Toon posts:

Dode pixels en garantie's...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kent het niet, je koopt een gave TFT monitor en je hebt een dooie pixel :(

Zelf heb ik een computer zaak en hier komt het geregeld voor dat wij een klant hebben met een dooie pixel. Als de klant wil heeft hij volgens mij recht op een goed werkende TFT zonder dode pixels (consumenten recht). Ik als zelfstandig ondernemer zit dan met een TFT opgescheept waarmee ik weinig kan in principe.

Ik als ondernemen kan hem niet terug sturen naar mijn leverancier, want als ik me niet vergis is dit weer anders geregeld, dit valt niet onder het consumenten recht, want ik ben tenslotte geen consument. Wat dat betreft is de consument volledig ingedekt door de staat, op zich geen probleem.

Wat mij tegenvalt is die pixel-policy van de leveranciers, ik ben van mening dat wij als "eind" verkopers van hun producten een bijdrage leveren aan hun omzet, daar zit dan nog wel mijn leverancier tussen, maar die verkoopt het uiteindelijk niet aan de consument.

Waarom moet ik, die producten verkoopt voor bijvoorbeeld Iiyama (dus omzet genereerd voor Iiyama) wel dat TFT scherm vergoeden aan de klant, maar krijg ik hem zelf niet vergoed?. en zit tenslotte met dat ding aan de zaak.

Zelf ben ik niet zo thuis in de rechten-wereld, wellicht dat hier mensen tussen zitten die dit wel zijn en mij misschien kunnen vertellen hoeveel recht ik heb bij mijn fabrikant, kan ik eissen van mijn fabrikant dat ik een nieuwe TFT wil? naar mijn mening niet.

Graag zou ik jullie meningen wel eens willen horen over pixel-policy van leveranciers, en hoe gaan jullie daar als consument/bedrijf mee om?

Eigenlijk zou niemand die TFT schermen meer moeten afnemen, een soort van protest totdat die pixel-policy wordt aangepast, maar ja dat is mijn mening.
Ik zie een dode-pixel iig als een defect en vindt dat dat onder de garantie moet vallen, zowel voor consument als verkopende partij. Graag jullie mening.

Verwijderd

Aarninkron
Ik neem aan dat je het "[TFT] 0-pixelpolicy afkopen bij winkel" topic al doorgespit hebt ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 22:01:
Aarninkron
Ik neem aan dat je het "[TFT] 0-pixelpolicy afkopen bij winkel" topic al doorgespit hebt ?
Yes, heb al wat topics doorgespit...
0-pixelpolicy afkopen is als consument toch bull-shit, volgens het consumenten recht heeft deze toch recht op een nieuw of gerepareerd scherm als ik me niet vergis...

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-08 14:10
Het lijkt mij in principe erg simpel: spreek met de leverancier af (overeenkomst) dat er TFT's zonder pixel-fouten geleverd worden.

Verwijderd

er klopt het een en ander niet aan je verhaal...

dit haalde ik van de Iiyama site af:
ISO-13406-2 klasse II
LCD monitoren worden geproduceerd binnen een bepaalde klasse. iiyama LCD monitoren behoren allemaal tot klasse II.
Hieronder een overzicht van het aantal toegestaande defecten in Klasse II.
Per miljoen pixels mogen er vijf sub-pixels defect zijn. Er zijn verschillende typen defecte pixels, die hieronder worden beschreven. Een combinatie tussen de verschillende typen is mogelijk.

PIXELFOUTENKLASSE Fout 1* Fout 2** Fout 3***
I___________________0_____0_______0
II___________________2_____2_______5
III__________________5_____15______50
IV__________________50____150_____500

* constant oplichtende pixel
** constant zwarte pixel
*** defecte subpixel: constant rood/groen/blauw oplichtend of zwart

Bovenstaande per 1 miljoen pixels. Dit betekent dat het per resolutie verschilt hoeveel defecte pixels er volgens de ISO normering toegestaan zijn.
Voor monitoren met resolutie 1024 x 768 = norm x 0,8. Ofwel: 5 sub-pixels x 0,8= maximaal vier defecte sub-pixels.
Voor 1280 x 1024 = norm x 1,3
Voor 1600 x 1200 = norm x 1,9
Voor 2048 x 1536 = norm x 3,1

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 22:14 ]

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 21:12
Is er echt geen mogelijkheid dat je die brakke TFT's retour te sturen of te crediteren? Lijkt me nogal stug, maar ik weet niet of je zelfstandig of vast zit aan een merk-zaak (Dixons ofzo), dat er geen regelingen zijn met de fabricanten betreffende dit soort zaken.

Verwijderd

Topicstarter
ParkOverall schreef op 13 mei 2004 @ 22:06:
Het lijkt mij in principe erg simpel: spreek met de leverancier af (overeenkomst) dat er TFT's zonder pixel-fouten geleverd worden.
Ja, ok dan heb je een overeenkomst.
Maar de meeste leveranciers zeggen, bekijk het maar... en dan?
ik kan moeilijk zeggen, dan neem ik geen TFT's meer af, ik wil ze tenslotte ook verkopen, das toch logisch.

Maar heb ik het nu goed dat als ik mijn klant tijdens der verkoop over het feit inligt dat hij een klasse-II monitor koopt, waarbij dode pixels kunnen ontstaan. Hij later niet gebruik kan maken van zijn rechten (consumenten-recht) om een nieuwe monitor te krijgen indien er een dode pixel is? (garantie)

Verwijderd

Sybr_E-N schreef op 13 mei 2004 @ 22:09:
Is er echt geen mogelijkheid dat je die brakke TFT's retour te sturen of te crediteren? Lijkt me nogal stug, maar ik weet niet of je zelfstandig of vast zit aan een merk-zaak (Dixons ofzo), dat er geen regelingen zijn met de fabricanten betreffende dit soort zaken.
nee dit omdat ze niet brak zijn maar een kleine afwijking hebben die nog niet zover te minimaliseren is dat het niet meer voorkomt

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 21:12
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 22:10:
[...]

nee dit omdat ze niet brak zijn maar een kleine afwijking hebben die nog niet zover te minimaliseren is dat het niet meer voorkomt
Nee, dat snap ik. Maar je krijgt dus de fabrikant al een niet te verkopen product aangeleverd.

Testen jullie trouwens van te voren die TFT's ook? Kun een gedeelte van de klanten al een stap voor zijn, voordat zij weer bij jouw op de stoep staan.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ParkOverall schreef op 13 mei 2004 @ 22:06:
Dat is een mooi principe. Het staat echter mijlenver van de realiteit, jammergenoeg. Als jij Iiyama belt met het voorstel dat ze je alleen nog maar foutvrije LCD's sturen, zegt Iiyama "Prima meneer, kost u alleen wel € 45,- per scherm." Uiteraard is het niet acceptabel dat je als dealer structureel een hogere inkoopprijs hebt dan je concurrenten omdat je erop staat dat je alleen foutvrije schermen krijgt.

Zelf heb ik ook nagedacht over het probleem van TS (zit in vergelijkbare situatie). Ik heb nog geen concreet probleem gehad hiermee, al licht ik potentiële kopers van LCD's wel uitgebreid in over het dode/hotpixelverhaal. De best haalbare (praktische) oplossing is mijns inziens allereerst goed voorlichten, en jezelf goed voor laten lichten door je dealer. Zo is het bij Iiyama zo dat een scherm met een foute pixel binnen 8 dagen geruild mag worden, ook als het aantal fouten onder de ISO-norm valt. Wat je kunt doen is de klant expliciet vertellen dat ie 8 dagen heeft om defecte pixels te spotten en dat binnen die 8 dagen het scherm zonodig verwisseld zal worden. Na die 8 dagen geldt gewoon de ISO normering. Ik heb nog geen klant meegemaakt die hier niet mee akkoord ging. Maar het is natuurlijk maar een halfslachtige 'oplossing', dat besef ik me ook. Ik zou zelf ook graag een structurele oplossing zien voor dit probleem. Het is natuurlijk leuk en aardig dat de consument op alle mogelijke manieren beschermd wordt, maar ik vind het wel naïef van Den Haag om niet in te zien dat daarmee het probleem gewoon één stapje verderop in de keten wordt neergepleurd. Het lijkt alsof de consument alle rechten heeft (fijn, niks mis mee), maar dat het dan ineens acceptabel is dat voor het verkrijgen van die rechten een ander deel van de maatschappij (het bedrijfsleven) rechten moet gaan inleveren. Bij zo'n pixelgarantie steekt deze problematiek de kop op, maar je ziet het terug op meer gebieden.

Als leverancier voel ik me natuurlijk betrokken met 'onze' kant van de zaak, maar uiteraard zie ik daarentegen ook de voordelen die de huidige situatie biedt aan de consument. Wat me gewoon niet lekker zit is de discrepantie tussen die twee werelden. Iemand die met een goede oplossing komt zal ik eeuwig dankbaar zijn :D

@TS: sorry dat ik geen kant-en-klare oplossing voor je heb, maar ik begrijp het probleem en je bent zeker niet de enige. Ik vind dat we het belang van de consument voorop moeten stellen, maar daarbij ons eigen belang zeker niet mogen vergeten. Als we zelf onze bedrijfsvoering niet efficiënt kunnen voeren, kúnnen we namelijk überhaupt geen rekening meer houden met de consument omdat wel eenvoudig over de kop gaan...
Nee, dat snap ik. Maar je krijgt dus de fabrikant al een niet te verkopen product aangeleverd.
Tsja, dat blijkt dus pas na de verkoop van de retailer aan de consument. Volgens de dealer/fabrikant is zo'n scherm prima bruikbaar en valt netjes binnen de specs.
Testen jullie trouwens van te voren die TFT's ook? Kun een gedeelte van de klanten al een stap voor zijn, voordat zij weer bij jouw op de stoep staan.
Nee, de meeste schermen test ik zelf niet. Ik verkoop alleen maar Iiyama's en BenQ's en gelukkig zijn bij beide merken het aantal pixelfouten bijzonder laag. Bij uitzondering beoordeel ik wel eens een scherm als ik weet dat het voor een klant is die ver weg zit of uitzonderlijk kritisch is, maar in de regel is er gewoon geen beginnen aan...

[ Voor 13% gewijzigd door koraks op 13-05-2004 22:24 ]

• ParkOverall
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 22:10:
[...]
..............................
Maar heb ik het nu goed dat als ik mijn klant tijdens der verkoop over het feit inligt dat hij een klasse-II monitor koopt, waarbij dode pixels kunnen ontstaan. Hij later niet gebruik kan maken van zijn rechten (consumenten-recht) om een nieuwe monitor te krijgen indien er een dode pixel is? (garantie)
Ja, lijkt me juist dat een dergelijke overeenkomst geldig is. Een klant doet hier m.i. wel afstand van zijn recht op een 100% goed apparaat, dit ligt moeilijk lijkt me, wie wil dit?

• ParkOverall
koraks schreef op 13 mei 2004 @ 22:20:
[...]

Dat is een mooi principe. Het staat echter mijlenver van de realiteit, jammergenoeg. Als jij Iiyama belt met het voorstel dat ze je alleen nog maar foutvrije LCD's sturen, zegt Iiyama "Prima meneer, kost u alleen wel € 45,- per scherm." Uiteraard is het niet acceptabel dat je als dealer structureel een hogere inkoopprijs hebt dan je concurrenten omdat je erop staat dat je alleen foutvrije schermen krijgt. .....................................
Is toch prima: 45 euro meer voor een 100% goed scherm. Klanten die hier waarde aan hechten zullen een prijs willen betalen voor deze eis en kopen dus niet bij de concurrend.

• koraks
  • Niet online
ParkOverall schreef op 13 mei 2004 @ 22:26:
[...]

Is toch prima: 45 euro meer voor een 100% goed scherm. Klanten die hier waarde aan hechten zullen een prijs willen betalen voor deze eis en kopen dus niet bij de concurrend.
Er zijn inderdaad consumenten die deze kosten willen aangaan (het is overigens wel € 45 excl. BTW, maar dit terzijde). Het meerendeel verwacht echter voor de 'basisprijs' een pixelperfect scherm. Men zal het nooit letterlijk zo stellen bij aankoop, maar als na aankoop toch een hotpixel in het scherm blijkt te zitten, wordt al gauw duidelijk dat dat toch echt niet de bedoeling was en zit je met een probleem.
Een bijkomend probleem is dat niet alle LCD-dealers zo'n pixelgarantie aanbieden.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik doe de suggestie toch echt het "[TFT] 0-pixelpolicy afkopen bij winkel" topic te lezen. Daar staat iets over art. 7:25 BW op grond waarvan je met schade van een (terecht) door de consument in het kader van wettelijke garantie geretourneerd scherm terug kan naar je leverancier. Bovendien staat daar iets over de fabel van Klasse II en informering van consumenten daarover.

• koraks
  • Niet online
Wekkel schreef op 13 mei 2004 @ 23:45:
Ik doe de suggestie toch echt het "[TFT] 0-pixelpolicy afkopen bij winkel" topic te lezen. Daar staat iets over art. 7:25 BW op grond waarvan je met schade van een (terecht) door de consument in het kader van wettelijke garantie geretourneerd scherm terug kan naar je leverancier.
Ik heb even vluchtig door dat topic heengestruind. Waar het uiteindelijk om draait is de discussie of een scherm met pixelfout nou wel of niet een goed product is. Die discussie hoeven we in dít topic wat mij betreft niet te voeren (daar hebben we immers het andere topic voor :) )
Hoe je het ook wendt of keert, een scherm met één hot subpixel dat aan mij door een klant wordt gegeven met de boodschap dat het niet aan de verwachtingen voldoet, kan ik echt niet bij mijn dealer of importeur op de stoep zetten. Er kunnen mooie theorieën over zijn, ik spreek hier over de dagelijkse praktijk. Schermen met rechtszaken en juridisch gebral richting je leverancier is natuurlijk dé manier om je relatie met je dealers grondig te vergallen, dus dat doe je niet. Typisch een geval van het middel dat erger is dan de kwaal.
Bovendien staat daar iets over de fabel van Klasse II en informering van consumenten daarover.
Klasse-II is geen fabel. Ik ga hier niet in discussie of Klasse-II nou wel of niet fatsoenlijk is, maar het is gewoon de dagelijkse realiteit waarmee je als reseller te maken hebt. Een Klasse-II scherm met één dode pixel valt gewoon binnen de specs van de fabrikant en zal dus in principe niet worden teruggenomen. Als reseller ben je richting je dealer niet afhankelijk van je rechten, maar eerder van het goede fatsoen en de coulantie van je dealer. Nogmaals: theorie kan iets anders liggen, praktijk is nu eenmaal zoals ik het beschrijf.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het, met respect, gezeur over TFT-schermen kan makkelijk afgehandeld worden in één topic.

Of het nu levering aan een consument of detailhandel betreft, het kan allemaal onder een noemer worden behandeld.

Vooralsnog heeft het er alle schijn van dat het, op zijn zachts gezegd, wazig is hoe het met garantievoorwaarden is geregeld.

Juridisch zijn er allerlei wetsartikelen waarop zowel de consument als de detailhandel zich zou kunnen beroepen. Echter, de realiteit is soms totaal afwijkend.

Zolang er geen duidelijke gerechtelijke uitspraken zijn te vinden kan men weinig anders doen dan verwijzen naar wetsartikelen wat het e.e.a. misschien dan wel verduidelijkt maar, zoals gezegd, waar niemand iets aan heeft tot aan een evt. rechtzaak.

Een oproep aan een tweakertje met teveel financiële middelen om een uitspraak door een rechter te forceren is i.m.o. de enige oplossing het gezever voor eens en voor altijd af te ronden.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 14-05-2004 10:23 ]

ARME AOW’er

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

koraks schreef op 14 mei 2004 @ 10:12:
Schermen met rechtszaken en juridisch gebral richting je leverancier is natuurlijk dé manier om je relatie met je dealers grondig te vergallen, dus dat doe je niet.
Tsja, dan blijf je met je schermen zitten als ondernemer :? Je krijgt zo ongeveer het sterkste middel wat er wettelijk is (een directe aanspraak op grond van de wet), maar doet het niet vanwege 'goede betrekkingen'.

De branche van 'dozenschuivers' klaagde steen en been over consumentenwetgeving en kreeg dan ook zijn wettelijke regresrecht om niet de pineut te zijn van die sterke consumentenrechten. Het oude artikel bleek niet goed te werken, men deed er niets mee vanwege onduidelijke bewoordingen. Een paar jaar geleden kwam daarom het huidige art. 7:25 BW om eens en voor altijd de dozenschuivers een superduidelijke aanspraak te geven op hun leveranciers. Groots waren de koppen in de rechtsliteratuur dat de 'beknelde detaillist' nu toch echt niet meer bestond. Groots is dan ook mijn verbazing dat die harde klagers van weleer blijkbaar nog steeds zitten te klagen cq niets doen met de hun gegeven tools.

Maar goed, TS heeft hiermee zijn antwoord.

[ Voor 41% gewijzigd door Wekkel op 14-05-2004 11:03 ]

Pagina: 1