Laptop: nieuw platform? Waarop wachten?

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Mijn huidige laptop begint wat slijtageproblemen te krijgen door het intensieve gebruik en ik ben een beetje aan het rondkijken wat er op het moment te krijgen is. Maar dat valt me bijzonder tegen. Enorme verbeteringen ten opzichte van mijn huidige, twee jaar oude laptop (P4, 512 MB, 30 GB hdd) zijn er niet. Het Centrino platform, wat zo veelbelovend was, zit nog op 11 Mbit WiFi en 1.7 GHz processors. Alternatief is het P4 platform dat intussen ook al een tijdje meegaat.

Zijn er nou nog nieuwe dingen op komst die het wachten waard zijn? Nieuw platform, nieuwe processors, nieuwe snufjes, etc..? Als er nou in september iets interessants komt, kan ik best tot dan wachten.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Centrino blijft nog wel even... Die nieuwe core is erg interessant... Als het goed is komt er eind dit jaar wel een upgrade van de wireless-chip, zodat je b/g-combo krijgt... Verder gaat het niet zo hard, maar dat gaat het op desktop-gebied ook niet...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
nieuws: Intel Pentium M 'Dothan'; 90 nanometer in een notebook? :)

Daar kun je oa op wachten.

En verder zal er niet meer zoveel leuk spul op de markt komen dit jaar geloof ik.

Maybe nog iets met de AMD64 maar meer geloof niet.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Burat schreef op 12 mei 2004 @ 21:47:
Het Centrino platform, wat zo veelbelovend was, zit nog op 11 Mbit WiFi en 1.7 GHz processors. Alternatief is het P4 platform dat intussen ook al een tijdje meegaat.
Ik heb er niet zo gek veel verstand van, maar je mag natuurlijk een Centrino 1.7 niet vergelijken met een Pentium op 1.7Ghz. :)
Ik heb zelf een Centrino laptop (acer) op 1.3, maar dies toch wel net zo snel, of sneller dan mijn vorige P IV 2.4.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

De pentium IV is compleet verleden tijd verklaard.
Intel schrapt heel de Pentium IV lijn voor de toekomst, en gaat volledig over op de Pentium-M (zowel voor laptops als voor desktops!).
Als je in de markt ligt voor een nieuwe laptop raad ik je aan tot het najaar te wachten,
dan is de Dothan CPU er, met 533Mhz FSB op het Sonoma Centrino platform, met Dual Channel DDR2 geheugen, PCI Express en nieuwe WiFi kaartjes.
De eerste tests tonen aan dat zo'n 2.0ghz Dothan Pentium-M zelfs sneller scoort dan een 3.4Ghz Pentium IV ...

Verwijderd

nofi, maar als jij zo'n recente laptop nou al versleten hebt, zou ik voor een nieuwe laptop maar eens gaan uitkijken naar een stevig/slijtvast exemplaar.

ik heb er nu een van de TUE, en dat is heerlijk hoor. ik ga er echt niet voorzichtiger mee om als met een "normaal" boek (zo'n ding met bladzijden), en hij doet het nog steeds :)

nadeel is het prijskaartje: voor een huis/tuin/keuken office-laptopje van deze stevigheid mag je al gauw zo'n 2,5k neerleggen :P

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-01 20:30

Speedpete

was barman

Burat schreef op 12 mei 2004 @ 21:47:
...Het Centrino platform, wat zo veelbelovend was, zit nog op 11 Mbit WiFi en 1.7 GHz processors...
Zie eens nieuws: Intel bevestigt annuleren Tejas; dual-core processors in 2005

Centrino is zo veelbelovend dat Intel het als de technologie met toekomst ziet. Niets mis mee dus. Ga 'gewoon' voor een centrino notebook dat aan jouw persoonlijke eisen voldoet en staar jezelf niet blind op het aantal Ghz.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als je kijkt naar de huidige Jewel 8070 configuratie, daarvan weet ik dat die inmiddels met een 54MBit WiFi kaartje wordt geleverd. Verder is een Centrino 1,7 denk ik sneller op de meeste vlakken, dan de P4 die je nu zult hebben. De Centrino 1,5 die wij als demo in de winkel hebben, presteert met een 64MB M9 grafische kaart, in ieder geval beter dan bijv. een 2500+ mobile met een 64MB M10 grafische kaart.
Zeker als je toch relatief snel een notebook verslijt, is Centrino denk ik toch de beste keuze.

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Moartn schreef op 12 mei 2004 @ 21:59:
... komt er eind dit jaar ...
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 22:08:
... tot het najaar te wachten...
Najaar is goed te doen, eind van het jaar (als in eind nov/dec) is wel erg ver weg.. :(.
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 22:12:
nofi, maar als jij zo'n recente laptop nou al versleten hebt, zou ik voor een nieuwe laptop maar eens gaan uitkijken naar een stevig/slijtvast exemplaar.

ik heb er nu een van de TUE, en dat is heerlijk hoor. ik ga er echt niet voorzichtiger mee om als met een "normaal" boek (zo'n ding met bladzijden), en hij doet het nog steeds :)

nadeel is het prijskaartje: voor een huis/tuin/keuken office-laptopje van deze stevigheid mag je al gauw zo'n 2,5k neerleggen :P
Ik gebruik 'm elke dag bijzonder intensief, het is m'n primaire computer. Ik neem 'm mee naar klanten, naar huis, naar vergaderingen, naar presentaties en voordrachten, etc.. Dus dat het na twee jaar allemaal wat minder wordt, is niet zo gek. Oh, had ik al verteld dat ik 'm een half jaar geleden van anderhalve meter hoogte op een betonnen vloer heb laten vallen? ;)

Dit is ook een laptop van ~2,5k en zoals je begrijpt, heb ik dat er ook voor over :). Maar ik verwacht wel dat het ding ongeveer 2 jaar meegaat. En daarom wil ik graag nieuwe techniek enzo.

De Dothan klinkt wel erg leuk, ik ga daar even meer over lezen!

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Pagina: 1