Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

baybus dual led dual spanning

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een aantal dagen op zoek naar een GOEDE guide over hoe je een baybus kan maken voor bv 4 schakelaars die je op 5 en 12 volt laat draaien met elk 2 leds . Nu heb ik heel veel dingen kunnen vinden maar dit is of zeer onduidelijk beschreven, of er zijn geen schema's, of de plaatjes werken niet (vooral bij de topics op GOT), en ook lees ik vaak op de ene site totaal andere dingen dan op andere sites ( bv over de weerstandjes die de LEDs nodig hebben).
Is er niet gewoon 1 goede tutorial over te vinden??? (op baybus.com staan wel leuk schema's enz maar staat ook maar half uitgelegd over hoe je het nu stap voor stap in elkaar kan zetten).

Verwijderd

USE THE SEARCH // READ THE FAQ

of om het beschaafd te zeggen: kijk hier "[How-to] Baybus - met schakelaars en leds"

hierin staan enkele duidelijke schema's voor het maken van baybussen, oa met verschillende voltages en uiteraard met en zonder LEDS. succes

edit: hey wtf de schema plaatjes zijn allemaal [X] jes =/
post anders ff in dat topic en vraag of de topicstarter zn pics kan fixen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan deze te gaan doen:

http://www.virtual-hideou..._baybus/dd_schematics.gif

maar ik zie hier bv al niet bijstaan wat de + en - van de LED-jes zijn.

Verwijderd

De zwarte lijnen zijn de -, zij gaan namelijk naar de aarde terwijl de gele en rode lijnen van de 12 en 5 V gaan en dus de + zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok dat is nu duidelijk.

Dus als ik het goed begrijp:

De zwarte draad van de fan zit op de zwarte draad van de molex (met een switch ertussen dan he). De rode draad van de fan zit op de gele en rode draad van de molex (ivm 5 volt en 12 volt).

En die LED-jes hangen tussen de ground en de gele of rode draad en worden via een weerstandje in werkend gezet als je schakelt.

Nu las ik ook nog een verhaal over die weerstandjes. De ene site zegt dat je altijd dezelfde weerstanden moet gebruiken. Andere zeggen dat dat juist niet moet ivm de brightness van het LED-je.
Die virtual hideout site zegt dat je dus (via een berekening) op 2 verschillende weerstanden uitkomt omdat de ene LED aan de 5 volt lijn hangt (dus minder weerstand nodig) en de andere aan de 12 volt (meer weerstand nodig). Dat leek mij ook zeer logisch. niet dan?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Je kan alleen dual-ledjes gebruiken met dual-voltages als je een dubbel-polige schakelaar hebt. Dus voor elke stand van de schakelaar 2 aansuitlingen (zoals in t schema dat je hierboven heb gepost)

Hiervoor zijn n aantal schema's gepost in een topic dat ik hier ook eens ove rheb geopent. Zal hem even opzoeken...

edit:
Ws. is dat topic 1 v/d topics die je al had gevonden maar waar de plaatjes t niet meer doen |:( Zal kijken of ik ze thuis nog op CDtje heb

[ Voor 45% gewijzigd door frickY op 13-05-2004 16:23 ]

Verwijderd

idd maar dat staat dus in dat topic dat ik je gegeven heb:

U = I x R

Verwijderd

Altijd weer die weerstandjes, het komt allemaal niet zo precies.

Voorbeeld:

Een gewoon LEDje met een drempelspanning van 2V laten branden op 12V kan met elke weerstand van 390 Ohm tot 1k.
Hangt er maar van af hoe fel je wilt dat ie brandt, met 1k is de stroom 10mA en met 390 Ohm is de stroom 25mA...

Angstvallig vasthouden aan 20mA levert een weerstand van 500 Ohm, kan je kiezen tussen 470 Ohm en 560 Ohm.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een hele vette baybus gevonden op internet (kant en klaar) van zalman:

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=1&code=

Maar ik vraag mijn eigen iets af; er mogen fans op van max 7 Watt. Nu heb ik hier een 80 mm thermaltake fan liggen (met een potmetertje die erbij zat). En op de thermaltake site staat bij de specs van deze fan dat hij tussen de 2.40Watt ~ 8.40Watt draait. Houdt dit nu in dat ik deze fan met de zalman fancontroller nooit voluit mag laten draaien? (dan komt hij boven het wattage uit).

En nog iets:

Ik heb hier ook nog een andere 80mm fan liggen (onbekend merk) en daarop staat: 12Volt, 0,11 Ampere. En ik heb geleerd: volt X ampere = Watt. Dus dat houd ik dat deze fan 1.32 Watt gebruikt ?!?!? dat is wel een zeer groot verschil met de fan hierboven beschreven.

Hoe zit dit precies en wat gebeurt er als je boven de 7 Watt uitkomt?

Verwijderd

De ThermalTake is zeker de http://www.thermaltake.com/accessories/dcfan/led/a1506.htm ?
Die is 0,04A~0,50A = 0,48~6W (waarbij de 8.40W die is opgegeven waarschijnlijk het start-/piekvermogen zal zijn - of het totale verbruik ivm verlies mbt instelbare-/temperatuurafhankelijk aansturing).

Wat betreft de grote verschillen: dat klopt. Dat is onder ander afhankelijk van fangrootte, kracht van de motor en draaisnelheid etc. Daarnaast hebben instelbare-/temperatuurgestuurde fans ook nog eens te maken met verlies waardoor die vaak een hoger verbruik hebben.
Hoe zit dit precies en wat gebeurt er als je boven de 7 Watt uitkomt?
Dan brand je controller door...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja okee, maar wat gebeurt er als ik die fan (die is dus al regelbaar dmv een kleine potmeter) aan een fancontroller hang die maar 7 watt aankan? Wil dat dan zeggen dat hij gelijk doorfikt of dat ik die fan niet vol open mag draaien?
Pagina: 1