Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Onderdeel mobo kapot

Pagina: 1
Acties:

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-11 22:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Mijn computer is uitgevallen terwijl ik er niet mee bezig was, toen ik hem daarna probeerde aan te zetten ging hij niet meer aan.
Het betreft een A7M266-D, dual amd socket a mobo.

Langzaam alle onderdelen eruit gehaald en ik heb nu het probleem gevonden.
Afbeeldingslocatie: http://images6.fotki.com/v76/photos/4/48899/939235/DSCF0003-vi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images6.fotki.com/v76/photos/4/48899/939235/DSCF0004-vi.jpg

Dit is een soort spoel oid die gebruikt wordt in het voeding gedeelte van deze cpu. (elke cpu heeft 3 van deze dingen, de rest ziet er allemaal nog normaal uit)

Als ik met alleen de andere cpu probeer op te starten gaan iig de fans draaien en lijkt het te werken, ik heb nu alleen niks meer aangesloten dus ik zie verder niks.
Maar als ik de 2de cpu ook instaleer gebeurt er niks bij het drukken van de power knop.
CPU's omgewisseld hetzelfde, dus het lijkt dat de cpu's nog goed zijn.

Nou is de vraag, wat is dit voor onderdeel ? kan ik iets dergelijks gewoon kopen bij de elektronica winkel.
En is het te verwachten dat dit het enige probleem is, of zou er meer kapot zijn. De rest van de onderdelen eromheen zien er goed uit.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het zou me niets verbazen als er meerdere onderdelen kapot zijn. Die elco op het onderste plaatje ziet er ook niet goed uit. Diegene die scheef staat.
Tja je kunt proberen dit onderdeel van een ander mobo af te slopen, en misschien heb je dan geluk dat je hem aan de praat krijgt :)

Anders is het heel erg zonde van dat mobo ;(

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-11 15:16

Haan

dotnetter

Ik zou een mailtje sturen naar de fabrikant (Asus zeker?) Misschien dat ze je het onderdeel toe kunnen sturen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Die elco staat idd scheef, die zat in de weg voor mijn waterblok en heb ik 2 jaar geleden verlengt met een draadje zodat hij niet meer in de weg zat. Verder in die 2 jaar nooit problemen mee gehad.

Ik heb net ook even getest met 1 cpu maar ik krijg geen beeld. en ik hoor verder ook geen opstart piepjes. dus dat ziet er niet zo goed uit.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 09:19

mahi

God bless GoT

De kans is wel groot dat wanneer je dat spoeltje vervangt, het meteen weer opsmoort. Spoelen gaan namelijk vrijwel nooit stuk bij normaal gebruik. Door een of andere reden is de stroom doorheen de spoel echter duidelijk veel te hoog geweest met de zichtbare gevolgen vandien. Je zult dan waarschijnlijk ook op zoek moeten gaan naar de reden waarom de spoel de geest heeft gegeven.

De spoel zelf kun je makkelijk zelf wikkelen. Neem de kapotte spoel als voorbeeld. Benodigdheden zoals gelakte koperdraad en ferrietkern kun je bij je locale elektronicaboer krijgen.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-11 10:40

Illusion

(the art of)

Als zo'n spoel doorfikt(en dat gebeurd normaal gesproken NOOIT), is er waarschijnlijk meer katop. Je kan wel proberen dit alles te repareren, maar dat is een gigantisch werk. Waarschijnlijk is namelijk: spoel, mosfet, 2*elco + diverse weerstanden stuk. Voordat je alles vervangen + werkend hebt, ben je zo 30 euro en VEEL werk verder. En dan is het nog maar de vraag of hij weer precies werkt zoals het hoort.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

mischien niet hellemaal ontopic maar... ik wou graag vragen hoe het kan dat dat spoeltje wit is geworden?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-11 13:39
[klein beetje hoopgeven modus] misschien heeft de TS ook wel sluiting gemaakt, waardoor er (tijdelijk) teveel stroom door de spoel liep, en deze de geest gaf... Alleen vervangen kan je uitsluitsel geven... en zoveel kosten die spoeltjes nou (waarschijnlijk) ook niet...

[/klein beetje hoopgeven modus]

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023

Jgsvuden

Hoi!

hitte? denk ik dan kunnen materialen raar verkleuren hoor...

maar dat ziet er serieus niet goed uit, blikseminslag gehad?!

iig zou ik contact opnemen met de fabrikant en vragen hoe dit op te lossen is, of vragen hoe het kan, laat ze de foto's zien of het mobo zelf, of neem contact op met de leverancier... die kunnen dit vaak als het mobo niet al te oud is nog terugsturen naar de fabrikant, waarna het prijsloos gerepareerd of vervangen kan worden, dit mag bij normaal gebruik gewoon niet gebeuren!

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Het zou kunnen dat het spoeltje gewoon een slechte verbinding heeft gekregen (rotte verbinding door val, scheurtjes ontstaan in soldeer) en daardoor is er veel vermogen opgestookt in de verbinding zelf. Maar of dan je spoel er zo heet van is geworden?! Dan zou je mobo ook verkoold moeten zijn...

Dit soort fouten zie je vaak in flipperkasten en videogames terug, dingen waaraan veel wordt geschud.

Verwijderd

Aan de foto's te zien zijn daadwerkelijk meerdere onderdelen zwaar beschadigd geraakt. Ook al zou je door wat buigen en dergelijke het moederbord aan de praat krijgen dan zet ik mijn twijfels bij de verdere levensduur en uiteraard veiligheid voor je hardware.

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Ok bedankt voor alle reacties iig.

Naar de fabrikant gaan zal denk ik niet lukken, ik heb in dit mobo gaten geboord voor de waterblokken, 2 elco's verplaatst en een voltage mod toegepast.

Het kan zijn dat er een draadje tegen de spoel is aangekomen en zo kortsluiting heeft gemaakt. maar als er zo'n stroom door die spoel gaat zal die stroom ook wel op de onderdelen erachter zijn gekomen en die zullen het dan ook wel niet overleeft hebben.

Maar het ziet er dus nogal hopeloos uit. wel jammer, Ik zie op ebay e.d. maar weinig mpx mobo's aangeboden worden en degene die er zijn zijn redelijk duur (130,-) maar goed als alles dan weer werkt is dat toch een stuk goedkoper als een dual opteron systeempje.

Ik ga iig de spoel vervangen en kijken of dat helpt. andere onderdelen vervangen wordt denk ik te lastig, ik zie niet welke kapot zijn en zou ook niet weten hoe ik daar achter moet komen.

So Solid:
Welke onderdelen zien er volgens jouw niet goed uit ?
hier staan meer foto's
http://public.fotki.com/darnt/computer/a7m266-d_fix/

Verwijderd

cosmoOo schreef op 14 mei 2004 @ 18:36:
..... ik heb in dit mobo gaten geboord voor de waterblokken.....
Wooh, jij durft! _/-\o_

• Sine
  • Laatst online: 19:30
Je hebt denk ik een rotte elco ...

Als in een schakelende voeding de inwendige weerstand van een condensator slechter wordt gaat ook het rendement sterk naar beneden waardoor er zich in andere onderdelen (spoel en schakelende mosfet) sterk warmte ontwikkelen ...

En het verlengen van een elco werkt hier ook al sterk aan mee .... ik hoop dat je echt DIK draad hebt gebruikt want elke milli-ohm speelt hier al mee.

Dat spoeltje kun je niet gewoon uitwisselen met elke willekeurige spoel die er op lijkt, het materiaal van de kern en het aantal / dikte van windingen is ERG belangrijk. Schakelende voedingen werken in een heel smalle band waar het rendement hoog is, heel kleine veranderingen in de schakeling kunnen er al voor zorgen dat ze buiten het efficiente werkings gebied komen, met nog meer verkoolde onderdelen als resultaat.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

http://images6.fotki.com/...99/939235/DSCF0007-vi.jpg
De regelaar onder de spoel links van je 'ge-witte' spoel heeft smeltsporen.

http://images6.fotki.com/...99/939235/DSCF0005-vi.jpg
De blauwe lowESR condensator net boven je 4polige 12V aansluiting lijkt een beetje bol te staan.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 02:40 ]

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter

die regelaar ziet er iid niet goed uit. die elco is gewoon plat, net zoals de andere.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 02:41 . Reden: euss: thanks ]

• Sine
  • Laatst online: 19:30
Het gedeelte rond die spoel is iig warmer geworden dan wat de bedoeling is ...

Zeker de mosfet en de elco die er direct naast liggen zou ik preventief vervangen

Repareren doe je zo.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Zelfde gehad met een Epox dual slot 1 mobo.... spoeltje vervangen inclusief alle (12) omliggende elco's :/
Maar daarvan waren er een aantal zichtbaar niet goed meer.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:53

Dark

who tweaked the light?

een van de mosfets heeft het iig begeven, daar is een soort pitje uit, er zit een
klein gaatje in, dit ontstaat meestal bij sluiting of overmatige belasting.

Afbeeldingslocatie: http://darkforce.dyndns.org/pics/DSCF0007-vi1.jpg

die zul je dus ook moeten vervangen...

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
dreeke:
en daarna werkte het mobo weer ?

Ik ga iig proberen het weer te maken,
bij 4 van de 6 mosfet's zie ik wat verkleuring bij de pinnen, zijn dat nou smeltsporen ?
de nr's op de mosfet's zijn 14N03L en 50N03A
bij conrad kan ik deze niet vinden (iig niet met deze typenr) via google krijg je een paar sites uit japan e.d.
oa.
specs 14N03L
Vds 30V
Rds 14.4 mOhm
Id 30A
Bij conrad zie ik geen mosfet met dergelijke specs. Van de 50N03A kan ik geen extra info vinden.
Kan ik deze dingen toch gewoon kopen bij display oid. ?

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-10 14:22

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Je geeft aan dat je een voltagemod hebt gedaan,... als ik zo de foto's bekijk, dan denk ik dat die voltagemod langzamerhand heeft gezorgd voor slijtage aan je bord met dit als gevolg...

Alle onderdelen vervangen en kijken of het werkt,... ik zou dan wel de voltagemod ongedaan maken..

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Pagina: 1