Toon posts:

[Exchange 2000] dubbele emails

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een win2k server met exchange2k heeft een probleem met emails versturen. Sommige ontvangende maildomainen (bijv. hotmail) ontvangen meerdere keren hetzelfde emailtje.

zover zijn we erachter dat het mail versturen wel goedgaat, maar dat de verstuurde mail niet uit onze queue verdwijnt, waardoor de mail opnieuw verstuurt wordt.

De problemen lijken te zijn gekomen na installatie van 3 patches ms04-011 012 en 014, maar zover ik kan nagaan hebben deze patches niets met exchange te maken.

Een telnet naar de ontvangende domeinen en het versturen naar dat domain lijkt wel in orde te zijn (gewoon een 250 ok melding na de ".")

zoekacties op microsoft sites/forums en google etc hebben tot nu toe niets opgelevert. iemand enig idee?

Verwijderd

Als het goed is, kun je in de queue zien wat de reden is waarom ie er nog staat. Het zou ook kunnen zijn dat je in je Virtual smtp-server een smart-host hebt aangegeven en de optie 'Attempt direct delivery before sending to smart host' aan hebt staan. Wanneer een deliveryreport te lang op zich laat wachten, gaat exchange via de smarthost een 2e keer versturen. Geef even aan hoe de Virtual SMTP server ingesteld staat. Dan kunnen we er misschien wat meer mee.

Verwijderd

Topicstarter
virtual smtp server is iis naar mijn weten. iig geen smarthost...

edit:
zoals ik al aangegeven dacht te hebben, de exchange server verondersteld dat de mail nog niet verstuurd is, terwijl dat wel is gebeurt.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2004 11:49 ]

Verwijderd

Exchange legt contact met de ontvangende smtp-server, verstuurt de mail en ontvangt een bericht terug dat alles is overgekomen. Het bericht blijft in de queue staan, zolang er geen bericht terug is ontvangen. Bovendien verzamelt Exchange de mail om zo meerdere e-mails aan dezelfde mailserver in 1 keer te bezorgen.
Normaal gesproken zou de virtual smtp-server van IIS geen smarthost-instelling moeten bevatten. Het kan echter geen kwaad om even de eigenschappen van de virtual smtp-server te controleren in Exchange. Bij het tabje 'delivery' klik je op advanced en controleer of daar geen adres staat bij 'Smarthost'.
Bovendien kan ik nog steeds niet opmaken of je IIS virtal smtp-server de enige virtual server is.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen virtual server en gebruik geen smarthost.

ik weet hoe mail werkt. zoals ik al zei als je telnet krijg je dus een 250 ok. message terug, maar exchange lijkt dat op 1 of andere manier niet te herkennen bij sommige domainen

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 10:54 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:51
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 10:53:
ik heb geen virtual server en gebruik geen smarthost.

ik weet hoe mail werkt. zoals ik al zei als je telnet krijg je dus een 250 ok. message terug, maar exchange lijkt dat op 1 of andere manier niet te herkennen bij sommige domainen
je hebt altijd een 'Default SMTP Virtual Server" onder je SMTP protocol staan bij exchange omgevingen.

Wat de tweaker hierboven bedoelt is over in de properties daarvan ook een smarthost is aangegeven.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
nee dus (ik was in de veronderstelling dat in exchange het gewoon default smtp server heette; i stand corrected)

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 13:15 ]

Verwijderd

In de TS staat dat je het bij sommige domeinen hebt. Welke? En er staat dat een mailtje in de queue blijft staan. Hoe lang blijft ie staan en hoe ziet het icoontje eruit? Kun je een screendump maken van de queue waar het niet goed gaat? Hier staan mailtjes ook altijd een paar minuten in de queue, maar dan wel met een groen icoontje ervoor. Hoe meer info we hebben, hoe meer problemen we kunnen filteren, hoe sneller we een mogelijke oplossing hebben.

Verwijderd

Topicstarter
het is gewoon een groen icontje, er is ook gewoon connectie, maar het mailtje verdwijnt na versturen simpelweg niet uit de queue.

1 van de domainen waar ik er last van heb is hotmail. aangezien ik zelf ook de laatste tijd weleens dubbele emails op mijn hotmail account krijg, hoopte ik dat het een bekend probleem was.

volledige logging is nu aangezet in de hoop dat we daar wat uithalen, anders maar de sniffer uit de kast halen denk ik.

Verwijderd

Hiermee lijkt het probleem dus geen probleem met de exchangeserver. Het groene icoontje geeft aan dat het bericht succesvol verstuurd is. Dat blijft een aantal minuten staan. Dat je wel vaker dubbele berichten bij hotmail krijgt, ligt dus niet aan jouw kant, maar aan hotmail. Sorry dat ik het zeg, maar dat had je zelf toch ook kunnen bedenken als je het probleem wat verder in detail had beschreven?

Verwijderd

Topicstarter
het probleem ligt niet aan hotmail alleen. er zijn nog meer domainen met dit probleem en het is niet altijd 2 mailtjes, het loopt soms op tot 10+ identieke mailtjes (35 is het meeste tot nog toe). het feit blijft dat de mail in de queue blijft staan terwijl ze wel verstuurd worden. (normaal blijven ze niet een paar minuten staan als je reenumerate aanklikt... maar deze mailtjes staan er uren in...)

no offense maar als je het probleem niet kent bemoei je er dan ook niet mee.
en ja het kan aan het ontvangende domain liggen, maar dat weet ik nog niet...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 16:53 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Staat je Exchange server achter een firewall? D'r is een issue met oudere versies van PIX
Cisco Pix's Firewall Fixup SMTP Command has a problem in IOS 5.1 or earlier
(and maybe some later versions).

The Fixup SMTP Command will terminate a SMTP transfer prematurely when the "." and <CR><LF>" termination sequence characters are split across multiple TCP frames. The termination only occurs after your MTA has taken control of the message, and our sending MTA has no way of knowing that control was taken and re-queues the message for delivery at the next retry interval.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
natuurlijk achter een firewall, maar geen pix (isa en een perimeter router met acceslist).

Een pix aan de andere kant, kan dat ook de oorzaak zijn?

edit: zo te zien wel, toevallig een link naar die pagina (kan wel op restricted cisco pagina's komen als dat nodig is)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 11:02 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 10:58:...Een pix aan de andere kant...
Bij Hotmail? Lijkt me sterk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 16:39:
het probleem ligt niet aan hotmail alleen. er zijn nog meer domainen met dit probleem en het is niet altijd 2 mailtjes, het loopt soms op tot 10+ identieke mailtjes (35 is het meeste tot nog toe). het feit blijft dat de mail in de queue blijft staan terwijl ze wel verstuurd worden. (normaal blijven ze niet een paar minuten staan als je reenumerate aanklikt... maar deze mailtjes staan er uren in...)

no offense maar als je het probleem niet kent bemoei je er dan ook niet mee.
en ja het kan aan het ontvangende domain liggen, maar dat weet ik nog niet...
Dat ik het probleem niet ken, wil niet zeggen dat ik geen oplossing heb. Alleen was het wel prettig geweest als je wat meer informatie had vermeld. Alles wat je geprobeerd hebt en alles wat er tussen jouw exchangeserver en de mailserver van o.a. hotmail staat. Met deze informatie had ik een hoop dingen uit kunnen sluiten.
Ik zag dat je logging aan hebt gezet. Wat staat hierin over de berichten die meerdere keren worden verstuurd? Graag alle info.. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 21 mei 2004 @ 14:45:
[...]
Bij Hotmail? Lijkt me sterk
tja, daar zit wat in... een aantal domains kunnen we wel navragen. iig de moeite waard. ( edit: was het niet zo dat je bij een pix niet zomaar een telnet sessie kan opzetten?)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 16:34 ]

Pagina: 1