftecs "want hij doet het nog" :?

Verwijderd

Leuk om te zien dat de meningen zo verdeeld zijn. Ik heb pas mijn voeding vervangen en ben dus flink op zoek geweest naar reviews en meningen. Uiteindelijk is de Qtec weggegaan en er een Zalman 400 voor teruggekomen. Leuk is wel dat de Zalman meer vermogen geeft dan de 550 watt van Qtec. Maar goed, het gaat hier niet om Zalman, die is 2 x zo duur.

De 550 geeft minder vermogen dan de naam doet vermoeden.

De 550 werkt prima als je hem niet al te zwaar belast. Bij zware belasting gaan al snel verschillende waardes schommelen.

Heb je dus een redelijk standaard systeempje, dan moet het prima kunnen draaien. Wil je je P4 gaan overklokken samen met je nieuwe Nvidia kaart, en al je 6 harde schijven, DVD brander, CDrom drive enz aan de praat houden, vergeet het dan maar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 09:50:
[...]

Hoe krijg je dat in godsnaam voor mekaar :? Zegt denk ik meer over jouw vaardigheid/handigheid dan over die voedingen. Of wil je nu concluderen dat die Qtec van je beter is dan die Chieftecs "want hij doet het nog" :?
hoe ik het voor elkaar kreeg zou ik niet weten, niks vreemds mee gedaan, misschien slurpt m'n pc te veel of is de 220 volt te piekerig/krap ikkke niet weten... maar ze zijn wel overleden. ook garantie oip gehad, en uiteindelijk geld terug, en ik concludeer dat toch ook helemaal niet. alleen in mijn systeem presteert de q-tec beter dan de andere merken die dr in gezeten hebben. dat is wat ik zeg. en zeg helemaal niet dat die andere voedingen slecht zijn. heb ook een systeem staan waar de chieftec 360 het prima in doet. al 2 jaar

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 09:51:
Heb je dus een redelijk standaard systeempje, dan moet het prima kunnen draaien. Wil je je P4 gaan overklokken samen met je nieuwe Nvidia kaart, en al je 6 harde schijven, DVD brander, CDrom drive enz aan de praat houden, vergeet het dan maar.
Dan heb ik zeker een qtec met een goede motivatie ofzo, want mijn situatie is ongeveer diegene die je hierboven schetst, alleen dan geen P4 maar AMD (1533MHz --> 2400MHz), geen NVidia Maar ATi (9500@9700), geen 6 maar 4 HDD's, wel een DVD Fikker maar geen CDROM (optical drives gebruiken trouwens erg weinig stroom in verhouding tot de rest)

Verwijderd

Dat zei ik: met een standaard systeem moet het wel lukken! >:)
Erik1 schreef op 19 mei 2004 @ 11:03:
[...]

Dan heb ik zeker een qtec met een goede motivatie ofzo, want mijn situatie is ongeveer diegene die je hierboven schetst, alleen dan geen P4 maar AMD (1533MHz --> 2400MHz), geen NVidia Maar ATi (9500@9700), geen 6 maar 4 HDD's, wel een DVD Fikker maar geen CDROM (optical drives gebruiken trouwens erg weinig stroom in verhouding tot de rest)
Pagina: 1