Toon posts:

[Access] Formulieren probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bonen021/acces.JPG

Beste allemaal,

Ik heb een probleem bij het bovenstaande formulier dat ik heb gemaakt, maar ik zal eerst even wat info geven.

Op school heb ik een project gekregen waarbij we uiteindelijk een database moeten bouwen.

In deze database zitten een viertal tabellen, te weten: "Klant", "Assortiment", "Offerte" en "Factuur". Het formulier dat je hierboven ziet is om een Offerte mee te maken voor een klant.

Ik heb dit formulier gebaseert op een query, deze query bevat een aantal velden uit mijn tabel Klant, Assortiment en uit Offerte.

Het formulier op zich klopt helemaal op één ding na, namelijk het feit dat ik nu maar één artikel kan selecteren op deze offerte en ik moet hier meerdere artikelen kunnen selecteren. Uiteindelijk moet ik dan totaal bedragen e.d. krijgen.

het probleem is nu dat ik het niet voor elkaar krijg om hier meerdere velden te krijgen waar iik artikelen kan selecteren. Als ik namelijk dezelfde velden toevoeg, en ik vul er één in, dan worden ook de andere velden met precies dezelfde gegevens gevult.

Ook het meerdere keren toevoegen van deze velden in de query helpt niets en ik heb ook geprobeert om met een subformulier dit voor elkaar te krijgen, maar dat lukt me ook niet echt best.

Het is de bedoeling dat dit ook afgedrukt kan worden in een rapport.

Wie heeft een oplossing voor me??

Alvast hartelijk bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 16:22 ]

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Volgens mij moet je gewoon een subform koppelen.
(Met als gekoppeld veld het klantnummer)

Dus een nieuwe tabel aanmaken waarin je alle "orderregels" wilt plaatsen.

Minimaal volgende velden:
KlantID
Aantal
Artikelnr
(Prijs en omschrijving kun je als je het goed hebt opgebouwd :*) ophalen uit je artikeltabel?)

Waar je nu in je form het artikelnummer toont, voeg je een subform in, waarin je je klantnr uit je offertetabel/query koppelt aan je klantnr uit je orderregeltabel.

Hoop dat dit je op weg helpt.

Suc-6

[ Voor 3% gewijzigd door TheXception op 13-05-2004 19:42 ]

"It's better to burn out, than to fade away"

• TheXception
  • Niet online
Nu ik toch deze post (per ongeluk) aanmaak.

Kijk eens nog eens goed naar je datamodel... als ik je verhaal lees en begrijp wat je wilt bereiken krijg ik het idee dat dat datamodel niet goed in elkaar zit.

En daar staat of valt alles mee.

[ Voor 187% gewijzigd door TheXception op 13-05-2004 19:53 ]

Verwijderd

Niet alles voorzeggen! Hij moet ook zelf iets kunnen bedenken! En ervan leren!

• vanderwal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 12:33

vanderwal

mathafackuh!!!

heb je wel een koppeltabel zodat je meerdere producten kunt koppelen aan een klant?

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits

• TheXception
  • Niet online
In deze database zitten een viertal tabellen, te weten: "Klant", "Assortiment", "Offerte" en "Factuur".
Die heeft ie dus niet volgens mij.

Vandaar ook deze reactie...
TheXception schreef op 13 mei 2004 @ 18:59:
Dus een nieuwe tabel aanmaken waarin je alle "orderregels" wilt plaatsen.
Minimaal volgende velden:
KlantID
Aantal
Artikelnr

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels ben ik al een stuk verder, het datamodel klopte nog niet helemaal.
Ik heb nu zes tabellen inmiddels en ik kan nu middels een subformulier meerdere producten aan een klant koppelen. Hierbij hoeft alleen het artikelnummer aangeklikt te worden, vervolgens wordt in het laatste veld het totaalbedrag van dat specifieke artikele berekent.

Het volgende probleem is dus dat ik graag een optelsom van die kolom "Totaalbedrag" wil hebben, hier kom ik echter weer niet uit. Ik heb al allerlei manieren geprobeert om dat te regelen, maar ik vermoed dat hier toch wel iets meer bij komt kijken.

Iemand die mij een beetje op weg zou kunnen helpen?

Alvast hartelijk dank

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:46

Boss

+1 Overgewaardeerd

In de voettext van het formulier een veld zetten en daarin de boel optellrn met '=SOM'.

offtopic:
Maar als het voor school is staat het ook vast wel allemaal in je boeken

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1