Owkee, ik zie dat veel mensen hier voor hersenloos orc slachten gaan. Als dat een definitie is van een goed spel is het wel erg ver heen in deze wereld....
In ieder geval:
De beste mmorpg van dit moment is zonder twijfel EVE Online. Waarom? Je kunt er dingen in die je nergens anders kunt.
Het is de enige mmorpg waar je op maar 1 server zit, en dus bij iedereen bekend bent of kan worden.
Het is de enige mmorpg die ook boven guilds/clans/corps uitgaat (dmv alliances).
Het is de enige mmorpg die ook kwaliteits interactie heeft op een hoger niveau dan "ik heb een groter zwaard dan jij, sterf".
Het is de enige mmorpg waar het verschil tussen powerplayers en gelegenheidsspelers niet al te groot is (of hoeft te zijn), en dus een veel meer gebalanceerdere gameplay oplevert.
Het is de enige mmorpg waar pvp niet gelimiteerd is tot "wil je? ok? dan sla maar!"
Het is de enige mmorpg die uberhaupt over een npc gebaseerde maatschappij uitgaat. Het is ALLEEN maar pvp. Npc is er als odnersteuning, niet als fundament.
Het is de enige rpg waar je ECHT een trader, researcher, of zelfs analist klunt spelen. In anderen ben je verplicht om te gaan vechten, want anders kun je helemaal niets doen.
Laat staan dat EVE verruit de best uitziende mmorpg is, dan wel niet een van de best uitziende spellen ooit.
En als mensen nu gaan flamen over waarom andere rpg's beter zijn en "EVE SUX!!! ROFLM40Z0RS!!!!!!", geef maar argumenten, ik kan je overal tegenargumenten op geven.
EVE heeft een speeldiepte die geen enkele andere mmorpg kan benaderen, tenminste neit op dit moment. WoW is nog steeds een vrijhaven voor npc slachters. City of Heroes is zelfs alleen daarop geconcentreerd. EQII wordt in principe alleen een forse grafische upgrade.
In sommige van de nieuwere mmorpg's wordt bijvoorbeeld vermeldt dat je zelf items kunt maken, of dat je met je clan tegen andere clans kunt vechten. Er wordt zelfs reclame mee gemaakt. Jammer alleen is dat deze elementen al lang in EVE zitten.
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe mensen 4 jaar in EQ hebben kunnen zitten toeven. Is dat niet volstrekt eentonig?
En ik hoorde ook van mensen over EVE: "Ik speelde het een keertje, kvind het nix". Dat is dus grote onzin. EVE is neit een spel wat je na een weekje, of zelfs een maandje gezien hebt. Er zitten talloze aspecten in het spel, die je soms niet allemaal opt ijd kunt ontdekken voor de volgende uitbreiding (die trouwens GRATIS zijn!!!! wel verplicht, maar GRATIS......). Ik speel EVE nu al meer dan 2 jaar, en ik ontdek nu nog steeds nieuwe dingen.
EVE is, handsdown, de meest uitgebreide mmorpg aller tijden, end at zal ook nog wel een tijdje zo blijven. De speeldiepte is ongeevenaard.
Ok, het is wel zo dat mensen er tijd in moeten willen steken. Met een maandje een uurtje per week kun je er geen plezier aan beleven.
Oh, en voor iemand begint over SWG: bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, bugs, en bugs. Heb ik ze allemaal opgenoemd?
"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"