Levert cas2 ipv cas3 geheugen ook meer frames op in games?

Pagina: 1
Acties:

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
ik wil 1 gig mem kopen nu kan ik kiezen tussen pc3200 cas2 en pc3200 cas3.
Nu weet ik wel dat cas 2 snellere timings geeft, maar maakt dat nou ook echt uit in games?
Krijg ik straks in Farcry dan 60 frames met cas2 en 50 frames met cas3 geheugen?
Of moet ik eerder aan 1 frame winst denken.
Sandra geeft weliswaar betere waardes maar dat is meer een theoretische benchmark die niets zegt.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:59
ErikRo schreef op 15 mei 2004 @ 00:43:
ik wil 1 gig mem kopen nu kan ik kiezen tussen pc3200 cas2 en pc3200 cas3.
Nu weet ik wel dat cas 2 snellere timings geeft, maar maakt dat nou ook echt uit in games?
Krijg ik straks in Farcry dan 60 frames met cas2 en 50 frames met cas3 geheugen?
Of moet ik eerder aan 1 frame winst denken.
Sandra geeft weliswaar betere waardes maar dat is meer een theoretische benchmark die niets zegt.
Ik zelf heb er Cas 3 in hangen, en ik ben er best tevreden over.
maar denk zelf dta het niet echt veel uit zal maken , behalve de echte tweakers
konnen wel een heel klein beetje gebruik maken van die snelheids winst.
Alleen bij benchmark proggramma's zal je het wel merken.
Maar bij games niet echt.
Zo zie ik het zelf.

Maar als iemand anders het anders ziet mag hij het natuurlijk gewoon zeggen, daar kunnen we wat van leren.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Verwijderd

niet luisteren

naar die gast voor mij cas 2 en cas 3

maakt wel verschil uit cas 2 is gewoon vele malen sneller

gewoon cas 2 kopen en laat de gast met zijn cas 3 maar lekker gaar koken met

zijn slome ram modulletjes

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-07 14:28

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 02:53:
niet luisteren

Een beetje respect voor een medetweaker mag ook wel denk ik? :?

Toon eens even aan dat cas2 vele malen sneller is dan cas3?

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 23:13

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

zal een paar fps schelen :P

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:47

BioHazard

*\o/*

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 02:53:
niet luisteren

Chill man :?
Ik denk dat het niet veel uitmaakt, idd maar een paar fps :)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

BoAC

Memento mori

Zie de Faq
Ligt er dus grotendeels aan wat de rest is van je setup (video/MB/Proc) ;)

Verwijderd

Of het uitmaakt hangt natuurlijk helemaal af van de rest van je systeem :)
Als je zo'n supercomputer kunt samenstellen dat niet je processor, videokaart, harddisk of CD/DVD Drive de bottleneck is, maar je toch al zeer snelle geheugen, dan kan CAS2 ipv CAS3 wel een verschil uitmaken, maarr niet veel.
Als de prijs niet belangrijk is, kun je natuurlijk altijd beter voor CAS2 gaan :)

• ravw
Bi0Hazard schreef op 15 mei 2004 @ 10:44:
[...]

Chill man :?
Ik denk dat het niet veel uitmaakt, idd maar een paar fps :)
ja zo denk ik er ook over Cas2 is wel iets sneller.
Maar dat je nu zegt van zo dat is vet sneller, nee.
Maar ja als je toch nieuwe rammen wil halen zou ik gewoon voor cas 2 gaan.
Dan zit je zekers goed.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• ErikRo
  • Laatst online: 04-08 15:18
Even in die FAQ gekeken die Boac me wees.
Het lijkt er dus op dat met P4's met bandbreedte 4x200mhz hier niet echt meer van profiteren. De hogere bandbreedte van d eP4's vangt de hogere cas op.
Maar ze zouden wel iets beter overklokken te zijn, en dat is weer meer bandbreedte en dus frames in games.
Dus voor die €40 extra op 1 gig ga ik niet moeilijk doen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• ravw
ErikRo schreef op 15 mei 2004 @ 11:49:
Even in die FAQ gekeken die Boac me wees.
Het lijkt er dus op dat met P4's met bandbreedte 4x200mhz hier niet echt meer van profiteren. De hogere bandbreedte van d eP4's vangt de hogere cas op.
Maar ze zouden wel iets beter overklokken te zijn, en dat is weer meer bandbreedte en dus frames in games.
Dus voor die €40 extra op 1 gig ga ik niet moeilijk doen.
Dus zoals ik al zei in mijn eerste stukje.

Maar je weet nu genoeg. :)

Verwijderd

Dit heeft weinig met Softe goederen / Spielerij - Games & Discussies te maken, dus vervoer ik dit topic richting Processors, Mobo's & Geheugen.

Vergeet ondertussen ook niet de search te gebruiken. Grote kans dat er meer mensen zijn geweest met een dergelijke vraag.

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Is het trouwens mogelijk om geheugen met veschillende CAS snelheden te mengen?

• Leon T
  • Niet online

Leon T

Ni!

Ja, zolang het maar op een CAS draait die al het geheugen aankan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is al vrij vaak in PMG langsgekomen.

Theoretisch ga je er altijd op vooruit, maar de vraag of je het ook merkt hangt sterk af van waar de bottleneck ligt.

Bij P4 systemen die bandbreedte-gelimiteerd zijn maakt de latency veel minder uit, dus merk je er weinig van (dat gezegd, CAS3 is gewoon bagger, ga als het enigszins kan voor 2.5). Bij Athlon systemen is door een totaal ander busontwerp de latency veel belangrijker. Je gaat er nog steeds niet enorm veel van merken, sneller geheugen is beter dan strakkere CAS, maar als je op dezelfde snelheid CAS2, 2.5 en 3 meet zie je verschil (vooral tussen 2.5 en 3)

Oslik blyat! Oslik!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
dion_b schreef op 15 mei 2004 @ 19:13:
Dit is al vrij vaak in PMG langsgekomen.

Theoretisch ga je er altijd op vooruit, maar de vraag of je het ook merkt hangt sterk af van waar de bottleneck ligt.

Bij P4 systemen die bandbreedte-gelimiteerd zijn maakt de latency veel minder uit, dus merk je er weinig van (dat gezegd, CAS3 is gewoon bagger, ga als het enigszins kan voor 2.5). Bij Athlon systemen is door een totaal ander busontwerp de latency veel belangrijker. Je gaat er nog steeds niet enorm veel van merken, sneller geheugen is beter dan strakkere CAS, maar als je op dezelfde snelheid CAS2, 2.5 en 3 meet zie je verschil (vooral tussen 2.5 en 3)
Ik heb eens voor de gein getest op een P4 3,2Ghz P4C800-E bordje wat de verschillende geheugen types gingen doen:
Wat mij opviel was dat de CAs2-2-2-6 PC3200 van Corsair dus vele mhz MINDER waren te clocken als de standaard CAS2.5-3-3-8 Repen die je normaal in een winkel koopt.
De P4 kon met Cas2 geheugen van corair niet hoger komen als 217 Quad Pumped (868mhz) voor de slimmerikken :P
Het standaard Cas2.5 geheugen echter dat liep nog stabiel op 226 (904).
Dit kwam natuurlijk zeer gunstig uit voor de bandbreedte van het geheugen.
Als ik beide repen teste op 210mhz met voor allebei de snelste timings, dan had ik aan bandbreedte zon miniem verschil dat het binnen de marges valt, oftewel GEEN zichtbaar verschil.

Verwijderd

Cas 2 is juist met games sneller als cas 3 als je 3200c2 memory vergelijkt met 3700c3 is de 3200c2 sneller met games, omdat games veel verschillende opdrachten van memory naar VGA stuurt en dergelijken, dus veel kleine opdrachten. als je bv videobewerking doet of aplicaties die grote opdrachten versturen wint het 3700c3 geheugen door de hogere band breedte.

Ik zit ook vaak op Ram-guy forum van corsair en daar raden ze voor gaming allemaal memory aan met een snelle timing dus cas 2. En het verschil is niet een paar franes, met UT2004 was het een 7% winst voor cas 2 memory.

The_Dart, waar teste jij het mee, want met sandra kan je dit bv niet testen (deze meet enkel bandbreedte ), je moet het testen met bv UT2004 benchmarks.

Kijk veelbandbreedte is wel mooi,maar wat mischien nog wel belangrijker is, hoe snel de memory opdrachten zelf uitgevoerd worden (dus minder vertragingen).

een leuke vergelijking die ik ooit las
cas3 = dragster raser
cas2 = formule 1

op de rechte stukken wint een dragster auto,terwijl met veel bochten werk de formule 1 veel sneller is.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 02:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 02:17:

Ik zit ook vaak op Ram-guy forum van corsair en daar raden ze voor gaming allemaal memory aan met een snelle timing dus cas 2. En het verschil is niet een paar franes, met UT2004 was het een 7% winst voor cas 2 memory.
.
Ik neem aan dat 7% de maximale winst was? Dan is het verschil over het algemeen dus _wel_ slechts een aantal frames aangezien 7% zoon 4 frames per seconde zijn en daar komt dan nog bij dat het over het algemeen waarschijnlijk lager uitvalt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 02:30 ]

Verwijderd

7% was de winst in de flyby benchmark, en dat was gewoon een gemidelden. In de botmatch las ik nu net ligt het verschil zelft op 13% (botmatch is tevens een test van CPU)

[edit]
Wanneer je een beetje tweaker bent, weet je ook dat het geleverde getal op de module weinig zecht. Corsair heeft bv modules gehad 3500c2 2.3.3.6 die prima draaiden op 3200 2.2.2.6 en op 4000 3.3.3.8.

Het gaat gewoon om welke chippies er gebruikt zijn, merk en type.

[edit2]
En las je mijn test wel goed? een 3200 module is al 7% sneller met gaming als een 3700 module. De orginele vraag was 2 keer een 3200 module vergelijken, dus dan ligt het verschil veel hoger nog

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 03:38 ]

• Dracul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 19:55

Dracul

Ooh yeah!

Als je het geld hebt gewoon cas2 kopen simpel.
Niet dat het uitmaakt want het verschil in de praktijk is te verwaarlozen en niet voor het oog zichtbaar in fps.

Die verschillen uitgedrukt in percentages waar cokemon het over heeft zijn leuk maar die zie je alleen in lage resoluties en gevallen waarin het systeem het werk moet doen en niet de videokaart. Maar wie gamed er nog in lage resoluties en zonder AA en AF. En al is het systeem hetgene die het werk moet doen dan kun je nog steeds beter je geld uitgeven aan een snellere processor. Of gewoon aan je vriendin en je processor overklokken waarbij je een grotere snelheidswinst ziet dan door cas2 geheugen te kopen. Heb zelf een Athlon 64 3000+ aardig overgeklokt en koop straks een Radeon X800 Pro die ik flink wil gaan overklokken en dat ik dan cas3 geheugen heb zou me een worst zijn. Het loopt rete stabiel en daar gaat het om.

[ Voor 5% gewijzigd door Dracul op 16-05-2004 09:44 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 134% gewijzigd door Dre op 20-10-2013 17:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

awaarle schreef op 16 mei 2004 @ 09:57:
reviews: AMD Athlon 64 3400+ upgradeguide

De snelheid ligt maximaal 4,2% hoger bij cas 2 dan bij cas 3

Hoe lager je fsb (Sdram 100 mhz ofzo) hoe belangrijker de cas latency is

[edit]

hier nog wat oudere verhaalen/ reviews over cas.

nieuws: Corsair tutorial over CAS geheugen latencies
nieuws: Tom's Hardware over CAS2 versus CAS2,5
nieuws: CAS2 vs CAS3 SDRAM kloksnelheid vergelijking
Let op dat dit ALLEMAAL afhankelijk is van het platform wat je draait. Het is niet eens bepaald door de hoogte van de FSB (bij een Athlon64 staat het geheugen zelfs totaal los van de FSB :o ), maar door wat de beperkende factor is. De P4 Netburst architectuur is idioot bandbreedte-hongerig en nauwelijks latency-gevoelig, terwijl de Athlon(64) architectuur veel minder bandbreedte afhankelijk is en daarom spelen latencies een grotere rol.

Feit blijft dat enerzijds een hogere geheugenbussnelheid altijd de meeste winst geeft ongeacht latency en dat anderzijds het prijsverschil Cas3-Cas2.5 het kleinst is, maar het verschil in performance het grootst. Gewoon de snelste Cas2.5 geheugen kopen dat je kunt betalen is 9 van de 10 keer de beste oplossing. Cas2 is leuk als luxe, maar de meerprijs zelden waard, en is bij een P4 gewoon weggegooid geld.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1