Traffic shaping & hw/sw routers

Pagina: 1
Acties:

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 16:23

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Topicstarter
Helleu,

Ik wil van de gebruikers op mijn netwerk (+/- 600 pc's) weten wie wat download, voornamelijk om te herleiden wie de grootste downloader is en die dan te ontslaan. ;) Volgens mij heb je hiervoor een trafficshaper nodig. Hardwareoplossingen zijn behoorlijk duur heb ik al begrepen, dus ik wil eerst proberen dit met software te doen.
Hiervoor zou ik dan (volgens mij) onze huidige router (een Cisco 2600) moeten vervangen door bijv. een multi-homed Windows-bak met routing enabled en een traffic-shaper geinstalleerd.
Nu is mijn vraag, is dit aan te bevelen? Die Cisco is natuurlijk goed rap itt een software-oplossing. Wat voor systeemeisen heeft zo'n pc om de performance van een 2600-router te halen?
En zijn er alternatieven? Kan ik bijvoorbeeld middels die router (beperkte) trafficshaping doen?

Aldus sprak ik.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59
Isegrimm schreef op 14 mei 2004 @ 13:16:
Helleu,

Ik wil van de gebruikers op mijn netwerk (+/- 600 pc's) weten wie wat download, voornamelijk om te herleiden wie de grootste downloader is en die dan te ontslaan. ;) Volgens mij heb je hiervoor een trafficshaper nodig. Hardwareoplossingen zijn behoorlijk duur heb ik al begrepen, dus ik wil eerst proberen dit met software te doen.
Hiervoor zou ik dan (volgens mij) onze huidige router (een Cisco 2600) moeten vervangen door bijv. een multi-homed Windows-bak met routing enabled en een traffic-shaper geinstalleerd.
Nu is mijn vraag, is dit aan te bevelen? Die Cisco is natuurlijk goed rap itt een software-oplossing. Wat voor systeemeisen heeft zo'n pc om de performance van een 2600-router te halen?
En zijn er alternatieven? Kan ik bijvoorbeeld middels die router (beperkte) trafficshaping doen?
Je kunt met de accounting van je 2600 ook achterhalen wie de grootverbruikers zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:46

Adze

CCNP !

Isegrimm schreef op 14 mei 2004 @ 13:16:
Helleu,

Ik wil van de gebruikers op mijn netwerk (+/- 600 pc's) weten wie wat download, voornamelijk om te herleiden wie de grootste downloader is.
"ip-flow export" op je Cisco doos. Daarna even een flow collector + analyser installeren op 1 van machines.

ip-flow is precies met bovenstaande reden gemaakt!

[ Voor 65% gewijzigd door Adze op 15-05-2004 11:44 ]

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 16:23

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Topicstarter
Okay, ik heb 't nu draaien middels "ip-flow export" en ntop, werkt perfect :)

Thanks voor alle input!

Aldus sprak ik.