[Fedora] RPM pakket onvindbaar, toch al geinstalleerd?

Pagina: 1
Acties:

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben Fedora aan het uitproberen. Na het updaten, dat nogal buggy verliep (update tool liep steeds vast), wil ik extra pakketten installeren. Wat ik ook installeer, ik krijg de melding dat libxml2 niet is gevonden, en dat die nodig is voor libxml2-python.

Maar als ik die RPM's van internet haal en probeer te installeren krijg ik de melding dat het al aanwezig is :?

offtopic:
Ik moest voor de nVidia driver binutils installeren, dit ging ook niet via de eigen pakketbeheer van Fedora (libxml2 'ontbreekt' error) dus heb ik die ook apart gedownload. Dit lukte wel, ook al liep de RPM install vast op het eind toen het al klaar leek te zijn... Bij de eerste nVidia driver install liep deze ook vast, maar na een reboot krijg ik netjes de melding dat m'n kernel source nodig is, welke ik dus ook niet kan installeren, behalve door weer zelf te downloaden, terwijl ik liever de Fedora manager gebruik.

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Robtimus

me Robtimus no like you

Probeer eens opnieuw te installeren met een --force:
code:
1
rpm -Uhv --force libxml2-.....

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

probeer de combinatie apt + synaptic eens uit,te verkrijgen via http://freshrpms.net/.

Dat is een gui tool waarmee je rpms kan installeren en die meteen alle benodigde files van internet plukt.

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 21:38
Ik heb precies hetzelfde probleem, na de updates is het ook mis gegaan hier. Ik heb vanalles geprobeerd, ook wat hier : http://www.linuxforum.com/forums/index.php?showtopic=73354 staat maar hij vertikt het gewoon. En jammergenoeg heeft die gebruiker als oplossing maar z'n pc geformateerd en alles er opnieuw opgezet. Dat lijkt me een beetje erg overdreven :(

ook rpm -Uhv --force libxml2-..... mocht niet baten helaas

Ik zal die apt + synaptic eens gaan proberen

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:56

Lancer

What the......

Het zou kunnen zijn dat de RPM database rot is na een grcrashte up2date. De oplossing hiervoor zou kunnen zijn "rpm --rebuilddb". De uitvoer van dit commando kost even.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Je weet zeker dat je libxml2 nodig hebt, en niet libxml2-dev ? ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• JaNuZz
  • Laatst online: 16-02 21:38
Yups libxml2 , en hij gaf ook wel aan dat ie geiinstalleerd was, maar als je dan software toevoegen/verwijderen deed dan kreeg je steeds die melding weer.
De "rpm --rebuilddb" had ik al geprobeerd, maar geen uitkomst helaas.

Op het laatst maar apt + synaptic geiinstalleerd, en die gaf ook aan dat alle libxml2 libraries aanwezig en geiinstaleerd waren, toen heb ik ze verwijderd daarmee en zou ze opnieuw installeren, echter dat was niet zo'n goed idee hehe
Toen kreeg ik een en al foutmeldingen en na een reboot startte ie op met XFree86 ipv KDE, en toen was deze linux n00b het spoor bijster... ;) Ik heb nog een update installatie van cd geprobeerd, maar kwam weer in hetzelfde terecht.
En toen had ik er genoeg van (na een dag zoeken/prutsen..) en heb ik ook maar de hele handel geformateerd en fedora er weer opnieuw opgezet.
Die updates laat ik geloof ik maar ff wachten voorlopig :)

Hoe Kritiek zijn die updates?

[ Voor 2% gewijzigd door JaNuZz op 15-05-2004 10:38 . Reden: typo ]

Verwijderd

probeer eens ipv rpm -Uhv --force het commande
code:
1
rpm -ihv --force rpm.packagename

dan upgrade rpm niet maar overschrijft hij de bestanden.

Verwijderd

JaNuZz schreef op 15 mei 2004 @ 10:22:
Yups libxml2 , en hij gaf ook wel aan dat ie geiinstalleerd was, maar als je dan software toevoegen/verwijderen deed dan kreeg je steeds die melding weer.
De "rpm --rebuilddb" had ik al geprobeerd, maar geen uitkomst helaas.

Op het laatst maar apt + synaptic geiinstalleerd, en die gaf ook aan dat alle libxml2 libraries aanwezig en geiinstaleerd waren, toen heb ik ze verwijderd daarmee en zou ze opnieuw installeren, echter dat was niet zo'n goed idee hehe
Toen kreeg ik een en al foutmeldingen en na een reboot startte ie op met XFree86 ipv KDE, en toen was deze linux n00b het spoor bijster... ;) Ik heb nog een update installatie van cd geprobeerd, maar kwam weer in hetzelfde terecht.
En toen had ik er genoeg van (na een dag zoeken/prutsen..) en heb ik ook maar de hele handel geformateerd en fedora er weer opnieuw opgezet.
Die updates laat ik geloof ik maar ff wachten voorlopig :)

Hoe Kritiek zijn die updates?
Dat ligt er aan voor welke paketten :Y) Wat je ook kunt doen om alles weer up to date te krijgen is Fedora Core 2 downloaden of bestellen (bijv. op http://kooplinux.nl voor 12 EUR)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 14:40:
[...]

Dat ligt er aan voor welke paketten :Y) Wat je ook kunt doen om alles weer up to date te krijgen is Fedora Core 2 downloaden of bestellen (bijv. op http://kooplinux.nl voor 12 EUR)
Zou ik even wachten, volgens de frontpage (Red Hat lanceert vernieuwde Linux-distributies) wordt hij dinsdag pas officieel gereleased. Ik zit er eigenlijk ook wel op te wachten, vooral vanwege die 2.6 kernel.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Pagina: 1