Toon posts:

slechte perf. AOPEN FX5700LE (+voeding)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen weken heb ik mijn pc ge-upgrade maar de performance van met name mijn videokaart valt mij erg tegen. Na het zoeken op deze site en de sites van verschillende fabrikanten en andere, ben ik wel een eind gekomen maar voordat ik tot actie overga wil ik het eerst tegen dit forum aanhouden. Persoonlijk denk ik dat het aan de voeding ligt.

Allereerst mijn configuratie:
Giga-byte GA-K8VT800 Pro moederbord
1 Gb intern geheugen
AOPEN FX5700LE videokaart
80GB + 120GB hardisken 7200rpm
Philips DVD-RW
Voeding 400W (3.3V 20W; +5 25W; +12 16W; -5 0.5W; -12 0.8W; +5sb 2W)
Windows XP (SP1)

Verder maak ik gebruik van laatste BIOS en drivers.

Met 3dmark haal ik 1890 punten. Hoewel de betrouwbaarheid van deze test in dit forum wel eens wordt betwijfeld is dit wel erg laag volgens mij.

Met speedfan krijg ik de volgende voltage resultaten (half uur idle laten lopen):
vcore1: 1.45 - 1.50 met veel pieken en dalen
vcore2: 2.53 - 2.54 met ook pieken en dalen
+3.3: 3.25 redelijk stabiel soms een dal naar 2.23
+5.0: 4.05 - 4.30 ! zeer onrustig, lijkt muziek frequentie
+12.0: 12.1-12.25 af en toe een piek of een dal
-12.0: -1.0 - -1.42. zeer onrustig
-5.0: +1 - -2.3 zeer onrustig
+5.0: 4.49 bijna stabiel
Vbat: 4.08 volledig stabiel

Tijdens het draaien van 3dmark ging de eerste +5.0V reading zelf terug naar +3.3V.en vaker naar 3.6V

Aan jullie de volgende vragen:
Is mijn voedig inderdaad te zwak?
Heeft het nog zin om de voltage van bijv +5 omhoog te schroeven of neem ik dan een te groot risico (ik blaas liever niet iets op dat het nog wel doet)?
Kan het probleem ook nog ergens liggen (moederbord speed fan)?

De afgelopen tijd veel geld uitgegeven en voordat ik nu weer een voeding ga kopen wil ik wat advies

Alvast bedankt

Willem

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heeft het nog zin om de voltage van bijv +5 omhoog te schroeven of neem ik dan een te groot risico (ik blaas liever niet iets op dat het nog wel doet)?
Je +5V is echt enorm laag, ik zou hem even nameten met een multimetertje. Als die ook iets van 4V aangeeft zou ik een andere voeding gaan uitzoeken. Hoe je de +5V had willen opschroeven ontgaat me hier even, volgens mij kan dat alleen door een ingreep in je voeding zelf (praktisch onhaalbaar) of door je voeding te vervangen...
Voeding 400W (3.3V 20W; +5 25W; +12 16W; -5 0.5W; -12 0.8W; +5sb 2W)
Haal W (vermogen, Watt, spanning * stroom) en A (stroom, Ampère) niet door elkaar...Zoals jij het opschrijft heb je een voeding van maar liefst 64,3W, woohoo!

[ Voor 20% gewijzigd door koraks op 14-05-2004 14:28 ]

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:11
koraks schreef op 14 mei 2004 @ 14:27:
[...]
Hoe je de +5V had willen opschroeven ontgaat me hier even, volgens mij kan dat alleen door een ingreep in je voeding zelf (praktisch onhaalbaar)
Gewoon een potmetertje tussen de 2 juiste pootjes van een IC solderen en je kan het voltage omhoog of omlaag schroeven. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.
Waar meet ik de spanning. In de ATX connectoren staan volgens mijn handleiding geen +5 volts punten. Wel 3.3 +/-12V, -5V en +5V sb. Verder wel VCC en GND. ATX-12V heeft dit ook niet. Ik gok dat VCC de +5.0 is. Of is dit VCore? Kan ik dan iedere GND als aarde gebruiken?

Zoals je merkt ben ik nog vrij nieuw op dit gebied

willem

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:32
wat voor merk voeding is het en hoe oud is hij?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
je videokaart is nou ook nie zo bijzonder he, n GeForce FX5700LE ik heb zelf de GeForce FX5700 (zie sig PC2) en die heeft 3DMark2003: 3238, de jouwe is zeg maar n gecastreerde versie, en lees is de waardes van de voltages uit in je BIOS, die zijn meestal preciezer...

en welke drivers gebruik je? ik heb 56.72, die werken tot nu toe t stabielst op mn FX5700, hij wordt pas officieel ondersteund vanaf 56.64, dus als je oudere drivers hebt, vernieuwen... en AA & AF uitzetten, dat scheelt ook veel op punten, de scores zijn bij mij behaald met alles op standaard bij 3DMark en drivers...

[ Voor 39% gewijzigd door BiG-GuY op 14-05-2004 15:25 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
De voltage van de 5 volt lijn kun je het beste meten door een molex te pakken die je bijvoorbeeld in een harddisk kan duwen (zo'n rechthoekig ding met 4 draadjes) Daar pak je de rode draad van als + op je multimeter en de zwarte direct daar langs als - voor je multimeter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de spanning gemeten en deze komt uit op 5.15 volt. Lijkt wel goed. Maar waarom geeft het programma dan ergens onderin de 4V weer. Wat is de consequentie van het spanning verval als je de PC wat laat doen (t/m 3.3 volt).

Ik heb AA en AF uitgezet en kom dan tot 1920 punten. Toch een verbetering.

Wat betreft de 5700LE: hij moet toch beter kunnen. zou je zeggen. Misschien dat ik hem toch maar moet omruilen voor een snellere (ik doe veel grafische bewerkingen dus snelheid is wel handig). de kaart is 4 dagen oud. (ik heb eerst de ATI9600pro geprobeerd maar die liep steeds vast dus heb ik hem omgeruild voor deze.)

De voeding is nog niet oud: 3 maanden

Willem

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de laatste versie voor mijn drivers 56.72.
DirectX 9.0b
Laatste 4in1 drivers.

Bij het testen van OpenGL in dxdiag krijg trouwens aan het begin af en toe de mededeling dat de snelheid van de videolaart niet kon worden uitgelezen en dat het moederbord uitging van de responstijden. (althans zoiets dergelijks). Ik heb dit nu weer getest omdat het misschien wat toevoegt maar nu geeft hij deze mededeling niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wat verdere tests uitgevoerd:
Ik heb mijn videokaart vervangen door mijn oude: GeforceMX2 v7100. Ik had verwacht dat de +5V spanning omhoog zou gaan maar integendeel. De spanning komt nu ongeveer uit op 3.8V. Na onderzoek op het internet bleek echter dat deze kaart veel stroom consumeert maar of het meer is dan de 5700LE vraag ik me af. Ik kan deze gegevens nergens terug vinden.
Ik heb ook mijn geluidskaart eruit gehaald om te kijken of dat verschil maakt maar er gebeurt niets.
Ik moet zeggen dat ik langzamerhand steeds minder weet. Heeft iemand nog andere suggesties?

Willem

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:35
Haal de vga kaart er eens uit en dump er een pci kaartje in????
En dan even kijken. :)

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:06

LopeZ

Too much is never enough

Volgens mij is de voeding niet het probleem maar heb je een 64bit geheugenbus.
Hoe hoog is je kaart? Is het ijzertje in je kast 2x zo groot als de kaart zelf? Dan heb je een kaart te pakken met een 64bit geheugenbus.

Deze dus: Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.nl/Products/images/VGA/images/FX5700LELP-110.jpg

Ik zie net hier: http://club.aopen.com.tw/...cNo=5495&Language=English
Dat de "gewone" 5700LE ook een 64bit geheugenbus kan hebben, met andere woorden je kaart zal zeer waarschijnlijk heel erg kort worden door het geheugen.

[ Voor 30% gewijzigd door LopeZ op 15-05-2004 12:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 256MB versie en deze is volgens mij 128bit. Het ijzertje is inderdaad slechts iets langer dan de kaart.

Misschien helpt het als ik wat meer gegevens over mijn kaart en instellingen geeft.
De informatie die ik kan vinden op het internet:

http://www.aopen.nl/products/vga/AeolusFX5700LE-DV256.htm

Mijn BIOS instellingen zijn:
AGP App. Size: 128
AGP Driving contr. [auto]
Driving value [9B]
AGP Fast write [enabled]
PCI Master bus T-O 7x16
DBI Output for AGP trans [disabled]
Upstream LDT Bus width [16bits]
Downstream [16 bits]
LDT Bus freq [800MHz]
PCI Delay Trans [Enabled]
DDR Timing setting [auto]
max Mem clock 166MHz
CL = 2.5
Enable 2Timing [auto]

Verder geeft Powerstrip mijn memory clock op 320 en mij engine clock op 225 (2D) en bijna hetzelde voor 3D.

BTW Ik weet niet of dit verder belangrijk is, maar AOpen geeft een DDR-RAC van 400Mhz.
Is er ergens een site die mij precies kan uitleggen welke instellingen waarvoor dienen zodat ik zelf ook wat beter kan bgrijpen wat ik doe (of denk te doen of wil doen). Meestal lees je allen de mogelijkheden van instellingen maar niet de consequenties. Het zijn er echter zovel dat Trial and Error niet veel zin heeft.

Willem

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Om zeker te weten of je 64-bits of 128-bits hebt moet je de Opvolger van AIDA32 eens downloaden op http://www.lavalys.com/
64bits of niet..het beeld moet gewoon aanblijven tijdens de testen..als het uitvalt is het of de voeding...of iets in windows zelf....

[ Voor 36% gewijzigd door swampy op 15-05-2004 18:19 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Helaas komt er geen opvolger van AIDA32 meer. Althans volgens de volgende site (goed voor je duits):
http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=66664

Bestaat er nog een soortgelijke programma? via Download.com niet iets dergelijks kunnen vinden.

Ben bij lavalys.com wel tegen het leuke programmatje Everest gelopen. goed uitgebreide listing van je systeem. Brengt me nog niet verder echter.

Misschien maar eens ergens een goede voeding lenen (nogmaals) om te testen. Dan weet ik in ieder geval meer. Die schommelingen zitten me dwars. En als een andere voeding niet werkt dan weet ik dat in elk geval.

Willem

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Everest lijkt wel verdacht veel op Aida32 nochtans...daarom dat ze de opvolger van Aida32 wordt genoemd :)

Verwijderd

Topicstarter
Zover ik nu zie kan ik met Everest geen echte test uitvoeren. Wel een benchmark maar geen systeem test zoals swampy zegt of ik moet het verkeerd begrijpen of Everest heft nog een optie die ik niet gevonden heb. (Toch goed gezocht)

Willem

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 22:51:
Zover ik nu zie kan ik met Everest geen echte test uitvoeren. Wel een benchmark maar geen systeem test zoals swampy zegt of ik moet het verkeerd begrijpen of Everest heft nog een optie die ik niet gevonden heb. (Toch goed gezocht)

Willem
Scherm/Gpu :-) uit het lijstje..daar zie je alle gegevens over je GPU.... erg handig op zijn tijd!

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Mijn busbreedte is dus gewoon 128.

Ik nu via speedfan wel een correlatie gezien tussen de 3.3V en de +5V. Zodra de 5 volt onder een bepaald niveau komt (ongeveer 4V) dan krijgt de 3.3 V ook een dip. Deze dip is echter kleiner dan bij de +5V. Maar er is ook een correlatie tussen de grootte van de dip. Hoe groter de dip in de +5 hoe groter de dip in de 3.3. Als de +5V geen dip heeft dan is de 3.3V mooi constant op 3.25V.
Met vcore1 lijkt deze overeenkomst ook te bestaan maar is veel minder duidelijk.

Bij het testen van mijn CPU krijg ik ook wel dips maar met name als ik mijn videokaart test.

Willem
Pagina: 1