Toon posts:

[IIS5] subdomein aanmaken en forwarden

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:27 ]

Verwijderd

hostheaders invullen en klaar...

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 158% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:27 ]

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 07:47:
[...]

damn, weer zo;n kort antwoord. Waar staat dat dan?

Edit: ik heb hostheaders gevonden. Uitleg staat op: http://www.iisanswers.com/Top10FAQ/t10-hostheaders.htm

Ik ga dat eens even proberen!
Wat ik me wel afvraag is of dit echt het middel is om een sub-subdomein aan te maken op mijn xxx.xs4all.nl hostnamen. Kan ik hiermee bijvoorbeeld eMule.xxx.xs4all.nl laten forwarden naar mijn eMule PC? En is dat dan van buiten af zo te bereiken?

Is het erg als ik om wat langer kommentaar vraag? Ik heb met IIS nog niet zo heel veel gedaan, zeker niet de geavanceerdere dingen.
Ik denk niet dat je bij XS4ALL een catch -all domein hebt, waarbij je op computernaam.xs4all.nl ontelbaar subdomeinen kunt aanmaken ;)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Inderdaad, volgens mij moet je gewoon zelf een domein registereren, en daarbij dan een aantal host-records aan laten maken naar het IP Adres van je IIS machine. Daarna kun je inderdaad met Host Headers vele subdomeinen aanmaken.

Verwijderd

Ik zou ook een domein registreren. Wel bij een partij waar je ook de DNS makkelijk aan kan passen (register.com, enom.com). Zo ben je onafhankelijk van iedere provider als bijkomend voordeel. Komt glasvezel beschikbaar (zoals bij ons in Deventer over een maand >:) ) dan laat je XS4all lekker vallen maar blijft je domein gewoon draaien.
Is zeker die 29$ per jaar waard. :)

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 139% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:28 ]

Verwijderd

hehe, ook maar even in dns verdiepen lijkt mij.

overigens hostheaders werkt alleen als je websites op 1 machine staan.

als je meerdere machines hebt met websites zal je er een reverse proxy voor moeten zetten of meerdere externe ip's hebben...

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:28 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:49

mjl

Ugh

Ik ben geen expert maar kun je niet makkelijker een subdir op je domein forwarden ?

in de trant van

xxx.xs4all.nl/E-mule
xxx.xs4all.nl/webmail

etc.

Op je router dan een ip:80 forward instellen naar de betreffende PC als directory ?

Alternatief gewoon verschillende poorten gebruiken voor verschillende functies en die poorten forwarden naar de betreffende PC.

-------

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 23:48

r0b

Webmail/eMule op poort 80 raad ik je sowieso ten sterkste af.
Als het probleem is dat je je poortjes altijd vergeet, zou je een gratis forwarding aan kunnen vragen ( www.mine.nu bijvoorbeeld) en die laten forwarden naar ip:poort.
Dan vraag je bijvoorbeeld xxx-webmail.mine.nu, en die redirect dan naar jouw pc + de poort waar webmail op draait.

Bij xs4all zou je met a-records moeten werken dunkt me, en dat gaat ws. niet gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
.

Verwijderd

je kan ook op basis van een poort binnen IIS een hostheader redirect doen

vb:

xxx.xs4all.nl:81 -> emule webserver
xxx.xs4all.nl:82 -> persoonlijke webserver

etc.

Wellicht dat dit werkbaar is?

Verwijderd

Topicstarter
.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 13:05:
verschillende poortjes is geen optie omdat ik ook vanachter een firewall er bij wil kunnen. Dus alles op poort 80.

Subdirs in de trand van xxx.xs4all.nl/eMule zou een prima alternatief zijn. Daar had ik al aangedacht. Maar die subsubdomeinen vindt ik mooier en tevens zit daar een groter leer-effect aan. Echter als dat niet mogelijk is vanwege DNS entries bij xs4all dan houdt dat natuurlijk wel snel op. Ik dacht echter dat dat DNS gebeuren automatisch goed zou gaan. Hij zou mijn computer toch moeten vragen wie de host eMule of webmail is? Wat meer details over dit process zou ik op prijs stellen!
zo werkt dns totaal niet.

xs4all.nl is een zone met daarin hostrecords (A). Dit is statisch dus je zal met de hand moeten inkloppen welke host behoort bij welk ip (hostname hoeft niet overeen te komen!!!)

wil je een subdomain dan moet in in de zone xs4all.nl een nieuwe zone aanmaken, met daarin de hosts die je wilt. hier is totaal niks dynamisch aan.

wil je meer weten... google is your friend

Verwijderd

wel s aan dyndns gedacht kan je 5 subdomeinen aanmaken. zoals XXXXX.homeip.net
of XXXXX.mine.nu en nog een reeks.
zowel static als wisselemde ip adressen kan je gebruiken.

www.dyndns.org de dns naam zet je dan in de host header van je site. en de webserver zorgt dat de opgevraargde naam.domein wordt getoond. allemaal op poort 80. als je je ip in tikt krijg je alleen standaard pagina tezien. hetis gewoon niet mogelijk een subdoemin van xs4all.nl aan te maken want dan zal je immers ergen een dns op internet moeten kunnen aanpassen. en dat kanalleen xs4all eigennaar zelf. het wordt dan echt een zooitje op internet.

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Ik snap het even niet:

Hebben we het nu over meerdere domeinen achter 1 ip adres op verschillende webservers op poort 80, of hebben we het nu over meerdere domeinen achter 1 ip op maar 1 webserver.

De eerste optie is eigenlijk onmogelijk met 1 ip adres. Wat je dan zou kunnen proberen is een Apache server neerzetten, en die als proxy gebruiken en die routeert via poort 80 van WAN naar LAN naar het interne IP adres van een dergelijke webserver in jouw domein ;)

Optie 2 is geen probleem :)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 23:48

r0b

TS wil het volgende, kort samengevat:
emule.domein.nl die draait op port 80
webmail.domein.nl die ook draait op port 80
site.domain ook op port 80

Tenminste, als ik het goed begrijp. :)

Verwijderd

Topicstarter