Relatie tussen Soundstorm & AC97?

Pagina: 1
Acties:

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Ik zit net een review te lezen van een headset voor PC en ik kom iets tegen waar ik me eigenlijk nooit wat over heb afgevraagd. Er staan bij die review wat specs vd PC, om aan te geven wat voor "geluidsinstallatie" ze gebruiken:

Drivers:

DirectX 9.0b
Detonator 53.03
AC 97 v. 5.10.0.5080
AC 97 codec v. ALC 650

Ik heb zelf een Asus moederbord, een A7n8x Deluxe (met Soundstorm dus).
Nu vraag ik me af of ik niet genoeg heb aan de (recenste) drivers van Nvidia, het hele pakket bedoel ik, met de ide-drivers enzo, om het beste geluid mogelijk te krijgen. Of moet ik ook nog een AC97 driver apart installeren?

Ik kan misschien in 1 keer ook nog vragen wat de beste koptelefoon is voor @PC, alledaagse muziek te luisteren, hoeft niet highend te zijn, gewoon gemiddeld.

Verwijderd

AC97 is toch voor die Realtek sound kaart die redelijk bagger is :) . Het lijkt mij dus voldoende dat je de gewone drivers gebruikt :Y)

• BizonKid
kan het zijn dat je de AC97 drivers nodig hebt voor de niet-deluxe versie van dat moederbord? Daar herinner ik mij nog vaag iets van, dat dat bord geen soundstorm had, maar een andere chip.

Verwijderd

BizonKid schreef op 14 mei 2004 @ 19:22:
kan het zijn dat je de AC97 drivers nodig hebt voor de niet-deluxe versie van dat moederbord? Daar herinner ik mij nog vaag iets van, dat dat bord geen soundstorm had, maar een andere chip.
Ik zou dan eens kijken op je mobo. Zal vast op de soundchip staan :Y) . En adners uitproberen :) . Misschien ook wel te vinden bij apparaatbeheer etc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 19:20:
AC97 is toch voor die Realtek sound kaart die redelijk bagger is :) . Het lijkt mij dus voldoende dat je de gewone drivers gebruikt :Y)
Klopt, je houdt alleen hetzelfde baggere geluid, aangezien het geluid door de DA converter moet van de Realtek ALC650 codec die op de A7N8X-Deluxe zit

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 01:17:
[...]

Klopt, je houdt alleen hetzelfde baggere geluid, aangezien het geluid door de DA converter moet van de Realtek ALC650 codec die op de A7N8X-Deluxe zit
Ach ja, je kan dan beter een SoundBlaster Live! 5.1 halen ofzo. Zelf heb ik een beetje luxe :) Een Soundstorm chip die ik niet gebruik omdat ik al een Creative Audigy2 ZS al weer even in gebruik heb :Y) .

Heerlijke kaart maar mijn boxen mogen wel eens vervangen worden. Heb een Creative 5100 setje en die haald niet het onderste uit de kaart maar is wel redelijk vind ik. Als ik ga upgraden van boxen haal ik de Logitech Z680 maar dat vind ik weer te prijzig :/ . En deze doen wel redelijk goed hen werk. :D

• BizonKid
Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 01:17:
[...]

Het is maar wat je bagger noemt, ik ben zelf tevreden van het geluid, een mp3 vanaf 192 kbps vind ik heel goed bvb. Ik dacht gelezen te hebben dat het geluid van de Soundstorm de Audigy1 overtreft. Ik zou dan toch eens een Audigy2 willen horen ofzo. wat gebruik je zelf?

[ Voor 9% gewijzigd door BizonKid op 15-05-2004 11:26 ]

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

ac'97 is een standaard die volgens mij door intel is verzonnen (zoiets als 16bits/48khz)

soundstorm is goed als je de digi uit gebruikt

analoog uit wordt verzorgd door realtek d/a convertors. en daarvoor kan je eigenlijk beter een sb nemen. zelfs een hercules kaart klinkt beter - dan de realtek.

[ Voor 14% gewijzigd door PipoDeClown op 17-05-2004 00:22 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

BizonKid schreef op 15 mei 2004 @ 11:25:
[...]

Het is maar wat je bagger noemt, ik ben zelf tevreden van het geluid, een mp3 vanaf 192 kbps vind ik heel goed bvb. Ik dacht gelezen te hebben dat het geluid van de Soundstorm de Audigy1 overtreft. Ik zou dan toch eens een Audigy2 willen horen ofzo. wat gebruik je zelf?
Ik dacht meer dat het ongeveer als een SB live was :) . Maarja als je gewoon een geludiskaart wilt hebben is het iig zat :D . En anders een dure geluidskaart kopen die alles kan wat je maar wilt hebben, alleen zo te merken heeft de TS dat niet nodig ;)

Verwijderd

PipoDeClown schreef op 15 mei 2004 @ 11:28:

analoog uit wordt verzorgd door realtek d/a convertors. en daarvoor kan je eigenlijk beter een sb nemen. zelfs een hercules kaart klinkt beter.
Hoezo is zelfs een Hercules beter? Ik heb hier een Hercules GTXP7.1 en die heb ik vervangen door een Audigy2ZS. De GTXP wint het dik van de Audigy. Alleen hoef ik met de Audigy niet te switchen naar AC3 weergave. De Soundstorm zit ook nog op het mobo, en die is weer ideaal voor games met DolbyDigital, maar voor muziek de minste van de 3.

Verwijderd

Ac'97 is een codec, waar de chip mee werkt, de meeste ac'97 chips zijn software, dus moet de proc alles rekenen, wat ten koste gaat aan je geluidskwaliteit en prestaties.

Als ik het goed heb is soundstorm wel degelijk een ac'97 chip, maar dan hardware matig. Je zult alleen nooit dezelfde kwaliteit geluid krijgen uit een geintegreerde chip, want die moet aangepast worden om zo weinig ruimte in te nemen, die zit dichter op de proc, waardoor meer ruis ontstaat e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 00:00 ]

• BizonKid
@Gijsbert, ik heb nochthans ook reviews gelezen waar uitkwam dat de Soundstorm chip het minst processorbelasting veroorzaakte, itt andere aparte geluidskaarten. Dit was aangetoond aan de hand van fps in verschillende games.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tijd voor harde getallen:
http://www.3dsoundsurge.com/reviews/nForce/nForce-p5.html
http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1167239,00.asp

Als je deze metingen van soundstorm implementaties met elkaar vergelijkt, zie je een verschil van dag en nacht. Inderdaad gebruikt het nvidia reference-board (bovenste test) een sigmatel codec, en het msi-board een realtek codec, maar daar komen de eigenlijke verschillen niet door: het heeft allemaal te maken met mobo-layout.

Ik kan even de review niet meer vinden, maar er is er een waarin ze bewijzen dat Realtek's ALC650 het heel goed doet op het ene moederbord, en heel slecht op het andere. Daar kan Realtek weinig aan doen. Het is puur circuitontwerp. Daarom ook zeggen sommigen dat Soundstorm beter is dan een Audigy1, en anderen dat ze liever een Live hebben.

Edit: misschien stel ik het nog wel een beetje te sterk. Die sigmatel codec is natuurlijk wel beter dan de realtek codec. Maar ook met de realtek moet je richting 90dB SNR kunnen komen.

[ Voor 11% gewijzigd door John_Glenn op 18-05-2004 10:33 ]

Pagina: 1