[W2k3][XP] Ris werkt niet in combinatie met Intel nic

Pagina: 1
Acties:

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 11:39
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een 2003 RIS server ingericht, waarvandaan mijn IBM Thinkcentre clients hun unattended installatie vandaan moeten halen. Verder heb ik uiteraard een DC met DHCP draaien voor het uitdelen van de IP adressen aan de Intel PXE Nics.

Het probleem is nu dat de IBM clients een Intel Pro 10/100VE netwerk adapter hebben, en de drivers daarvan niet standaard in XP worden meegeleverd. Op zich geen probleem, want je kan de drivers toevoegen door ze in de i386 directory van het image te zetten, en dan de Binlsvc service te restarten. Wat nu het geval is, is dat de text-mode van RIS de nic nog steeds niet herkent.
Ik blijf de volgende foutmelding krijgen: "The operating system image you selected does not contain the necessary drivers for your network adapter".

Het image zelf is helemaal in orde, want ik kan wel unattended installeren als ik die onboard Intel Pro disable, en een 3com nic gebruik.

Dingen die ik al heb geprobeerd:

- Uiteraad gezocht op google/GOT, probleem komt veelvuldig voor, maar de workarounds die worden aangegeven werken niet.
- Van de intel site een aangepaste inf file gehaald , zowel voor XP als voor 2000.
- Oude en nieuwe drivers geprobeerd, weer zowel XP als 2000 drivers
- Intel gebeld, die verwezen me door naar IBM, aangezien het een OEM product is.
- IBM gebeld, uur aan de lijn gehangen, konden geen oplossing bieden behalve degene die ik hierboven aangaf.

Links naar de Intel en IBM sites waar het probleem word beschreven:
IBM site
Intel site

De drivers van de Intel kaart staan ook in de $OEM$ directory, die worden wel goed herkend als ik de machine installeer via de 3com kaart. DUs het gaat echt om de text-mode deel van de installatie.

Ik hoop dat iemand me verder op weg kan helpen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Apiekool op 14-05-2004 10:06 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Open de inf file van de driver van die kaart eens; daar staat een kopje [Intel.x86]
Rammel die .x86 eraf en sla de inf op en herstart je binlsvc service.. dan zou het moeten werken.

Ris schijnt wat te nekken met de .x86 entry.. je hoeft 'm trouwens maar 1x aan te passen, de bovenste..

[edit]
Dit is tenminste waar ik met een intel pro 1000 tegenaan ben gelopen...

[ Voor 18% gewijzigd door Krypt op 14-05-2004 10:09 ]

Pvouput live

• Apiekool
Helaas, dat werkt ook niet. :(

Dat aangepaste inf bestand dat ik van de Intelsite gedownd had, had die aanpassing waar jij over schreef.

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Het is meestal ook wijs om zodra je iets in de .inf file wijzigt van een driver om de PNF file te verwijderen, herstart hierna wel je RIS service(BINL onder w2k en Remote Installation onder w2k3 volgens mij).

if you pay peanuts, you get monkeys

• Apiekool
Jep, dat weet ik.

Het is overigens de Binlsvc service in 2k3 ;)

Waar ik me vooral aan erger is dat IBM me een beetje van het kastje naar de muur stuurt, dus ze stuurden me door naar Intel, met de mededeling dat het om hun nic chip ging.

• liledevil

liledevil

DELL EVIL I

Heb je in je SIF ook het volgende staam:
code:
1
2
3
[Unattended]
OemPreinstall=Yes
OemPnpDriversPath= Drivers\NIC;

waarbij in de $oem$\$1\Drivers\NIC ook de drivers staan?

• Apiekool
Jep, dat staat er ook in. Heb voor alle zekerheid ook de driver signing maar uit gezet in mijn .sif file.

Denk opeens aan iets, als ik XP los installeer op de client, dan moet ik handmatig de chipset drivers installeren. Kan het zijn dat de text-mode niet kan communiceren met de onboard NIC omdat de chipset niet herkend word?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Dat maakt voor de textsetup nog weinig uit; die haalt zijn drivers direct uit de i386 directory, drivers die via OemPnpDriversPath worden aangegeven worden pas gebruikt in de minisetup.

[edit]
Nic moet altijd werken; ook zonder chipsetdrivers. Mijn RIS server installeerd Dell Optiplex GX240,260 en 270'ers en die doen het zonder problemen.

edit2
Hoe heb je die drivers er trouwens in gezet? als .sy_ of als .sys; als het 't eerste is moet je ze zelf nog met extract uitpakken..

[ Voor 49% gewijzigd door Krypt op 14-05-2004 10:47 ]

Pvouput live

• liledevil

liledevil

DELL EVIL I

Vorige week toen ik tegen het probleem aanliep heb (met een dell notebook) heb ik andere drivers geprobeerd van Broadcom(ipv de drivers die door dell waren meegeleverd), misschien dat dit ook helpt in jouw situatie.

• Apiekool
Ik heb ze erin gezet als .sys, dus dat kan geen probleem zijn. Ook heb ik voor alle zekerheid de .cat file erbij geplaatst, alhoewel die volgens mij niet word gebruikt tijdens de text-mode.

De minisetup werkt dus wel correct, die haalt zijn drivers inderdaad uit de $OEM$. Als ik de boel installeer met de 3com kaart, word tijdens de minisetup de intel kaart braaf geinstalleerd.

• Apiekool
liledevil schreef op 14 mei 2004 @ 10:56:
Vorige week toen ik tegen het probleem aanliep heb (met een dell notebook) heb ik andere drivers geprobeerd van Broadcom(ipv de drivers die door dell waren meegeleverd), misschien dat dit ook helpt in jouw situatie.
Mjah, ik heb zowel de Intel als de IBM drivers geprobeerd, andere drivers zijn er helaas niet voor zover ik weet.

Verwijderd

Ik kwam dit topic tegen, wellicht staat hier nuttige info in.
Gaat ook over een Intel nic i.c.m. RIS. En die gast daar is 't wel gelukt

RIS Installatie, image does not contain...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2004 11:02 ]

• Apiekool
Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 11:02:
Ik kwam dit topic tegen, wellicht staat hier nuttige info in.
Gaat ook over een Intel nic i.c.m. RIS. En die gast daar is 't wel gelukt

RIS Installatie, image does not contain...
Ik had dat topic inderdaad ook gevonden. En de oplossingen daarin geprobeerd. Helaas niet gelukt..

Bedankt voor het zoeken, though :)

Verwijderd

Heb je wel de volgende folder structuur?:

\\risserver\reminst\Setup\English\Images\winxpsp1.pro

en dan daar onder 2 mappen:
\i386
\$oem$
code:
1
2
3
4
5
Met onder $OEM$:
   \$1
      \drivers
        \nic
          \Intel

En dan in de Intel map de drivers voor de NIC?
Ze moeten dus op 2 plaatsen staan, zowel in je I386 en in de $OEM$ map.
Vervolgens geef je dus in je .SIF file op:

OemPreinstall=Yes
OemPnpDriversPath= drivers\nic\Intel

De I386 map kijkt RIS pas naar nadat de Windows GUI is geladen.
De $OEM$ map word gebruikt voor de text setup (blauwe schermen).

Let op! Die $OEM$ moet dus NIET in de I386 map staan, maar er naast.
Heb hier zelf ook eens mee zitten kloten.

Verwijderd

Ik weet 100% zeker dat die intel pro 100ve drivers in windows XP zitten standaard. Ik heb dell pc's en heel veel IBM pc geinstalleerd en die doen het zonder meer.

Deze kaart wordt juist zoveel gebruikt omdat hij standaard ondersteund wordt.
dus misschien is er iets anders mis met je installatie.

wat gebeurt er als je er een cd in stopt. en dan installeert vind hij hem dan ook niet?
Is misschien je netwerkkaart stuk? of je kabel? heb je het op meerdere pc's geprobeerd?

• Apiekool
@Derice: Ja, die instelling staan allemaal goed. Zoals ik al zei, tijdens de minisetup worden de drivers netjes uit mijn $oem$ dir gehaald. Dat werkt dus goed.

@Javah: Bij een handmatige installatie werkt de driver ook niet. Ik moet hem dus handmatig toevoegen.
Ik heb het ook op meerdere machines geprobeerd, allemaal geven dezelfde problemen. Kabel kan niet stuk zijn, aangezien het wel werkt met mijn 3com kaartje.

• liledevil

liledevil

DELL EVIL I

Kun je even wat meer info dumpen omtrent het systeem en type drivers,
ook de relevante secties uit je sif file en je inf file van de drivers.

Indien je namelijk je zelfde drivers nodig hebt als dat ik hier heb draaien kan ik je mijn drivers sturen, waren voor Intel PRO /1000, maar zouden dezelfde moeten zijn als voor de pro /100.
edit:
cq moeten werken met de intel pro /100, anders is het altijd de moeite waard.

[ Voor 12% gewijzigd door liledevil op 14-05-2004 12:06 ]

• Apiekool
Ik ben inmiddels thuis (vrije middag, woei!), dus dat word een beetje lastig.

Ik zal dit topic komende maandag wel weer omhoog kicken met die info dan. Bedankt voor de moeite in ieder geval.

• Apiekool
Nou, het weekend blijkt wel inspirerend geweest te zijn.

Het blijkt dat er een fix is voor W2k die deze problemen opheft. Het gaat om het Q315074 artikel van de MS site.

Als je deze extract, krijg je een setupldr.exe file. Als je deze daarna renamed naar ntldr (zonder exe), en dan kopieert naar de \I386\templates directory, en het oude bestand overschrijft, dan werkt alles correct. :)

Schiet mij maar lek, leuk dat een W2k fix werkt voor W2k3. Bedankt voor de hulp in ieder geval! :)

• liledevil

liledevil

DELL EVIL I

het verschil met versie 5.1.2600.1106 en 5.1.2600.28?
Achja, netjes dat je het hebt opgelost, kon jij alleen die fix seperaat downloaden, hier ben ik namelijk nog steeds naar op zoek.
[hintmodus]
Misschien een URL-tje
[/hintmodus]

• sniklaas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02-2019

sniklaas

asjemenou

Apiekool schreef op 17 mei 2004 @ 10:07:
Nou, het weekend blijkt wel inspirerend geweest te zijn.

Het blijkt dat er een fix is voor W2k die deze problemen opheft. Het gaat om het Q315074 artikel van de MS site.

Als je deze extract, krijg je een setupldr.exe file. Als je deze daarna renamed naar ntldr (zonder exe), en dan kopieert naar de \I386\templates directory, en het oude bestand overschrijft, dan werkt alles correct. :)

Schiet mij maar lek, leuk dat een W2k fix werkt voor W2k3. Bedankt voor de hulp in ieder geval! :)
Oke in dit artikel zeggen ze dat het van toeassing is op win2000 t/m sp2.
Ik heb hier een Ris server staan met win2000 sp4 en dezelfde foutmelding. Je zou geneigd zijn om te zeggen dat het probleem dan opgelost moet zijn, in mijn geval dus niet.

Heeft iemand enig idee waar ik de benodigde hotfix (28933_enu_i386_zip.exe) kan vinden.

• Apiekool
Mjah, ik heb die fix van de premier site van MS, daar staat ie gewoon bij.

Ik kan wel een url geven, wat ik bij deze ook ga doen, maar je moet inloggen met een MS premier account. Als je die niet hebt, word het wat lastig.

Je kan me eventueel een PM sturen met je mail adres, dan mail ik je het aangepaste ntldr bestandje even.

Link

In het artikel schrijven ze inderdaad dat het vanaf sp2 opgelost zou moeten zijn, maar zelfs in W2k3 werkte het niet correct.

• Barman
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Staat er in je i386 directory een bestandje dat heet e100b.sy_ ? Dat is meestal het probleem. Het enige wat er moet staan om de textmode te intialiseren is de e100b.sys.

Ik zal even uitleggen waarom:
e100b.sy_ en e100b.sys lijken teveel op elkaar. Als er een e100b.pnf wordt aangemaakt, kan de binlsvc niet beslissen welke er gebruikt moet worden.
Als jij die keuzen al maakt, moet het goed gaan. Dit staat overigens op de intel site, als je zoekt op e100b of e100ve + RIS.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Verwijderd

Apiekool wat is een PM,
Ik heb eigenlijk de update nodig voor een image van xp :(

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15

Duinkonijn

Huh?

hangt hij in het zelfde subnet ?

ik heb hier namelijk HP vectra`s met Intel Pro 10/100VE staan die alleen willen
rissen als ze in het zelfde subnet staan als de ris server...

3com e.d. geen probleem mee

[ Voor 74% gewijzigd door Duinkonijn op 02-06-2004 10:05 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• liledevil

liledevil

DELL EVIL I

@votezz: een PM is een Personal Message
offtopic:
Als iemand mij kan uitleggen hoe ik dat moet doen op gathering, graag!!

@ Duinkonijn
Hiervoor moet ook een oplossing zijn geloof ik, ik heb hier iig ooit iets over gelezen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb hier nu alleen het probleem met Fujitsu Tablet PC's, deze wilde ik van de RIS server afhalen, dit gaat goed.
Moet wel third party drivers toevoegen, en aanpassen net als bij Intel(het gaat om Broadcom drivers btw).
Nu heb ik dus het image van Windows XP tablet netjes op de Tablet PC, ik heb het geconfigureerd, alle drivers die hij niet lekker oppakte voor VGA kaart ed nog in orde gemaakt. Applicaties geinstalleerd, noem maar op, i've got it.
Dus, ik maak een riprep, gaat allemaal goed, maar nu komt het probleem.
Als ik nu dat image selecteer om te laten vanaf de ris server krijg ik de melding, "the image you selected does not contain the nescessary drivers for your network adapter".
Na de reboot van de pentop(nu stond natuurlijk de config erop zoals ik heb gerist heb) en na het invoeren van de tablet pc product key werkt de tablet pc trouwens top.
Het gaat hier om een w2k sp4 server, en windows XP tablet met sp1a.
Iemand ideeen?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15

Duinkonijn

Huh?

liledevil schreef op 02 juni 2004 @ 15:43:
@votezz: een PM is een Personal Message
offtopic:
Als iemand mij kan uitleggen hoe ik dat moet doen op gathering, graag!!

?
offtopic:
op GoT kan je PM alleen als Mod gebruiken

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Aah ok thnx

Naja ik heb de update al binnengekregen met wat support van Dell.
Nu nog even testen of het werkt :)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Houd ons op de hoogte

[ Voor 79% gewijzigd door Taigu op 05-06-2004 20:59 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Pagina: 1