Kan een '1 Ghz kast' dit aan...

Pagina: 1
Acties:

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-08 00:51
Ik ben van plan een PIII 1 Ghz up te graden d.m.v een nieuw mobo en een nieuwe processor. Omdat ik hier niet teveel geld aan wil uit geven had ik een AMD 2600+ en een ASUS moedebordje van niet teveel geld in gedachten.

Ik hoorde alleen op een ander forum dat '1 Ghz kasten' er vaak net op gebouwd zijn om de juiste voeding en hitte van zo'n 1 Ghz processor aan te kunnen, en dat de systeemkast dus in weze het nieuwe moederbord en de nieuwe processor niet aan kan.

Is dit echt zo? In hoeverre is dit waar? En zou de voeding voor deze wat oudere PC een AMD 2600+ i.c.m een Geforce FX 5200 aan kunnen? Die Geforce zit er nu ook al in, en veroorzaakt vooralsnog geen problemen.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een kast heeft een bepaalde form factor, zoals bijvoorbeeld ATX.

En die moet overeenkomen met het nieuwe mobo.
Verder moet de voeding wel zwaar/goed genoeg zijn, de gegevens van de voeding kan je makkelijk vinden... :)

Wat betreft temperatuur: neem anders een leuke nieuwe CPU-fan.

[ Voor 14% gewijzigd door Voutloos op 15-05-2004 00:29 ]

{signature}

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

De voeding kan problemen maken ja... vaak waren die Pre-Ghz kasten nog in bezit van een 200W of een 250W voeding... en dat een AMD 2600+ wat meer kan gebruiken op zijn tijd..tja...

Een Qtec 550W ( ik raad Qtec af maar de 550W is..wel...best sterk op zich ) is goedkoop en trekt simpele bakjes wel....

There is no place like ::1

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:52
Als de voeding boven de 250 Watt is dan moet dat geen probleem zijn.

Anders gewoon een simpele Noname 300 Watt ATX voeding ergens score.

Mobo moet idd wel in de kast passen ?

Je hebt trouwens al een Asrock mobo de K7S8X rev3.0 & AMD XP2600+ ( boxed )

samen voor 124,00 ?!?

Als het een "goedkoop" systeem moet worden....

[ Voor 8% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 15-05-2004 00:34 ]

• TMC
WiLLoW_TieN schreef op 15 mei 2004 @ 00:30:
Als de voeding boven de 250 Watt is dan moet dat geen probleem zijn.

Anders gewoon een simpele Noname 300 Watt ATX voeding ergens score.

Mobo moet idd wel in de kast passen ?

Je hebt trouwens al een Asrock K7S8X & AMD XP2600+ boxed voor 124,00 ?!?

Als het een "goedkoop" systeem moet worden....
Waar heb je dat gezien? :)

En bedankt voor de snelle reacties. In principe zou het dus wel moeten kunnen, als de voeding goed is, en er een nieuwe CPU fan op zit? Ik weet even niet uit mijn hoofd wat voor voeding het is.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

Wok

Dakloos...

Als het een standaard PC met standaard onderdelen betreft, hoef je geen problemen te verwachten. Als het een merk-PC is,zoals bijvoorbeeld Packard Bekk, Compac, HP, Dell, IBM, etc... kan het zijn dat er afwijkende onderdelen zijn gemonteerd (bijvoorbeeld geen ATX-formaat moederbord; maar dat zie je tegenwoordig niet zo veel meer) waardoor een upgrade ook een nieuwe kast vereist.

Grootste struikelblok is de voeding: weet je toevallig wat voor voeding er in de kast zit. Als het een standaard 300W-voeding (ATX), hoef je je geen zorgen te maken. Die kan de combinatie van AMD XP + ASUS mobo + GF5200 makkelijk van voldoende prik voorzien.

Ander aandachtspuntje is de koeling, maar ook hier hoef je je niet te veel zorgen over te maken. De standaard koeler die AMD meelevert is prima geschikt om de zaak te koelen. Belangrijker is dat de warme lucht makkelijk de kast van verlaten. Als je nu een erg kleine kast hebt, is het aan te raden een nieuwe kast te kopen.

Kort gezegd: als het een standaard huis-tuin-en-keuken PC betreft moet je in wezen zonder problemen kunnen upgraden. Kijk even wat voor voeding je hebt (merk en vermogen; een no-name 300W ATX is voldoende) en of de kast met de huidige hardware niet al te volgepropt zit.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• WiLLoW_TieN
TerryC schreef op 15 mei 2004 @ 00:32:
[...]
Waar heb je dat gezien? :)

En bedankt voor de snelle reacties. In principe zou het dus wel moeten kunnen, als de voeding goed is, en er een nieuwe CPU fan op zit? Ik weet even niet uit mijn hoofd wat voor voeding het is.
Bij www.1to0.nl en NEE ik werk er niet ik koop er alleen wel regelmatig. ;)

Boxed houdt in dat er een CPU Fan bijzit :+

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Yup :) dat betekend inclusief standaard AMD Cooler :)

Omelette du fromage!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TerryC schreef op 15 mei 2004 @ 00:32:
Ik weet even niet uit mijn hoofd wat voor voeding het is.
En wij kunnen dat ook niet raden, dus je zal toch echt je kast open moeten maken. :)
WiLLoW_TieN schreef op 15 mei 2004 @ 00:43:
@ TerryC maar wat voor geheugen zit er in die 1 Ghz nu ????
Zal wel SDR S-DRAM zijn. (vrij grote kans)

[ Voor 31% gewijzigd door Voutloos op 15-05-2004 00:45 ]

{signature}

• WiLLoW_TieN
@ TerryC maar wat voor geheugen zit er in die 1 Ghz nu ????

Verwijderd

Wat is een 1ghz kast ? ken ik niet 8)7 sjonge wa je bepaalde mensen wijsmaakt :) och je kunt nog een 2ghz p4 of dergelijke in een case doen waar ooit een p2 in hebt gezete ;)

• WiLLoW_TieN
Voutloos schreef op 15 mei 2004 @ 00:42:

@ Voutloos daar ben ik ook een beetje bang van :*)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

WiLLoW_TieN schreef op 15 mei 2004 @ 01:01:
[...]

@ Voutloos daar ben ik ook een beetje bang van :*)
SDR is wel een beetje een "downer" als je een snelle CPU ook echt wil GEBRUIKEN...jaja....:-p

Ik denk dat als hij een 2600+ heeft dat hij ook een nieuw moederbord heeft ( oude moederborden ondersteunen 2600+ niet zo snel ) en ook dus bijbehorend DDR geheugen!

There is no place like ::1

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om problemen te vóórkomen kun je in principe ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen :Y) Kijk onder Voeding, daarin vind je een link naar een "Welke voeding heb ik nodig?" topic.

Verwijderd

He tmoet wel lukken, mijn barthon 2500+ @ 3500+ systeem doet het zelfs goed met een 235 watt voeding.

Stroom verbuikt van me pc zit onder de 160watt, een simpele voeding is meer dan genoeg. De 500watt voedingen zijn alleen marketing trucken omdat die 500watt hun piek vermoge is dat ze nooit constant kunne leveren.

• TMC
Wok schreef op 15 mei 2004 @ 00:34:
Als het een standaard PC met standaard onderdelen betreft, hoef je geen problemen te verwachten. Als het een merk-PC is,zoals bijvoorbeeld Packard Bekk, Compac, HP, Dell, IBM, etc... kan het zijn dat er afwijkende onderdelen zijn gemonteerd (bijvoorbeeld geen ATX-formaat moederbord; maar dat zie je tegenwoordig niet zo veel meer) waardoor een upgrade ook een nieuwe kast vereist.

Grootste struikelblok is de voeding: weet je toevallig wat voor voeding er in de kast zit. Als het een standaard 300W-voeding (ATX), hoef je je geen zorgen te maken. Die kan de combinatie van AMD XP + ASUS mobo + GF5200 makkelijk van voldoende prik voorzien.

Ander aandachtspuntje is de koeling, maar ook hier hoef je je niet te veel zorgen over te maken. De standaard koeler die AMD meelevert is prima geschikt om de zaak te koelen. Belangrijker is dat de warme lucht makkelijk de kast van verlaten. Als je nu een erg kleine kast hebt, is het aan te raden een nieuwe kast te kopen.

Kort gezegd: als het een standaard huis-tuin-en-keuken PC betreft moet je in wezen zonder problemen kunnen upgraden. Kijk even wat voor voeding je hebt (merk en vermogen; een no-name 300W ATX is voldoende) en of de kast met de huidige hardware niet al te volgepropt zit.
Het was een aanbieding van de Media Markt, en verder niet geupgrade. Huis-tuin-en-keuken dus :P.
Voutloos schreef op 15 mei 2004 @ 00:42:
[...]

En wij kunnen dat ook niet raden, dus je zal toch echt je kast open moeten maken. :)

[...]

Ja, maar het was gister al zo laat :+. Ik kijk vandaag ff. Het is idd SD Ram...
Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 00:49:
Wat is een 1ghz kast ? ken ik niet 8)7 sjonge wa je bepaalde mensen wijsmaakt :) och je kunt nog een 2ghz p4 of dergelijke in een case doen waar ooit een p2 in hebt gezete ;)
'1 Ghz kast' staat toch tussen aanhalingstekens :). De kasten die vaak bij die 1 Ghz computers mee worden geleverd zouden de warmte die zo'n PIII 1Ghz en de rest produceert maar net aankunnen enzo.
BalusC schreef op 15 mei 2004 @ 09:52:
Om problemen te vóórkomen kun je in principe ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen :Y) Kijk onder Voeding, daarin vind je een link naar een "Welke voeding heb ik nodig?" topic.
Handig! Bedankt :).
Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 09:58:
He tmoet wel lukken, mijn barthon 2500+ @ 3500+ systeem doet het zelfs goed met een 235 watt voeding.

Stroom verbuikt van me pc zit onder de 160watt, een simpele voeding is meer dan genoeg. De 500watt voedingen zijn alleen marketing trucken omdat die 500watt hun piek vermoge is dat ze nooit constant kunne leveren.
Hmm, oké. Nouja, ik zal toch echt even kijken wat voor voeding er in zit want anders kunnen 'we' er niks mee 8).

En nieuw geheugen kopen was ik al van plan :P.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

Wok

Dakloos...

TerryC schreef op 15 mei 2004 @ 10:14:
[...]
Het was een aanbieding van de Media Markt, en verder niet geupgrade. Huis-tuin-en-keuken dus :P.
[...]
MediaMarkt? Grote kans dat je dan een zogenaam Micro-ATX moederbord hebt. Een normaal ATX-bord voor een AMD XP zal dan misschien niet passen in de huidige kast. Kijk even hoe groot het huidige moederbord is: als het vrijwel vierkant is, is het een Micro-ATX en zul je waarschijnlijk ook een nieuwe kast moeten kopen op een standaard moederbord te kunnen plaatsen.

Je kunt natuurlijk ook weer een Micro-ATX moederbord kunnen kopen voor je AMD ;) Dan hoef je geen nieuwe kast te kopen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 09:58:

das onzin, een 550 truepower voeding van antec levert super stabiel en constant 550 wat als dit gevraagt wordt door het systeem.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is een 500 watt Qtec voeding, dan geef ik je gelijk. maar dat gelul over marketing stunts vind ik dom, er zijn echt wel servers of high-end workstations die een 550 watt nodig hebben, maar dan moet je wel een goed merk kopen om dit ook inderdaad stabiel te laten werken.
Pagina: 1