Toon posts:

Reset zonder BSOD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb laatst ook een topic gestart bij de videoplanken, maar denk toch nu dat het aan wat anders ligt.

Korte herhaling historie:

Hardware:
Pentium 3, 512Mb, MS-6309 v1.0 (met laatste BIOS), 20Gb Samsung + 40Gb Maxtor,
Riva TNT2 64, DVD-rom en gecombineerde CDRW (Philips) en nog veel meer (maar dat ligt er uit).

Probleem:

Windows 98SE starte soms uit het niets opnieuw op. Op virussen gecheckt, niets a.d. hand. Harde schijf (de 20GB met windows erop) had zomaar een 8 GB verloren. Achteraf bleek toen de harde schijf aan een andere pc hingen dat dit er wel was, maar behoorde aan een niet-windows besturingssysteem. Dit laatste hebben we nooit geïnstalleerd, dus er is iets gaar.

Memtest86: diverse keren, geen problemen.

Back-ups gemaakt door HDD's aan andere pc te hangen. Windows 98SE-CD kwijt, XP geprobeerd, knalde eruit na opnieuw te hebben gestart (tig pogingen gedaan). Windows 98 (1e editie) geprobeerd te installeren, gaat goed tot monitor.inf, dan hetzelfde probleem als XP. 3 verschillende videokaarten (TNT2, GF4 en een PCI kaartje) geprobeerd, allen met hetzelfde resultaat.

Uiteindelijk (geen flauw idee meer hoe) toch XP erop gekregen (met originele videokaart), waarschijnlijk doordat ik de BIOS-setting op fail-save heb gedrukt. Was laat, volgende dag verder gegaan met overige hardware installeren. Ging al fout bij de netwerkkaart. Start nu alleen nog in veilige modus (met of zonder netwerkkaart).

Nu komt ie:

Nu start de PC in de veilige modus zonder aanleiding opnieuw op (soms met 5 sec. soms meer dan een uur stabiel). Ik krijg GEEN BSOD en ik heb "automatisch opnieuw opstarten" UIT staan.

Vraag:

Dit is dus echt een Mobo probleem? In de BIOS staan fatsoenlijke temperaturen. Heb de spanning gemeten op een vrij stekkertje van de voeding: strak 12V en 5V, OOK als ie de plotselinge herstart doet...

Iemand?

Edit:

O ja, heb de DVD eraf liggen, als ik die aansluit kom ik zelfs de veilige modus niet meer in...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2004 13:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar kwam nu pas langs de tips.

Volgens MBM5 heb ik een -12V en -5V van 0V... Da's niet best, nu nog ff die lijnen opzoeken...

Edit:

Waarom laat MBM5 dit zien als ik (iig volgens de BIOS) niet eens -12V en -5V heb?!

Toch maar weer verder zoeken... Hij crasht trouwens wel (het probleem wat ik heb) als ik te lang in de settings van MBM blijf rondhangen. Dashboard blijft wel eindeloos doordraaien... 8)7

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 23:39 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De negatieve lijnen zijn niet relevant. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Wat betreft jouw probleem: welke voeding heb je? Welk geheugen heb je exact? Wel, neem de hierboven gelinkte troubleshooter (gewoonlijk te vinden via FAQ/beleid van dit subforum) eens door en post hier je bevindingen :)

Verwijderd

Topicstarter
Trouble shooter al helemaal afgewerkt. Heb net nog een andere voeding geprobeerd maar het probleem blijft... O-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 13:51:
Trouble shooter al helemaal afgewerkt.
Sja, dan kan ik je niet verder helpen.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Kan een fout aan de CPU zijn. Heb je geOC'd oid?

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry... geOC'd ???

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:49

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Over Clocked, wanneer je hem op hogere snelheid laat lopen dan die eiglijk kan, bijvoorbeeld n 1,4 Ghz CPU als 1,5Ghz laten lopen...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03

SkyStreaker

Move on up!

(grappig, is mijn nick op www.tweakers.net :P)

Even serieus, als je ALLEEN een HD er aan hangt en een VIDEOKAART, gebeurt dan precies hetzelfde?

(probeer trouwens Win2K, wat minder zwaar voor een dergelijk systeem).

- Probeer ook 1 strip geheugen of meerdere in slot 1,2 - 2,3 etc.
- Ik neem aan dat je je bios (van elk device wellicht) hebt geflashed
- Is je voeding ook geaard
- Heb je ook het moederbord eens GOED schoongemaakt
- Zet in je bios dingens als Wake-On-LAN or RING enzo uit (ik had ook dat ie plots aanging)
- Als je PC gewoon werkt, met alleen VGA/HD/MEM, stuk voor stuk hardware erin ->
-> 1 erin, PC aan. Loopt ie? Ja, PC uit, volgende erin... etc. Op deze manier kom je misschien ook achter een eventuel conflict tussen devices.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Topicstarter
Jep, die procedure gevolgd. Alles schoon.

Zitten 3 slots voor geheugen, allen in gebruik (1x256, 2x 128). Andere combi's geprobeerd.

Ik heb niets overclocked.

Heb de BIOS gezet zoals de "The Definitive BIOS Optimization Guide" van rojakpot.com me adviseerd.

Als ik Win2k had, had ik die geprobeerd. Maar heb mijn twijfels of dat wél lukt, aangezien win98 ook niet super wilde...

Heb wat gehoord over VGA flashen, maar kan niet vinden waar dat zich op mijn (vaders) bordje bevindt. (of is dit de videokaart zelf?)

Dan nog iets: heb al een nieuw MoBo met proc. besteld en die zal straks in dit kastje komen. In de winkel zei de beste meneer dat 235W voldoende moest zijn voor een Athlon 2400+. Nu lees ik hier dat 300W het minimum 'moet' zijn.
Moet ik nou toch een andere kast erbij bestellen? Voornamelijk omdat de processor bij dit ATX kastje zich onder/achter de voeding bevindt....

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03

SkyStreaker

Move on up!

Ik zou idd een wat zwaardere voeding nemen. Als je naar mijn specs kijkt, mijn 300W kan dat ook maar net trekken hoor :) Maar het flashen van de VGA is idd de videokaart zelf, al zal dat weinig tot helemaal niks uitmaken.

Win2K is een beetje de middenmoot. Het gebruikersgemak/uiterlijk van 98 plus de stabilliteit van NT (XP is ook NT in feite)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan ga ik vanavond eens ff rondsnuffelen voor een kastje, al ben ik niet degene die 'm moet gaan betalen...

Ik had de Asrock K7S8X besteld en zie nu pas dat ie 5.1 sound heeft, dus kan de Creative Soundblaster Live er ook wel uit blijven...

*edit:

Weet ook al wat het is met dat oude bordje: gare condensators... Houd ik een mooie servertje over aan dit geintje. Alleen is een Mobo, cpu en kast iets duurder dan 4 condensators :/

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 23:44 ]

Pagina: 1