Probleem bij installeren kernel 2.6.6

Pagina: 1
Acties:

• Marc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
Hallo,
Aangezien kernel 2.6.6 al een poosje uit is, en ik nog steeds 2.4.22 (!) draaide, leek het mij wel slim om eens over te gaan naar 2.6.6.
Dus downloadde ik hem van kernel.org en compilede ik hem, dit leidde tot geen problemen. Ook het installeren van de modules ging goed, dus nu hoefde ik alleen nog aan lilo te vertellen dat ik een nieuwe kernel erbij had.
Daarom kopierde ik de files bzImage en System.map van arch/i386/boot/ (oid) naar /boot/.
Nu nog even lilo.conf editten dmv:
code:
1
2
3
4
image = /boot/bzImage
   root = /dev/hda1
   label = kernel-2.6.6
   read only

Hierna /sbin/lilo runnen, en dan zou hij het moeten doen, dacht ik. Niet bleek minder waar, want toen ik rebootte, kreeg ik wel gewoon een menuutje, maar als ik voor kernel-2.6.6 koos, kreeg ik alleen:
"BIOS data check succesful"
en vervolgens rebootte hij meteen, dit bleef zo doorgaan.

Nu dacht ik dat het misschien aan het feit lag dat ik er bij de installatie van slackware 9.1 (dat draai ik) voor gekozen heb om het image in mijn MBR te zetten, dus dacht ik: als ik de image van 2.6.6 nou in het MBR zet, doet hij het misschien wel. Dit deed ik zo:
dd if=/boot/bzImage of=/dev/hda
Een voordeel, hij bootte nu tenminste niet meer meteen.
Alleen kreeg ik nu een kernel panic, ook bij m'n oude kernel.
Zelfs een rescue disk hielp niet, dus ik moest heel slackware opnieuw installeren.
Nu heb ik alles wel weer een beetje aan de praat, maar ik wil nog steeds die 2.6.6 kernel hebben :)

Kan iemand me misschien vertellen wat ik fout doe of waar ik de fout moet zoeken?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 21:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Gokje: je hebt gecompileerd voor een processortype dat je niet hebt? Bijvoorbeeld voor een Pentium 3, terwijl je een Athlon hebt of zo? Dat veroorzaakt dit soort problemen over het algemeen :). Je vindt die optie in één van de eerste schermen van de configuratie van de kernel.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01 14:41
Je kernel image naar je hd dd'en is in ieder geval niet handig.

Het is wel aan te raden om voor de overstap vanaf de 2.4 kernel serie even een document te lezen over de verschillen in de kernel. Er zijn een aantal opties die aan moeten staan om in ieder geval je systeem probleemloos weer in te komen.

Kijk even hoe jou distributie dat aanpakt. Mogelijk is er een HOWTO die de overstap voor Slackware gebruikers beschrijft.

Sowieso laat je bij voorkeur de vorige kernel in je /boot staan en in lilo.conf om die te kunnen booten als de nieuwe niet werkt!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 22:59
Slackware 9.1 is in principe 2.6 ready, dus het probleem zou in je eigen gebakken kernel moeten zitten. Bij mij ging de overstap naar 2.6 in ieder geval probleemloos, en zonder verdere aanpassingen. Ik zou dus nog eens goed kijken naar je kernelconfig.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Marc schreef op 13 mei 2004 @ 11:03:
dd if=/boot/bzImage of=/dev/hda
Oef, da's niet slim.

Je hebt namelijk gewoon een kernelimage uitgepoept en dat naar de disk geschreven, ongeacht welke partities of data eropstaat.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• zerok
  • Laatst online: 17-02 23:48

zerok

geen

Zelf ben ik ook met slackware overgestapt en heb weinig problemen gehad. ff wat tips:
-Laat de oude kernel in /boot staan als het misgaat heb je teminste een werkend systeem
-loop alle scherpje nog een keer na voordat je compiled
-controleer of alle andere software pakketten 2.6 ready zijn
-en NIET met dd gaan klooien :P geeft veel lastig opte ruimen rotzooi

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:15

elTigro

Es un Gringo!

Als je toch wilt dd'en is het slimmer om die kernel image op een floppy te zetten.
effe nog met rdev de parameters zetten voor je dd gaat gebruiken, en je kunt met deze kernel booten (vanaf floppy natuurlijk). Wanneer alles goed werkt, kun je altijd nog eens met lilo rommelen (om het zo te noemen)

[ Voor 3% gewijzigd door elTigro op 13-05-2004 16:45 . Reden: typo ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

BK1 schreef op 13 mei 2004 @ 16:44:
Als je toch wilt dd'en is het slimmer om die kernel image op een floppy te zetten.
effe nog met rdev de parameters zetten voor je dd gaat gebruiken, en je kunt met deze kernel booten (vanaf floppy natuurlijk).
Het gaat om kernel 2.6.6, enkele 2.6'jes geleden is besloten de support hiervoor te droppen. Je kunt kernels alleen nog maar gestart krijgen met een bootloader zoals lilo, isolinux of grub.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Marc
yep, floppy kan idd niet.
ik had de oude bootfile ook laten staan, maar die 'dd' actie was idd niet zo slim :)
het ligt er waarschijnlijk dat ik het verkeerde systeem heb opgegeven, ik dacht namelijk dat ik nog een pentium II had, maar ik heb die een poosje geleden vervangen door een AMD-K6 :)
voor de rest had ik de configuratiefile wel goed doorgelezen, dus hij zou het nu moeten doen.
ik ben hem nu aan het compilen en laat zo wel weten of hij het doet :)

• Marc
edit:

probleem al opgelost |:(

[ Voor 95% gewijzigd door Marc op 18-05-2004 16:11 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Toch niet opgelost verneem ik net via mail :)

[ Voor 64% gewijzigd door blaataaps op 18-05-2004 17:33 ]

• Marc
Het is inderdaad niet opgelost, bedankt voor het her-openen van de topic :)
Mijn probleem is nu dat er geeneen module geinstalleerd lijkt te zijn.
Met insmod en modprobe krijg ik het in ieder geval niet voor elkaar, dus keek ik in modules.dep, en die bleek vrijwel leeg te zijn. Ook nadat ik "depmod" runde veranderde niets, en /lib/modules/2.6.6/ blijkt ook vrijwel leeg te zijn.
Ik snap echt niet waar het probleem zit, want ik heb wel gewoon "make modules" en "make modules_install" gedaan, en ik heb ook voor "enable module loading" oid gekozen bij het configureren.

Heeft iemand misschien een idee?

• Marc
[kick]
niemand?
[/kick]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:23
Heb je module-init-tools (vervangt modutils) geïnstalleerd? Misschien dat het make modules_install script gefaald heeft door afwezigheid van de nieuwe tools.

• Marc
ik denk niet dat dat het probleem is, want als ik modules_install run krijg ik dit te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
root@vncsmind:/usr/src/linux-2.6.6# make modules_install
  INSTALL drivers/net/dummy.ko
  INSTALL drivers/input/evdev.ko
  INSTALL drivers/block/loop.ko
if [ -r System.map ]; then /sbin/depmod -ae -F System.map  2.6.6; fi
root@vncsmind:/usr/src/linux-2.6.6#

hij installeert dus gewoon vrijwel niets.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Je hebt dus gewoon maar drie dingen geselecteerd om als module gecompileerd te worden. Als je je oude configuratie hebt gebruikt: heb je wel 'make old-config' gedaan? En daarna ook zelf nog alle opties gecontroleerd? (zou ik bij zo'n grote upgrade zeker een keertje doen)

/edit: wat geeft
Bash:
1
grep "=m" | wc -l
in je kernel-source dir? (/usr/src/linux meestal) Dat geeft het aantal dingen aan waarvan je hebt opgegeven dat ze module moeten worden, ik heb er 156. (hmm, best veel nu ik het zo zie :o )

[ Voor 34% gewijzigd door ajvdvegt op 19-05-2004 17:25 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:55
ajvdvegt schreef op 19 mei 2004 @ 17:22:
Bash:
1
grep "=m" | wc -l
in je kernel-source dir? (/usr/src/linux meestal) Dat geeft het aantal dingen aan waarvan je hebt opgegeven dat ze module moeten worden, ik heb er 156. (hmm, best veel nu ik het zo zie :o )
Je bedoelt waarschijnlijk
Bash:
1
grep "=m" .config | wc -l
:)
Pagina: 1