Toon posts:

Promise Fasttrack TX2000 hardwarematig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik had een vraag of de Fasttrack TX2000 PCI Raidcontroller nou hardwarematig is??

Wie weet of dit zo is?? Thanks :)

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ff op promise website kijken?
Deze op de consument gerichtte FastTrak™TX2000 kaart verhoogt ATA RAID naar een professioneel niveau. De FastTrak? TX2000 ATA RAID kaart ondersteunt Ultra ATA/133 harde schijven, waarmee de data snelheid tot een ongekend niveau zal stijgen!

De video/geluidsbarriere wordt doorbroken met de FastTrak TX2000 RAID 0 "stripping" configuratie, de behaalde data snelheid overtreft gemakkelijk de snelheid van een enkele Ultra ATA/133 harde schijf. Of gebruik RAID 1 "mirroring" of RAID 0+1 "stripe + mirror" om Uw waardevolle data te beschermen.....cen de voordelen behouden van de snelle Ultra ATA/133 data overdrachten.
bron: http://nl.promise.com/product/card_detail_dut.asp?pid=162

lijkt me wel dus ;)

Verwijderd

Als die hardwarematig zou zijn dan zou je geen driver nodig moeten hebben onder windows of linux. Op het moment dat je een driver nodig hebt is het dus een (deels) software matige controller. Met name onder linux is dat een probleem omdat de laatste kernels geen softwarematige controllers meer ondersteunen. Onder windows dat geen probleem (tot nu toe).

Verwijderd

Topicstarter
HAd ik idd gekeken maar daar staat niet explesiet vermeld dat deze kaart hardwarematig is.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is geen (complete) hardware matige oplossing. Tijdens de instalatie voor linux werd hij bij mij zelfs herkent als 2 extra IDE kanalen (hde hdf hdg hdh).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 10:38:
Als die hardwarematig zou zijn dan zou je geen driver nodig moeten hebben onder windows of linux. Op het moment dat je een driver nodig hebt is het dus een (deels) software matige controller. Met name onder linux is dat een probleem omdat de laatste kernels geen softwarematige controllers meer ondersteunen. Onder windows dat geen probleem (tot nu toe).
ah op die fiets :+
ik dacht aan de andere kant van hardwarematig en softwarematig :Y)
(je weet nooit wat voor vrage je op GoT kunt verw88 he ;))

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 10:38:
Huh :? 8)7

"Softwarematige controllers" zoals je daar noemt zijn in principe Firmware-based controllers. De array's worden aangestuurd mbv Firmware (de BIOS chip op de controller zeg maar). De drivers zijn er puur voor herkenning en optimaal gebruik van de controller en de bijbehorende schijven :)

Hardwarematige RAID controllers hebben in principe trouwens nog steeds een driver nodig om door Windows herkend te worden :z

Lees de RAID FAQ maar nog eens door en dan met name het "Hardware of Software?" gedeelte B)

edit:
Om maar eens ontopic te blijven: de TX2000 is gewoon een ordinaire FirmwareRAID controller :P

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 13-05-2004 11:33 ]

Verwijderd

Had ik kunnen weten dat jij (BalusC) zou reageren. Ander naampje, zelfde principe.
We komen in ieder geval tot dezelfde eind-conclusie. ;)

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
BalusC schreef op 13 mei 2004 @ 11:32:
[...]
Huh :? 8)7

"Softwarematige controllers" zoals je daar noemt zijn in principe Firmware-based controllers. De array's worden aangestuurd mbv Firmware (de BIOS chip op de controller zeg maar). De drivers zijn er puur voor herkenning en optimaal gebruik van de controller en de bijbehorende schijven :)

Hardwarematige RAID controllers hebben in principe trouwens nog steeds een driver nodig om door Windows herkend te worden :z

Lees de RAID FAQ maar nog eens door en dan met name het "Hardware of Software?" gedeelte B)

edit:
Om maar eens ontopic te blijven: de TX2000 is gewoon een ordinaire FirmwareRAID controller :P
Promise Controllers hebben natuurlijk hardware, maar het zijn volgens mij eigenlijk gewoon een proprietaire software raid oplossing.

Het fysieke apparaat is gewoon een IDE controller, en de drivers rekenen, met gebruik van de CPU van je PC, uit wat waar geschreven moet worden op welke schijf.
Dit betekent dat je niet de performance winst hebt van een volledige hardware raid oplossing, omdat je CPU moet meerekenen aan het opslaan van de data.
Er zit op de Promise kaarten GEEN chip die parities of striping kan berekenen, daarom is het gewoon software RAID die alleen werkt als je Promise hardware hebt. Er is GEEN firmware die iets doet aan de RAID acties.

Dat is ook de reden dat Promise geen open source drivers voor bv. Linux levert, die drivers bevatten alle RAID logica, die juist de kern van Promise's intellectuele eigendom is.

Je kon het ook merken aan de Ultra66 IDE dingen van Promise, die gewoon te gebruiken zijn als RAID controller.
Ja je moet wat aan de hardware doen, maar dat is alleen om hem te identificeren als RAID equivalent

[ Voor 7% gewijzigd door Vaudtje op 13-05-2004 17:38 ]

In deeze zin staan drie fauten

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vaudtje schreef op 13 mei 2004 @ 17:30:
Er zit op de Promise kaarten GEEN chip die parities of striping kan berekenen, daarom is het gewoon software RAID die alleen werkt als je Promise hardware hebt. Er is GEEN firmware die iets doet aan de RAID acties.
De Firmware bevat echt wel de RAID-logica die van de CPU gebruik maakt. Firmware-based SoftwareRAID werkt daarom al direct vanaf het moment dat je de PC opstart. OS-based SoftwareRAID werkt pas wanneer de hele OS + drivers zijn geladen. Zoals in de RAID FAQ staat beschreven wordt Firmware-based SoftwareRAID ook wel FirmwareRAID genoemd :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp de voorgaande opmerking niet aangaande Lunix. De kaart wil ik gebruiken onder FreeBSD en ik zag via Google dat dit echter wel gebeurt :?

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 13:24:
Ik begrijp de voorgaande opmerking niet aangaande Lunix. De kaart wil ik gebruiken onder FreeBSD en ik zag via Google dat dit echter wel gebeurt :?
Ik zie dat ze bij Promise al wat meer support geven dan op het moment dat ik op zoek was naar Linux drivers, dus dat argument geldt al wat minder.
Je kunt tegenwoordig met half open source drivers zelf je drivers compilen zodat de bij jouw kernel passen.
Alleen heb je wel de beperking dat je deze kaarten alleen op x86 systemen kan gebruiken, omdat de niet-opensource delen dus al wel gecompileerd zijn. Meer info op de Promisce dowload pagina.

In deeze zin staan drie fauten

Pagina: 1