Toon posts:

Is er zinvol geweld???

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na goed ondergedolven te zijn onder berichten uit de media over zinloos geweld is er een vraag uit de as van verwarring gerezen. Bestaat er zinvol geweld??? Wat is het nut van geweld? Is dat de enige manier om conflicten op te lossen? Te laten zien dat je beter en sterker bent dan een ander?
Laten zien dat jou mening de juiste is? Hmmm...Geweld. Het enige geweld wat leuk is is geweldig.znder kwaad geen goed dus is het best wel goed om af en toe kwaad te zijn. Maar zit geweld in de mens? Is dit een oerinstinct om te overleven? OF .... Wie helpt mij brainstormen...

Verwijderd

Zeker wel. Het ingrijpen van de NAVO in het voormalig Joegoslavië of de bevrijding door de geallieerden in WO2. Lijkt mij heel zinvol geweld.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Stel: een volkomen doorgedraaide dronken idioot rand veel geweld je vriendin aan. En jij staat er naast. Ga je dan een goed gesprek met hem aan over de diepere zin van het leven? En of zijn handelswijze wel helemaal in overeenstemming is met de levensvisie van Boedha en Ghandi?

Of pak je een eind hout en geef je hem een ram op zijn kop?

Zelfs al wordt je niet eens boos op hem, maar verhinder je alleen maar dat hij een ramp aanricht, dan gebruik je toch geweld. Is dat dan zinloos?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...Ja daar heb je zoiets... Maar tussen geweld en jezelf (en je omgeving) verdedigen is wat anders. Ja okay....ER IS ZINVOL GEWELD!!!!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Zeker. Zinvol geweld is geweld dat gebruikt wordt om een doel te bereiken. (Dat is de definitie van zinvol als tegengesteld tot zinloos.) Als mijn doel is om iemand dood te maken en ik schiet hem neer is dat zinvol geweld.

Zinvol is dus niet hetzelfde als moreel verantwoord, was wat ik maar even duidelijk wou maken.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 22:14

FoolZero

Freedom of speech...

Al deze argumenten, duiden op een retaliatie. Natuurlijk kun je geweld gebruiken om je wraakgevoelens te uiten tegen een andere partij, maar als we eens wat dieper gaan kijken, dan moeten we ons afvragen:'Waarom heeft de veroorzaker van jouw wrok hetgeen gedaan wat hij/zij heeft gedaan' Hiervoor is waarschijnlijk wel zoiets gebruikt als zinloos geweld.

Als er een conflict dreigt te komen, dan zou je in eerste instantie dat conflict moeten proberen te voorkomen.

Nu spreek ik natuurlijk in een ideale wereld en is (helaas) niet iedereen voor reden vatbaar (dronkenman voorbeeld), maar een betere wereld begint bij jezelf.

En ja, ook ik ben niet perfect en kan ook over die lijn tussen praten en rode waas voor de ogen worden getrokken, maar mijn tolerantie grens is vrij hoog. Als een ieder dat nou zou hebben, dan kan ik tenminste weer op een zaterdagavond zonder zorgen naar mijn favorite disco gaan om te stappen.
(dat doe ik nu dus gewoon NIET, want tussen straalbezopen agressieve jongeren rondwandelen is nou niet echt mijn visie op gezellig uitgaan, maar dat ff terzijde)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Het
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

Ja, indd... maar er zit wat in dat als iemand je aan het in elkaar timmeren is, je niet gaat zeghgen van "mijnheer, dat kunt u toch niet doen?" of "u denkt zeker dat ik terug ga slaan he? Nou mooi mis".
Mqaar ik ben het er mee eens dat zinvol geweld eigenlijk altijd wordt uitgelokt door een vorm van geweld. m.a.w. primair geweld heeft meer potentie zinloos te zijn dan secundair geweld. (waarbij ik met primair bedoel dat je als eerste op iemand in gaat beuken en met secundair dat je iemand van je afslaat die jouw aan het slaan is)

Je zou natuurlijk een discussie kunnen voeren van het genre: "is zinloos geweld ook zinloos voor de dader?" maar die zijn niet echt doelvol aangezeien ze erop uitkomen dat dat niet echt zo is.

Sjongejonge

Verwijderd

Volgens mijn klasgenoten is er wel zinvol geweld.
Vooral als ze ruzie hebben...

Verwijderd

Al het geweld is zinvol. Als ik me er fijn bij voel jou vriendin aan te randen, dan is dat zinvol, voor mij. Voor jou is het vervolgens zinvol om mij te slaan, etc...

Zinloos geweld bestaat niet!

Verwijderd

Dat had LD dus al gezegd ^JaapVr^...

Verwijderd

LD zei het iets anders, maar ik ben het er wel mee eens, zinloos geweld bestaad niet, je doet het altijd wel om een behoefte te bevredigen (lust naar geweld of sex of zo).

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17

Jag

Idd, als je zinvol geweld definieert als geweld met een doel, dan bestaat er volgens mij geen zinloos geweld.

Jag

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
scholieren krijgen tweede fase door de strot geduwd. ze protesteren en gooien wat bakstenen, duwen wat auto's om.

en ziedaar: 3 vakken minder!

uiterst zinvol lijkt me ;)

• aatos
Op donderdag 21 december 2000 01:51 schreef Jag het volgende:
Idd, als je zinvol geweld definieert als geweld met een doel, dan bestaat er volgens mij geen zinloos geweld.

Jag
hmm ik denk dat je dan op een verkeerd niveau denkt.

ik kan bijvoorbeeld ook beargumenteren dat alle geweld zinloos is, omdat niets een doel heeft, maar alles gewoon een samenloop van omstandigheden is.

maarja daar heeft diegene die de vraag stelt weinig aan denk ik..

• Jag

Jag

Nou, ga je gang zou ik zeggen. Met doel bedoel ik dus dat degene die de geweld pleegt dit met een reden doet. Dat het geweld een belang dient. Ik denk dat dit altijd het geval is, ook al zal het soms wat minder duidelijk zijn.

Jag

Verwijderd

Moet je natuurlijk het begrip geweld wel duidelijk definieren. Als ik bijvoorbeeld op straat iemand tegen zijn been schop zonder dat ik dat weet, is dat dan geweld. Ik denk het niet, ik denkt dat iets alleen geweld is als de geweldpleger er een bedoeling achter had.

En aatos, welke 3 vakken dan??? ik merk er niks van.

Verwijderd

als je iets alleen geweld noemt als de geweldpleger er een bedoeling mee had, kan er sowieso geen zinloos geweld zijn, want de zin is dan gewoon de bedoeling die de geweldpleger ermee had.

Verwijderd

Op donderdag 21 december 2000 02:15 schreef aatos het volgende:
scholieren krijgen tweede fase door de strot geduwd. ze protesteren en gooien wat bakstenen, duwen wat auto's om.

en ziedaar: 3 vakken minder!

uiterst zinvol lijkt me ;)
Als het mijn auto was dan waren er ook een paar scholieren minder. >:)

Verwijderd

zoals iemand uit een boek van heinlein ooit zij : "geweld is de primaire autoritiet waar alle andere autoriteit is van afgeleid"
in de geschiedenis van je land/ beschaving is altijd geweld geweest en daar kan je nu van genieten doordat je nog een eigen land hebt. dus dat vind ik bijv wel zinvol geweld.
denk bijv. WW2, als de britten gewoon op hun reet hadden gezeten en zich van geweld hadden onthouden
brrrr. dan hadden we nu een van de opvolgers van een klein mannetje met een snor als wereldleider gehad.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Geweld is gewoon een aspect van de mensheid. wij zijn zo gemaakt dat we elkaar zonder extra 'tools' geweld aan kunnen doen, en het ligt in onze aard om dat ook werkelijk te doen als we iets meemaken wat ons niet zint.

De term zinloos geweld impliceert al dat er ook zoiets bestaat als zinvol geweld, anders zouden die 2 termen overbodig zijn, aangezien alles dan immers hetzelde zou inhouden.

Zinloos geweld is gewoon een voorval wat mensen persoonlijk raakt, waar verontwaardiging op volgt, verdriet, (geestelijke) pijn en ook weer woede. Maar zelf zou je de daders ook het liefst eens flink in elkaar slaan, en dat zou dan volgens je eigen beweegredenen wel degelijk zinvol zijn.

Bij elke vorm van geweld is er gewoon iemand de dader, en iemand het slachtoffer. De dader zou zijn daad zinvol noemen, en het slachtoffer, en diegenen die er de gevolgen van moeten ondervinden, zouden het zinloos noemen. Het is gewoon aan welke kant je staat.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Ben ik het mee eens,
maar op het moment dat een groepje van 5 jongeren voor de lol een oud omaatje in elkaar ramt :'( , noem ik dit toch ongelooflijk zinloos geweld!

Verwijderd

zinvol geweld is een voortvloeisel uit (/ reactie op) zinloos geweld.

als er geen zinloos geweld zou zijn, hoeft zinvol geweld ook niet meer.

yeah right.... keep on dreaming :'(

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

zoals iemand uit een boek van heinlein ooit zij : "geweld is de primaire autoritiet waar alle andere autoriteit is van afgeleid"
Ah, maar zoals iemand in een boek van Asimov ooit zei (Foundation): "Violence is the last resort of the incompetent."

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Op vrijdag 22 december 2000 11:09 schreef ik_zei_de_gek het volgende:
zinvol geweld is een voortvloeisel uit (/ reactie op) zinloos geweld.

als er geen zinloos geweld zou zijn, hoeft zinvol geweld ook niet meer.

yeah right.... keep on dreaming :'(
Kweenie waar je dit vandaan haalt, maar dit heb ik niet beweerd. Wat ik zeg is niet dat het een uit het ander voortvloeit, maar dat het maar is aan welke kan je staat als je op geweld een label 'zinloos' of 'zinvol' plakt.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Het

Het

Het is me er eentje...

De vraag is dan. Is het omwerpen van een dictatuur ook azinloos geweld? Denk daarbij aan al die militairen die je pijn doet enzo...

De grens op dit gebied is een enorm hellend vlak ....

Sjongejonge

• aatos
Op vrijdag 22 december 2000 03:03 schreef [YR]paladin het volgende:
of, makkelijker gezegd: "macht komt uit de loop van een geweer"

wie zei het ook weer??

Verwijderd

Op vrijdag 22 december 2000 12:27 schreef Clay het volgende:

[..]
Kweenie waar je dit vandaan haalt, maar dit heb ik niet beweerd. Wat ik zeg is niet dat het een uit het ander voortvloeit, maar dat het maar is aan welke kan je staat als je op geweld een label 'zinloos' of 'zinvol' plakt.
Ik zei ook niet dat dat jouw bewering was.... het was gewoon mijn eigen uitleg in het algemeen dus....

Ik word gewoon een beetje verdrietig ;( van alle vorm van geweld, en ik bedoelde eigenlijk ook te zeggen dat iedere vorm van geweld in feite zinloos is, maar dat het één wel voortvloeit uit het ander.

En ik vind de betiteling "zinvol" dus een beetje zinloos

Verwijderd

btw.... mijn icoon valt niet onder de cathegorie "geweld" ;)

Verwijderd

er is zeker af en toe zinvol geweld

voorbeeld...
m'n zus werd lastig gevallen door haar ex-vriend... beetje stalken enzow.. echt irritant
dus ben ik langs gegaan en heb hem vriendelijk verzocht ermee op te houden

hoewel ik gewoon vriendelijk bleef begon hij zelf wel stoer te doen dattie wel link was enzow dattie zo een pistool kon halen etc..
maar dat maakt niet zoveel indruk mij (moest er wel om lache eigenlijk en ben weer weggegaan

maar woorden drongen niet echt tot hem door
en ging gewoon vrolijk verder met het ge-eikel en stond m'n zus weer op te wachten bij haar werk

toen was Flamez het beu en is langsgegaan met een paar vrienden en heb wat geweld toegepast >:)
nu begreep hij ineens wel dat hij m'n zus niet meer moest lastigvallen
dat maakt het toegepaste geweld dus zinvol

hij is de zelfde dag nog verhuisd en m'n zus heeft nooit meer wat van 'm gehoord... 8-)

Verwijderd

Kerstaanbieding:

Sterke verhalen van Flamez NU op DUBBEL CD! :) >:)

Verwijderd

Op vrijdag 22 december 2000 19:13 schreef Flamez het volgende:
bla bla bla (verhaaltje van flamez...)
Is heel moedig van je natuurlijk, maar ik heb een soortgelijk verhaal eens eerder gehoord. En liep heel onrechtvaardig af :(
Die jongen kwam in de bak terecht omdat hij zijn zuster beschermde die werd aangerand. Hij had de belager eens onzachtzinnig benaderd met een honkbalknuppel...(belager eindigde in en rolstoel)
Tsja, hij (de broer in kwestie dus) was degene die opgepakt werd door de politie, en moest 9 maanden zitten.

Een hele goede vriend van mij heeft zo ook eens mijn ex alle hoekjes van Den Helder laten zien omdat die ex mij had voorzien van een aantal blauwe plekken. Als mijn ex had gewild was die goede vriend van mij ook in de problemen gekomen met de politie.

Dan vraag je je toch af... Grrr |:( Waar ligt hier het probleem :?

Als zinloos geweld nou eens beter aangepakt zou worden, was dat zogenaamde "zinvolle" geweld toch niet nodig :? :?

Verwijderd

Om nou zoo laaat op de avond niet al te diep in te gaan op de ethische dillema's die deze vraag te boven laat komen:

Is er zinvol geweld?

Ja, SM :9~ jumjum...

maar een lekker geweldadig potje MS Golf is ook wel leuk!

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11-2025

p@dd0

psychonaut

quote uit deze post van mij
Een kennis van mij (2e dan aikido en vrouw) zou enige tijd geleden door twee gasten bijde groter dan haar verkracht worden. Zij heeft de heren meerdere malen gewaarschuwd dat als zij niet op zouden houden, het voor hun een retourtje ziekenhuis zou worden. Hierna is het ge escaleert, met inderdaad enige fracturen aan hun kant, niks ernstigs maar zij vielen haar niet meer lastig. Zij heeft zelfs voor hun een ambulance gebeld. Daarna aangifte gedaan en later door die gasten aangeklaagt wegens (inderdaad) zware mishandeling. De rechter heeft bepaald dat zij inderdaad "buitensporig geweld had toegepast, ook al was ze vrouw". Toen zij die rechter daarna vertelde hoe zij over hem dacht, kreeg ze ook nog een boete voor belediging van het hof.
Leuk om te lezen trouwens, de rest van die topic dan;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

En de politiek maar zeuren over "normen en waarden". |:(

Verwijderd

apoc2 --> whehe lol :D
maarreu..... tis toch echt gebeurd..
enne dit was nog de gecensureerde versie :)

ik hang hier wel de 'aardige' theïst uit *ahum*
maar irl ben ik toch voornamelijk Hageneez >:) :)

ik zei de gek -->
ja dat is inderdaad waar

maar zinloos geweld zal er helaas altijd zijn
"that's life"

dus moet er zinvol geweld zijn omdat te corrigeren

• Jag

Jag

Ik vind het recht in eigen handen nemen dus echt wel een foute zaak. Maar ik kan me het wel goed voorstellen dat je het doet, zoals Flamez gedaan heeft bijvoorbeeld. Maar zoiets loopt al snel uit de hand, zoals die gast die in de rolstiel eindigde, dat gaat echt veels te ver, en het is volledig terecht dat degene die dat op z'n geweten had, is gestraft.
In Nederland mag je alleen geweld gebruiken uit zelfverdediging, en dan ook maar tot zekere hoogte. Dit leidt best vaak tot onbegrip bij het grote volk, maar ik ben het er wel roerend mee eens.

Jag

Verwijderd

Even voor alle duidelijkheid.

Het zit als volgt in elkaar (Rufus legt het even uit):

Zinloos geweld: Iemand verveelt zich (al dan niet bezopen), ziet iemand langslopen en besluit hem/haar de harses in te meppen.

Niet-zinloos geweld (zinvol geweld klinkt te cliché): Iemand besluit zijn ex-vriendin te stalken of een mafia-afrekening. Of, iemand scheldt een vandaal uit, die vervolgens teentjes korter dan een Chinese concubine uit de vorige eeuw blijkt te hebben.

Meindert Tjoelker's dood was dan ook niet door zinloos geweld.

Even uit een magere poging om politiek correct te zijn: wat ik in deze post al dan niet zinloos noem heeft absoluut niets te maken met in hoeverre ik het met geweldsuitingen eens ben, want eigenlijk is al het geweld slecht en zinloos en, jadajadajada, bla bla bla, etc., etc.

Rufus.

• Het

Het

Het is me er eentje...

Volgens mij is zinloos geweld al het geweld wat je niet onder de noemers verdediging of noodweer (vaag woord trouwens, moet meteen aan hagel denken) valt... of nie?

Sjongejonge

Verwijderd

Als je het erg oppervlakkig gaat bekijken,dan bestaat er geen zinloos geweld, alles heeft een doel.

Als een dronken vent een meisje aanrandt en vervolgens vermoord, heeft ie ook een reden, dus is het niet zinloos.

Ik ben het dan ook niet eens met de term "zinloos geweld", ze kunnen beter een andere slogan gaan opzoeken
Pagina: 1