Pc bouwen hoe, wat en hoeveel enzo

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Okay... zaterdag iz het weer pc-dumpdag!! :) En nu moet ik een pc in elkaar sleutelen voor een maat van me.
Hij heeft:
- een oude P133 AT 48mb
- 1.2 gb HD
- SB16
- 56k6 modem
- NW-kaart
- VoodooI Rush + 1mb videokaart
- gare monitor

Dit functioneert duz nie helemaal meer. Dit zijn de eisen waaraan het nieuwe systeempie moet voldoen:
- Acad moet er vlot op kunnen draaien
- Er moeten geile 3d spellen mee gespeelt kunnen worden :)
- er moet een cd-fornuis in :)
- ruime hd
- Het mag +/- f2400,- kosten :(

Dan de volgende vragen:
1. Wat is een goeide HD?
2. a. Writer of Rewriter?
b. Welk merk?
c. SCSI of IDE?
3. Wat voor videokaart?
4. Welke AMD of Intel en hoeveel MHZ?
5. wat voor mobo? (merk/type)
6. 19" monitor
7. 128mb Intern geheugen?
8. is het nuttig de oude VoodooI kaart over te zetten?
9. Idem voor Modem?
10. Idem voor SB16?
11. Met bouwen waar rekening mee te houden qua voeding ed?
12. DVD erin?

Floppengleuf, tikplank en muis gewoon overgezet natuurlijk. Laat uw wijsheid over mijn info gaan en voorzie mij van kennis :) Mijn dank is nu al groot :)

reality is for people with no imagination

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
denk jij dat we dat nu ff voor jou gaan uit :r

okay ik zal je helpen met een url
een goede pc
Ik heb al te veel gezegd.
Volgens mij was je trouwens zelf wel verstandig genoeg in de PC bussiness. Als je nu zou zeggen, moet ik dit nemen was het anders. Maar bv. 19" monitor, daar is net een thread over geopend.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

http://gathering.tweakers.net/Forum4/HTML/001836.html
kijk hier nou 's en oordeel zelf, deze thread staat notabene vandaag nog in de list, kijk voortaan svp eerst voordat je post
Dirk "Devilman"

Verwijderd

Volgens mij kom je met 2400 gulden nooit klaar als je een 19" monitor wil

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Hansdriedanmaarweer> Ut zal er wel op uitdraaien dat ie zoon 2800,- kwijt zal zijn .. ut gaat erom dat het en beetje relaxed systeempie is ... maar ja.. het bekende dubbeltje voor de 1e rang

devilman> ja fijn een toppic waarin iedereen elkaar loopt op te geilen over zun briljante systeemie... ook mooi ... al1 nie nuttig :)

wimpy006> ik heb er redelijk verstand van maar ik maar het is nooit verkeerd om ff wat rond te vragen.... ik bedoel jullie hebben er meer verstand van dan ik .. dus ff wat do's en don't zouden nie verkeerd zijn

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06-2025

Peet

Semper voloptuosos rapidus

Om ACAD een beetje fatsoenlijk te draaien
moet je er eigenlijk 256 MB Ram inzetten.
voor 2 x 128 MB PC100 reken op zo'n ƒ460,-

Ook is een 19" monitor wel handig als je
kennis/maatje (whatever) hem gebruikt voor
professionele toepassingen.
reken hier op zo'n ƒ900,- (Belinea)

Dan een fatsoenlijke VGA-kaart,
laten we zeggen een ASUS V6600 (SDR) ±ƒ550,-

even rekenen, subtotaal:
ƒ 1910,-

rest ƒ 490,-

Dan begin je:
ATX kast ±ƒ 100,-
Mobo ±ƒ 300,-
CPU AMD Athlon 500 ±ƒ500
CD-R HP8210i ±ƒ410,-
SB Live 1024 ±ƒ125,-
Quantum Fireball KA 9,1 GB 7200 RPM ±ƒ354,-
subtotaal: ƒ1779,-
restbedrag:ƒ 490,-
te kort: ƒ1289,-
en dan hergebruik je muis + toetsenbord

Ik denk dat je maatje teveel wil,
ik heb echt niet de duurste artikelen eruit
gehaald, maar hij zal keuzes moeten maken,
vb:
* SB16 houden ipv SB Live 1024;
* AT-kast houden ipv ATX-kast kopen;
* Celeron ipv Athlon;
etc.

Ik zou in elk geval wel voor 19" monitor,
256 MB werkgeheugen en Geforce kaart gaan
puur om fatsoenlijk met ACAD te kunnen werken.

suc6

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

• Wimpy006
BoneZ als ik jou was zou ik ff een lijstje plaatsen wat je gaat kopen en dan zullen er wel replys komen wat je moet omruilen enz. Zo is er bijna geen beginnen aan. De een zegt dan amd amd amd de ander cyrix cyrix cyrix. Intel ff buiten beschouwing :).
Toch zal ik dan maar ff beginnen:
Als je voor dat geld toch geile spelletjes wilt spelen en acad, dan wordt het toch zoeken naar een goede videokaart: Ik weet niet hoe een TNT2 dit doet, maar dit is al buiten budget. Je zult ook de cheapste proc moeten kopen een athlon 550 of een p3 500 of zo. (ik zou nu voor athlon gaan)
Anders klikt ff op pricewatch en stel een systeem samen. Kan dat nu nog???? kon het eerst niet meer vinden.

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Okay.. ik zal wat bij elkaar sprokkelen :) en ik kwam tot het volgende:

Plextor 4x2x20x (Retail) FL 528,-
LG 19" CB910C FL 874,-
Asus V6600 GeForce Pure FL 549,-
AMD Athlon 550 FL 562,-
Asus P5A ATX FL 235,-
128MB PC100 SDRAM FL 229,-
AOpen LX-45 (ATX Miditower) FL 125,-
IBM DJNA 351520 15.2GB (5400rpm - 2MB) FL 354,-
Totaal: fl 3.456,-

Ik zit nu wel ff ruim over het budget dus waar kan ik op bezuinigen? En waar kan ik niet op bezuinigen? Er komen natuurlijk dan ook nog kabeltjes en ventilatortjes bij enzo. Kep 128 mb genomen omdat het voor acad lite is. Dat moet dan genoeg zijn. Plextor omdat ik hoor dat dat het beste merk is. Voor processor en mobo heb ik maar wat gegokt. 19" monitor voor het kijkgenot. Is de videokaart goed genoeg voor een scherpe resolutie van 1200x1600? (heb zelf nl nvidia 16mb gehad en die gaf wazig beeld bij 1600x1200) Geluidskaart zet ik over uit dat oude systeem. Kan de VoodooI goed naast die asus werken?

Verwijderd

BoneZ hoe prik jij een athlon op een asus p5a?
zou ik wel eens willen weten :)

• jw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:36

jw

Bonez > ik denk dat als je zo'n systeempje koopt jij (of je maat) er niks mee kan doen want:

een AMD Athlon werkt niet samen met een asus p5a moederbord:

Asus P5a Moederbord heeft een socket7 waarin je een amd k5 t/m k6 in kan zetten.
voor een athlon heb je perse een k7 moederbord nodig van bijv. asus,msi,biostar o.i.d. (deze zijn aanzienlijk duurder!)

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:52
Euhm waarom wil jij een voodoo rush langs die asus zetten ?
het zal wel werken maar je kunt toch maar kiezen of de asus of de voodoo in spellen
beide wordt nl nooit onderstuend

.

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Okay... dan iig een ander moederbordje :)
Maareh.. wat is dan een goed ander moederbord? en is die athlon wel een goede keuze? Het heeft dan zeker ook niet echt zin om die Voodoo Rush over te zetten?

• snakeye
  • Laatst online: 29-08 17:56
heeft niet echt veel zin om die voodoo over te zetten. een beetje 3D videokaart van tegenwoordig presteerd veel beter. En het neemt alleen een extra pci slot in.

Wat bereft de rest van je systeem zul je toch met wat minder moeten doen, dat lukt je nooit voor die prijs. Je moet effe vaststellen wat belangrijker is prestaties of de prijs. Dan kunnen we verder kijken.

een beetje athlon moederbord kost al gauw 400. De asus lijkt mij een goeie Asus KM7 of zoiets.
En als je will bezuinigen zou ik geen geforce nemen maar een tnt2. In maart komt weer een nieuwe dan gaat die prijs van die geforce weer naar beneden.

suc6

p.s : Koop die spullen bij een tent die een beetje in de buurt zit als er wat stuk gaat dan je dan niet naar limburg moet of zo.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Wimpy006
Je hebt volgens mij overal het goedkoopste gekocht van pricewatch dus als je bij 1 winkel gaat kopen lopen de prijzen nog meer op. JA komma's zouden fijner geweest zijn.
En wat hij wil is gewoon praktisch onmogelijk. een goedkope pc met:
1. een brander
2. 19"
3. een hoop geheugen
4. een goede videokaart
Dus dat wordt vidoekaart naar beneden naar tnt2 19"> 17" , 256mg > 128 (NIET LAGER) en plexwriter el duursto naar plexwriter budget (vette pech die hebben ze bij plextor niet :))

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Kijk nuttige info :) Ut komt er dus op neer dat er ff wat meer geld gecloned moet worden :) Ach .. je kan ook eigenlijk maar beter 1x goeie spullen kopen dan dat je er achteraf spijt van krijgt :)

• Jag
  • Laatst online: 30-08 00:08

Jag

Om van dat systeem nog een tweaker waardig koetje te maken is echt onbegonnen werk. Dan kan je denk ik beter een heel nieuw systeem kopen, waarbij je zelf de onderdelen kan bepalen min of meer. Ik denk dat je dan veel goedkoper uit bent dan wanneer je alles los koopt.
Ik zou voor een heel systeem het volgende aanbevelen:
AMD Athlon 550
Epox K7KXA
128Mb PC133 SDRAM
Creative Labs 3D Annihilator Pro (is de goedkoopste voor zover ik weet)
De sound blaster en de modem overzetten wordt moeilijk omdat je waarschijnlijk niet genoeg ISA sloten voor allebei hebt. Anders koop je een Sound Blaster Live value erbij.
Een 19-inch monitor erbij is echt te duur denk ik, maar je moet maar zien. De prijzen zouden wel lager moeten liggen op zo'n beurs.
Jag

• Cyberdeck
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

HEEEEEEEEEEEEEEL belangrijk betreffende cad werk. KOOP GEEN SLEUVENMASKER (diamondtron trinitron).
Sleuvenmaskers zijn absoluut niet slecht, tegendeel eerder waar maar bij cadwerk moet je denken aan witte achtergrond met lijnen die schuin over je beeld lopen. Een sleuvenmasker is niet geschikt voor dit werk aangezien schuine lijnen er gekarteld uit gaan zien omdat een sleuvenmasker de pixels in rijen naast elkaar heeft staan.
zo:
* * * * * *
* * * * * *
* * * * * *

terwijl een normaal scherm de pixels in een soort wiebertje heeft staan.
zoiets dergelijks:
* * * * * *
_* * * * * *
* * * * * *

(_ moest anders verschoof de rij niet)

Sleuvenmasker moet schuine lijnen antiallaisen waardoor kartelen vaker voorkomt. Wiebertjes vorm heeft daar minder last van door al een soort vervaging tussen de pixels door het scherm.

Voor tekst e.d. is de sleuvenmasker dus wel scherper! En voor foto/videobewerking is sleuvenmasker ook zeer geschikt. Alleen niet voor cadwerk!

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn commentaar, ik spreek uit ervaring en onderzoek..
Pagina: 1