HD toerental aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
weet iemand of het mogelijk is om je 7200rpm schijf op bv 5400 rpm te laten
lopen?

If you don't stand for something you'll fall for everything

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Sommige merken en types kun je met een hulpprogramma van 7200 naar 5400 krijgen.

ARME AOW’er

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 11:05
misschien als je 'em open schroeft en een potmetertje in serie schakelt met het motortje.. Hoezo? Ik heb nog een 20Gb 5400rpm schijf liggen... ruilen?

[ Voor 3% gewijzigd door Bart© op 13-05-2004 16:45 ]

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-03 20:45
bestaat er ook een universeel proggie?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

Nee dat kan niet.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-03 18:47

jotheman

Was like that when I got here!

Zoek eens op "Acoustic Management" dat komt ongeveer op 'tzelfde neer (stiller doch trager)

I see dead pixels...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Oh nee? Goh.... ga je schamen!

O.a. Maxtor had/heeft een programma waarmee dat kan/kon. Zoals ergens al wordt gezegd gaat het vooral om het geluidsniveau omlaag te brengen door een lager toerental te gebruiken.

Werkte ooit prima op een oude Maxtor.

ARME AOW’er

• job

job

Het geluid wordt daarmee inderdaad omlaag gebracht.
maar dat is het geluid van de leeskoppen....
Die dingen maken ook het meeste geluid in een hd.

De platters blijven gewoon op dezelfde snelheid draaien.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 13-05-2004 16:49 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-03 18:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

GuardianAngel schreef op 13 mei 2004 @ 16:47:
[...]

O.a. Maxtor had/heeft een programma waarmee dat kan/kon. Zoals ergens al wordt gezegd gaat het vooral om het geluidsniveau omlaag te brengen door een lager toerental te gebruiken.

um dat programma werkt door het vertragen van de kopbewegingen.
maar de schijf blijft even hard draaien hoor !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• mazzl
idd.. ik heb nog een IBM schijf liggen die idd een silent modus had ofzo. werd die wel trager van, het gaat mij meer om de hitte van de schijf en de levensduur. snel hoeft die niet te wezen.. staan toch alleen maar een berg divxjes op te slapen.
vandaar dat ik het me afvraag..

ik wil het gaan toepassen bij een Hitachi deskstar 160gb 7200rpm

waarom zou het niet kunnen?

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-03 19:09
was er niet zon progje genamd Hdtacho ofzo iets dergelijks?

• mazzl
heuveltje schreef op 13 mei 2004 @ 16:49:
[...]

um dat programma werkt door het vertragen van de kopbewegingen.
maar de schijf blijft even hard draaien hoor !
idd dat heeft met de koppen te maken.. nu weet ik het weer, iig bij mijn "oude" IBM schijf is dat zo.

• job

job

Bigbot schreef op 13 mei 2004 @ 16:49:
was er niet zon progje genamd Hdtacho ofzo iets dergelijks?
met hdtach kan je zien hoe snel de data doorvoer van je hd is
mazzl schreef op 13 mei 2004 @ 16:49:
idd.. ik heb nog een IBM schijf liggen die idd een silent modus had ofzo. werd die wel trager van, het gaat mij meer om de hitte van de schijf en de levensduur. snel hoeft die niet te wezen.. staan toch alleen maar een berg divxjes op te slapen.
vandaar dat ik het me afvraag..

waarom zou het niet kunnen?
Je kan de bewegingen van de schijfkoppen vertragen.
Dat zijn de lawaaiigste onderdelen van de hd.
Dat is ook het ratelende geluid wat je hoort.

laat je de koppen langzamer bewegen, dan wordt je hd stiller. (althans het ratelen. het draaien hoor je nog steeds)
en langzamer omdat het nu langer duurt voordat een kop van de ene plek naar de andere plek gaat.

En waarom het niet kan..
heb er ooit een mooi verhaal van gelezen, maar weet niet meer hoe het precies werkte.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 13-05-2004 16:53 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:35
GuardianAngel schreef op 13 mei 2004 @ 16:47:
[...]

Anders zorg je zelf eerst even dat je de feiten op een rij hebt voordat je anderen zwart maakt...
Het seekpatroon kan gewijzigd worden waarbij minder herrie gemaakt wordt, het aantal toeren is gewoonweg niet aan te passen.

[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 13-05-2004 16:56 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• mazzl
damster schreef op 13 mei 2004 @ 16:53:
[...]
En waarom het niet kan..
heb er ooit een mooi verhaal van gelezen, maar weet niet meer hoe het precies werkte.
misschien dat de kop uit balans raakt ofzo.. dde kop zweeft toch op een laagje lucht binnen de hd, het kan zijn dat die exact afgesteld is op het aantal toeren.. een andere reden zou ik niet kunnen verzinnen en dan zou het moeten kunnen..

als het niet kan verdwijnen ze gewoon in slaapstand :)
leek me leuk als het wel kon

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-03 08:43
P5ycho schreef op 13 mei 2004 @ 16:55:
[...]

Anders zorg je zelf eerst even dat je de feiten op een rij hebt voordat je anderen zwart maakt...
Het seekpatroon kan gewijzigd worden waarbij minder herrie gemaakt wordt, het aantal toeren is gewoonweg niet aan te passen.
Het is toch redelijk dom dat iemand reageerd met alleen maar "Nee" zonder verdere argumenten en het nog fout heeft ook...

Maxtor heeft inderdaad zo'n proggie waarmee silent mode aan kan worden gezet, maar dit werkt helaas niet als je zoals mij een raid controller hebt ... Terwijl het wel 4 maxtor schijven zijn die eraan hangen :|

57696520646974206c65657374206973206e657264

• TD-er
  • Laatst online: 12-03 23:26
Het lijkt me best wel link om het toerental te verlagen.
De koppen rusten nu namelijk op een luchtkussentje vlak boven de schijf.
Dat luchtkussentje is afkomstig van het draaien van de schijf.
Ik kan me voorstellen dat er bij een lager toerental minder tegendruk opgewekt wordt, waardoor de kop mogelijk op de schijf komt.
Ik weet ook niet hoe de fabrikant bepaalt met welk tempo de bitjes geschreven moeten worden.
Het zou logisch zijn wanneer die klok gekoppelt is aan de klok voor het motortje, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mazzl
lol check two posts up ;)

• TD-er
Sluuut schreef op 13 mei 2004 @ 16:59:
[...]
Maxtor heeft inderdaad zo'n proggie waarmee silent mode aan kan worden gezet, maar dit werkt helaas niet als je zoals mij een raid controller hebt ... Terwijl het wel 4 maxtor schijven zijn die eraan hangen :|
Dat progsel flashed iets in de firmware van je schijf heb ik begrepen, dus wanneer je elke schijf aan een gewone onboard ide controller hangt, zou je dat per drive moeten kunnen aanpassen.
Zo'n programmatje kan de drive namelijk niet zien wanneer deze aan een niet-standaard controller hangt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
mazzl schreef op 13 mei 2004 @ 17:02:
lol check two posts up ;)
ja ik type niet zo rap :(

• P5ycho
[...]

Het is toch redelijk dom dat iemand reageerd met alleen maar "Nee" zonder verdere argumenten en het nog fout heeft ook...

damster heeft het goed hoor, men kan de schijf niet langzamer laten draaien. Een reactie van GuardianAngel die begint over schamen terwijl hij zelf last heeft van het klok-klepel-verhaal is dan ook aardig lomp.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

P5ycho schreef op 13 mei 2004 @ 16:55:
[...]
Dat laatste is mij ook al jaren bekend en daarvan zijn uitgebreide testen en resultaten online te vinden.

offtopic:
Iedereen kan zich vergissen, zelfs ik ;) Damster heeft er i.i.g. geen last van. Als ik het fout heb zeg ik dat gewoon hoor, daar hoef jij je geen zorgen om te maken. Echter het feit dat Damster wel heel erg kortaf reageerde, m.a.w. zonder de info die hij later gaf, gaf mij de gelegenheid uitgebreider te reageren en mogelijk onjuist. In elk geval was mijn bijdrage heel wat nuttiger.

ARME AOW’er

• mazzl
TD-er schreef op 13 mei 2004 @ 17:04:
[...]

ja ik type niet zo rap :(
maakt nie uit :) bende nu boos? ikke nie.. weet ik ook weer dat het niet kan . ik ga naar huis! ..ben klaar op men stage.. laterss

ps. en idd aan het passend schrijven op de clusters had ik nog niet gedacht, dat zou ook nog best eens kappot kunnen gaan ja :s .. nja weer wat geleerd mazzls

Verwijderd

[...]

offtopic:
Het is toch redelijk dom als je zo reageert terwilj je niet gelezen hebt wat er staat.
Hij schrijft idd alleen "Nee" (maar dan langdradig) maar hij heeft *wel* gelijk: het TOERENTAL van je schijf kun je niet aanpassen, je kan íets frutten aan de koppen. Dat was de vraag niet, en het bijpassende antwoord is dus accuraat, correct, en vanwege andere mensen die in dit topic ook gereageerd hebben ook voldoende verklarend, als je het hele topic maar leest.
Ik stel dus voor dat je je zelf in een hoekje gaat zitten schamen.

Als de TS zich zorgen maakt om z'n data moet ie a) geen IBM/Hitachi schijven kopen en b) een hddkoelertje eronder schroeven.

Overigens, als ik me niet vergis was het met HDDs zo dat je in een ver en grijs verledne te maken had met de round-trip tijd van de kop: die schreef niet snel genoeg om de hele reeks sectoren aanééngesloten vol te pennen, en dus schreef je een sector, en hield je dan een X aantal sectoren over, waarna er weer één beschreven werd. Door dan precies uit te kienen welke sectoren nog vrij waren kon je alsnog hde hele platter netjes benutten. De hoeveelheid sectoren tussen beschreven sectoren in één schrijf beweging heet volgens mij Interleave Factor, en aangezien ik dat sinds Tulip al niet meer gehoord heb, zal het er al sinds jaar en dag niet meer zijn. Het ozu kunnen dat dit antieke stukje wetenschap er nog iets mee van doen heeft. Of niet natuurlijk.
Morgen zit er hier een bejaarde die ooit nog bij Tulip reparaties aan PC onderdelen heeft gedaan, misschien weet die er meer van.

• TD-er
mazzl schreef op 13 mei 2004 @ 17:08:
[...]

maakt nie uit :) bende nu boos? ikke nie.. weet ik ook weer dat het niet kan . ik ga naar huis! ..ben klaar op men stage.. laterss

ps. en idd aan het passend schrijven op de clusters had ik nog niet gedacht, dat zou ook nog best eens kappot kunnen gaan ja :s .. nja weer wat geleerd mazzls
Tuurlijk ben ik niet boos, maar de :( versie van de sad-smiley oogt een stukje bozer :)
* TD-er vindt het gewoon jammer dat 'ie niet zo rap typed :'( ;)

• P5ycho
GuardianAngel schreef op 13 mei 2004 @ 17:06:
[...]

Dat laatste is mij ook al jaren bekend en daarvan zijn uitgebreide testen en resultaten online te vinden.

offtopic:
Iedereen kan zich vergissen, zelfs ik ;) Damster heeft er i.i.g. geen last van. Als ik het fout heb zeg ik dat gewoon hoor, daar hoef jij je geen zorgen om te maken. Echter het feit dat Damster wel heel erg kortaf reageerde, m.a.w. zonder de info die hij later gaf, gaf mij de gelegenheid uitgebreider te reageren en mogelijk onjuist. In elk geval was mijn bijdrage heel wat nuttiger.
Het is niet mijn bedoeling om je aan te vallen, het gebeurt gewoon vaak dat iemand dingen verklaart die niet waar zijn en daarmee veel mensen op het verkeerde spoor brengt. kusje erop :)

Mooi voorbeeld is het 'koper neemt snel warmte op maar alu geeft eht sneller door aan de lucht' verhaaltje.

• job

job

P5ycho schreef op 13 mei 2004 @ 17:04:
[...]

damster heeft het goed hoor, men kan de schijf niet langzamer laten draaien. Een reactie van GuardianAngel die begint over schamen terwijl hij zelf last heeft van het klok-klepel-verhaal is dan ook aardig lomp.
haha, dankje P5ycho.
tweemaal een back up :)
Hoeft niet hoor. maak me dr niet zo druk over :)

Ik was inderdaad een beetje kortaf. Had ik twee redenen voor.
1. Een startpost van niets. (1 regel)
2. Deze vraag is al vaker gesteld (even searchen en je hebt het antwoord)

Ik heb het bij het juiste eind. Er is drie maal uitgelegd hoe die tooltjes waarmee je je hd in silence mode kan zetten werken. Ach ik roep ook wel eens wat, wat ik dan van horen zeggen heb. schaam me soms wel eens m'n oren van m'n kop.

En als je je afvraagt waarom dit niet werkt via de raid controller..
Dat komt omdat die HD's worden aangestuurd door de bios van de raid controller.
En niet door de "gewone" controller.
Wil je je HD's in silence mode zetten. hang ze aan een "gewone" controller. gebruik amset (het tooltje van maxtor wat je nodig hebt) en hang ze weer terug aan je raid.
Ik vraag me alleen af of je je raid configuratie daar niet mee molt.
GuardianAngel schreef op 13 mei 2004 @ 17:06:
Grapjas :+
Ach ik heb het ook wel eens bij het verkeerde eind.
Overkomt iedereen wel eens. Maakt ook niet uit. je reageerde er alleen een beetje fel op. (wat mij niet uitmaakt, maar anderen misschien wel)

Ja, ik was wat kortaf. Dat is weer een fout van mij :)

[ Voor 32% gewijzigd door job op 13-05-2004 17:24 ]

• TD-er
damster schreef op 13 mei 2004 @ 17:14:
[...]
Ik vraag me alleen af of je je raid configuratie daar niet mee molt.
Och je mag toch aannemen dat een tweaker het nut van backups toch wel doorheeft ;)

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
De snelheid van de motor wordt geregeld door een controllertje, zolang de schijf niet op toeren is zullen de koppen nooit in positie gaan, dus dat betekend dat je de controller dus moet programmeren, ik heb het nog nooit gezien, maar wellicht dat dat bestaat :?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

damster schreef op 13 mei 2004 @ 17:14:
[...]
Ach ik heb het ook wel eens bij het verkeerde eind.
Overkomt iedereen wel eens. Maakt ook niet uit. je reageerde er alleen een beetje fel op. (wat mij niet uitmaakt, maar anderen misschien wel)

Ja, ik was wat kortaf. Dat is weer een fout van mij :)
offtopic:
Ach wat heet fel?

Daarnaast zijn de meeste van mijn reacties wél juist** en daar hecht ik meer belang aan.

** waaruit je kunt concluderen dat ik het totaal, volledig, helemaal fout had.

Grouphug

ARME AOW’er

• job

job

Fel?
Tja, misschien interpreteerde ik het niet goed. Maar het doet me weinig. Al had je me compleet verrot gescholden :)
Of je bijdragen nou goed of verkeerd zijn maakt naar mijn idee niet zoveel uit.
Het gaat inderdaad meer om hoe je reageert. en mijn reactie was te kort. (al had ik daar mijn redenen voor)

knuffel.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-03 08:43
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 17:12:
[...]

offtopic:
Het is toch redelijk dom als je zo reageert terwilj je niet gelezen hebt wat er staat.
Hij schrijft idd alleen "Nee" (maar dan langdradig) maar hij heeft *wel* gelijk: het TOERENTAL van je schijf kun je niet aanpassen, je kan íets frutten aan de koppen. Dat was de vraag niet, en het bijpassende antwoord is dus accuraat, correct, en vanwege andere mensen die in dit topic ook gereageerd hebben ook voldoende verklarend, als je het hele topic maar leest.
Ik stel dus voor dat je je zelf in een hoekje gaat zitten schamen.

Als de TS zich zorgen maakt om z'n data moet ie a) geen IBM/Hitachi schijven kopen en b) een hddkoelertje eronder schroeven.

Overigens, als ik me niet vergis was het met HDDs zo dat je in een ver en grijs verledne te maken had met de round-trip tijd van de kop: die schreef niet snel genoeg om de hele reeks sectoren aanééngesloten vol te pennen, en dus schreef je een sector, en hield je dan een X aantal sectoren over, waarna er weer één beschreven werd. Door dan precies uit te kienen welke sectoren nog vrij waren kon je alsnog hde hele platter netjes benutten. De hoeveelheid sectoren tussen beschreven sectoren in één schrijf beweging heet volgens mij Interleave Factor, en aangezien ik dat sinds Tulip al niet meer gehoord heb, zal het er al sinds jaar en dag niet meer zijn. Het ozu kunnen dat dit antieke stukje wetenschap er nog iets mee van doen heeft. Of niet natuurlijk.
Morgen zit er hier een bejaarde die ooit nog bij Tulip reparaties aan PC onderdelen heeft gedaan, misschien weet die er meer van.
weet iemand of het mogelijk is om je 7200rpm schijf op bv 5400 rpm te laten
lopen?
bv, de TS doelt op meerdere mogelijhkheden om hem langzamer te laten draaien/minder herrie te laten maken/langer mee te laten gaan. Om dan alleen maar Nee dat kan niet neer te zetten lijkt mij te weinig. Typ dan 1 zinnetje erbij in de trend van 'het is niet mogelijk om een 7200rpm schijf 5400rpm te laten maken, hier zijn ze niet voor gemaakt en zo kun je ze ook niet modden'.. Of whatever :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Pagina: 1