Cooler bracket afgebroken... oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Door jarenlang upgraden heb ik thuis aan aantal systemen. Een van deze systemen is het guest system. Elke keer als er iemand langs komt die een computer nodg heeft dan formateer ik hem, zet er de laatste drivers op en voila, een ready to use systeem.

Het systeem bestaat uit een Asus A7M266, AMD XP 1600+, Boxen AMD 3000 CPU Cooler, 256MB MB DDR, Asus GF3 Ti200, PCI128 en NIC. Geen super systeem, maar je kan er welk de meeste spellen mee spelen met een redelijke kwaliteit. Systeem is al een jaar ofzo ongewijzigd, muv de HDDs die ik nog wel eens omruil.

Nu hebben wij op het moment een gast in huis die gebruik maakt van het systeem. Deze gast heeft wat kleine gedrags afwijkingen. Zo maakt hij regelmatig dingen express kapot om zo nieuwe spullen te krijgen (bv. kleding).

Deze week kreeg ik van mijn moeder te horen dat het systeem dat onze gast gebruikte het niet meer deed. Mijn moeder kan nog geen monitor van een moederbord onderscheiden, dus de details had ik op dat moment niet. Zelf zat ik afgelopen week in de nacht dienst, dus had ik geen tijd om er naar te kijken.. tot vandaag.

Om het geheel wat duidelijker te maken, heb ik wat fotos gemaakt en deze online gezet. (CPU, Cooler en Mobo). zie: http://www.vado.org/stuff/div/online/page_01.htm (FYI: Modem vriendelijk, met thumbs)

Bij inspectie bleek dat het koelblok aan de 3 aderige kabel in de kast bungelde en de CPU gewoon bloot lag. :( Tevens was er van de CPU socket aan een kant het plastic lipje afgebroken. [pics: 3040 - 3051]

Het gaat overigens om een Midi tower zonder deksel eromheen. Je kan dus gewoon naar binnen kijken. Dit is gedaan omdat ik regelmatig met het systeem aan het knoeien ben en zodat ik met niet zo zorgen hoef te maken om de airflow.

Uiteraard heb ik met onze gast gesproken en gevraagd wat er is gebeurd. Onze gast beweerd dat hij gewoon een spelletje aan het spelen was (Rollercoaster Tycoon 2) en toen hoorde hij een klap. Toen hij in de kast keek zag hij dat er zo'n "ronddraai dingetje" los was geraakt en toen werd het scherm zwart en ging de computer uit.

Nu zit dat systeem al maanden zo in elkaar (CPU, MOBO en Cooler) zonder problemen. Ik heb ook nog nooit gehad dat een lipje van een socket "zo maar afbreekt". Zelfs m'n Zalman 6000cu Waaier op 2 mobos zit al tijden vast aan _een_ set lipjes... En die is een STUK zwaarder dan zo'n boxed AMD coolertje. Zelfs ik mijn helpdesk tijd (2 jaar voor een (inmiddels) grote nederlandse computer keten) heb ik dit zelden mee gemaakt. De keren dat het voorkwam was het OF door transport OF doordat eindgebruikers de koeler 180 gedraaid op de CPU socket zette.

Aan de andere kant.. Ik heb hier nog een dood Asus A7V266 en dode Thunderbird 1400 liggen. Dus ik die TB in de A7V266 en dezelfde boxed cooler erop. (zie ook pics) Ik wou toch wel eens weten hoeveel kracht je dan moest zetten om dat lipje te laten afbreken. [pics: 3052 - 3054]
Ik heb een hoop lopen wrikken, trekken, duwen en sjorren aan het koelblok, maar het lukte mij niet om dat lipje te laten afbreken. Het valt me ook op bij het op en neer bewegen van het koelblok deze netjes meebeweegd en de CPU als een soort van hefboom gebruikt. Het zit echt vast...

DUS....
Aan de ene kant hebben we een sloop grage gast bij wie toevallig het hele koelblok eraf is gesprongen doordat een lipje het niet meer hield. Ondanks dat het een relatief lichte koeler is. [pics: 3055 - 3059]
En aan de andere kant ben ik zelf niet eens in staat om het koelblok van een vergelijkbaard bord af te slopen omdat de constructie te sterk is.

Aan de ene kant wil ik onze gast niet onterecht beschuldigen, maar aan de andere kant voel ik er weinig voor om er een ander systeem neer te zetten en dat ook dat systeem zometeen "zomaar" kapot gaat.
Zelfs al word onze gast op heterdaad betrapt bij zijn sloop praktijken, dan nog zal hij volmondig ontkennen dat hij iets heeft gedaan. Dus ik kan onze gast niet echt vertrouwen.

nu heb ik inmiddels een coolertje besteld die gebruik maat van 3 lipjes aan elke kant van de socket, ipv een lipje zoals de meeste koelers. Maar evengoed ben ik bang dat de CPU is overleden. Onze gast heeft nog meerdere malen gebprobeerd om de PC weer aan ze zetten om te zien of hij het nog zou doen. En een XP zonder enige vorm van koeling is een kort leven beschoren.

Nu zou ik graag willen weten wat jullie hierover denken. Hoe groot is de kans dat het lipje inderdaad zomaar is afgebroken. Of is er toch kracht van buitenaf gezet (gesloopt dus). Elke input is welkom.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Laat ik het zo zeggen, een koeler, en zeker een simpele boxed koeler zal niet snel zomaar losschieten. Of iets, of iemand moet er toch aangezeten hebben. Het komt wel eens voor, maar dat is dan vaak tijdens vervoer van en naar locaties.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 19:02

Super_ik

haklust!

een computer uitlenen, tot daar aan toe, maar zonder kap erop :? daar kan k nie helemaal bij hoor :?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als kunstoffen lang aan nuurlijk licht (Uv) zijn blootgesled kunnen ze hard/broos worden

ander andre kant zou ik zeggen .. van nu af aan blijf je met je vingers van dat ding af
lullig, maar als ik het zo lees vetrouw je het niet (zou ik ook niet)

en het blijft _jouw_ pc .. dus heeft ie niet te klagen

Iperf

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Super_ik schreef op 13 mei 2004 @ 22:49:
een computer uitlenen, tot daar aan toe, maar zonder kap erop :? daar kan k nie helemaal bij hoor :?
Deze gast is bij ons thuis. Hij slaap op de guest room, en daar staat ook een bureau. Computertje ernaast en klaar. Ik heb het niet zo op kappen op PCs, maar dat komt omdat ik er altijd mee aan het knoeien ben. Bovendien heb ik er tot nu toe nooit problemen mee gehad.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:18
Ik heb het dus ook wel eens gehad.
Op een epox mobo, ook het lipje afgebroken.
Was niet met een boxed cooler maar ook zeker geen loeizware.
Het kan dus wel.

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-08 20:03
Super_ik schreef op 13 mei 2004 @ 22:49:
Tja ik zou het wel durven bij bijvoorbeeld mijn neefje of oom die ook helemaal niks van computers afweten, maar ik weet niet hoe je bent betrokken met die sloop gare gast maar ik zou hem geen pc meer geven!

Ik weet trouwens wel zeker dat hij het gedaan heeft;
- Hij wil altijd de nieuwste dingen hebben door andere oude dingen te slopen
- Z'n koeler moet je er gewoon aftrekken, want een boxed cooler weegt veels te weinig (ookal is het na een aantal maanden) om er zomaar af te vallen.
En als je de koeler niet goed bevestigd had dan was er geen clipje afgebroken.

[Updated spec's]

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
fish schreef op 13 mei 2004 @ 22:55:
als kunstoffen lang aan nuurlijk licht (Uv) zijn blootgesled kunnen ze hard/broos worden

ander andre kant zou ik zeggen .. van nu af aan blijf je met je vingers van dat ding af
lullig, maar als ik het zo lees vetrouw je het niet (zou ik ook niet)

en het blijft _jouw_ pc .. dus heeft ie niet te klagen
Is ook wel zo, maar hij blijft zeker 3 weken bij ons. Hij heeft wel wat speelgoed, maar ook niet super veel. Mijn broertje zit in de kamer naast hem en die heeft _wel_ zijn eigen pc.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat onze gast de computer kapot heeft gemaakt. En het zou natuurlijk ook weer fout zijn als ik hem nu straf (de computer weg haal) terwijl hij helemaal niets heeft gedaan en het inderdaad een kapot lipje zou zijn...

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Hoe dan ook, als je cpu is overleden, dan is dat de schuld van je gast.
Hij heeft tenslotte de pc aangezet zonder koeler etc, daar zullen zijn ouders vast gewoon voor verzekerd zijn.

Ik betwijfel of zo'n lipje het zomaar begeeft, tenzij hij er niet helemaal 100% opzat (zo heb ik er eens 1tje gebroken). Aangezien je gast nogal een reputatie heeft werkt dat niet mee in dit geval.

Verder kan je natuurlijk ook gewoon een andere clip op de koeler zetten (met 3 beugeltjes, dan hoef je niet een hele nieuwe koeler te kopen).

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Hoe dan ook, als je cpu is overleden, dan is dat de schuld van je gast.
Hij heeft tenslotte de pc aangezet zonder koeler etc, daar zullen zijn ouders vast gewoon voor verzekerd zijn.

Ik betwijfel of zo'n lipje het zomaar begeeft, tenzij hij er niet helemaal 100% opzat (zo heb ik er eens 1tje gebroken). Aangezien je gast nogal een reputatie heeft werkt dat niet mee in dit geval.

Verder kan je natuurlijk ook gewoon een andere clip op de koeler zetten (met 3 beugeltjes, dan hoef je niet een hele nieuwe koeler te kopen).
Ik ga er eigenlijk vanuit dat de CPU zowieso al is overleden. De BIOS is wel zo ingesteld dat ie bij 70 graden uit moet gaan, maar dat is voor als de fan het begeefd. Als je in een keer het koelblok weghaalt kan de CPU z'n warmte niet meer kwijt, dan haal je die 70 graden heel snel, en voordat de PC uit is ie al gekookt.
Als het niet de schuld is van onze gast dat de koeler eraf is gegaan dan kan ik hem de dode CPU ook niet kwalijk nemen. Hij is rond de 12 jaar, dus hij kan ook niet weten dat een CPU zonder koelblok kan doorbranden... zijn computer kennis is niet echt super (hardware kennis tenminste)

En het is natuurlijk opblazen gepassen. Nu kwam in de week voor onze gast een vriendje van mijn broertje logeren voor een lang weekend. Toen had ik het systeem al helemaal klaargemaakt. Het heeft zeker een week bij mijn broertje op zijn bureau gestaan naast zijn eigen computer. (en ook gebruikt). Daarna heb ik hem zelf verplaatst naar de guest room en daar heeft hij ook een week gewerkt voordat de koeler eraf viel.

idd, van die clip heb ik nog niet aan gedacht. Nu heb ik alleen geen clip liggen met 3 beugeltjes. En bovendien heb ik gewoon een Aero 7 besteld, die ziet er nog grappig uit ook. Bovendien gaat het mij niet zozeer om de koeler, het gaat me meer om de CPU. Hopelijk krijg ik morgen de koeler binnen en kan ik de CPU ff testen.

• marshal
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Ik heb heel wat pc's gezien tijdens mijn stage's maar nog nooit een (nouja, 1 dan) waarvan dat lipje afgebroken was. Ook behoorlijk wat pc's gebouwd, maar ook zelf nog nooit meegemaakt dat er zoiets ineens afviel. Ook niet tijdens transport.

De heatsinks rondom de sockets zien er ook wat verbogen uit, ik kan niet beoordelen of dat al zo was, maar lijk me geen zuivere koffie in ieder geval. Ook niet als je bekijkt hoe dat lipje is afgebroken, tenminste lijkt mij niet echt zomaar gebeurt te zijn.

Ik zou het er gewoon op houden dat de levertijd op een nieuwe processor 3 weken is :Y) dan is hij toch weg.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

k zou als ik jouw was die kappen WEL op die kast doen en er dan een heel klein garantie stickertje op plakken (zo'n gekleurde die als je die lostrekt zijn gekleurde plaksel los laat en die je er nooi meer netjes op krijgt!)

als hij dan nog een keer die kast openent dan kun je het daar meteen aanzien

nou ja voor de rest zou ik die logee gewoon laten betalen hij heeft immers die pc meerdere malen aangezet en als er iets afbreekt en een roterend dingetje in je kast bundeld dan weet zelfs die slechtst nOOb dat je dat ding dan niet meer moet gaan aandoen

grtz

jbw

Bedankt alvast

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
marshal schreef op 13 mei 2004 @ 23:19:
Ik heb heel wat pc's gezien tijdens mijn stage's maar nog nooit een (nouja, 1 dan) waarvan dat lipje afgebroken was. Ook behoorlijk wat pc's gebouwd, maar ook zelf nog nooit meegemaakt dat er zoiets ineens afviel. Ook niet tijdens transport.

De heatsinks rondom de sockets zien er ook wat verbogen uit, ik kan niet beoordelen of dat al zo was, maar lijk me geen zuivere koffie in ieder geval. Ook niet als je bekijkt hoe dat lipje is afgebroken, tenminste lijkt mij niet echt zomaar gebeurt te zijn.

Ik zou het er gewoon op houden dat de levertijd op een nieuwe processor 3 weken is :Y) dan is hij toch weg.
De heatsinks rond de CPU zijn door mijzelf geplaatst en komen van een doorgezaagde boxed P3 (933MHz) koeler. :)

We houden het wel op waterschade... 8)7 [rml][ reparatie] vocht en dus geen garantie[/rml]

[ Voor 2% gewijzigd door Stuff op 13-05-2004 23:43 . Reden: typo ]

Verwijderd

Het is zéér zeker te doen om zo'n klipje af te breken. Als een toch dode plank bij ons (computerboer) buiten garantie valt, vervangen is, dan willen we d'r wel eens mee spelen. En natuurlijk moest een koelertje/core/moederbord stuk. Socket Duron800 op een A7V133 moederbord lukte zonder al te veel moeite, alhoewel het wel een kwestie is van de juiste hoek, én al wat slijtage.

Maar het gaat inderdaad niet zomaar. Zomaar van PATS boem, oepsiefloepsie!. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de socket al wat verzwakt was, door termische expansie, en enkele jaren geklooi (zoals je al zei, alhoewel je het hele kooi-van-farraday effect molt, je hebt de kappen d'r af om er vaak in te knoeien), en een flinke klap kon al genoeg zijn. Dat kan een grijpgrage gast die voorlopig geen PC meer heeft in z'n hok (zet hem in je meterkast draaien als server, of ga iets met clustering experimenteren), of een klap van "WERKEN SCHIJTSPEL, PÉÉÉÉTZZZZ". Maar gewoon z'n standaard onveranderende krachten zou géén invloed moeten hebben. Er is een verandering geweest in de krachten, anders breekt hij niet af.

Voorbeeld:

En bal die aan een touwtje hangt. Het touwtje houd het perfect, alhoewel de zwaarte kracht constant kracht uitoefent op die bal. Het touwtje oefent een gelijke kracht uit, maar in de tegengestelde richting, dus de bal hangt stil.

In dit voorbeeld is je bal de koeler, en je socket het touwtje. Zwaartekracht is gelijk.

Stel je hangt een sumoworstelaar aan die bal. De krachten veranderen, de kracht naar beneden is ineens veel groter, touwtje houd het niet meer, en flats. Neem nou als die sumoworstelaar je gast die op die koeler aan het drukken is, of trekken. Benieuwd wat d'r onder zit...

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Net even wat geprobeerd....

Aan de andere kant zit ook nog zo'n lipje in het midden. En aangezien Fish hetvolgende al zei: "als kunstoffen lang aan nuurlijk licht (Uv) zijn blootgesled kunnen ze hard/broos worden". Oftewel, dan zou het andere lipje ook verzwakt moeten zijn.

Dus ik heb net ff de bracket (zonder koelblok) aan dat andere lipje gehangeng. Als ik de kracht van een koelblok simuleer, dan krijg ik het lipje NIET los.
Dus de kracht direct omhoog gericht, alsof ik een koelblok was die los wou komen zeg maar. Dat lipje laat onder die hoek ECHT niet los. Pas toen ik de hoek ging veranderen en vanuit meerdere hoeken eraan begon te trekken scheurde het lipje.

Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat de lipjes verder goed waren.

---

Cabal, dat is een zeer logische uiteenzetting van feiten. Zo had ik het nog niet bekeken. Aangezien de PC naast zijn bureau staat kan onze gast er niet perongeluk tegen aan stoten/schoppen, dus daar ga ik inderdaad eens achteraan.

Ik zal morgen nog eens een babbeltje maken om te kijken of ik hem wellicht zichzelf kan laten vastlopen... Vaak geeft ie tegenstrijdige verklaringen af als ie iets heeft gedaan.. Maar dat is voor morgen.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het voor elkaar gekregen ooit met een Socket 370 bord om het middelste lipje af te brokkelen. Het enige lipje wat erop zat was van socket aan de linkerkant. Die had er maar 2 lipjes aan iedere kant dus die koeler zat er een beetje schuin op maar de processor draait nog steeds iedere dag en werkt tot nu toe nog als een trein. Je kan normaal niet zo'n lipje eraf krijgen behalve met grof geweld dat ding eraf te trekken maar dan maak je meer stuk(dan dat je lief is). Ik zou trouwens nooit aan iemand van 12 een pc uitlenen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
itsalex schreef op 14 mei 2004 @ 00:24:
Ik heb het voor elkaar gekregen ooit met een Socket 370 bord om het middelste lipje af te brokkelen. Het enige lipje wat erop zat was van socket aan de linkerkant. Die had er maar 2 lipjes aan iedere kant dus die koeler zat er een beetje schuin op maar de processor draait nog steeds iedere dag en werkt tot nu toe nog als een trein. Je kan normaal niet zo'n lipje eraf krijgen behalve met grof geweld dat ding eraf te trekken maar dan maak je meer stuk(dan dat je lief is). Ik zou trouwens nooit aan iemand van 12 een pc uitlenen.
Zoals ik boven al zei toen ik met het tweede lipje bezig was, je kan er echt HEEL veel kracht op zetten. Ik trek nog eerder dat socket uit het mobo dan dat ik dat lipje eruit trek(onder de juiste hoek tenminste).

Tja, mijn broertje heeft al sinds zijn 6de zijn eigen PC en altijd als er een vriendje van hem kwam logeren kreeg hij een extra PC als hij dat wou. Maar die konden ook wel met een PC omgaan.

Ik hoorde ook pas achteraf dat hij wat .. minder voorzichtig .. is met andermans spullen dan dat je mocht verwachten van iemand.

Verwijderd

Rare gast :r

Mijn cpu cooler is helaas ook gesneuveld aan hetzelfde probleem, coolertje raakte los daardoor cpu doorgebrand, in in de tussentijd nam hij ook het moederbord de hemel in. Helaas, wil dat niet zeggen dat hij de waarheid spreekt..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2004 12:09 ]

Pagina: 1