erg vreemd backup probleem met compressie

Pagina: 1
Acties:

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Topicstarter
Nu hoop ik dat ik hier goed zit.
Het volgende is het probleem, ben bezig met een tape drive (Hp vs80) om deze simpel een back te laten maken van 60Gb.
Hiervoor moet die natuurlijk gebruik maken van de compressie. Dit doet die niet.
Bij de 39Gb vraagt die om een andere tape.
Als back up programma heb ik Veritas 8.6, 9.0 en 9.1 gebruikt op w2k pro en w2k server.
Ook heb ik ArcServe 11 geprobeerd en Tapeware 7.
Al deze geven dezelfde problemen geen compressie.
Andere drivers gebruikt ook de drivers van veritas en ArcServe zonder gewenst resultaat.
Contact gehad met HP, deze konden mij ook niet helpen. De nodige test proggels door de drive laten lopen, deze gaven geen problemen weer. Zelfs een uitgebreide compressie test geen probleem.
Echter nog steeds Geen compressie bij de backup en rond de 39Gb wordt er om een nieuwe tape gevraagd.

Drive in een ander systeem gedaan met andere controller, in eerste instantie een adaptec 19160 daarna een adaptec 2940. Wederom geen compressie.

Drive onder linux laten draaien zelfde resultaat.

Conclusie zou zijn drive niet goed, kon ik mee leven.
Echter ben ik stronteigenwijs en geloof er niet zo in, dus een DLT 7000 gepakt en met deze backuppen.
Tot mijn grote verbazing weer geen compressie. Wat ik ook doe met welke drive dan ook niets helpt.
Nu begin ik een beetje met mijn handen in het haar te zitten.

Wie o wie kan mij nuttige tips geven wat ik nog kan proberen.

Alles kort in op een rijtje.

60Gb backuppen, bij +/- 39 Gb next medium
Getest op 3 verschillende systemen van p3 tot p4 met w2k pro, server en linux
2 scsi adapters, adaptec 19160 en 2940
2 verschillende tape drives HP vs80 en Quantum DLT 7000
Software, Veritas backup exec 8.6, 9.0, 9.1 ArcServe 11 en Tapeware 7

De vs80 heeft geen jumpers voor hardware compressie de dlt 7000 staan goed.
Bij beide geen compressie mogelijk.

Help, maar dat spreekt voor zich ;)

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

De data die je backuped, die is toch wel "compressbaar"?
Ahum
Ofwel in het Nederlands, zijn de gegevens die je wilt archieveren comprimeerbaar?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Veritas adviseerd voor de drive de Veritas driver te gebruiken. Je kunt ook hardware/software compressie proberen:
Hardware: Drive Properties -> Configuation
Software: Tools -> Options -> Backup

Sorry, was de bedoeling om mijn oude post te editen

[ Voor 48% gewijzigd door TheBorg op 14-05-2004 02:26 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
^^ Wat TheBorg zegt :Y)

Als je voornamelijk gecomprimeerde bestanden (denk aan mp3, mpg, avi, jpg, cab, zip, rar, ace enzovoorts) probeert te backuppen dan zul je die 60Gb (uitgaande van 30Gb tapes) niet halen.

De compressie ratio is meestal 50% bij "normale" bestanden. Dit kan nogal schommelen tussen de 30% en 70% in mijn ervaring, maar dat is erg afhankelijk van de data. Bij de opgave van die tapes gaat men er meestal van uit dat je toch wel 50% haalt (om en nabij).

Met gecomrpimeerde bestanden valt er meestal nog weinig winst te halen en dus ga je gewoon meer ruimte op je tapes nodig hebben.

Kun je een indicatie geven van het gemiddeld soort bestanden dat je probeert te backuppen? (Dus die ene .ini zal me worst wezen, maar als je 5000 MP3 files probeert te backuppen is dit wel het vermelden waard)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Snurp

Snurp

aka NICO

Topicstarter
Klopt helemaal, het zijn van alle soorten bestanden.
Voornamelijk Word, Exel, CAD en photoshop bestanden.
Dat moet comprimeerbaar zijn lijkt mij.
De gebruikte tapes zijn natuurlijk DTL 4 tapes die het aan kunnen.

Al haal ik maar 45GB of 50GB dan ben ik tevreden dan weet ik dat die met compressie heeft gewerkt. Dat die minder haalt met compressie dat is mij bekend.
60Gb leek me wel haalbaar. Maar hij komt gewoon niet boven de native capaciteit uit.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Klopt helemaal, het zijn van alle soorten bestanden.
Voornamelijk Word, Exel, CAD en photoshop bestanden.
Dat moet comprimeerbaar zijn lijkt mij.
Mijn ervaring is dat dit soort binaire dingen slecht te comprimeren zijn - wat overeenkomt met jouw waarnemingen.
Probeer eens te testen met ascii bestanden (een goed voorbeeld is een uitgepakte linux kernel source ;))
Dit geldt alleen voor de compressie die tapedrives gebruiken, high level block compressors zoals zip en bz2 zijn veel slimmer.

Dit is precies de reden waarom ik altijd tapedrives uitkies op hun native capacity.
Bijvoorbeeld een server met een DDS4 tapedrive kan native 20 gb storen, dan hang je er een 36 gb disk in, waarvan je slechts 20 Gb partitioneer.
Wat er ook gebeurt, alles past altijd op 1 tape.
Hoewel ik ook wel eens tegen het probleem ben aangelopen dat mp3/divx etc zelfs groter worden als je ze compressed :)

• Snurp

Snurp

aka NICO

Topicstarter
Om dit uit te sluiten zal ik een backup starten met 50Gb aan Windows files.
Een 30 folders met enkel Windows bestanden.
Grote 1,78gb, ingepakt met winwar op 837mb. Dus dit is goed te comprimeren.

Update volgt

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Snurp schreef op 14 mei 2004 @ 15:38:
Om dit uit te sluiten zal ik een backup starten met 50Gb aan Windows files.
Een 30 folders met enkel Windows bestanden.
Grote 1,78gb, ingepakt met winwar op 837mb. Dus dit is goed te comprimeren.

Update volgt
Wat bedoel je met Windows files?
Als het binaire bestanden zijn heb je evengoed nog kans dat de compressie van je tapedrive er geen raad mee weet.
Als je bezig bent met onderzoek moet je dingen uitsluiten - dat doe je nu niet (compressielevel met WinRAR (toch?) zegt nl. niet veel wegens eerder genoemde reden...)
Platte tekstfiles zijn het beste.
Of grote, lege diskimages.

• Snurp

Snurp

aka NICO

Topicstarter
Wat ik wilde bekijken was als ik de systeem files inpak hoeveel deze met winRar;) gecomprimeerd worden. Dat blijkt 50% te zijn, dus het merendeel is niet binair.
Nu heb ik die files een aantal keer gekopieerd in verschillende folders zodat ik een 50gb heb aan files die zeker gecomprimeerd kunnen worden.

Op dit moment loopt er weer een back up en maar weer afwachten of dit wel werkt.
Anders probeer ik een aantal BMP files te backuppen deze zijn geloof ik wel comprimeerbaar. Correct me if I’m wrong.

Update:

Het probleem lag hem idd aan de data, vreemd genoeg kan cad en photoshop bestanden niet gecomprimeerd worden. Logisch enigszins wel maar goed.
Met alleen de Windows files backuppen haal ik een 55 GB wat betekent dat die onder compressie werkt.

Topic mag op slot. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Snurp op 15-05-2004 15:47 ]

Pagina: 1