Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] NMEA output naar COM poort

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje hulp/advies nodig over het aansluiten van een snelheids/diepte meter van mijn boot op mijn laptop. De meter heeft een NMEA 0183 output. Ik heb een groot aantal sites bekeken en elke handleiding sluit gewoon weg de output direct op de 2de pin en de ground op de 5de pin van een 9 pins com poort aan. Nu vraag ik mij af of dit inderdaad zomaar kan ivm het opblazen van je com poort. Ik ben zelf niet erg goed met elektronica, maar kun je niet beter hiervoor een opto-coupler gebruiken? Of zijn er andere methoden voor het beschermen van je COM poort?

Je ziet tegenwoordig steeds meer apparaten aangesloten worden op de USB poort, wat eigenlijk een uitgebreide seriele poort is. In hoeverre is het mogelijk om de meter aan te sluiten op de USB poort? Hoogstwaarschijnlijk heb je in ieder geval een stuk sofwtare nodig om een COM poort te simuleren.

Handleiding Log/Diepte meter (navman Multi 100)
http://www.navman.com/marine/support/manuals/#100

Pinout COM 9 pin
http://www.hardwarebook.net/connector/serial/serial9.html

Pinout USB
http://www.hardwarebook.net/connector/bus/usb.html
http://www.hardwarebook.net/connector/bus/usb_tech.html

Verwijderd

Je kan er inderdaad voor de veiligheid een Opto Coupler tussenmikken. Deze worden ook kant en klaar verkocht door o.a. Shiptron. Ook USB interfaces zijn te koop.
Zo snel blaas je de com poort niet op maar better safe than sorry.

Verwijderd

Topicstarter
Precies better safe then sorry!! Ik zou eigenlijk zelf wat in elkaar knutselen. Zodat ik zelf weer wat leer :D. Maar dit is idd een goede oplossing, alleen zijn deze dingen toch meestal aardig aan de dure kant. Heb net een e-mail naar shiptron gestuurd voor meer info :)

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023

Jgsvuden

Hoi!

heb je geen ouwe 486 test machine, daarin zitten vaak isa kaartjes met com-poorten, haal je die eruit en frot je in je eigen pc, mits je nog isa sloten hebt, en anders test je het gewoon op de 486 zelf... dan is het niet zo heel erg als je je com-poort daarvan opblaast, dat is namelijk gewoon te vervangen met een nieuw insteek-kaartje...

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Van NMEA naar COM doe je met een simpele MAX232 er tussen. Soms niet eens nodig.

• systemfan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 13:23
Ik heb hier nog 10 pci kaartjes liggen met elk 2 com poorten (Lavalink Dserial pci) gekocht voor 1€/stuk :)

The end may justify the means as long as there is something that justifies the end.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-11 18:48
Het NMEA signaal van veel instrumenten is niet hetzelfde als RS-232. Meestal werkt het wel, maar vrijwel altijd wordt aangeraden om een MAX-232 te gebruiken als tussenstap.

De MAX-232 kan met ingebouwde opto-couplers meteen een galvanische scheiding realiseren.

Verder; sommige apparatuur babbelt zelfs niet echt NMEA. Bijvoorbeeld gebruik maken van een ring waarin SeaTalk instrumenten zitten levert niet alle NMEA data op van de niet SeaTalk instrumenten. Je hebt het hier over één apparaat dus het zal wel niet spelen, maar het is altijd handig om te weten.

[ Voor 4% gewijzigd door The Lord op 13-05-2004 14:42 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al dacht. Dat NMEA-Opto-coupler kabeltje kost maar liefst 79 euro. :'( Nu heb ik geen idee wat het aan onderdelen zou kosten als ik het zelf ga proberen te maken, maar ik denk dat ik dan afgezien van de uren die ik er voor maak, geen 79 euro aan kwijt ben.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

systemfan schreef op 13 mei 2004 @ 14:34:
Ik heb hier nog 10 pci kaartjes liggen met elk 2 com poorten (Lavalink Dserial pci) gekocht voor 1€/stuk :)
Als jij laat zien hoe je die in zijn lappie kan proppen ben je een knappe vent :p ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 15:28

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Optokoppelaartje lijkt me niet nodig, bovendien een seriele poort is per definitie kortsluitvast.
Ik zou zeggen: gebruik gewoon een max232.

Ik heb een motorola M12 gps aan een laptop gehangen met een max232 ertussen, en het werkt prima.
Pagina: 1