onboard sound overstuurt bij laag volume

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
een raar probleem met mijn onboard sound.

Ik heb een MSI megapc 651 met onbourd sound, deze wordt optisch op mijn versterker aangesloten.

Ik moet alleen alle volumes heel laag zetten om het niet te laten oversturen.
Het geluid gaat al clippen als ik de volumes in de mixer boven de 20% zet.

Zolang ik ze eronder houd is er niks aan de hand, geluid is verder prima, maar ik moet mijn versterker wel een stuk verder opendraaien.

Ik heb alle originele drivers geprobeerd en de nieuwste drivers. En in het meegeleverde programmaatje kan ik geen optie terugvinden die hier mee te maken heeft (bijv output op hoofdtelefoon volume/ volume boost oid)

Ik heb de exacte specificaties van de onboard sound niet bij de hand, maar wat ik me ervan herinner is realtek AC'97

Op het msi-forum heb ik niks kunnen vinden hierover.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Dit is raar, een optische verbinding zou het goed moeten doen op vol volume. Ik vermoed dat het met slechte resampling te maken heeft.

Probeer eens bij Control Panel > Sounds and Multimedia > Audio / Sound Playback > Advanced > Performance de sample rate conversion quality op Best te zetten.

Probeer ook even andere drivers. Je kan ze bij MSI of bij Realtek downloaden denk ik. Dat had je al gedaan... sorry...

[ Voor 9% gewijzigd door John_Glenn op 13-05-2004 15:08 ]

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
zomaar een gokje, ik heb geen flauw idee hoe dat met optisch werkt. Ik heb zelf op een terratec xfire 1024 twee jumpers zitten waarmee ik de uitgang kan schakelen tussen koptelefoon (Versterkt) en lineout (onversterkt dus).

Ik heb ook optische uitgangen maar werk hier nooit mee. Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat deze jumpers hier invloed op hebben maar misschien kan je eens kijken of je zo'n jumper hebt?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Nee, de volumeregeling van een optische (=digitale) uitgang wordt daar niet door beinvloed. Er is geen sprake van elektrische versterking van het signaal, de doorgegeven 'getalletjes' worden gewoon kleiner gemaakt.

• pianoman
hmmm....dacht eerst dat het werkte, maar bij nader inzien valt dat toch tegen...

(tja sommig bronnen lijken wat gevoeliger voor clipping te zijn)

[ Voor 81% gewijzigd door pianoman op 14-05-2004 00:33 ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

'het'=resampling op best zetten?

Als dat werkt, probeer dan eens je mp3s af te spelen via foobar2000 met in de instellingen resampling naar 48000Hz aangezet.
Of als je winamp wil gebruiken, de ssrc plugin opsporen, die gebruikt hetzelfde algoritme.

Dit resampling algoritme lost bijna alle problemen gewoonlijk op. Alleen een paar heel kritische stukjes muziek worden nog hoorbaar anders.

• pianoman
Maar het lijkt me eigenlijk dat dit ook opgelost moet kunnen worden zonder extra software te installeren...

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ja, als je betere drivers kan schrijven....

Maar probeer het anders gewoon even om te weten of daar het probleem zit. Dat is snel gedaan, en als het niet helpt zitten we gewoon in de verkeerde richting een oplossing te zoeken.

• pianoman
hmmm.... werkt helaas niet.

Het lijkt wel of de interne mixer gewoon een te hoog lijnniveau krijgt aangeleverd.

Want een bron of bestand met een lager geluidsniveau kan ik tot 40% zetten voordat hij gaat clippen.

Er zit bij het config panel wel een tool om het type luidspreker (van koptelefoon, stereo tot 5.1 setup) te selecteren, maar dat haalt ook niets uit.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Te hoog lijnniveau in de mixer? Dat zou betekenen dat de data voor de optical out via een analoog pad verloopt. Dat is niet het geval.

Klinkt de line-out ook ge-clipped? Anders zit het misschien in de combinatie met je versterker.

De codec in jouw systeem is trouwens de ALC650 van Realtek. Dat is zo'n beetje de meest gebruikte onboard sound chip in de wereld... moet toch werkend te krijgen zijn ... grrr...

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

pianoman schreef op 13 mei 2004 @ 22:42:
hmmm....dacht eerst dat het werkte, maar bij nader inzien valt dat toch tegen...

(tja sommig bronnen lijken wat gevoeliger voor clipping te zijn)
Nu ik dit nog eens lees: je bedoelt dus dat er wel minder geluidsbestanden clippen nadat je src-quality op best had gezet?

• pianoman
nee, ik bedoel echt dat dat het ergens in de mixer lijkt te gebeuren, dat de mixer gewoon een geclipt (clipped?) signaal aan de spdif doorgeeft.

Ik moet inderdaad nog even analoog luisteren, zal ik vanavond eens proberen.

• pianoman
hmmm...raar feit...

Ik heb (tijdelijk) zonealarm uitgeschakeld, en ik zal wel gek zijn, of misschien hoor ik het niet goed, maar het lijkt weg te zijn.

zou het ermee te maken kunnen hebben?
Pagina: 1