Toon posts:

Trekt TFT scherm minder stof/vuil aan ?

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op m'n werk moeten een aantal pc's worden besteld voor in de fabriek en het magazijn. Dit is natuurlijk een veel stofferige omgeving dan een kantoor.

Nu had iemand het idee om in de fabriek en magazijn TFT schermen neer te zetten ipv normale monitoren omdat deze door een zwakker magnetisch veld minder stof en vuil zouden aantrekken....

Dit lijkt mij persoonlijk erg ver gezocht. Er staan nu al een aantal pc's in de fabriek en die worden inderdaad behoorlijk vies. Wat ik me echter kan herinneren van de laatste 5-6 jaar dat ik hier werk is dat het aantal kapotte monitor door stof en vuil met gemak op 1 hand te tellen is (en dan heb ik nog vingers over).

Iemand een idee ? Is dit inderdaad ver gezocht of is het iets wat ik wel degelijk in overweging moet nemen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 13:58:
Op m'n werk moeten een aantal pc's worden besteld voor in de fabriek en het magazijn. Dit is natuurlijk een veel stofferige omgeving dan een kantoor.

Nu had iemand het idee om in de fabriek en magazijn TFT schermen neer te zetten ipv normale monitoren omdat deze door een zwakker magnetisch veld minder stof en vuil zouden aantrekken....

Dit lijkt mij persoonlijk erg ver gezocht. Er staan nu al een aantal pc's in de fabriek en die worden inderdaad behoorlijk vies. Wat ik me echter kan herinneren van de laatste 5-6 jaar dat ik hier werk is dat het aantal kapotte monitor door stof en vuil met gemak op 1 hand te tellen is (en dan heb ik nog vingers over).

Iemand een idee ? Is dit inderdaad ver gezocht of is het iets wat ik wel degelijk in overweging moet nemen ?
Ik denk dat TFT inderdaad minder stof zal aantrekken op het scherm. Of er ook minder stof in het apparaat terecht komt? Mischien, maar dat denk ik niet.

Wat wel een voordeel is van een TFT is dat hij in tegen stelling tot een CRT geen hoogspanning gedeelte heeft. Door de hooge spanningen daar bestaat de mogelijkheid dat er spanningen doorslaan als er veel stof op de afbuigspoelen e.d. komen. Hierdoor zullen de meeste van jullie CRT's stuk zijn gegaan. Tevens is je voeding een gevoelig punt.

Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op euro's. Hoeveel kost een TFT meer dan een CRT en hoeveel gaan er stuk per jaar. Een simpel rekensommetje volgens mij.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik weet wel dat ik mijn TFT veel vaker afstof dan mijn vroegere CRT. Ik deed het met mijn CRT vrijwel nooit. Op een TFT zie je de stofdeeltjes ook beter denk ik.

Verwijderd

RoamoR schreef op 13 mei 2004 @ 14:32:
Ik weet wel dat ik mijn TFT veel vaker afstof dan mijn vroegere CRT. Ik deed het met mijn CRT vrijwel nooit. Op een TFT zie je de stofdeeltjes ook beter denk ik.
Klopt, dit vind ik ook. Vooral als je TFT utistata zie je al direct (na dat je hem hebt afgestoft) al snel weer stof zitten. :'( . Ik stof hem dus ook veel vaker af, bij een crt doe ik het echt haast nooit :)

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 09:34

kazz1980

Goh... Ik hier?

Volgens mij maakt het niet veel uit... CRT maakt gebruik van magnetisme en trekt dus stof aan. TFT-schermen zijn vaak statisch geladen en trekken dus ook stof aan. Op een tft-scherm zie je stof echter vaak beter dan op een crt-scherm. Het zal niet meer of minder zijn denk ik, maar wel storender...

Kortom, ik zou gewoon kiezen voor goedkopere crt-schermen en een anti-statisch voorzetscherm (beeldschermfilter) dr bij aanschaffen
(bv. van fellowes). Is ook nog eens beter voor de ogen ;)

>> http://discountoffice.nl/shop/artdetail/prd/MMMAF250XL/ (bv.)

Dan ben je van het hele probleem af ;) (m.u.v. het stof dat er gewoon opwaait natuurlijk :P )

[ Voor 31% gewijzigd door kazz1980 op 13-05-2004 15:08 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Of ze even vuil worden :?

Ik kan alleen beamen dat ik het beeldscherm van mijn laptop vaker schoon moet maken dan mijn 2 CRT's en dat zelfs bij veel minder gebruik.

En inderdaad, stof valt veel meer op.

Een overbodige maar bevestigende posting op de voorgaande.

ARME AOW’er

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 17:21
Hmm, ik hoef m'n TFT bijna nooit schoon te maken. Maar dan komt misschien doordat ie een beetje naar voren gekanteld is :)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Flint schreef op 13 mei 2004 @ 15:15:
Hmm, ik hoef m'n TFT bijna nooit schoon te maken. Maar dan komt misschien doordat ie een beetje naar voren gekanteld is :)
of omdat je vaak stofzuigt :| ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf nagenoeg geen ervaringen met tft schermen dus bedankt voor de reacties.
Als ik dit zo lees zie ik nog weinig voordeel om tft's neer te zetten.
Daarbij ook nog eens rekening houdend met personen die misschien dingen op het scherm gaan aanwijzen en dan is een CRT denk ik de betere oplossing vanwege de gevoeligheid van het tft scherm.

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 15:31:

Daarbij ook nog eens rekening houdend met personen die misschien dingen op het scherm gaan aanwijzen en dan is een CRT denk ik de betere oplossing vanwege de gevoeligheid van het tft scherm.
Misschien wel nog erger: moeders en andere familieleden die "even" iets aanwijzen }) , veel moeilijker schoon te maken dan een CRT. Gewoon water en zachte doek. Niets bijtend!

Verwijderd

Bij mij valt het ook op dat een TFT-scherm veel meer last heeft van stof op het scherm. Maar dit komt niet omdat het scherm dit stof aantrekt, maar doordat het scherm (bij mij iig) schuin staat zoals meestal wordt gedaan. Maar hang je ze aan de muur of zo, dan zul je niet zoveel last hebben van het stof erop.

• ErikRo
  • Laatst online: 07-03 23:42
Ik heb hier nu al 1.5 jaar een 19inch tft staan en die heb ik nog nooit schoongemaakt en ik woon in een stoffig huis.
Mijn tv zit na 1 maand zwaar onder het stof, als ik nu goed naar mijn scherm kijk kan ik eigenlijk amper stof erop ontdekken.

Wat kan ik nog meer zeggen :)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

ErikRo schreef op 13 mei 2004 @ 19:35:
Ik heb hier nu al 1.5 jaar een 19inch tft staan en die heb ik nog nooit schoongemaakt en ik woon in een stoffig huis.
Mijn tv zit na 1 maand zwaar onder het stof, als ik nu goed naar mijn scherm kijk kan ik eigenlijk amper stof erop ontdekken.

Wat kan ik nog meer zeggen :)
offtopic:
Dat je ogen stoffig zijn en dus niks ziet?

Ik denk dat je het dan maar zelf eens moet uitproberen maar het stof op je TFT zie je vooral als hij uitstaat als hij aanstaat heb je er haast geen last van :*)

Verwijderd

maar er zijn ook tft schermen die geen lucht grill hebben, en dat is natuurlijk ideaal voor een stoffige omgeving.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

TFT-schermen hebben vaak een veel slechtere kijkhoek dan CRT's, hierdoor lijkt me dat in een productieomgeving CRT's sneller werken... De voorkant zal idd wel sneller stoffig worden....

Het grote vorodeel van een TFT is toch vooral dat je beeld veel rustiger wordt, hier heb je in een magazijn, waar je toch nooit lang naar een beeldscherm kijkt, niet zo veel aan. Ik zou in jou geval voor een CRT gaan.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Luxx schreef op 13 mei 2004 @ 20:07:
Het grote vorodeel van een TFT is toch vooral dat je beeld veel rustiger wordt, hier heb je in een magazijn, waar je toch nooit lang naar een beeldscherm kijkt, niet zo veel aan. Ik zou in jou geval voor een CRT gaan.
Daarnaast is een TFT veel teerder. Als ik eens dieuw op een CRT beeldbuis zal hij dit ebter kunnen verdragen dan een TFT. Ik zou dus ook zeker niet in een magazijn of iets dergelijks snel een TFT neerzetten. Liever dan een niet te dure CRT die zijn werk gewoon doet. Dan zul je ook niet zulke hoge eisen hebben aan een beeldscherm :)

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 10:58
Precies zoals mssl zegt..
In een magazijn zou ik lekker een CRT neer zetten. Een TFT is veel gevoeliger (bijvoorbeeld met aanraken) en dat stof verhaal zal niet zoveel (misschien wel niks) uitmaken.

Het is toch ook zonde om te zien hoe ze een mooie TFT naar de mallemoer helpen met hun vieze poten. Een TFT moet je lekker in een administratief kantoor zetten.

Verwijderd

Gewoon de monitors achter plexi glas plaatsen, doen ze ook bij ons op het werk. Zo weet je zeker dat er niet geklooid wordt met de beeldscherminstelling, of dat het helemaal onder de vinger afdrukken zit.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 13:58:

(...)

Wel, in principe heeft die gast wel een beetje gelijk die aangaf dat een CRT meer stof aantrekt. Maar nu de praktijk...al sinds jaren wordt een CRT bij aanzetten automatisch gedemagnetiseerd. Eén van de redenen hiervoor is dat een gedemagnetiseerde beeldbuis geen stof aantrekt. Vroeger (voor het 'degauss-tijdperk') was stof zeker een groot probleem (denk aan je allereerste monochroomschermpje of de goeie ouwe tv uit 1978 :) ), maar tegenwoordig is het bij CRT's niet zo'n issue.
Een TFT heeft weinig van doen met magnetisme. Hier speelt echter weer een ander effect een rol. Het beschermende vlak voor het panel is namelijk van kunststof dat enigzins statisch geladen kan raken. Hierdoor trekt die plaat wel eens wat stof aan.
Per saldo zal een (moderne) CRT qua vies-worden dus superieur zijn aan een LCD.
Let wel, ik heb het hier over het beeldoppervlak. Als je namelijk de behuizing van een CRT meetelt in het verhaal, dan is een CRT echt een smeerkees :) Door de hoogspanningstechniek is er nogal een magnetisch veld rondom de CRT als ie aanstaat. Je zal zien dat kleine stofdeeltjes tot de plastic monitorkast worden aangetrokken, precies in de vorm van het magnetisch veld. Mensen die hun CRT niet netjes schoonmaken ( O-) ) kunnen dat mooi zien als ze bovenop hun monitor kijken.

Maar eerlijkgezegd vind ik de mate van aantrekken van stof zo'n beetje het laatste argument waarop je een scherm voor in een magazijn gaat uitzoeken. In een magazijn wordt een scherm tóch wel vies, wat voor type het ook is. Veel belangrijker is dan de robuustheid van het scherm. Een CRT is daar naar mijn beleving dus geschikter. Bovendien, áls er een keer iemand dat scherm van tafel mikt of er met een stalen pijp doorheen hengst, is het verlies van een CRT in financieel opzicht een stuk minder pijnlijk dan van een duur LCD :)

Verwijderd

koraks schreef op 13 mei 2004 @ 21:07:
[...]

Wel, in principe heeft die gast wel een beetje gelijk die aangaf dat een CRT meer stof aantrekt. Maar nu de praktijk...al sinds jaren wordt een CRT bij aanzetten automatisch gedemagnetiseerd. Eén van de redenen hiervoor is dat een gedemagnetiseerde beeldbuis geen stof aantrekt. Vroeger (voor het 'degauss-tijdperk') was stof zeker een groot probleem (denk aan je allereerste monochroomschermpje of de goeie ouwe tv uit 1978 :) ), maar tegenwoordig is het bij CRT's niet zo'n issue.
Een TFT heeft weinig van doen met magnetisme. Hier speelt echter weer een ander effect een rol. Het beschermende vlak voor het panel is namelijk van kunststof dat enigzins statisch geladen kan raken. Hierdoor trekt die plaat wel eens wat stof aan.
Per saldo zal een (moderne) CRT qua vies-worden dus superieur zijn aan een LCD.
Let wel, ik heb het hier over het beeldoppervlak. Als je namelijk de behuizing van een CRT meetelt in het verhaal, dan is een CRT echt een smeerkees :) Door de hoogspanningstechniek is er nogal een magnetisch veld rondom de CRT als ie aanstaat. Je zal zien dat kleine stofdeeltjes tot de plastic monitorkast worden aangetrokken, precies in de vorm van het magnetisch veld. Mensen die hun CRT niet netjes schoonmaken ( O-) ) kunnen dat mooi zien als ze bovenop hun monitor kijken.

Maar eerlijkgezegd vind ik de mate van aantrekken van stof zo'n beetje het laatste argument waarop je een scherm voor in een magazijn gaat uitzoeken. In een magazijn wordt een scherm tóch wel vies, wat voor type het ook is. Veel belangrijker is dan de robuustheid van het scherm. Een CRT is daar naar mijn beleving dus geschikter. Bovendien, áls er een keer iemand dat scherm van tafel mikt of er met een stalen pijp doorheen hengst, is het verlies van een CRT in financieel opzicht een stuk minder pijnlijk dan van een duur LCD :)
Precies :Y) . Ik snap ook niet dat je op zo'n werkplaats erana twijfeld :X

Verwijderd

koraks schreef op 13 mei 2004 @ 21:07:
Wel, in principe heeft die gast wel een beetje gelijk die aangaf dat een CRT meer stof aantrekt. Maar nu de praktijk...al sinds jaren wordt een CRT bij aanzetten automatisch gedemagnetiseerd. Eén van de redenen hiervoor is dat een gedemagnetiseerde beeldbuis geen stof aantrekt.
Volgens mij komt dat aantrekken van het stof door de statische electriciteit, en niet door magnetisme. Je moet maar eens een oude monochrome monitor aanzetten en dan over de beeldbuis wrijven na een paar minuten. Dan knettert het lekker.

Ik weet niet hoe de techniek werkt om die statische electriciteit weg te leiden (misschien een dunne, transparante metaalfilm over het scherm) maar dit is inderdaad al jaren standaard en werkt goed.

Een moderne CRT moet dus niet zo veel last van stof hebben op het scherm. Wel kan er natuurlijk stof door de luchtinlaat komen, en daar eventueel kortsluiting veroorzaken, of branden. Wat LCD's doen op gebied van statische electriciteit weet ik niet.

Overigens zijn er ook 'industriele PCs' die speciaal voor stoffige en anderszins 'moeilijke' omgevingen gemaakt zijn. Daar zullen vast ook monitoren bij zijn (wel stukje duurder dan normaal consumenten spul natuurlijk)

In ieder geval moet je met TFTs op zo'n plek denk ik ook goed uitkijken, want die zijn door aanraken en andere (scherpe) voorwerpen veel makkelijker te beschadigen.

Een CRT in een soort plexiglazen doos zoals hier al gesuggereerd werd lijkt me dan wel een aardig idee (als de warmte nog goed genoeg afgevoerd kan worden).

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 21:18:
[...]

Volgens mij komt dat aantrekken van het stof door de statische electriciteit, en niet door magnetisme. Je moet maar eens een oude monochrome monitor aanzetten en dan over de beeldbuis wrijven na een paar minuten. Dan knettert het lekker.
Dit komt niet door het magnetisme nee, maar door het magnetisme in de beeldbuis raakt het glas statisch geladen. Dus indirect is het magnetische veld wel de oorzaak...
Ik weet niet hoe de techniek werkt om die statische electriciteit weg te leiden (misschien een dunne, transparante metaalfilm over het scherm) maar dit is inderdaad al jaren standaard en werkt goed.
Dit werkt met een speciaal soort gehard glas waar metaal in verwerkt zit. Wanneer een dergelijk filter tevens geaard wordt is alle statische en magnetische als ook een flink deel van de straling die een crt afgeeft verdwenen. Het filter zorgt dus voor minder (tot haast geen) stof op het beeldscherm en boevendien is het ook goed voor de ogen!
Een moderne CRT moet dus niet zo veel last van stof hebben op het scherm. Wel kan er natuurlijk stof door de luchtinlaat komen, en daar eventueel kortsluiting veroorzaken, of branden. Wat LCD's doen op gebied van statische electriciteit weet ik niet.
Vrijwel elke CRT heeft er wel tot een zekere mate last van. zon beeldschermfilter kost meestal tussen de 10 en 20 euros... Dus kan so wie so nooit kwaad!
Overigens zijn er ook 'industriele PCs' die speciaal voor stoffige en anderszins 'moeilijke' omgevingen gemaakt zijn. Daar zullen vast ook monitoren bij zijn (wel stukje duurder dan normaal consumenten spul natuurlijk)
Deze zijn er inderdaad, maar als je het mij vraagt is dat weggegooid geld. Deze hebben in ingebouwd filter (a 15 euro) en gaan langer mee doordat er geen stof in kan komen. De langere levensduur staat echter niet in verhouding tot de hoeveelheid geld dat dit meer kost dan een normale crt...
In ieder geval moet je met TFTs op zo'n plek denk ik ook goed uitkijken, want die zijn door aanraken en andere (scherpe) voorwerpen veel makkelijker te beschadigen.

Een CRT in een soort plexiglazen doos zoals hier al gesuggereerd werd lijkt me dan wel een aardig idee (als de warmte nog goed genoeg afgevoerd kan worden).
Plexiglazen doos is een aardig idee, alleen is plexiglas van zichzelf ook snel statisch geladen , dus zal deze doos onder het stof raken....schiet je er nog weinig mee op!

Beste oplossing: een beeldschermfilter plaatsen tegen stof op het scherm (en tegen vingers en beschadigingen van de beeldbuis), en eventueel een filter (bv. stofzuigerfilter) plaatsen op (of onder als je wilt schroeven e.d.) de luchtgaten in de CRT. Alle problemen opgelost, en veruit de goedkoopste oplossing ;)

Verwijderd

Luxx schreef op 13 mei 2004 @ 20:07:
TFT-schermen hebben vaak een veel slechtere kijkhoek dan CRT's, hierdoor lijkt me dat in een productieomgeving CRT's sneller werken... De voorkant zal idd wel sneller stoffig worden....
Op m'n werk hebben ze juist in een stoffige productieomgeving werkstations neergezet met een LCD scherm. En aan de rest van het systeem te zien (PII 400Mhz, passief gekoeld) zijn ze al vrij oud maar ze hebben een betere kijkhoek dan m'n samsung 171P :D

Wat stof betreft lijkt een TFT me zelfs beter. M'n tft scherm hoef ik tenminste minder vaak af te nemen dan m'n oude crt monitor. Alleen vind ik stof afnemen bij een TFT wel wat riskanter omdat het plastic gauw een krasje krijgt. En als je even druk zie je gelijk allemaal regenboog kleuren :X

• ErikRo
Die slechte kijkhoek hangt ook af van het merk/geld.
Mijn goedkope laptap verkleurt al als je 10 cm opschuift. Mijn "dure" Samsung 191T kun je rustig van opzij bekijken zonder dat het verkleurt. Alle waar naar zijn zijn geld.

ps ik heb even mij tft uitgezet om te zoeken naar stof, helaas weinig tot geen stof te zien. Gewoon een broodje aap verhaal, van iemand die je crt wil aanpraten.

TFT is beter voor de ogen, je hebt er maar 2 per leven, dus wees er zuinig op.
TFT geeft minder straling en minder hitte af.

Nadeel TFT het personeel moet wel een IQ hoger dan 55 hebben, anders gaan ze erin prikken / op schrijven met pennen. Er in knijpen en met vingers op drukken.
En dat vinden TFT niet erg leuk.
Voor de rest beste aankoop die ik 20 jaar voor mijn computer heb gedaan.

ps
als je voor tft gaat controleer dan wel dat je een model zonder ghosting of vegen neemt anders is het juist een ramp om mee te werken

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Roamor
  • Niet online
ErikRo schreef op 16 mei 2004 @ 14:21:

ps ik heb even mij tft uitgezet om te zoeken naar stof, helaas weinig tot geen stof te zien. Gewoon een broodje aap verhaal, van iemand die je crt wil aanpraten.
Sorry hoor, maar dat anderen daar andere ervaringen mee hebben en de moeite nemen om dat te delen met TS, kan toch?

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ErikRo schreef op 16 mei 2004 @ 14:21:
Voor wat het waard is, ik heb hier thuis een CRT en een TFT. De CRT hoef ik hooguit eens per jaar een doekje overheen te halen, de TFT ongeveer eens per maand. Op de een of andere manier blijft het stof daar veel meer op plakken. Logisch of niet, dat is mijn praktijk ervaring.

Ik zou voor een stoffige omgeving dan ook een CRT kiezen. Kun je ook gewoon met een fles glassex oid schoonmaken.

Verwijderd

Mijn ervaring is dat het aantrekken van stof per TFT verschilt. Zo heb ik op mijn laptop veel meer last van stof dan op mijn LG TFT terwijl de laptop 4x zo weinig aan staat.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 15:26:
Mijn ervaring is dat het aantrekken van stof per TFT verschilt. Zo heb ik op mijn laptop veel meer last van stof dan op mijn LG TFT terwijl de laptop 4x zo weinig aan staat.
ik heb gemerkt dat hoe minder je zo'n apparaat gebruikt hoe meer stof erop komt
het lijkt wel alsof het apparaat minder stof aantrekt als ie aan staat

als ik mijn laptop een week lang elke dag gebruik dan word hij nauwelijks stoffig
maar als ik hem gewoon een week dicht en uit laat staan dan zit hij daarna gegarandeerd onder het stof

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• ErikRo
RoamoR schreef op 16 mei 2004 @ 15:11:
[...]

Sorry hoor, maar dat anderen daar andere ervaringen mee hebben en de moeite nemen om dat te delen met TS, kan toch?
Hoef je niet meteen kwaad te worden ;)
Ik heb net als jij alleen maar even snel ingetypt wat mij opviel. Ik kan er ook niets aan doen dat er op dit model blijkbaar geen stof zit. Weet ook niet waar het aan ligt dacht eigenlijk dat het voor iedereen zou gelden, maar blijkbaar dus niet.

ps deze wordt elke dag gemiddeld 2 uur gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikRo op 16-05-2004 17:20 ]

Pagina: 1