Toon posts:

PC start op bij aanzetten stekkerdoos

Pagina: 1
Acties:
  • 1.488 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik hier in het goede forum topic zit, maar ik heb het volgende probleem.

De PC van m'n pa start automatisch op bij het aanzetten van de stekkerdoos. Als je de kast open heb doet hij dit niet, en moet je hem aanzetten met de aan/uit knop voorop de PC. Ik heb al naar de instellingen in het BIOS gekeken en die staan goed. ACPI heb ik uitgezet, alle wake-up on .. staan op disabled. Het is een standaard MyCom H600M kast. Weet iemand waar dit door komt? Ik wil namelijk dat de pc pas aan gaat bij het indrukken van de aan/uit knop voorop.

Verwijderd

er is een optie in je bios waar mee je na stroom uitval je pc automatisch kan laten opstarten, misschien dat die aan staat.

voor de rest snap ik niet dat hij niet op start wanneer je de kast open hebt staan? kan je dit uitleggen

Verwijderd

Power_on after failure / AC PWR Loss Restart of AC PWR Auto Recovery - staat op uit of disabled ?

move > Processors, Mobo's & Geheugen omdat het toch echt een [mobo]biosinstelling moet zijn en niet echt een CME hardware onderwerp/probleem is.
voor de rest snap ik niet dat hij niet op start wanneer je de kast open hebt staan? kan je dit uitleggen
Sommige kasten (mobo's) blokkeren dan het opstarten en geven een alarmsignaal (intrusion detection).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 11:00 ]

Verwijderd

daarbij zijn er biossen met 'case open' detection dacht ik...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 10:49:
er is een optie in je bios waar mee je na stroom uitval je pc automatisch kan laten opstarten, misschien dat die aan staat.

Enige logische verklaring hiervoor lijkt mij een chassis intrusion detector. Maar die vind je enkel op servers en sommige OEM bakken. Ben ze nog nooit tegengekomen op "normale" systemen.spuit 11

Maarre, _jero_ waarom laat je die stekkerdoos niet gewoon aanstaan, ben je gelijk van het probleem af :)

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 13-05-2004 10:51 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:04

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 10:47:
Ik hoop dat ik hier in het goede forum topic zit, maar ik heb het volgende probleem.

De PC van m'n pa start automatisch op bij het aanzetten van de stekkerdoos. Als je de kast open heb doet hij dit niet, en moet je hem aanzetten met de aan/uit knop voorop de PC. Ik heb al naar de instellingen in het BIOS gekeken en die staan goed. ACPI heb ik uitgezet, alle wake-up on .. staan op disabled. Het is een standaard MyCom H600M kast. Weet iemand waar dit door komt? Ik wil namelijk dat de pc pas aan gaat bij het indrukken van de aan/uit knop voorop.
Is dat stopcontact/je kast wel geaard :? Misschien dat er ergens contact wordt gemaakt met het deel van je kast dat je verwijderd bij het opendoen ervan.

edit:
Lama te langzaam en verkeerde redenering :P

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 13-05-2004 10:52 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 10:47:

Je PC handelt bij het aanzetten van de stekkerdoos als na stroomuitval. Je moet dus het BIOS wijsmaken dat hij na stroomuitval niet aangaat.

Kast open of dicht zou in dit geval niet echt uit mogen maken natuurlijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 10:50:
daarbij zijn er biossen met 'case open' detection dacht ik...
Klopt, maar dan moet je kast dit ook ondersteunen. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar volgens mij heeft een simpele kast van de Mycom dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even wat meer specs geven omdat hij nu in dit topic staat.
P4, 3,0ghz
Asus P4P800 SE
512 MB Corsair geheugen

De instellingen in het BIOS staan uit, dus na een stroomuitval moet de pc uit blijven staan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 11:00:
P4, 3,0ghz
Asus P4P800 SE
512 MB Corsair geheugen

De instellingen in het BIOS staan uit, dus na een stroomuitval moet de pc uit blijven staan.
Dan is het inderdaad vreemd, maar waarom wil je de pc+randstuff uit kunnen schakelen via de stekkerdoos? Laat gewoon die stekkerdoos aan staan :)

Verwijderd

Treed het probleem ook op als de PC is aangesloten op een andere (electra)groep?
De instellingen in het BIOS staan uit
Welke bedoel jij? (want ACPI/WOL/WOR instellingen hebben niets met powerloss restart instellingen te maken - de instelling die voor jouw mobo hierover gaat heet 'Restore on AC Power Loss' in het 'Power' menu welke op 'Power Off' moet staan en de diverse 'Power On ...' instellingen die op disabled kunnen voor jouw doel [pag. 92].)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 11:17 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

een USB printer, een webcam of wat dan ook via de USB poort kan dit ook tot gevolg hebben als wake on USB aanstaat. Dan krijgen deze apparaten namelijk ook stroom als de PC uitstaat, en als je er dan stroom op zet kan het voorkomen dat een van die apparaten initialiseert en op de USB poort begint te babbelen waardoor je systeem weer opstart. Ik heb dit wel es gehad met een goedkope webcam, een jumpertje omzetten en het was weer goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 11:04:
Treed het probleem ook op als de PC is aangesloten op een andere (electra)groep?

[...]
Welke bedoel jij? (want ACPI/WOL/WOR instellingen hebben niets met powerloss restart instellingen te maken)
Moet ik vanavond thuis dan nog even bekijken wat de namen precies zijn, maar die optie wat ie moet doen bij powerloss staat op "power off", dat weet ik zeker.
Dan is het inderdaad vreemd, maar waarom wil je de pc+randstuff uit kunnen schakelen via de stekkerdoos? Laat gewoon die stekkerdoos aan staan
Met een stekkerdoos staat de pc tenminste helemaal uit, zou niet weten waarom er op een pc de hele tijd stroom moet blijven staan.
een USB printer, een webcam of wat dan ook via de USB poort kan dit ook tot gevolg hebben als wake on USB aanstaat.
Alle wake-up on.. instellingen staan uit in het BIOS.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 11:17 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 11:15:
Met een stekkerdoos staat de pc tenminste helemaal uit, zou niet weten waarom er op een pc de hele tijd stroom moet blijven staan.
Zodat je cmos battery na verloop van tijd niet leegloopt

Verwijderd

Lithium CR2032 zijn toch niet herlaadbaar en gaan lang genoeg mee (enkele jaren). Persoonlijk zet ik liever een apparaat uit dan dat ik 's nachts wakker wordt gemaakt door de brandweer. Bovendien kun je van de energiebesparing die dat oplevert genoeg reserve batterijen kopen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 13 mei 2004 @ 11:17:
[...]

Zodat je cmos battery na verloop van tijd niet leegloopt
Dat gaat gelukkig niet zo snel :) De vorige PC van mij pa houdt dat nu al een jaar of 5-6 vol zonder problemen, en mijn huidige pc ook al zo'n 3 1/2 jaar. Maar dat is even offtopic.. ik vind dit probleem gewoon vrij vreemd.

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 14:19
mij lijkt het wel handig eerlijk gezegd dat je PC aan gaat als je die stekkerdoos aanzet.

Hoef je toch een knop minder in te drukken :)

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 17:31

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 11:00:
P4, 3,0ghz
Asus P4P800 SE
512 MB Corsair geheugen

Je hebt waarschijnlijk bios versie 1001. Flash biosversie 1004 erin en dan is het probleem opgelost en zal de pc niet automatisch meer opstarten !

Er is een fix daarvoor gekomen in biosversie 1003

Changelog o.a. van versie 1003 :

Fix AC Power Loss function.

[ Voor 7% gewijzigd door Ossenaar op 13-05-2004 11:46 ]

De kick van Electric!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

* M.I.G. heeft het ook wel eens gehad

Ben er ook nooit echt achter gekomen wat het geval was. Maar ik hield het erop dat de aan/uitknop dusdanig slecht was dat er bij het aanzetten van een stekkerdoos een klein schokje teweeg bracht dat net de contacten van aan/uitknop hierdoor onder spanning kwamen te staan zodat hij hierdoor aan ging.

Ik denk dat het misschien ook te maken heeft met de kwaliteit van de stekkerdozen. Je hebt ze met spanningsbeveiliging, misschien zou dat al werken?

Verwijderd

Topicstarter
Ossenaar schreef op 13 mei 2004 @ 11:42:
Je hebt waarschijnlijk bios versie 1001. Flash biosversie 1004 erin en dan is het probleem opgelost en zal de pc niet automatisch meer opstarten !

Er is een fix daarvoor gekomen in biosversie 1003

Changelog o.a. van versie 1003 :

Fix AC Power Loss function.
Ik weet niet welke bios versie er nu in zit, daar ga ik vanavond even naar kijken en als het niet de laatste is deze even flashen.

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd, gisteravond startte hij ook gelijk op met kast open, maar ik heb de BIOS geflashed naar 1004 en nu schijnt het goed te gaan. Thanks :)
Pagina: 1