Zie hier weinig info over, vandaar deze vraag.
Met de gegeven tips kan eventueel elke medetweaker zijn voordeel doen.
Heb nu sinds kort een 9800 Pro + Zalman HP80c koeling. Daar de vga-kaarten zelf weinig bieden aan energie-besparing en je echt niet altijd al die 3D power nodig hebt leek het mij handig om de VGA-kaart te onderklokken en alleen die power te gebruiken als het echt nodig is.
Na wat ge-google en gepruts kom ik op de volgende oplossing:
-Orginele bios ge-edit met radedit naar 320/300 (ipv 380/340)
-geflashed (eerst de orginele gebackupt!)
-Atitool geinstalleert en de volgende profiles gemaakt:
1) default = de specs van je bios (normaal 380/340 nu 320/300)
2) pro = 380/340
3) extreme = max wat je vid aankan (bij mij 420/365)
en ingestelt dat ie bij 3D apps de klok opschroeft naar extreme (420/365 bij mij).
De orginele PRo profile is er alleen indien je last krijgt van artifacts ofzo, de orginele klok zou nml altijd moeten werken.
Dit werkt nu een weekje zo en tot nu toe probleemloos. Zie duidelijk dat de voeding net ff happier is met de lagere kloks, de 5v en 3.3v lijn scoren beter.
Spellen draaien op overclocked settings en tot nu nog geen problemen, 3Dmark 2003 liet wel in gametest 3 en 4 artifacts zien toen de mem op 375mhz stond. 365mhz geeft geen problemen.
Voordelen:
1) Voeding heeft het makkelijker (te zien aan de waardes)
2) Stroombesparing (vooral snachts tijden dl's)
3) gemiddeld liggen de temps lager, sys en cpu 2 a 3 graden minder met de lager klok.
Nadelen:
1) ???
Met de gegeven tips kan eventueel elke medetweaker zijn voordeel doen.
Heb nu sinds kort een 9800 Pro + Zalman HP80c koeling. Daar de vga-kaarten zelf weinig bieden aan energie-besparing en je echt niet altijd al die 3D power nodig hebt leek het mij handig om de VGA-kaart te onderklokken en alleen die power te gebruiken als het echt nodig is.
Na wat ge-google en gepruts kom ik op de volgende oplossing:
-Orginele bios ge-edit met radedit naar 320/300 (ipv 380/340)
-geflashed (eerst de orginele gebackupt!)
-Atitool geinstalleert en de volgende profiles gemaakt:
1) default = de specs van je bios (normaal 380/340 nu 320/300)
2) pro = 380/340
3) extreme = max wat je vid aankan (bij mij 420/365)
en ingestelt dat ie bij 3D apps de klok opschroeft naar extreme (420/365 bij mij).
De orginele PRo profile is er alleen indien je last krijgt van artifacts ofzo, de orginele klok zou nml altijd moeten werken.
Dit werkt nu een weekje zo en tot nu toe probleemloos. Zie duidelijk dat de voeding net ff happier is met de lagere kloks, de 5v en 3.3v lijn scoren beter.
Spellen draaien op overclocked settings en tot nu nog geen problemen, 3Dmark 2003 liet wel in gametest 3 en 4 artifacts zien toen de mem op 375mhz stond. 365mhz geeft geen problemen.
Voordelen:
1) Voeding heeft het makkelijker (te zien aan de waardes)
2) Stroombesparing (vooral snachts tijden dl's)
3) gemiddeld liggen de temps lager, sys en cpu 2 a 3 graden minder met de lager klok.
Nadelen:
1) ???
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!