Ik ben nu een tijdje bezig geweest met debian te leren en het gaat allemaal aardig. Ik had hem eerst alleen als server zonder GUI maar nu heb ik debian ook op m'n laptop geinstalleerd waar ik wel graag een GUI op wil hebben namelijk Gnome. Nou weet ik alleen niet hoe ik dit voor elkaar ga krijgen, ik heb google gebruikt en ook de search hier en mijn problemen kwamen enigzins aan het daglicht maar boden geen oplossingen. Ik draai trouwens stable en ik heb een radeon 9000 mobility die volgens mij niet herkend word want hij geeft aan "no screens loaded/available'" of iets dergelijks. Ik heb het ook al geprobeerd met behulp van deze site maar die bood ook geen uitkomst. Ik snap het ook niet echt met XFree86 en XF86_VGA enzo. Wie weet hoe het moet of is er ergens een goede handleiding te vinden???
apt-get install gnomezooi, dan wordt gelijk X meegeinstalleerd, rest wijst zichzelf met debconf
ja de xlibs worden dan geïnstalleerd, niet de xserver!
dus ook:
xserver-xfree86 xfonts-base xfonts-75dpi
dus ook:
xserver-xfree86 xfonts-base xfonts-75dpi
Zou je dat niet wat correcter aanpakken?
een opdracht als "apt get install gnome gdm x-window-system" lijkt me dan een goeie.
(Voor een desktop-omgeving kun je op dit moment beter een testing of unstable gebruiken trouwens, maar dat even terzijde)
Om dan je xserver correct te configureren start je de opdracht
"dpkg-reconfigure xserver-xfree86" en kun je alles gewoon kiezen uit lijstjes. Als je ati niet goed herkend wordt, gebruik je gewon even vesa. Dat kun je later eenvoudig vervangen, maar dan werkt het alvast.
een opdracht als "apt get install gnome gdm x-window-system" lijkt me dan een goeie.
(Voor een desktop-omgeving kun je op dit moment beter een testing of unstable gebruiken trouwens, maar dat even terzijde)
Om dan je xserver correct te configureren start je de opdracht
"dpkg-reconfigure xserver-xfree86" en kun je alles gewoon kiezen uit lijstjes. Als je ati niet goed herkend wordt, gebruik je gewon even vesa. Dat kun je later eenvoudig vervangen, maar dan werkt het alvast.
Het pakketje Gnome kentie niet, welke exacte gnome pakket benamingen heb ik precies nodig??
Verwijderd
Daar hebben we "apt-cache search xxxx" voor.
Op mijn debian sid bak kan ik iig gewoon apt-get install gnome doen.
/ik ga er ff vanuit dat /etc/apt/sourses-list de juiste entry's heeft(?).
Op mijn debian sid bak kan ik iig gewoon apt-get install gnome doen.
/ik ga er ff vanuit dat /etc/apt/sourses-list de juiste entry's heeft(?).
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2004 00:30 ]
Ik heb redelijk weinig ervaring met debian (2 weken), maar volgens mij kan je om te beginnen via tasksel; "X window system" en "desktop env" kiezen en installeren, toch?
"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-
Ik ben ook net bezig met debian maar volgens mij is desktop envirment geen Gnome maar KDE.
Verwijderd
Je kan kiezen
Er zij meerdere windowmanagers.
Gnome,kde,fluxbox enz. Er zijn er bergen,maar dit is allemaal leeswerk vrees ik.
Er zij meerdere windowmanagers.
Gnome,kde,fluxbox enz. Er zijn er bergen,maar dit is allemaal leeswerk vrees ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2004 00:37 ]
Volgens mij is dit allemaal wel te vinden met wat zoek- en leeswerk wat betreft de packages in debian en grafische omgevingen in het algemeen, zie ook NOS policy - updated 01/04/03 , succes!
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()