Toon posts:

[3dmax] realistisch licht (mbv lighttracer)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een project waarbij nieuwbouw met vrij veel detail (>100k faces) wordt gemodelleerd en
vervolgens 'platgerenderd' tot textures voor een low-poly model (<1000 faces) in een real-time
toepassing. Het gaat hierbij voornamelijk om exterieurs echter in een later stadium zullen de interieurs
ook worden ingevoerd. De binnenwanden zijn in het high-poly model ook aanwezig zodat de ramen de illusie
geven van de achterliggende ruimten / sfeer enz.

Het geheel wordt in MaxR5 gemaakt. Voor de belichting gebruik ik een sky met de normale multiplier en een
sun waarvan de multiplier naar 3 is teruggeschroefd (alleen wat subtiele ray-traced shadows hier en daar).

Om enigzins sfeervolle / meer realistische exterieur-renderings te
krijgen gebruik ik op dit moment de lighttracer. Deze geeft wel acceptabele resultaten echter ik loop
tegen het volgende probleem aan: de logarithmic exposure control settings moeten per gevel (andere
hoek tov de zon, zon / schaduwzijde van het gebouw) opnieuw en op het goede oog worden ingesteld. Da's op zich wel logisch
maar wel errug onhandig (renderen van 1 gevel met 250 rays, filter 10 en bounce 3 kost op de
gewenste resolutie een half uur).

Iemand een suggestie hoe toch eenvoudig alle kanten van dit complex zijn te renderen waarbij ze ook
qua belichting tov elkaar natuurgetrouw overkomen zonder dat ik op het goede oog voor iedere zijde van
het complex de exposure control settings moet gaan instellen?