Toon posts:

Grote websites redesignen. Hoe pak je dat aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel, je krijgt de opdracht om een grote website te redesignen (voornamelijk omdat de site stukje bij beetje ontwikkeld is en ze er later achterkomen dat hij toch wel verdomd groot en onoverzichtelijk is geworden).

En stel daarbij ook nog eens dat er een grote berg content en onderdelen is, die elkaar ook nog enigszins overlappen en dergelijke.

Hoe ziet je (her)ontwerpproces er dan uit?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik denk dat 't belangrijk is om te kijken naar de reden van de redesign, wat mist er... enz.

Dan een opzet, getekend. Dan uitwerken.. Zoiets..

|>

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

- Huidige functionele structuur en opzet bepalen . Controleren of deze opzet gewenst is. Eventueel aanpassingen maken.
- Bepalen wat van de huidige technische structuur bruikbaar is icm het nieuwe functioneel ontwerp. Controleren of deze delen in opzet gewenst zijn. Eventueel aanpassingen maken, en zaken toevoegen.
- Implementatie aanpassen aan het nieuwe technische ontwerp.

[ Voor 3% gewijzigd door Aetje op 14-05-2004 14:32 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 14:28:
Stel, je krijgt de opdracht om een grote website te redesignen (voornamelijk omdat de site stukje bij beetje ontwikkeld is en ze er later achterkomen dat hij toch wel verdomd groot en onoverzichtelijk is geworden).

En stel daarbij ook nog eens dat er een grote berg content en onderdelen is, die elkaar ook nog enigszins overlappen en dergelijke.

Hoe ziet je (her)ontwerpproces er dan uit?
Volgens mij ziet je ontwerp proces er exact hetzelfde uit als bij een site die je van de grond af aan opbouwt... Het enige waar je rekening mee moet houden is de bestaande content en (gebrek aan) structuur :)

Stop uploading passwords to Github!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Wat Papa Eend zegt. Het enige dat je feitelijk wilt hergebruiken is de content. Dus het is noodzaak dat je die eerst (opnieuw) structureert.

Aan de hand van die structuur kun je een interactie/functioneel ontwerp maken.

Verder is het niet anders dan een nieuwe site maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 14-05-2004 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alright. Moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik een enorme berg content zo vormgeef dat de gebruiker zich niet kapot schrikt als ze de site binnenkomen ;)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 15:12:
Alright. Moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik een enorme berg content zo vormgeef dat de gebruiker zich niet kapot schrikt als ze de site binnenkomen ;)
Daarom een interactie ontwerp.. vormgeving komt daarna pas ;)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:04

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bosmonster, als je alleen de content opnieuw gebruikt en dan alles van de oude site overnieuw gaat doen dan doe je jezelf volgens mij enorm te kort.

Stel je hebt bijvoorbeeld een forum waar vrijwel nooit wat in wordt geplaatst, zou je dan niet beter eerst kunnen kijken het nogwel zin heeft om het te laten bestaan voordat je het overnieuw gaat maken?

verder kan je kijken wat er wel goed is aan de huidige website en hoe je dat weer kunt verbeteren, bijvoorbeeld een shoutbox die wel veel wordt gebruikt maar soms last heeft van spam/vervelende mensen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dat je stukjes techniek kunt hergebruiken lijkt me logisch. Maar als je een nieuw ontwerp maakt voor een site met een hele andere navigatiestructuur waardoor ook bijvoorbeeld de shoutbox die wel een succes was op een hele andere plek terecht komt.. zul je die toch opnieuw moeten vormgeven/implementeren.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Use cases opnieuw opstellen, conceptueel model maken, vervolgens een of meer technische modellen en proggen maar...

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:18

alienfruit

the alien you never expected

Misschien nog een interactief model, of plan van aanpak opstellen :)
Een planning ;)
Pagina: 1