Automatisch calibreren schadelijk voor speakers?

Pagina: 1
Acties:

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
Volgende week komt mijn nieuwe reciever binnen (Pioneer AX3). Deze is uitgerust met een automatisch calibratiesysteem (MCACC), wat middels een microfoon en een aantal testtonen de reciever optimaal inricht voor je huiskamer (delay, volume per speaker, etc).

Nu lees ik in de handleiding van de reciever dat de testtonen ongeveer 30 seconden duren, en het volume toe zal nemen tot 0db (!). HEt signaal wordt niet verzwakt en dit betekend dat de reciever op maximaal vermogen de testtonen zal laten horen. :X

Nu is mijn vraag of dit ook schadelijk kan zijn voor je speakers. Volgens opgave heeft de reciever een vermogen van 100 Watt (DIN) per kanaal, en kunnen mijn surround speakers maximaal 75 Watt (DIN) aan.

Mijn vraag is nu, of dit schadelijk kan zijn? Heeft iemand hier ervaring mee? Er staat overigens in de handleiding wel dat het niveau van de testtonen verlaagd kan worden. Er wordt echter niet uitgelegd hoe. Misschien dat een van de tweakers dit weet?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb zelf een Pioneer VSX-D2011S, tegenwoordig ook wel de VSX-AX5i genoemd.

Deze heeft inderdaad ook dat MCACC, wat prima werkt. Zelf moet ik zeggen dat het volume waarop dit gebeurd, niet echt heftig is. Ik betwijfel dat je je speakers ermee opblaast, gaat niet zo snel hoor. Hij gooit alleen flink wat Pink Noise over je kanalen heen en meet dit vervolgens. :)

Aannames zijn fataal.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 13 mei 2004 @ 10:26:
Ik heb zelf een Pioneer VSX-D2011S, tegenwoordig ook wel de VSX-AX5i genoemd.

Deze heeft inderdaad ook dat MCACC, wat prima werkt. Zelf moet ik zeggen dat het volume waarop dit gebeurd, niet echt heftig is. Ik betwijfel dat je je speakers ermee opblaast, gaat niet zo snel hoor. Hij gooit alleen flink wat Pink Noise over je kanalen heen en meet dit vervolgens. :)
Ik had al in andere topics gelezen dat jij in het bezit bent van deze reciever en had eigenlijk al gehoopt dat je zou reageren :) Ik probeer het gewoon zodra de reciever binnen is. Aangezien het alleen dus Noise is, inderdaad wel iets meevallen. Er wordt in de handleiding expliciet gewaarschuwd voor de luide tonen: "... uzelf kunt overwegen oordoppen te gebruiken...." :P

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Question Mark schreef op 13 mei 2004 @ 10:54:
[...]

Ik had al in andere topics gelezen dat jij in het bezit bent van deze reciever en had eigenlijk al gehoopt dat je zou reageren :) Ik probeer het gewoon zodra de reciever binnen is. Aangezien het alleen dus Noise is, inderdaad wel iets meevallen. Er wordt in de handleiding expliciet gewaarschuwd voor de luide tonen: "... uzelf kunt overwegen oordoppen te gebruiken...." :P
Misschien voor de mensen die hun oor graag naast de tweeter houden. :+

Nee echt, ik heb een gemiddelde woonkamer van +/- 25m2, en dan is het wel een stevig volume (wat harder dan ik gemiddeld een film luister.) maar echt niet zo hard dat je in paniek de kamer uitrent. ;)

Zal wel in de manual opgenomen zijn als dikke disclaimer, voor mensen die supergevoelige speakers (>100dB) hebben. De mijne hebben een gevoeligheid van 87, wat redelijk gemiddeld is en ik ben ook niet al te doof ;)

[ Voor 15% gewijzigd door GaMeOvEr op 13-05-2004 21:20 ]

Aannames zijn fataal.