[Audio] Verschil onboard geluid en PCI-geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
OK OK, ik weet het, er zijn al een paar topics geweest over dit onderwerp maar ik lees steeds andere dingen. Daarom wilde ik via deze weg nog (extra) duidelijkheid vragen... :)

Situatie:
- AMD 2400+ @ 12x166
- 2x256 PC2700 Mb Dane-Elec
- Asus V8440 GeForce Ti4400 128 Mb
- Epox 8K3AE met onboard AC'97 geluid

- AKAI versterker met 4 no-name boxen (gewoon stereo geluid)

Ik heb nu vooral met nieuwere spellen zoals CMR4 (motor geluid) en FarCry (salvo's met een machinegeweer ofzo) dat het geluid begint te haperen.

In verschillende topics lees ik dat dit kan liggen aan het feit dat onboard geluid rekenkracht van je CPU kan vragen waardoor de prestaties minder worden. De spellen lopen op het geluid na als een zonnetje, dus dit is wat lastiger te controleren.

Een quote van Tom's Hardware:

It's no great surprise that the sound cards do very well. They are optimized for sound processing and substantially relieve the CPU of this heavy task to let it go about its more important business.

Maar ook lees ik hier op tweakers dat bij nieuwere moederborden de geluidskwaliteit niet onder doet voor bijvoorbeeld een goedkopere PCI geluidskaart. Al deze tegenstrijdige berichten maken mij niet veel wijzer... :/

Aangezien je vandaag de dag een Soundblaster Live! voor nog geen 25 euro, of een Hercules Fortissimo II voor 45 euro kunt kopen zit ik echt te twijfelen of ik dit nu moet doen of niet. Ga ik erop vooruit kwa geluidskwaliteit en/of performance? Hebben jullie hier ervaring mee? Ik vind het zonde om zo'n kaartje te kopen en er dan achter te komen dat t uiteindelijk niets heeft uitgemaakt...

DUS: wat denken jullie, kan ik beter een PCI geluidskaartje kopen of toch mijn onboard blijven gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door RooN op 13-05-2004 15:23 ]

smile an everlasting smile

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:59
De duurdere/luxere moederborden hebben vaak betere onboard sound (soundstorm bijv.) die doen niet onder voor een pci geluidskaart, zowel qua geluid als qua cpu gebruik maar bij de goedkopere moederborden zitten ook mindere geluidskaarten.

Ik weet niet precies wat voor moederbord/geluidskaart je nu hebt (ac97 zegt niet zoveel kan namelijk zoveel zijn) maar als je een niet al te luxe moederbord hebt kun je beter een pci geluidskaart aanschaffen :)

Last.fm
Films!

• RooN
tis een AC '97 ALC201A.....

zie hier voor details, ik wordt er niet echt wijzer van :X

linkje

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 10:40
aangezien jouw moederbord een kt 333 chipset heeft denk ik dat het rekenwerk van de geluidskaart door je cpu gebeurt (vanwege het eerder genoemde feit over goedkopere / oudere moederborden) Ik denk dat het in jouw geval wel wat uit zal maken kwa kwaliteit & performance maar kan je natuurlijk niets garanderen

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Mijn ervaring is dat door de plaatsing van de geluids-componenten dichtbij de CPU, het geluid meer ruis en bijgeluiden vertoont.

Mijn geluidskaart zit in het onderste PCI slot van het moederbord, om die reden.

Aan de andere kant: ik kan slecht vergelijken.
Mijn on-board (die overigens uitge-BIOS-d is) is een stuk goedkoper dan m'n EsiPro Waveterminal 192L 8)

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:40

Zak

ik maak noodgedwongen gebruik van de onboard kaart omdat een pci kaart vreselijk stoort.

Komt waarschijnlijk doordat ik 3 pci videokaarten in mijn systeem heb. Zullen wel teveel bandbreedte van de pci-sloten wegtrekken.

Verwijderd

AxiMaxi schreef op 13 mei 2004 @ 23:01:
Mijn ervaring is dat door de plaatsing van de geluids-componenten dichtbij de CPU, het geluid meer ruis en bijgeluiden vertoont.

Mijn geluidskaart zit in het onderste PCI slot van het moederbord, om die reden.

Aan de andere kant: ik kan slecht vergelijken.
Mijn on-board (die overigens uitge-BIOS-d is) is een stuk goedkoper dan m'n EsiPro Waveterminal 192L 8)
Ligt ook een beetje aan het moederbord, bij mij zit de onboard geluidschip (Asus A7V333, Cmedia CMI8738) ter hoogte van de 2e pci sleuf van beneden.
Afbeeldingslocatie: http://www.flashua.com/amgraph/amasusa7v333m4.jpg
helemaal linksboven.
Nu vind ik m'n Cmedia een stuk beter dan die Realtek AC97 (ik heb een Asus A7N8x-x met die chip), ondersteuning in spellen is een stuk fatsoenlijker. Natuurlijk kan ie niet op tegen een dure geluidskaart maar hij produceerd ook geen heel slecht geluid :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2004 00:22 ]

Verwijderd

Als je die spellen met lagere beeld instellingen draait is het geluid dan wel goed?

Kun je niet bij een goede vriend ergens een geluidkaartje lenen. Dat weet je direct of het werkt.

• RooN
hmmm met lagere beeldinstellingen loopt t geluid ook goed...
dat duidt dan toch wel weer op een CPU die wel belast wordt door de onboard geluidskaart...toch maar es kijken of ik niet een geluidskaartje van iemand kan lenen !!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 15:14
Het enige verschil wat ik merk tussen m'n onboard CMedia (Asus A7M266-D) en SoundBlaster Audigy is het ruisniveau. Je moet er wel moeite voor doen om het verschil ueberhaupt te horen.

Maar een goedkope PCI geluidskaart heeft net zo goed een kleinere ruisafstand dan een duurdere, dus ik denk dat je met je onboard geluid net zo goed af bent als met een goedkope PCI-kaart. Vergelijk je het met duurdere kaarten, dan is er natuurlijk wel een wezenlijk verschil.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Ik zat met dezelfde vraag als de topicstarter. Heb dus twee keer gebenchmarkt (3dMark03): 1x met onboard sound (heb ook ac'97 op msi kt333-bord) en 1x met een creative live 5.1 en ac'97 disabled (of zo, niet al te nieuw kaartje). Het blijkt qua performance een slok op een borrel te schelen (weet helaas niet meer precies hoeveel...). Nu wil ik nog vergelijken wat het qua geluidkwaliteit uitmaakt, maar mijn eerste indruk was al dat ik geen verschil hoorde (vooral naar de helderheid van de bassen geluisterd, vind ik het belangrijkst).

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:03
Hoe zit het verschil tussen een onboard soundstorm chip (asus a7n8x-e deluxe) en een losse audigy player?

[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 17-05-2004 13:30 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:09

Magic666

No one's neighbour!

Ik heb ook lang staan twijfelen tussen onboard en interne geluidskaart.
Heb een Epox mobo met AC'97 sound (ALC650 geloof ik), daarop aangesloten de logitech 540 4.1 boxen.

Ik moet zeggen prima geluid! Spellen lopen als een speer en geluid loop perfect.
Voor het geluid hoef ik dus geen geluidskaart, misschien dat de kwaliteit wat beter is met een Terratec of Audigy, maar of ik dat verschil zou horen......

[ Voor 5% gewijzigd door Magic666 op 18-05-2004 08:14 ]

Pagina: 1