Toon posts:

[CG] Ervaringen en tips

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort is mijn interesse in CG (C for graphics) enorm gestegen. Ik ben al druk bezig met tutorials lezen en andere papers. Het is dus niet zo dat ik helemaal nieuw ben maar ik sta gewoon aan het begin. Ik heb hiervoor wel wat 3D ervaring gehad maar dat was erg simpel (games engines aanpassen, Java 3d api).
Nu wil ik via dit topic wat verhalen van mede tweakers horen die al werken met CG.
Werkt het handig? welke tools zijn een must have? welke problemen zijn julie tegen gekomen? welke boeken/sites zijn interesant?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Volgens mij heb je nog echt geen idee wat Cg inhoudt. Cg is gewoon een high-level shader language, net als GSlang en HLSL. Je programmeert er dus vertex en pixelshaders mee, niet meer en niet minder. Persoonlijk vind ik Cg een beetje de nvidia-minded. Zo wordt pixelshader 1.4 bijvoorbeeld niet ondersteund (maar 2.0+ weer wel), omdat er nooit een nVidia chip is geweest met 1.4 support.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
.oisyn schreef op 14 mei 2004 @ 17:58:
Volgens mij heb je nog echt geen idee wat Cg inhoudt. Cg is gewoon een high-level shader language, net als GSlang en HLSL. Je programmeert er dus vertex en pixelshaders mee, niet meer en niet minder. Persoonlijk vind ik Cg een beetje de nvidia-minded. Zo wordt pixelshader 1.4 bijvoorbeeld niet ondersteund (maar 2.0+ weer wel), omdat er nooit een nVidia chip is geweest met 1.4 support.
Tja ben nog geen exepert, hoop hier ook nog wat van op te steken. Opzich had ik ook wel het idee dat Cg niet de enige HLSL is. Maar Cg leek mij de grootste en het meest gebruikte (correct me if I'm wrong). Is De OpenGL SL nou iets vergelijkbaars?
Misschien dat iemand een site weet waar ze met elkaar worden vergeleken?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het voordeel van Cg is dat het zowel werkt onder Direct3D als OpenGL. Maar het is wellicht handig om je eerst te verdiepen in vertex en pixelshaders in het algemeen, en de implementatie van shaders als assembly instructies, zodat je een beetje een idee hebt wat mogelijk is en wat de limieten zijn.

Ik vind overigens dat je zelf wel wat meer moeite mag doen om dingen te vinden op het web. Ik wist voor ik deze post tikte nog niets van GSLang omdat ik geen OpenGL gebruik, maar een minuut googlen bracht me op een gamedev.net draad waarop stond dat GSlang niet werkt op nVidia chipsets van voor de FX serie

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

"The Cg Tutorial" van Fernando en Kilgard is wel een aardig boek, en bij de Cg Toolkit zitten best bruikbare documenten. Op zich is Cg erg makkelijk op te pikken, hou er echter rekening mee dat voor een behoorlijk begrip van de materie een redelijke kennis van lineaire algebra wel van pas komt.
Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 20:32:
Misschien dat iemand een site weet waar ze met elkaar worden vergeleken?
http://www.shadertech.com is een site waar over verschillende high level shading languages geschreven wordt. De varianten die er zijn lijken redelijk veel op elkaar, kies er gewoon een en probeer een beetje de principes van pixel- en vertex shaders te ontdekken. Mocht je later met een andere shading language aan de slag willen, dan is die overstap niet zo ontzettend groot.

Nog een paar tips: Kijk eens in The Renderman Companion voor wat leuke shader ideetjes, of in Texturing and modeling voor de basis principes van procedurele textures.