Booten van ICH5R

Pagina: 1
Acties:

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-03 12:41
Ik heb een gigabyte 8knxp en een maxtor 120 gb sata schijf.
Op het moederbord zitten twee satacontrollers; die van silicon en de intel ich5r. Ik heb de harde schijf al een hele tijd op de silicon controler hangen en dit werkt zonder problemen. Nu vraag ik mij echter af of ik die schijf ook op de ich5r controller kan hangen.
Ik heb al flink gezocht, maar alleen een hoop over raid gevonden, wat ik dus niet wil. Ook is mij duidelijk geworden dat die ich5r alleen werkt onder xp. Betekent dat dat je eerst je systeem op een andere manier moet opstarten, bijvoorbeeld via die silicon controler en dan pas gebruik kunt maken van de ich5r controler?

• Remco20
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-02 21:58
denk dat je alleen even die SATA van ICH5R moet enablen in de bios ?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 19:21

FastBunny

Give it the Works !

Je kunt de ICH5R ook gebruiken als SATA controller. de RAID functies werken alleen met Windows XP. Elk besturingsysteem gebruik je verder?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er is ook een linux (kernel 2.4) patch voor het gebruik van de intel software raid van de ICH5R, oa. de kanotix-cd kun je gebruiken om het even te proberen.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Volgens mij wilde de TS juist niet de Raid functies gebruiken. Als je je manual even goed leest van je mobo kun je zien dat je de ICH5R kunt instellen als normale controller (als ICH5 eigenlijk). Als het goed is de ICH5R al geinstalleerd in je XP install (als je chipset drivers hebt geinstalleerd) dus moet je gewoon kunnen opstarten!

Kleine tip: zet de raid in de ICH5R aan, boot in XP vanaf de andere SATA controller. Installeer alle drivers voor de ICH5R en ook de Raid tool voor XP. Computer uit, gooi de kabels om en start weer op (effuh configgen dat hij start vanaf de goede HD. Wat je nu hebt is een "raid enabled" systeem. Wanneer je nu op een later tijdstip nog een dezelfde HD koopt kun je zonder een herinstall van je windows overgaan op raid-0 of raid-1 :Y) (Dit is een specifieke mogelijkheid van de ICH5R, Raid Migration)

[ Voor 5% gewijzigd door Dukey op 15-05-2004 00:45 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-03 12:41
Ik gebruik XP pro

Het is nu gelukt om te booten via de ich5r controller. Was eigenlijk niet zo heel moeilijk, maar das altijd achteraf.
Nu vraag ik me nog een dingetje af. Om het op deze manier te laten werken heb ik sata0 moeten mappen naar IDE 1 master (in BIOS). Ik had ook de keuze om sata0 naar sata0 te mappen. Dus eigenlijk gewoon te laten staan. Maar dit werkte niet. Waar zou dit aan liggen en zou het uitmaken welke van de twee instellingen je kiest?

edit:typo

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Wat bedoel je precies met het werkte niet? Probeerde hij van een andere schijf te booten (knipperende cursor bovenaan)? Of bleef XP hangen tijdens boot?

Misschien toch beter om een image te maken met ghost ed of een goede backup van je gegevens. Vervolgens gewoon een nieuwe XP install doen. Bespaar je je een hoop gepuzzel met misschien wel een performance hit ook nog erbij.

De methode die ik beschrijf in mijn vorige bericht moet werken zonder "mappen".

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1