Wireless bereik vergroten

Pagina: 1
Acties:

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

evol

hello world

Topicstarter
Hoe te doen? Klopt het dat er 2 opties zijn:

1. Meerdere accespoints aan elkaar knopen
2. Extra antenne plaatsen

Zo ja, wat is nu t meest effectief?

T gaat om een oude boerderij, ingericht als gastenverblijf. Meerdere kamers.
Heb een Linksys WAG54G aangeschaft en wil het liefst zo'n groot mogelijk bereik. Het bereik nu is nog niet bekend, dit is oriënterend.

Move along people. Nothing to see here.

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik zou meerdere accespoints ophangen om zo je bereik te vergroten. Er kunnen nu ook meer gebruikers totaal op het netwerk komen. 8)

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 10:38
Met een extra antenne wordt het bereik niet zozeer groter maar wel beter... dus dat is altijd handig...
kweet niet of het mogelijk is gewoon een lange draadantenne langs het plafond te laten lopen...

met een 2e accespoint op de juiste afstand kun je idd een groter gebied bereiken, dus die heb je zeker nodig

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 13:37

megaleo

Special member

Kun je je antenne niet vergroten?
Heb je op je accespoint een antenne zitten die je eraf kunt schroefen? Als dat zo is kun je een antenne op het dak zetten bijvoorbeeld en dan met een goede coax kabel naar je accespoint toe. En daarmee je bereik vergroten. :)
Werkt prima hoor. Ik ken iemand die heeft een antenne in z'n vlaggemast gezet. Toppie.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
megaleo schreef op 13 mei 2004 @ 12:54:
Kun je je antenne niet vergroten?
Heb je op je accespoint een antenne zitten die je eraf kunt schroefen? Als dat zo is kun je een antenne op het dak zetten bijvoorbeeld en dan met een goede coax kabel naar je accespoint toe. En daarmee je bereik vergroten. :)
Werkt prima hoor. Ik ken iemand die heeft een antenne in z'n vlaggemast gezet. Toppie.
Goeie bliksemafleider ook :{

Verwijderd

Wat natuurlijk niet mag ;-) is je Linksys laten opvoeren of een AP kopen die niet beperkt is tot de (ik geloof) 100 Watt die de meeste AP's uitzenden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 13:07:
Wat natuurlijk niet mag ;-) is je Linksys laten opvoeren of een AP kopen die niet beperkt is tot de (ik geloof) 100 Watt die de meeste AP's uitzenden.
Met 100 Watt kom je een heel eind ;)

Ik neem aan dat je boerderij van hout is, dan zou het AP in het midden geplaatst moeten worden en zul je in princiepe overal bereik moeten hebben.

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 20:59
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 13:07:
Je zult 100mW bedoelen, maar zelfs dat halen veel AP's niet. Ik heb mijn Linksys WRT54G voorzien van alternatieve firmware (Wifibox) en daar kan je het zendvermogen naar 84mW opvoeren. Normaal staat het vermogen een heel stuk lager (een kwart geloof ik, maar weet ik niet helemaal zeker).

Ook scheelt het veel hoe en waar je het AP plaatst, overigens in huizen, gebouwen waar nog veel hout verwerkt zit werkt het ook veel beter. Ik heb nu in het huis waar ik woon met houten vloeren veel meer bereik dan in het huis van m'n ouders waar de vloeren van gewapend beton zijn.

Kijk eens op deze site:
http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/1571601

[ Voor 7% gewijzigd door golfdiesel op 13-05-2004 13:23 ]

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
84mwat is volgens mij max.
en een andere antenne kan wel alleen dan word het meer een richt antenne dus dan heb je niet overal meer bereik (niet dat je naar beneden en naar boven bereik moet hebben) dus dan moet je naar een omni gaan kijken 8dbi zou denk ik dan het beste zijn anders word je signaal te plat (pannekoek vorm)
Maar de beste oplossing lijkt me gewoon nog een ap te plaatsen moet je wel een repeater hebben wet54g ofzo

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Weet wel dat de AP's die je van je provider krijgt (is toch zo bij Skynet in Belgie) gelimiteerd zijn tot 1/4 van het wattage en dus useless zijn voor verder dan 10m.
Je kunt dat omzeilen met nieuwe firmware, maar dan vervalt je garantie (kip of het ei).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 13:37

megaleo

Special member

Bigs schreef op 13 mei 2004 @ 13:05:
[...]

Goeie bliksemafleider ook :{
Die kan je er naast zetten. 8)7
Heb je er wel enig idee van hoe vaak zoiets wel niet wordt gedaan?

[ Voor 17% gewijzigd door megaleo op 13-05-2004 15:47 ]

Verwijderd

100 mwat is de wettelijke max, maar er zijn we AP's te vinden die richting 200 gaan.
Niet goedkoop en je moet even zoeken, maar waar een wil is . . ..

• Icey
  • Laatst online: 15-05 16:24
De asus wl500g = 18mw, die kan je ook ombouwen tot 84 geloof ik... enkel moet je hem dan wel koelen :P

Een antenne is mogelijk, maar dit maakt het bereik niet groter, een antenne bundeld de krachten.

Zo heb je een omni, die straalt helemaal rond, waardoor je verder kan. Enkel straalt deze rond, en niet meer omhoog. Je verbinding op bijv. de 2e verdieping van je huis is dan weer slechter.

Richtantennes kan je grote afstanden mee bereiken, maar vaak maar ook in en hoek van 20 ~10 graden.

Een desktop antenne is een leuke oplossing, goedkoop, leuke spread (70 graden horizontaal en 27 graden vertikale spread), waarmee je dus het bereik van het plekje verbeterd waar je net niet bijkan.

Sommige apparaten hebben 2 antennes, een uitkomst. Zo heb ik de standaart antenne voor mijn hele huis goede verbinding (met mijn oude wireless kaart niet, met mijn laptop met antenne door het scherm heen heb ik nu goedd bereik door het hele huis), en ik heb de 2e antenne omgebouwd naar een richtantenne voor de overbuurman.

Een Senao 12 dBi flatpanel antenne KIT is een mooie oplossing vond ik, 12 dBi Gain
70 graden "spread". Voor net dat extra beetje bereik :)

Je kan ook een bridge plaatsen, hou er enkel wel rekening mee, dat iedere bridge zorgt voor -50% snelheid

Versterkers / Boosters zijn een oplossing, maar vaak niet legaal en erg prijzig.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 11:48
dit probleem heb ik dus ook,ik moet ongeveer 100m of meer overbruggen door een tuin naar het huis van de buurman.moet ik dan met een booster gaan werken?

• Icey
  • Laatst online: 15-05 16:24
arvidbeheerder schreef op 14 mei 2004 @ 11:27:
dit probleem heb ik dus ook,ik moet ongeveer 100m of meer overbruggen door een tuin naar het huis van de buurman.moet ik dan met een booster gaan werken?
Tuin = open neem ik aan? niet dat er nog een muur/huis tussen staat?

In princiepe moet 100 m ook wel zonder benodigdheiden te halen zijn als je de router/ontvanger bij het raam zet.

Anders kan je het best een richtantenne gebruiken, die bundeld het 1 kant op, namelijk naar de buurman.

Boosters etc zou ik niet mee werken ipv prijs/legalitiet. En 100m is niet echt veel.

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

evol

hello world

Topicstarter
Interessant leesmateriaal allemaal.
Maar wat houdt die dBi nu in enzo? Sterkte van t signaal?

Move along people. Nothing to see here.

Pagina: 1