[Gentoo][dom]e100 support vergeten

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Soms kun je je gewoon voor het hoofd slaan...

Ben Gentoo 2004.1 aan het installeren met 2.6.6-rc1 SMP kernel, installatie begonnen met Minimal LiveCD.

Systeemspecs:
Asus P2B-DS mobo
2x P2-400
128MB RAM
Matrox G400DH
SBLive1024
Compaq NC3121 NIC

En die laatste is het probleem. Het heeft een Intel 82c558B chip erop. Ik ben een hardwarepersoon en legde dus geen verband tussen de 'e100' die in de Gentoo Kernel configuration noemde als extra module voor de kernel en mijn NIC. Maar goed, alles succesvol totdat ik rebootte en de volgende melding kreeg:
[...]
* Bringing eth0 up via DHCP [!!]

* ERROR: Problem starting needed services.
* "netmount" was not started.
[...]
ifconfig gaf dan ook alleen de local loopback en bij een modprobe e100 kreeg ik (uiteraard):
FATAL: Module e100 not found.
Ondertussen was duidelijk dat die 'e100' dus wel op mijn NIC sloeg en ik dus zonder support zat voor mijn NIC. emerge e100 gaat natuurlijk bij gebrek aan netwerkverbinding ook niet werken.

Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om een Universal LiveCD te branden, daar de Portage snapshot van te pakken en daar ook de e100 module uit te vissen, maar 1) dat lijkt me enorm omslachtig en 2) ben redelijk erge nOOb ben (daarom juist dat ik Gentoo gekozen heb, omdat je op een lekker gedetailleerd niveau bezig bent leer je er enorm veel van, terwijl er wel een mooie stap-voor-stap handleiding hebt) en niet overtuigd ben dat ik het voor elkaar kan krijgen die Portage wijzigingen voor elkaar te krijgen (en vooral erna weer ongedaan kan krijgen).

De vraag is dus of de bovenstaande manier de enige is om me hieruit te redden, en zo ja of er dingen zijn om op te letten, of dat ik iets kan beginnen met mijn Minimal LiveCD (die iig wel de NIC ondersteunt)

Oslik blyat! Oslik!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Als ik het goed begrijp komt die foutmelding dus als je met je gloednieuwe systeem probeert te booten? Je zult opnieuw een kernel moeten compileren, daarvoor heb je de sources nodig. als je de sources al hebt staan ze in /usr/src/linux-{version}.

Als je daar je oude config gebruikt, en die wijzigt zodat de e100 module ook gebouwd wordt, moet het lukken.

oja, je kunt je oude config hoogstwaarschijnlijk vinden in /proc/config.gz. Dat is een ge-gzipped bestand, dus:

code:
1
2
3
4
5
# cd /usr/src/linux
# make mrproper
# zcat /proc/config.gz > .config
# make menuconfig
# make bzImage modules modules_install

en bij de menuconfig dus even de support voor je netwerkkaart inschakelen...

[ Voor 33% gewijzigd door smokalot op 13-05-2004 16:52 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Als je je kernel source hebt, compileer dan gewoon ff een nieuwe met e100 support (als module of in de kernel).

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:01
Boot desnood even met de minimal cd en chroot gewoon gelijk naar de nieuwe omgeving (wel even de goede partities mounten). Daarna kun je gewoon alleen even de kernel opniew bouwen en die installeren, moet lukken, is niet eens zoveel werk.

Gewoon spullen

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 12:26

Niek

f.k.a. The_Surfer

Download e100-2.3.<versie>.tar.gz van http://heanet.dl.sourceforge.net/sourceforge/e1000/ (<versie> is 38 of 40, is afhankelijk van of je stable of unstable draait). Zet die mbv diskette/cdrom/whatever over naar je nieuwe Gentoo install en plant em in /usr/portage/distfiles. Vervolgens doe je "emerge e100" en het zou allemaal moeten werken.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:52
Volgens mij hoef je niet je hele kernel opnieuw te compileren. Ik zou het als volgt doen, alleen die als module compileren en installeren:

Uit een howto:
For an example, if I am interested in installing only fs/autofs module, then I do the following :

cd /usr/src/linux
cp Makefile Makefile.my
vi Makefile.my
# And comment out the line having 'SUBDIRS' and add the
# directory you are interested, for example like fs/autofs as below :
#SUBDIRS=kernel drivers mm fs net ipc lib abi crypto
SUBDIRS=fs/autofs
# Save the file Makefile.my and give -
make -f Makefile.my modules
# This will create module autofs.o
# Now, copy the module object file to destination /lib/modules
make -f Makefile.my modules_install
# And this will do 'cp autofs.o /lib/modules/2.4.18-19.8.0/kernel/fs/autofs'
Waar je 'fs/autofs' ziet moet jij 'net/e100' hebben.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:35
Gondor schreef op 13 mei 2004 @ 18:01:
Volgens mij hoef je niet je hele kernel opnieuw te compileren. Ik zou het als volgt doen, alleen die als module compileren en installeren:

Uit een howto:

[...]

Waar je 'fs/autofs' ziet moet jij 'net/e100' hebben.
en zelfs dat kan makkelijker :)
Ik begrijp dat je wel kan booten? doe dat,
'cd /usr/src/linux';
make menuconfig -> Device Drivers -> Networking support -> Ethernet (10 or 100Mbit) -> Intel (R) PRO/100+ support (druk op de M) -> exit, exit, exit, exit save yes;
make modules_install;
'nano -w /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6' en voeg e100 toe aan het lijstje ^O om te saven en dan:
reboot

en dit alles als root uiteraard

[ Voor 8% gewijzigd door balk op 13-05-2004 18:42 ]

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:52
balk schreef op 13 mei 2004 @ 18:37:
[...]
'cd /usr/src/linux';
make menuconfig -> Device Drivers -> Networking support -> Ethernet (10 or 100Mbit) -> Intel (R) PRO/100+ support (druk op de M) -> exit, exit, exit, exit save yes;
make modules_install;
'nano -w /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6' en voeg e100 toe aan het lijstje ^O om te saven en dan:
reboot

Ik vraag me wel af of je die module wel geinstalleerd krijgt gezien je die module niet hebt laten maken met make modules ? :?

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• balk
Gondor schreef op 13 mei 2004 @ 18:59:
[...]
Ik vraag me wel af of je die module wel geinstalleerd krijgt gezien je die module niet hebt laten maken met make modules ? :?
sinds 2.6 gaat dat automagisch goed :)
je hebt trouwens ook geen last meer van dat een module niet bij een bepaalde kernel past. Had je vroegah nog wel eens: naderhand een extra module bouwen en de kernel pakt hem dan niet. Moet je de hele kernel opnieuw bouwen. Tegenwoordig gaat dat goed geloof ik.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
balk schreef op 13 mei 2004 @ 18:37:
[...]

'cd /usr/src/linux';
make modules_install;
reboot

Geprobeerd en werkte uiteindelijk, maar niet direct zo. make menuconfig gaat prima, ik selecteer de Intel 100Mb spul, waarbij in de toelichting staat dat het idd e100 gebruikt. Maar toen ik make modules_install deed kreeg ik alleen een melding met in 1 regel iets over een dummy network adapter en daaronder een regel beginnende met if (sorry voor onduidelijkheid, omdat ik uiteraard zonder SSH/PuTTY moest doen kon ik niet copy/pasten).

Edit: modules.autoload.d heb ik uiteraard wel aangepast :o

Vervolgens leek het alsof er niets gebeurde en idd na een reboot was er niets veranderd.

Ik heb toen maar 'gewoon' make gedaan, waarop de modules weer op een rijtje gezet werden en het geheel enige tijd bezig ging (al leek het niet alsof de kernel echt volledig gecompileerd werd, daarvoor duurde het te kort). Maar ook na dit wilde na een reboot niets gebeuren.

Tenslotte heb ik uit wanhoop nog een keer make menuconfig gedaan en daarna make modules_install waarop wel een lijstje met modules voorbij kwam fietsen, en na een reboot had ik werkende e100 en was ik weer online.

Precies waarom je suggestie eerst niet werkte, of waarom mijn gok wel effectief was, moet ik je schuldig blijven, maar iig is het gelukt. Tnx _/-\o_

Oslik blyat! Oslik!

• balk
Gelukkig werkt het :)

Onder networking support staat een dummy netwerk driver, ik heb hem als module meegebakken maar weet eigenlijk niet waarom :X
Misschien is dat ding wel essentieel voor die e100 module of om uberhaupt netwerk te kunnen hebben. magoed, kweet het niet maar het werkt wel en dat is het belangrijkste :)

Overigens, als je make doet zonder make clean dan worden alleen de modules die nog niet gecompileerd zijn gecompileerd (oid), vandaar dat het korter duurt

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ben een stapje verder, heb net Samba zitten configureren, waarvoor smbfs uiteraard nodig was. Daar met dezelfde settings zitten spelen en de volgorde voor zo'n module te installeren is duidelijk het volgende:

make menuconfig om te selecteren
make om te compileren
make modules_install om te installeren

Daarna valt er te modprobe-en enzo.

Toegegeven, ik heb hier zo te zien het wiel opnieuw uitgevonden, maar het is een stuk beter dan op vierkante blokken rond proberen te hobbelen :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 14 mei 2004 @ 01:52:
Ben een stapje verder, heb net Samba zitten configureren, waarvoor smbfs uiteraard nodig was.
Nee hoor, dat is alleen nodig als je samba/Windows shares wil mounten :)
Voor het draaien van een Samba server is dat absoluut niet nodig ;)
Daar met dezelfde settings zitten spelen en de volgorde voor zo'n module te installeren is duidelijk het volgende:

make menuconfig om te selecteren
make om te compileren
make modules_install om te installeren

Daarna valt er te modprobe-en enzo.

Toegegeven, ik heb hier zo te zien het wiel opnieuw uitgevonden, maar het is een stuk beter dan op vierkante blokken rond proberen te hobbelen :z
Dat is dus inderdaad ook gewoon de manier waarop het hoort te gebeuren onder 2.6.X :)
Pagina: 1