Heeft onderklokken VGA-kaart voordelen ?

Pagina: 1
Acties:

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:01

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Zie hier weinig info over, vandaar deze vraag.
Met de gegeven tips kan eventueel elke medetweaker zijn voordeel doen.

Heb nu sinds kort een 9800 Pro + Zalman HP80c koeling. Daar de vga-kaarten zelf weinig bieden aan energie-besparing en je echt niet altijd al die 3D power nodig hebt leek het mij handig om de VGA-kaart te onderklokken en alleen die power te gebruiken als het echt nodig is.

Na wat ge-google en gepruts kom ik op de volgende oplossing:

-Orginele bios ge-edit met radedit naar 320/300 (ipv 380/340)
-geflashed (eerst de orginele gebackupt!)
-Atitool geinstalleert en de volgende profiles gemaakt:
1) default = de specs van je bios (normaal 380/340 nu 320/300)
2) pro = 380/340
3) extreme = max wat je vid aankan (bij mij 420/365)

en ingestelt dat ie bij 3D apps de klok opschroeft naar extreme (420/365 bij mij).
De orginele PRo profile is er alleen indien je last krijgt van artifacts ofzo, de orginele klok zou nml altijd moeten werken.

Dit werkt nu een weekje zo en tot nu toe probleemloos. Zie duidelijk dat de voeding net ff happier is met de lagere kloks, de 5v en 3.3v lijn scoren beter.
Spellen draaien op overclocked settings en tot nu nog geen problemen, 3Dmark 2003 liet wel in gametest 3 en 4 artifacts zien toen de mem op 375mhz stond. 365mhz geeft geen problemen.

Voordelen:

1) Voeding heeft het makkelijker (te zien aan de waardes)
2) Stroombesparing (vooral snachts tijden dl's)
3) gemiddeld liggen de temps lager, sys en cpu 2 a 3 graden minder met de lager klok.

Nadelen:

1) ???

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:51
ik zie er geen nadelen in?
wat is het nut dan de nadelen zou je zelf kunne opnoemen als die er zijn

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54

UTM

Madrox schreef op 14 mei 2004 @ 16:43:
Zie hier weinig info over, vandaar deze vraag.
Met de gegeven tips kan eventueel elke medetweaker zijn voordeel doen.

Heb nu sinds kort een 9800 Pro + Zalman HP80c koeling. Daar de vga-kaarten zelf weinig bieden aan energie-besparing en je echt niet altijd al die 3D power nodig hebt leek het mij handig om de VGA-kaart te onderklokken en alleen die power te gebruiken als het echt nodig is.

Na wat ge-google en gepruts kom ik op de volgende oplossing:

-Orginele bios ge-edit met radedit naar 320/300 (ipv 380/340)
-geflashed (eerst de orginele gebackupt!)
-Atitool geinstalleert en de volgende profiles gemaakt:
1) default = de specs van je bios (normaal 380/340 nu 320/300)
2) pro = 380/340
3) extreme = max wat je vid aankan (bij mij 420/365)

en ingestelt dat ie bij 3D apps de klok opschroeft naar extreme (420/365 bij mij).
De orginele PRo profile is er alleen indien je last krijgt van artifacts ofzo, de orginele klok zou nml altijd moeten werken.

Dit werkt nu een weekje zo en tot nu toe probleemloos. Zie duidelijk dat de voeding net ff happier is met de lagere kloks, de 5v en 3.3v lijn scoren beter.
Spellen draaien op overclocked settings en tot nu nog geen problemen, 3Dmark 2003 liet wel in gametest 3 en 4 artifacts zien toen de mem op 375mhz stond. 365mhz geeft geen problemen.

Voordelen:

1) Voeding heeft het makkelijker (te zien aan de waardes)
2) Stroombesparing (vooral snachts tijden dl's)
3) gemiddeld liggen de temps lager, sys en cpu 2 a 3 graden minder met de lager klok.

Nadelen:

1) ???
Nadelen: Zonde van je kaart. Kan je beter voor een minder zware kaart gaan als je hem toch op minder mhz wilt laten lopen. Daar komt nog bij dat als je wel weer wilt gaan gamen je je mhz'en weer omhoog moet gooien en eventueel de fabriek's BIOS er weer op moet gooien. Erg omslachtig imo :o

Mm, bij mijn second opinion :9 vind ik het toch niet zo'n slecht idee. Het slimme is dat je met profielen werkt, nu is dat omslachtige een beetje weg. En het levert ook nog geld op (minder stroom verbruik :))

[ Voor 7% gewijzigd door UTM op 14-05-2004 17:02 ]

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

als ik mijn computer niet zelf gebruik (downloaden , divx coderen) dan gaat naa 15 min mn monitor op zwart... dan doet de kaart toch ook niets , dus gebruikt ook geen stroom ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik had toendertijd ooit een Riva TnT 2 en heb ooit eens met de clock frequenties zitten spelen. Ik ben nooit achter gekomen hoe, maar als ik dat ding ging underclocken liep hij sneller 8)7.

Riva TnT 2 _/-\o_

Signature

• UTM

UTM

B-lennium schreef op 14 mei 2004 @ 17:02:
als ik mijn computer niet zelf gebruik (downloaden , divx coderen) dan gaat naa 15 min mn monitor op zwart... dan doet de kaart toch ook niets , dus gebruikt ook geen stroom ?
Jawel, hij gaat op standby wat wel stroom kost :)

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 08:36
NukeZz schreef op 14 mei 2004 @ 17:17:
Ik had toendertijd ooit een Riva TnT 2 en heb ooit eens met de clock frequenties zitten spelen. Ik ben nooit achter gekomen hoe, maar als ik dat ding ging underclocken liep hij sneller 8)7.

Riva TnT 2 _/-\o_
Tsja, die tnt2 tjes worden zo heet, dat ik me daar best is wat bij kan voorstellen :)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

w03f schreef op 14 mei 2004 @ 17:24:
[...]

Jawel, hij gaat op standby wat wel stroom kost :)
ok minder stroom dan (zelfde effect als onderklocken)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• UTM

UTM

B-lennium schreef op 14 mei 2004 @ 17:33:
[...]

ok minder stroom dan (zelfde effect als onderklocken)
True :)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
w03f schreef op 14 mei 2004 @ 16:59:
[...]

Nadelen: Zonde van je kaart. Kan je beter voor een minder zware kaart gaan als je hem toch op minder mhz wilt laten lopen. Daar komt nog bij dat als je wel weer wilt gaan gamen je je mhz'en weer omhoog moet gooien en eventueel de fabriek's BIOS er weer op moet gooien. Erg omslachtig imo :o

Mm, bij mijn second opinion :9 vind ik het toch niet zo'n slecht idee. Het slimme is dat je met profielen werkt, nu is dat omslachtige een beetje weg. En het levert ook nog geld op (minder stroom verbruik :))
Juist niet omslachtig: de kaart loopt nu standaard onderklokt en hij schakelt (dankzei Atitool) automatisch over op de snelle 3D settings. Als je het handmatig moet doen zou het idd wel omslachtig zijn, wat nu dus niet het geval is. Er word automatisch opgeklokt en weer down-geklokt als je het spel beeindigt.

Oja, heb er 3 progjes voor nodig: Flashrom, Radedit en Atitool.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50

Shunt

Boe

psst.
niet door vertellen hoor. maar sinds videokaartjes zo zwaar begonnen te worden. hebben zij (al sinds de radeon series volgens) mij een energie besparing er op zitten. in 2D neemt hij haast geen vermogen op ;). (in verhouding tot wat hij gebruikt in 3D) :P het scheelt met op genomen vermogen denk ik haast niets. je zal het alleen merken in 3D games alleen jah dan zou je natuurlijk weer willen dat hij op 100 of welicht 150 % draait. maar psst dat doet hij eigelijk al zelf :P

hij schakelt gewoon de 3D parts van de core uit waar door hij zuiniger en minder warm is. O-)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• UTM

UTM

Madrox schreef op 14 mei 2004 @ 20:39:
[...]

Juist niet omslachtig: de kaart loopt nu standaard onderklokt en hij schakelt (dankzei Atitool) automatisch over op de snelle 3D settings. Als je het handmatig moet doen zou het idd wel omslachtig zijn, wat nu dus niet het geval is. Er word automatisch opgeklokt en weer down-geklokt als je het spel beeindigt.

Oja, heb er 3 progjes voor nodig: Flashrom, Radedit en Atitool.
Zeg je het eigenlijk zelf:
Oja, heb er 3 progjes voor nodig: Flashrom, Radedit en Atitool
Toch wel een beetje omslachtig :+
w03f onthoudt zich nu verder van het welles/nietes gebeuren :P

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Besparing ingebakken :?

Zie ik anders weinig van bij de reviewers. Idle neemt de 9800xt nog behoorlijk wat vermogen op, dus psst is niet van toepassing. Wel misschien als ie in slappstand gaat, maar ik het vooral over het standaard type/browse etc. venster op je desktop.

Tja, omslachtig. Idd je moet er wat voor doen, maar het is eenmalig en als het goed is nooit meer naar omkijken. Bovendien: het kan ook met 1 stap. Dan sla je het onderklok process over en je gebruikt alleen de overklok-optie (Atitool of omega/whatever).

[ Voor 16% gewijzigd door Madrox op 14-05-2004 23:50 ]

• ErikRo
  • Laatst online: 04-08 15:18
Ik begreep dat je met radlinker hetzelfde bereikt, gewoon opstarten met 2d profiel op 100mhz en per spel schakelen naar 300mhz. Geen gebios nodig. Alles via software.

Dit kon volgens een mailtje vn d emaker, wil dit namelijk ook bereiken op mijn barebone ivm eventuele hitte problemen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

AtiTool is inderdaad erg handig.
Je hebt zoals gezegd 2d en 3d profielen:je kan er zoveel maken als je wilt.
Ben van plan dit te gaan gebruiken, want mijn huidige barebone (en de vorige) heeft in de zomer altijd hitteproblemen omdat mijn kamer niet koel te krijgen/houden is (boven de 30C is normaal :/ )
Volgens mij is die Atitool ook nog eens vrij veilig als overclocktool, heb em voor de gein eens laten zoeken naar de max core/mem, en mn sapphire 9800pro ging ook al snel richting 420/365 ..maar heb em nog niet op die waarden gedraaid en getest. Ideaal tooltje imho :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Als je je kaart tever onderklokt krijg je artifacts :p
En het grootste nadeel is de prestatie, maar als je die niet nodig hebt is er geen prob.

• ErikRo
Ik hoor idd van iemand die zij 9800pro op 100mhz had lopen (niets aan ram gedaan) dat hij toch problemen, dwz vastlopers bij bv zonealarm, beyondtv en daarna kwam VPU Recover tevoorschijn.

Nooit geweten dat onderklokken net als overklokken problemen kan opleveren.
Nu is dus de uitdaging geworden tot hoever kun je probleemloos onderklokken.

Iemand dit wiel al uitgevonden?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Heb net ff met Rivatuner de core op 160mhz gezet en de mem nog ff op 300mhz gelaten. 3Dmark2001 heeft hier geen problemen mee: integendeel :)
Alle tests doorlopen zonder enig probleem en de score = 7571 (staat ook op futuremark nu }:O )

Desktop draait ook nog zonder problemen en ga dit eerst eens uitgebreid testen, mocht het goed functioneren (icm Atitool) ga ik binnenkort mijn bios maar eens editen/flashen :Y)

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 09:42
Niet té veel onderclocken, anders wordt uw geheugen niet meer tijdig gerefreshed (DRAM), de condensatoren zijn nog altijd niet ideaal...

Verwijderd

erg interessant dit, maar waarom moet je nog je bios editen/flashen?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
3dmark2003 score= 2297 >:) (160-core/300-mem)

Idd, mem undeclocken zet niet zoveel zoden aan de dijk en bij mij geeft ie onder de 220/200mhz artifacts. Denk dat ik het mem maar op 300 laat, zowiezo valt daat niet veel winst te behalen (besparing stroom).

Waarom toch je bios flashen/editen ?

Simpel: nu start ie default met een lage klok op, bovendien heb ik nog niet ontdekt hoe je die met Atitool doet met opstarten. Je kan wel zeggen "default" maar dan pakt ie nog de bios-waardes (normaal 380/340 dus). Het hoeft dus niet perse maar is wel zo makkelijk en als het geen kwaad kan: why not :?

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 23:37
Shunt schreef op 14 mei 2004 @ 23:06:
psst.
niet door vertellen hoor. maar sinds videokaartjes zo zwaar begonnen te worden. hebben zij (al sinds de radeon series volgens) mij een energie besparing er op zitten. in 2D neemt hij haast geen vermogen op ;). (in verhouding tot wat hij gebruikt in 3D)
sorry, maar dat is onzin.
Pas in de x800 en de nvidea geforce 6800 is dit echt goed ingebouwd. (zie ook tomshardware review van de x800 )

Lijkt me op zich wel eens een leuk idee: de nieuwste hardware ver overclocken, en kijken hoeveel stroom de hele pc dan gebruikt. Als je alles 10x zo traag laat lopen, zou je toch wel zeggen dat de pc dan toch zeker zo'n 5x zo weinig energie opslurpt, nietwaar??

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Zou niet weten hoeveel stroom het scheelt, al zal het zeker schelen. De volt-lijnen zien er duidelijk nog beter uit nu. Ze waren al niet slecht, maar er is een duidelijke verbeterng waarneembaar.

btw; voor mensen die continue gamen is dit geen optie, meer voordeel is te halen voor gebruikers die chatten/browsen/briefje tikken etc. Films kijken lukt btw ook prima met de lagere klok.

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:16
Underclocken heeft toch opzich geen nut??
Als je de videokaart nauwlijks gebruikt (2d stuff), wordt hij niet warm en verbruikt hij minder watt.
Kijk maar eens in de "Welke voeding heb ik nodig" topics, daar wordt uitgelegd de videokaart meer watt neemt wanneer deze actiever is.

Vooral mensen waarbij de computer crashed tijdens spellen wil het nog wel eens aan de voeding liggen.

Wat dus extra aangeeft dat de videokaart pas meer slurpt als dat nodig is.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Ja, hij verstookt minder watt, helemaal waar. Maar met een onderklok verstookt ie nog minder. OVer de kwaliteit van de voeding hebben we het niet, da's een ander topic.

En een progje zoals Atitool zorgt ervoor dat je al die power pas gebruikt als het echt nodig is :)

[ Voor 16% gewijzigd door Madrox op 15-05-2004 21:12 ]

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:16
Even iets heel anders... Als ik het goed begrijp heeft de videokaart 1 GPU en 2 ramdacs (voor elke uitgang 1), is het misschien dan ook niet wenselijk om de 2e ramdac uit te zetten (mits je geen dualmonitor gebruikt)?

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• ErikRo
Yep in een grote kast maakt dat misschien niet zoveel uit. Maar als je een barebone hebt (minicomp) die zitten volgepropt en hebben al snel teveel aan hitte en meteen lawaai. Terwijl barebones klein en zo stil stil mogelijk horen te zijn (staat vaak op je buro).
Door de grafische kaart ver te onderklokken is er minder hitte en kan de fansnelheid omlaag = dus minder herrie.
Kun je toch zware games spelen, hij mag dan wel fullspeed draaien want dan hoor je hem toch niet boven het geknal uit.
Maar tijdens internetten en officewerk wil ik de comp zo stil mogelijk hebben.
Onderklokken is een manier omdat dat de grootste herriemaker blijkt te zijn (in ieder geval met een 9800pro ;) )

Pagina: 1