Toon posts:

voeding, moederbord of HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn slaapkamer een 2e computertje waar de rest van mij gezinsleden nog wel es wat op doet. Nu vertoond deze nogal rare acties. Sinds ik er sinds een jaar geleden een netwerk kaart in gestopt heb is er iets vreemds aan de hand. namelijk het volgende:

-=1=-
Als ik de stroom van me computer haal (stekker uit stopcontact dus :P ) en er weer stroom op zet...gaat de computer niet aan. Ik hoor een hoog piepje van het moederbord komen, en ik zie het mobo lampje heel zwak branden. dan moet ik een beetje aan de netwerk kaart sjorren of korsluitingkje maken met de voedingkabel naar het moederbord en dan hoor ik dit hoge geluidje van toonhoogste veranderen. Ook gaat het lampje zwakker en feller branden. En bij een bepaalde toonhoogte van het geluidje dat van het moederbord komt en lichtsterkte van het moederbord lampje, kan ik de computer aan schakelen. Doe ik dit niet, kan ik de powerknop indrukken wat ik wil, maar gebeurt er niets. Dit is dus het eerste gebrek. Dit gebeurt dus alleen als de stroom er 1 keer is afgeweest. Als hij daarna weer 1 keer is opgestart, liep hij weer als een zonnetje.

-=2=-
als ik de computer opstart komt het heel vaak voor dat hij de hd niet herkent. dan geeft hij dus die error voordat hij windows opstart dat er geen HD in mijn computer zit terwijl hij er wel inzit. Na een beetje klote aan de voeding kabel die met de HD stroom geeft doet de hardeschijf het weer na een reboot...maar altijd de keer nadat hij het weer doet heeft hij weer problemen met de writer en de dvdspeler te herkennen.
soms duurt het heel lang eerdat ik de computer weer normaal op kan starten.
Dit probleem komt echter niet alleen voor als ik de stroom er af haal maargebeurt bij ongeveer 1 op de 10 boots.

Nu zou ik dus willen weten wat het probleem is. Ik heb al geswitched met de voeding kabeltjes maar dit helpt niet. Ik zou haast zeggen dat het aan de voeding ligt, maar ik weet het niet cker.
En het probleem van de hardeschijf snap ik ook niet echt want ik hoor de schijf wel gewoon draaien maar in bios pakt hij de schijf gewoon niet. Dus met dat probleem zou ik weer zeggen dat er iets fout is met het moederbord. Of ligt probleem 2 toch gewoon aan de hardeschijf? (20 gig 5400 seagate).
Deze problemen zijn allemaal tegelijk ontstaan. ik heb er ook eerst nog een 80gig van Maxtor aan gehangen maar deze gaf geen problemen. maar nu weet ik weer niet hoe ik het moet verklaren dat in bios de cd-drives ook zo nu en dan niet herkent worden. en de 20gig schijf doet het ook gewoon goed op een andere pc.
Heeft mijn computer misschien een keer een opsodummieturtje van de voeding gehad waardoor deze zelf aangetast is, het moederbord en de hardeschijf?

de desbetreffende computer is een Pentium III 1Ghz, 512 mb, 250 watt voeding met een Asus CUV4X-E moederbortje.

ik hoop dat iemand me kan helpen met wat het verstandigst is om als eerst te vervangen, want met een jumpertje anders plaatse of iets derlijks wordt het volgens mij niet opgelost :/

(zozo aardig verhaal...ik hoop dat iemand zin heeft om het helemaal te lezen :P )

Verwijderd

Jouw probleem heeft meerdere mogelijkheden, echter jouw uitleg doet mij zoeken in een fout op het moederbord (na rommelen met hardware)

heb je de mogelijkheid om te wisselen van moederbord om te zien of het probleem veranderd?

Verwijderd

Topicstarter
neej dat gaat helaas niet lukken...

Verwijderd

De "normale gang" zou zijn om door vermindering van hardware het probleem te isoleren. Jij hebt daar geen mogelijkheid toe.

Ik adviseer je om jouw hardware tot minimale configuraties terug te brengen......
Alleen je videokaart. verder noppes.
Op die manier sluit je andere hardware uit die zou kunnen storen in je zoektocht naar een oplossing.

Of het je voeding is...zou kunnen. Let erg goed op de voltages die je bios uitleest en aangeeft.
Post je voeding eens.....

Verwijderd

Topicstarter
Vcore 1.74
+3.3V = 3.53
+5V = 4.97
+12V = 12.16

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het eerste wat me te binnen schiet is: "randaarde". Je probleem doet verdacht veel denken aan aardingsproblemen. Is je pc geaard?

Als het niet in de aarding zit, zou ik allereerst het moederbord verdenken, en dan de voeding. In praktijk is het makkelijker om even met een andere voeding te testen dan met een ander mobo. Dus zodra je je randaarde in orde hebt, probeer dan eens een zo kaal mogelijke configuratie met een andere voeding.
Pagina: 1