Toon posts:

[EPS] verloop in stappen bij drukwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat spul bij de drukker neergelegt en toen kwamen we voor het volgende probleem te staan:

[Dit alles is een Adobe Illustrator EPS.] Ik heb een verloop gemaakt in illustrator van een oranje PMS kleur die langzaam naar wit verloopt. Nu ben ik vanmiddag weer langs de drukker gegaan om het te bekijken en we zagen dat er in de proefprint en de film een soort van stappen (kleurblokjes in verschillende oranjes) zaten en geen mooi verloop zoals de bedoeling is. In het verloop zitten overigens maar 2 verlooppunten.

Ik vroeg hem of het misschien niet kwam omdat het origigineel in versie 10 is gemaakt en omdat ik het terug heb moeten brengen naar 6.0... maar dit maakte volgens de drukker niet uit.

Ik heb het intussen weer gewoon bij de vorige drukker neergelegt i.v.m. een te behalen deadline, die er overigens de vorige keer geen problemen mee had...

Weet iemand hier toevallig wat het probleem is en hoe het te verhelpen is?

Verwijderd

Topicstarter
*edit* kan een modje de titel aanpassen in: "[EPS] kleurverloop in stappen bij drukwerk" is wat duidelijker :)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hm, ik ben nog niet zo thuis in drukwerk maar ik ga dit wel volgen omdat ik er wel wat van zal kunnen leren :P

Kun je een voorbeeldje geven van hoe jij het op je scherm ziet, en een voorbeeld (nagebootst) van hoe het bij de drukker ligt?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Het klopt dat een verloop in illustrator in drukwerk niet mooi wordt, je ziet inderdaad stappen.

Om een mooi verloop te maken:
Eerst een verloop maken in Photoshop. Hier vervolgens een filter>noise>add noise overheen. Dit beeld vervolgens plaatsen in Illustrator.

Door de ruis van het filter heb je nu geen last meer van stappen.

Succes :)

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 12:05

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Dat is wel een beetje een houtje-touwtjeworkaround.... Is het een verloop naar de achtergrond? Dan kun je proberen of een opacity mask het beter doet. Anders kun je altijd nog rasteriseren.

/edit: vroeger wast inderdaad wel een gebruikelijke methode, maar als je een postscript 3 rip kunt maken hoef je je gradient niet in photoshop te maken. Anders zit er inderdaad niets anders op dan het noise-truukje

[ Voor 37% gewijzigd door Mr_Kite op 13-05-2004 17:24 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Heeft vooral te maken met het raster. Daardoor heb je optisch het gevoel dat het niet lekker loopt. Stel bv verloopje van 0-100. Dan heb je bv op een paar punten door het raster het gevoel dat ie daar heftiger over gaat. Wat eigenlijk gewoon niet zo is. Maar dat zijn je ogen.

Zelf al tijden geen verloopjes meer gemaakt voor drukwerk, maar ik zou het ook gewoon in photoshop doen. In PhotoShop CS kun je in elk geval ook nog dither aanzetten waardoor hij zelf al zorgt voor een lichte korrel. Verder speel ik nog wel eens met de curves om het voor mijn gevoel lekkerder te laten lopen.

Ben er vanuit gegaan dat je overigens het offset is.. wanneer je bv een digitale proef hebt laten maken dan kan het ook net zo goed daar aan liggen. Digitale proefsystemen hebben geen raster en zijn vaak sowieso al ruk met verloopjes.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Is dit het effect wat je krijgt ? If so, dan is het moire, en dat komt door 2 rasters die overelkaar worden gedrukt. Het enige wat je daaraan kunt doen is het roteren van een van de rasters.
Al zou dat wel vreemd zijn, want je hebt het over 1 kleur orange.
En verder geldt wat Ozzie zegt, het resultaat bij de daadwerkelijke druk zal er ongetwijfeld anders uitzien ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1