Cups, Samba en hun problematische huwelijk

Pagina: 1
Acties:

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Beste mensen,

Ik beschik over een leuk doosje, heb er linux op gepleurd en ben aan het stoeien gegaan. Details hier.

Het probleem zit hem in het samen laten werken van Cups met Samba. De laser hangt hier, buiten mijn macht, in een ander subnet dan de rest van de pc's. Daartoe heb ik een tweede netwerkkaart in m'n linuxdoos, die wél in dat subnet hangt. Ik heb Cups geinstalleerd en geconfigureerd, en Cups kan een testpagina printen zonder problemen. Tot zo ver werkt het dus.

edit: voor de duidelijkheid, het betreft dus een HP Laserjet 2100TN via een jetdirect boxje...

Samba heb ik ook aan de praat, ik heb een aantal shares aangemaakt die precies doen wat ik wil, werkt allemaal prima. Alleen de printer share niet. De queue is browsable, de printer word door w2k herkend als zijnde gereed en bruikbaar. Alleen als ik op de knop voor een testpage klik, krijg ik de error dat de opdracht niet voltooid kon worden. Deze error krijg ik per ommegaande, zonder enige vertraging whatsoever.

Aangezien etterlijke how-to's en tig zoekacties op google mij niet verder helpen, wil ik het hier eens proberen... Heeft iemand énig idee wat er fout gaat?

Om onnodig in de lucht graaien te voorkomen heb ik m'n smb.conf, m'n cupsd.conf en m'n printers.conf online gegooid :)

Ik vind het overigens erg stug dat het me niet lukken wil, de vorige keer dat ik dit deed had ik het binnen een paar minuten werkend :?

Edit2: ook de logs geven geen uitsluitsel whatsoever, op verzoek kunnen ook die online natuurlijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door bart1234 op 14-05-2004 18:48 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26
De jouwe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[printers]
guest account = smbprint
printable = yes
writeable = yes
path = /home/smbprint
comment = All Printers
create mode = 0700
public = yes
guest only = yes
use client driver = yes
guest ok = yes

Diegene uit de howto:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[printers]
comment = SMB Print Spool
path = /var/spool/samba
printable = Yes
guest ok = Yes
use client driver = Yes
browseable = No

Zoek de verschillen. Verder moet de map /var/spool/samba of /home/smbprint natuurlijk wel bestaan, en moet de printende gebruiker er rechten op hebben.

Verwijderd

Als je niet vanuit een ander linux station print, zie ik het nut van cups niet zo in, je kan dan beter in samba puur een printqueue beschikbaarstellen via lpr ofzo.

• bart1234
_JGC_ schreef op 14 mei 2004 @ 19:00:
De jouwe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[printers]
guest account = smbprint
printable = yes
writeable = yes
path = /home/smbprint
comment = All Printers
create mode = 0700
public = yes
guest only = yes
use client driver = yes
guest ok = yes

Diegene uit de howto:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[printers]
comment = SMB Print Spool
path = /var/spool/samba
printable = Yes
guest ok = Yes
use client driver = Yes
browseable = No

Zoek de verschillen. Verder moet de map /var/spool/samba of /home/smbprint natuurlijk wel bestaan, en moet de printende gebruiker er rechten op hebben.
Welke how-to heb je 'm uit gehaald? Want volgens mij komt die uit de linux-to-windows printing how-to. En da's dus de verkeerde kant om...

Anyhow, ik ga het ff proberen :)

Edit: overigens bestaan alle mappen en hebben ze allemaal rwx XS voor iedereen. Zover ik kan overzien is dat het probleem dus niet...

[ Voor 9% gewijzigd door bart1234 op 14-05-2004 19:07 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26
http://samba.mirror.ac.uk/samba/docs/man/guide/

staat gewoon op de samba documentatie pagina. De Samba-HOWTO collection vind ik minder duidelijk dan deze.

• bart1234
Krijg nou de fladderende vinketering :{

Ik heb de path line aangepast in m'n smb.conf, en nu doet ie het wel :{

grmbl... dat dát nou 3 dagen moest duren zeg...

Anyhow, thanks mate :*

_o_

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 19:04:
Als je niet vanuit een ander linux station print, zie ik het nut van cups niet zo in, je kan dan beter in samba puur een printqueue beschikbaarstellen via lpr ofzo.
Helemaal mee eens. Ik heb thuis ook zitten stoeien met cups en het uiteindelijk maar overboord gegooid. Nu heb ik gewoon een lpr printque en is er geen linux printerdriver nodig. Als adminstrator kun je gewoon de printerdrivers vanuit windows xp uploaden naar de server zodat clients een automatische printerdriver download doen zodra ze de printer connecten. Je gebruikt dus gewoon de windows drivers van de printer fabrikant en niet de cups-postscript driver.

Je hebt geen tweede netwerk kaart nodig wanneer beide subnets via dezelfde hub/switch bereikbaar zijn, gewoon de alias eth0:0 instellen :)

Verwijderd

Ploink schreef op 14 mei 2004 @ 19:18:
[...]
Als adminstrator kun je gewoon de printerdrivers vanuit windows xp uploaden naar de server
Waar doe je dit ?
al gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2004 19:29 ]

• bart1234
Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 19:21:
[...]

Waar doe je dit ?
al gevonden
Post het dan ff, dan kan ik er ook wat mee :P
Pagina: 1