[XPpro]Consistentie controle : verkeerde schijf

Pagina: 1
Acties:

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 07:30
ik heb iets vreemds wat ik niet heb kunnen terug vinden in de search.

ik heb twee harde schijven, c en d. d was eerst mijn enige schijf (c genaamd) en daar was winxp op geïnstalleerd. later kocht ik de tweede en die werd toen c oftewel de eerste schijf. daar heb ik xp weer op geinstalleerd. vanaf C wordt dus mijn windows ook opgestart. geen problemen verder. echter, als ik een crash heb gehad, of een boot - reset, dan gaat hij dus scandisk - consistentie controle doen tijdens het opstarten, maar hij doet dit op de D schijf... hij vind dus nooit een probleem want die D schijf is al zo vaak gecheckd 8)7

hoe verander ik dat, dat die consistentie test niet op D maar op C plaatsvindt?

                           

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 13:05

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Windows kijkt als het goed is zelf al op welke schijf de fout is geconstateerd. Die gaat hij ook scannen...

En anders moet je kijken of in je BIOS (IDE0, IDE1, etc) de goede schijf ingesteld staat als Boot.
En je boot.ini nakijken, op welke schijf staat die bijvoorbeeld? En wat ziet hij als primaire schijf?

• jeehaa
KermieCow schreef op 13 mei 2004 @ 12:01:
Windows kijkt als het goed is zelf al op welke schijf de fout is geconstateerd. Die gaat hij ook scannen...

En anders moet je kijken of in je BIOS (IDE0, IDE1, etc) de goede schijf ingesteld staat als Boot.
En je boot.ini nakijken, op welke schijf staat die bijvoorbeeld? En wat ziet hij als primaire schijf?
primair is C, want hij start daar xp ook van op. de jumper staat hier op master. de D schijf staat op slave.

maar hij heeft nog nooit, 1 jaar lang, na alle crashes en problemen, de C scan gescand, alleen de D.

en lol: boot.ini kan hij niet vinden 8)7 ook als je zoekt op boot of kijk in de windows map dan staat ie er niet bij

• KermieCow

KermieCow

staat die niet op de D schijf dan (eventueel verborgen, is systeembestand)
Hij moet een boot.ini hebben...

Anders kun je die zien bij de eigenschappen van "deze computer" en dan geavanceerd..

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Haal die D: schijf eens los, ik denk dat windows dan niet meer opstart. Waarschijnlijk heb je bij het installeren iets niet goed gedaan waardoor ie van C: opstart waarna hij windows start vanaf D:

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• jeehaa
C start ook op zonder problemen als D los ligt. dan gaat ie alleen geen consistentie test doen op die schijf...

edit:

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

dit staat er in de boot.ini

[ Voor 54% gewijzigd door jeehaa op 13-05-2004 13:26 ]

• KermieCow

KermieCow

Je hebt hem toch kunnen vinden dan? stond ie op C? (zal wel, aan de boot.ini te zien).

Draai jij je programma's vanaf de D-schijf? Want blijkbaar gaat er iets fout op de D-schijf zodra Windows crasht.
Als ik het helemaal goed zeg onthoud windows zo'n b-tje waar hij bezig was, dus zodra hij dan vastloopt, weet hij waar hij moet gaan scannen..

Ik heb ook Win XP op mijn eerste schijf, maar na het crashen scanned hij ook regelmatig de D of E (of F,G,etc) schijf.

• jeehaa
nee ik heb eigenlijk alle progs op de c schijf en op de d schijf staan mediafiles. verwarrend dus. maar die boot files vond ik door de beschrijving deze computer => geavanceerd etc

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:12

Xanax959

relax...

Ligt het aan de soort partitie? Mijn XP installatie staat op"d", al vanaf het begin, op een ntfs partitie. Bij een crash wordt bij mij de oude win98 partitie, de "c" gecontroleerd. Dat is een partitie in de FAT32 indeling. Dus, misschien heb je ook verschillende indelingen op je schijven?

Atari portfolio Dos 2.11

• jeehaa
jup mijn C is NTFS en D is FAT32

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 08:34

Garyu

WW

Die consistentie controle kwam bij mij op een gegeven moment ook, zelfs elke keer dat ik Windows opnieuw opstartte. Aangezien ik me daar aan irriteerde, heb ik het lekker mbv symptoombestrijding opgelost: een Reg-waarde in de registry toevoegen dat ie mijn schijven niet meer mag checken als de PC opstart. De precieze key vond ik via Google ('consistency check on every startup XP' ofzoiets). Ik weet niet of het voor jou ook een oplossing is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1