Verwijderd

Topicstarter
Er zijn geen directe aanwijzingen dat reïncarnatie bestaat.
Ik stel me de vraag of reïncarnatie op een bepaalde wijze misschien toch bestaat.

Wanneer ik mezelf bekijk vanaf het moment van de geboorte (of de conceptie) tot mijn dood ben ik een wezen met bepaalde acties.
Er zijn de daden die ik doe, de gedachten die ik heb, de woorden die ik spreek, mijn gevoelens.
Op een bepaalde manier bekeken lijk ik een zender die een constante stroom "gegevens" ""informatie" uitstuur vanuit mezelf richting het heelal.
Die constante stroom van informatie die ik uitstuur hebben op sommige vlakken invloed.

Heel concreet : ik neem een hamer sla er mee op een steen en die steen verbrijzeld. dat is de directe onmiddellijke invloed. Maar door dit te doen heb ik niet alleen de steen verbrijzeld maar heb ik dan ook niet tegelijkertijd het ganse heelal veranderd in een bepaalde richting die anders is dan wanneer ik de hamer zou gebruikt hebben om iemand het hoofd er mee in te slaan.
Mijn actie, de steen verbrijzelen is een ander soort informatie dat ik uitstuur dan wanneer ik iemands hoofd verbrijzel.

Mijn ganse leven stuur ik bepaalde informatie uit richting heelal maar stopt die informatie of gaat ze eindeloos verder ? De invloed die ik uitoefen op de steen lijkt niet te stoppen bij de steen maar gaat eindeloos verder. Ik heb totaal geen geheel overzicht wat het simpel verbrijzelen van de steen allemaal teweegbrengt in het heelal.

Wanneer ik dood ga, ben ik wel dood. Maar de informatie die ik aan het heelal heb uitgezonden leeft die niet verder in de invloed die ik op het heelal uitoefen.

Er bestaat geen apparaat waarmee ik mijn invloed mee kan volgen. Maar al hetgeen ik doe, denk, spreek enz. draagt dat niet het etiket "mijn invloed". Hebben al die energiepakketjes niet als gemeenschappelijkheid dat ze via mij gepasseerd zijn.

Stel dat het mogelijk zou zijn om "mijn invloed" een extra etiket mee te geven.

Bijvoorbeeld het conceptie moment draagt het etiket "mijn invloed 1", na 1 seconde krijgt het "mijn invloed 2". Iedere seconde verhoog ik het getal met 1.
Stel dat ik 1 miljard seconden leef dan krijgt het stervensmoment het etiket "mijn invloed 1.000.000.000".

Nu ben ik dood en ieder pakketje informatie gaat zijn weg door het heelal. Al die pakketjes informatie hebben één gemeenschappelijk kenmerk namelijk dat ik er de zender van was.

Nu stel ik mij de vraag, zou het kunnen dat op een bepaald moment al die pakketjes informatie die als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat ik er de zender van was ooit door toeval terug allemaal op één punt tesamen kunnen komen ?

Een vervolgvraag die ik me stel.

Ik ben niet alleen zender maar ook ontvanger.

Mijn geboorte was het resultaat van het samengaan van een bepaald aantal factoren.
Nu ga ik ook al die factoren een etiketje geven en nummeren. Ze hebben allemaal één gemeenschappelijk gegeven namelijk "Bijgedragen tot mijn conceptie".
Gaan deze energiepakketjes ook niet eindeloos verder ? Met als gemeenschappelijk gegeven dat ze bijgedragen hebben tot mijn conceptie.

En dan stel ik mij de vraag is het mogelijk dat deze "pakketjes" op een bepaald moment door toeval terug samenkomt in zo'n volgorde dat er alweer een conceptie plaats grijpt.

Ben ik dat dan ?

Zou dit een vorm van reïncarnatie kunnen zijn ?

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
Wat een verhaal. Ergens eeuh klinkt het helemaaaal niet logisch. Ik heb ook geen id hoe je erbij gekomen bent. ( tis wel laat, maar ben wel van mening dat de beste "gesprekken" snachts na 12en plaats vinden :) )

Ik zelf heb wel eens nagedacht over reincarnatie, maar denk dat je dit nooit zult beseffen als je dus werkelijk weer opnieuw geboren zal worden. Ik denk ook niet dat dit zal gebeuren. Gebeurt het wel, dan weet jij iig niet meer dat je er al voorheen geweest bent. Maar het kan gewoon niet. Jij bent iemand die ontstaan is uit een eeuh bevruchting van de eicel en 1 van de miljoenen zaadcelletjes. Al dit zaadcelletjes zijn verschillende kinderen, en het had wel iemand anders geworden kunnen zijn, en niet jij. Ik denk dat je maar 1 keer leeft en zodra je dood bent je ook echt dood bent. Ergens heel jammer, maar zo is het denk ik wel. Daarom hebben mensen ook de hemel bedacht, maar dat terzijde.

Jou bepaalde vorm van reincarnatie lijkt me btje vergezocht. Ik ben wel iemand die gelooft in toeval en dat niet alles gebeurt met een rede, omdat je er zelf bij bent. jij maakt de beslissingen. en dat is niet allemaal voorgestippeld. dat kan gewoon niet :D omdat wij allemaal individuen zijn en niet geprogrammeerd. ( al is het idee van the matrix zo slecht niet ;) )

ik denk ook niet dat je over een geest beslist, maar gewoon over hersenen waarmee je denkt. en daar gebeurt het allemaal. je hebt niet eueh iets in je wat je emotineel maakt, of agressief, of iets van een geest. emotie is namelijk een ding wat op dat moment gebeurt. zelfde als agressie. het zijn allemaal gevolgen van.

maar tis al laat :P en ik ga maar eens slapen, anders zeurt mijn vriendin morgen dat ik al zo vroeg moe ben :P

wat ik me nu bedenk is dat ik het belangrijkste vergeet...

over die steen. jij bent van mening dat doordat jij die steen aan gruzelementen slaat je iets verandert in de wereld. mijn vraag dan WAAROM, ja omdat je die hamer ook kan gebruiken als wapen om iemand op ze hoofd te slaan. maar dat is geen reden. want daar is een hamer niet voor gemaakt. dan ziet er dus ergens in jou hoofd een stukje los, of wil je iets anders zien dan normaal is, en dan kom je op het id van hey, als ik nou eens op iemand zijn hoofd ga slaan....

lebbis heeft een mooi stukje over toeval. zit bijna op het eind van zijn show Zwart. gaat over "Er is niets dat ik zou willen missen, vissen" mooi stukje :)

[ Voor 18% gewijzigd door orange.x op 15-05-2004 02:19 ]

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 01:53:
[...]
Heel concreet : ik neem een hamer sla er mee op een steen en die steen verbrijzeld. dat is de directe onmiddellijke invloed. Maar door dit te doen heb ik niet alleen de steen verbrijzeld maar heb ik dan ook niet tegelijkertijd het ganse heelal veranderd in een bepaalde richting die anders is dan wanneer ik de hamer zou gebruikt hebben om iemand het hoofd er mee in te slaan.
Mijn actie, de steen verbrijzelen is een ander soort informatie dat ik uitstuur dan wanneer ik iemands hoofd verbrijzel.
Juist, maar wat voegt dat toe? Er hadt net zo goed een rat langs kunnen lopen die tegen dat steentje stoot waardoor dat steentje op de weg terecht komt, waarna er een wals aan komt rijden die dat steentje plet. Of beter gezegd een massa deelt in kleinere stukjes massa waar wat vervormingsenergie, warmte en vrijwingsenergie aan te pas komt. En dat gaat zijn eigen leven leiden. Oke, maar dat zijn minimale invloeden die het grote geheel, nl het heelal waarover je spreekt in feite niet tot nauwelijks kunnen beinvloeden.
Mijn ganse leven stuur ik bepaalde informatie uit richting heelal maar stopt die informatie of gaat ze eindeloos verder ? De invloed die ik uitoefen op de steen lijkt niet te stoppen bij de steen maar gaat eindeloos verder. Ik heb totaal geen geheel overzicht wat het simpel verbrijzelen van de steen allemaal teweegbrengt in het heelal.
Zoals ik al zij, die informatie zal zijn eigen leven leiden (dus eindeloos verder), er komt namelijk een mug aan die op de steenkorreltjes gaat staan, waarna een zo'n korreltje aan het pootje blijft kleven waarna deze ergens terecht komt op bijvoorbeeld Jan Peter Balkenende, omdat het mugje s'nachts toevallig daar wat bloed ging drinken :9 . Ja, en wat dan nog? Balkenende zal er niets van merken. Hij douchet zich s'morgens/s'avonds en het steenkorreltje komt ergens op de bodem van de altantische oceaan terecht als de waterzuiveringsinstallatie dat steenkorreltje er niet uitfilterd. Hoe het ook zij, we zorgen allemaal voor een veranderende loop van bepaalde zaken. Dat gaat weer zijn eigen leven lijden. De invloed die jij hebt uitgeoefend is blijvend, maar in feite ook minimaal. Niemand die gaat analyseren waarom/waardoor een bepaald steenkorreltje verbrijzeld werd.
Ik zie hier dus niet in wat jou uitgezonde informatie zoals jij het noemt te maken heeft met reïncarnatie.
Wanneer ik dood ga, ben ik wel dood. Maar de informatie die ik aan het heelal heb uitgezonden leeft die niet verder in de invloed die ik op het heelal uitoefen.
Juist, maar ik denk dat jij bedoeld 'in de invloed die ik op het heelal destijds uitgeoefend heb' (als je dood bent en vergaan, oefen je geen invloed meer uit. Je voegt namelijk geen nieuwe informatie of invloeden meer toe.).
[...]
Bijvoorbeeld het conceptie moment draagt het etiket "mijn invloed 1", na 1 seconde krijgt het "mijn invloed 2". Iedere seconde verhoog ik het getal met 1.
Stel dat ik 1 miljard seconden leef dan krijgt het stervensmoment het etiket "mijn invloed 1.000.000.000".

Nu ben ik dood en ieder pakketje informatie gaat zijn weg door het heelal. Al die pakketjes informatie hebben één gemeenschappelijk kenmerk namelijk dat ik er de zender van was.
So what? Genummerd zijn ze niet, het is alleen bekend dat er een invloed op bv dat steentje heeft uitgeoefend. En of jij of die rat in combinatie met wals de invloed uitoefend doet in feite helemaal niet terzake.
Nu stel ik mij de vraag, zou het kunnen dat op een bepaald moment al die pakketjes informatie die als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat ik er de zender van was ooit door toeval terug allemaal op één punt tesamen kunnen komen ?
Dit lijkt sterk op de lankreo zoals ik het noem. Het is namelijk het omgekeerde van de oerknal en de hele ontwikkeling die daarna komt. Maar daar geloof ik niet in. Verder vindt ik het heel irrealistisch om te denken dat de invloed die jij hebt uitgeoefend op bijvoorbeeld een geheugenmem, zich samen gaat binden naar een gemeenschappelijk punt met de invloed van de steenkorreltjes en de energie die daarbij vrijkomt. Als dat ooit zou gebeuren zou de aarde en zelfs het heelal op z'n kop staan. Dit bestaat gewoon niet.
Een vervolgvraag die ik me stel.

Ik ben niet alleen zender maar ook ontvanger.

Mijn geboorte was het resultaat van het samengaan van een bepaald aantal factoren.
Nu ga ik ook al die factoren een etiketje geven en nummeren. Ze hebben allemaal één gemeenschappelijk gegeven namelijk "Bijgedragen tot mijn conceptie".
Gaan deze energiepakketjes ook niet eindeloos verder ? Met als gemeenschappelijk gegeven dat ze bijgedragen hebben tot mijn conceptie.
Natuurlijk gaat energie verder. Wet van behoud van energie. Dus energie is eindeloos, maar kan zich wel onherkenbaar voortzetten.
En dan stel ik mij de vraag is het mogelijk dat deze "pakketjes" op een bepaald moment door toeval terug samenkomt in zo'n volgorde dat er alweer een conceptie plaats grijpt.

Ben ik dat dan ?

Zou dit een vorm van reïncarnatie kunnen zijn ?
Nee, daarvoor is de microwereld veel te groot. Je zult nooit een excacte dezelfde situatie meer tegenkomen. Denk maar aan hoeveel factoren er weer hetzelfde zouden moeten zijn. Dat is gewoon onmogelijk. Enkele factoren: omgevingstemperatuur, dichtheid van de lucht ter plaatse (hoeveelhied stiksof, zuurstof gehalte zal weer anders zijn), die energie die van de zwevende moleculen ter plaatse, de botsing van de eicelletjes zal anders zijn (snelheid, energie, plek van botsing, de manier van samensmelten), de eicellen zouden excact gelijk moeten zijn als aan toen jij gevormd werd, etc. etc. Ik heb nu enkel nog maar iets minims genoemd van de legio factoren. Het is dus niet mogelijk naar mijn mening, behalve als je in een almachtige God geloofd die alles bestuurd, en dus alles ook terug kan herleiden.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Verwijderd

Je formuleert hier eerst in simpele termen de chaos-theorie, waarbij een vlinder die met z'n vleugels slaat ergens anders op de wereld een tornado kan veroorzaken. Vervolgens suggereer je echter dat die acties en de gevolgen "op de een of andere manier weer terugkomen op een bepaald punt". Ligt het aan mij of volgt dit niet logischerwijs uit je verhaal?

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Een actie heeft een reactie tot gevolg, en aangezien het heelal wellicht een oneindige tijd doorloopt kan dit inderdaad grote effecten hebben. Dit werkt echter via een boomstructuur.

Ik zie echter niet hoe deze boomstructuur in omgekeerde volgorde een reincarnatie zou kunnen veroorzaken.

Ik geloof wel in een soort karma die in je volgende [leven] je geluk bepaalt. Gezien mijn ongeluk in de liefde zal ik in mijn vorige leven wel een enorme player geweest zijn.

Verwijderd

Je kunt je beter eerst gaan afvragen of er iets bestaat zoals een 'ziel' of een 'geest'. Naast dit is er niets wat een persoon met een compleet ander dna gelijk maakt aan een persoon van een andere tijd.

Andere hersenen, andere herinneringen, andere omgeving, andere opvoeding, ander uiterlijk, geheel ander dna, etc.

Wat maakt jou hetzelfde persoon, naast dat alles anders is?
Op die manier kan ik mij namelijk ook gaan inbeelden dat ik iedereen ben op de aarde, ook jou. Het enige waardoor ik daar niet van bewust ben is het feit dat ik jullie hersenen niet heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mastermind schreef op 15 mei 2004 @ 15:11:
Een actie heeft een reactie tot gevolg, en aangezien het heelal wellicht een oneindige tijd doorloopt kan dit inderdaad grote effecten hebben. Dit werkt echter via een boomstructuur.

Ik zie echter niet hoe deze boomstructuur in omgekeerde volgorde een reincarnatie zou kunnen veroorzaken.

Ik geloof wel in een soort karma die in je volgende [leven] je geluk bepaalt. Gezien mijn ongeluk in de liefde zal ik in mijn vorige leven wel een enorme player geweest zijn.
Maar wat is dat eventuele volgende leven ? (of vorige leven)
Hoe gaat dat technisch in zijn werk ? Of hoe zou dat op grond van onze huidige inzichten eventueel technisch in zijn werk kunnen gaan ? Of misschien juist onmogelijk zijn op grond van onze huidige inzichten.

Is er ergens een pakje energie dat het etiket "ik" draagt ?
Op grond van onze huidige inzichten lijkt dit onmogelijk. Omdat toch alles veranderlijk is.
Zover ik begrijp lijkt er geen onveranderlijke "ik" te zijn.

Maar misschien zou het eventueel wel kunnen op de manier zoals ik het (misschien onbegrijpelijk) probeer te omschrijven.
Hoewel alles veranderlijk is en ieder onderdeel dat tot de vorming van mijn "ik" heeft bijgedragen onstabiel is en zijn eigen weg verder gaat, zou het misschien wel kunnen dat ze op een bepaald moment ergens in het heelal alweer tesamen komen. En als dat samengaan nu een mens heeft veroorzaakt zal dat opnieuw samengaan misschien opnieuw een mens veroorzaken en ben ik dan die mens ?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 17:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Karel V schreef op 15 mei 2004 @ 10:43:
[...]

Juist, maar wat voegt dat toe? Er hadt net zo goed een rat langs kunnen lopen die tegen dat steentje stoot waardoor dat steentje op de weg terecht komt, waarna er een wals aan komt rijden die dat steentje plet. Of beter gezegd een massa deelt in kleinere stukjes massa waar wat vervormingsenergie, warmte en vrijwingsenergie aan te pas komt. En dat gaat zijn eigen leven leiden. Oke, maar dat zijn minimale invloeden die het grote geheel, nl het heelal waarover je spreekt in feite niet tot nauwelijks kunnen beinvloeden.
Het punt voor mij is niet hoe groot de invloed is. Het punt is dat er van mij uit een signaal vertrekt richting heelal.
Er is een klein beetje energie via mij richting heelal gegaan en ik heb er bij wijze van spreke een stempel op gedrukt.
Hoe groot de invloed is op het heelal is niet relevant voor de redenering.
[
Zoals ik al zij, die informatie zal zijn eigen leven leiden (dus eindeloos verder), er komt namelijk een mug aan die op de steenkorreltjes gaat staan, waarna een zo'n korreltje aan het pootje blijft kleven waarna deze ergens terecht komt op bijvoorbeeld Jan Peter Balkenende, omdat het mugje s'nachts toevallig daar wat bloed ging drinken :9 . Ja, en wat dan nog? Balkenende zal er niets van merken. Hij douchet zich s'morgens/s'avonds en het steenkorreltje komt ergens op de bodem van de altantische oceaan terecht als de waterzuiveringsinstallatie dat steenkorreltje er niet uitfilterd. Hoe het ook zij, we zorgen allemaal voor een veranderende loop van bepaalde zaken. Dat gaat weer zijn eigen leven lijden. De invloed die jij hebt uitgeoefend is blijvend, maar in feite ook minimaal. Niemand die gaat analyseren waarom/waardoor een bepaald steenkorreltje verbrijzeld werd.
Ik zie hier dus niet in wat jou uitgezonde informatie zoals jij het noemt te maken heeft met reïncarnatie.
Het gaat dus zijn eigen leven leiden. Maar in een bepaald opzicht lijkt het mij dat het mijn etiket blijft dragen.

In het ganse heelal bekeken is er veel meer energie maar slechts een deel van al die energie is via mij gepasseerd. Die stempel blijft het dragen "via mij gepasseerd".

Het enige wat ik wou zeggen is dat ik het over die energie wil hebben.
Juist, maar ik denk dat jij bedoeld 'in de invloed die ik op het heelal destijds uitgeoefend heb' (als je dood bent en vergaan, oefen je geen invloed meer uit. Je voegt namelijk geen nieuwe informatie of invloeden meer toe.).
Kan ik niet zeggen : ik leef verder in de stempel die ik op het heelal heb gedrukt ?
So what? Genummerd zijn ze niet, het is alleen bekend dat er een invloed op bv dat steentje heeft uitgeoefend. En of jij of die rat in combinatie met wals de invloed uitoefend doet in feite helemaal niet terzake.
Het zijn denkbeeldige etiketten.

Misschien doet mijn invloed niet ter zake.
Stel dat ik een leugenaar ben. Dat mijn leven gekenmerkt is door liegen. Dan doe ik wel de hoeveelheid leugens in het heelal toenemen.
Stel dat ik een romantisch mens ben. Dan doe ik wel de hoeveelheid romantiek in het heelal toenemen.
Dit lijkt sterk op de lankreo zoals ik het noem. Het is namelijk het omgekeerde van de oerknal en de hele ontwikkeling die daarna komt. Maar daar geloof ik niet in. Verder vindt ik het heel irrealistisch om te denken dat de invloed die jij hebt uitgeoefend op bijvoorbeeld een geheugenmem, zich samen gaat binden naar een gemeenschappelijk punt met de invloed van de steenkorreltjes en de energie die daarbij vrijkomt. Als dat ooit zou gebeuren zou de aarde en zelfs het heelal op z'n kop staan. Dit bestaat gewoon niet.
Ik stel me gewoon de vraag of het mogelijk is dat door toeval al die pakketjes in één punt samen kunnen komen.

Ik begrijp niet waarom wanneer het zou gebeuren de aarde en zelfs het heelal daardoor op zijn kop zou staan.
Ik begrijp ook niet waarom dit gewoon niet bestaat.
Natuurlijk gaat energie verder. Wet van behoud van energie. Dus energie is eindeloos, maar kan zich wel onherkenbaar voortzetten.
Misschien inderdaad onherkenbaar, maar mij lijkt het wel dat van de totale hoeveelheid energie er wel een bepaalde hoeveelheid via mij is gepasseerd.
Misschien is het wel onherkenbaar maar niet alle energie is via mij gepasseerd.
En zodoende is er wel een verschil. Het ene wel, en het andere niet.
Nee, daarvoor is de microwereld veel te groot. Je zult nooit een excacte dezelfde situatie meer tegenkomen. Denk maar aan hoeveel factoren er weer hetzelfde zouden moeten zijn. Dat is gewoon onmogelijk. Enkele factoren: omgevingstemperatuur, dichtheid van de lucht ter plaatse (hoeveelhied stiksof, zuurstof gehalte zal weer anders zijn), die energie die van de zwevende moleculen ter plaatse, de botsing van de eicelletjes zal anders zijn (snelheid, energie, plek van botsing, de manier van samensmelten), de eicellen zouden excact gelijk moeten zijn als aan toen jij gevormd werd, etc. etc. Ik heb nu enkel nog maar iets minims genoemd van de legio factoren. Het is dus niet mogelijk naar mijn mening, behalve als je in een almachtige God geloofd die alles bestuurd, en dus alles ook terug kan herleiden.
De grote hoeveelheid factoren lijkt me inderdaad ook een groot obstakel.

Toch zou eventueel de tijd in het voordeel kunnen spelen.
Ook een factor zou kunnen zijn of de hoeveelheid energie in het heelal nu toeneemt of niet. Wanneer de hoeveelheid energie in het heelal stabiel en onveranderlijk is dan is het slechts de combinatie van een eindig aantal factoren.
Om de hoeveel tijd zou die combinatie opnieuw kunnen voorkomen. Is er zoveel tijd.
Pagina: 1