Toon posts:

8 Mpixel vraag help !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al een jaartje of 2 een digitale camera maar wat ik nog steeds niet weet is dit:

Als ik de camera instel op 5 megapixel en maak een foto en open die op de PC met Photoshop en verklein de foto hierna naar 640x480 is dit dan exact hetzelfde dan als ik de camera instel op 640x480 ? . Mijn vraag is dus is de hoeveelheid megapixel alleen maar het formaat en niet de kwaliteit ?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

JIJNIET, wat heb je al aan research gedaan om hierachter te komen? In de Technische FAQ Fotografie staat notabene bovenaan een stuk over megapixels bijvoorbeeld...

LinkedIn
Instagram

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:04
Wat heeft 5 met 8 mpx te maken? :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 17:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gezien het feit dat je al 2 jaar een digitale camera hebt, heb je het misschien al eens uitgeprobeerd?

Afgezien daarvan zijn er reakties te vinden waar wordt gezegd dat je op camera X beter native kleine resoluties kunt pakken dan met pakket Y een groot plaatje resizen. Maar ik kan me best indenken dat dat van merk tot merk verschilt.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

@willem169: 8 = 5 snap je toch wel ;) heb je nooit wiskunde gehad LOL

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 14:35:
Ik heb nu al een jaartje of 2 een digitale camera maar wat ik nog steeds niet weet is dit:

Als ik de camera instel op 5 megapixel en maak een foto en open die op de PC met Photoshop en verklein de foto hierna naar 640x480 is dit dan exact hetzelfde dan als ik de camera instel op 640x480 ? . Mijn vraag is dus is de hoeveelheid megapixel alleen maar het formaat en niet de kwaliteit ?
Kom op zeg....

Ik ga er vanuit dat die camera een werkelijke 5 (of is het nou 8 8)7 ) megapixelcamera is.

Het aantal megapixels is in dat geval wel degelijk verschil in kwaliteit....

Tja, als je ze gaat verkleinen naar 640x480 of je schiet ze direct in 640x480 dan zit er qua resolutie dus absoluut geen verschil in kwaliteit...

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Maargoed, hoe kleiner je resolutie op de camera ingesteld is, hoe meer detail verlies je.
Als je de camera gewoon op 3 MP zet heb je genoeg detail voor het omzetten naar 640x480 ;)

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
offtopic:
Ik denk dat de TS bij de topictitel per ongeluk een 8 heeft ingedrukt ipv een 5. (Bij dat numerieke toetseneiland rechts van je TB.

ontopic: maak eens twee foto's, en kijk welke mooier is (na verkleinen uiteraard).

[ Voor 22% gewijzigd door Falskdansker op 14-05-2004 17:34 ]

Steam

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Het leuke van 5 of 8MP is dat je dan beter kunt croppen en de uitsnede kunt kiezen die jij wil. Zonder detail verlies dus. Daarna kun ej natuurlijk altijd een lagere resolutie ervan maken zodat je bijvoorbeeld 640 x 480 hebt.

Gadgets FTW!

Pagina: 1