Toon posts:

moederbord schakelt zichzelf steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een Asus A7N8X-E mainboard met een XP Athlon 2600+ boxed proc.
Om de haverklap stopt het systeem op onverklaarbare momenten, wat zich vertaalt in een shutdown.
Ik heb nog geen OS draaien (klapte eruit bij de install van XP na het file copy gedeelte)
Het board is 400 mhz fsb en de proc heeft een frequentie 333mhz.
Echter in het bios kan ik bij de EXT CPU freq maar tot 200mhz kiezen (266mhz ook al eens gezien, maar nu niet meer in het menu te vinden).
De temperatuur heb ik een tijd geschecked in het Hardware Monitor menu.
Begon op 47 graden en nu na een tijd te hebben gedraaid binnen het BIOS is deze 57 graden celsius terwijl de fan speed nu 3068 rpm plus minus is.
Ik heb verder niet al te veel op het bord draaien, 2 x 256 ddr pc3200 en een dvd rom.
Ik heb een 200 W ATX voeding aangesloten op het board.
Ik snap niet wrom het board eruit klapt en of dit gerelateerd is aan de processor en de te kiezen freq waardes.

Graag advies van een kenner ;-) want ik wordt er wanhopig van hehe

R. Makkinje

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

De voeding is te zwak :) , vooral met jouw hardware. 200 watt is veel te weinig. Probeer eens een zwaardere.

Ik denk dat deze voeding uit een P2/3 komt?

[ Voor 35% gewijzigd door Mojo op 12-05-2004 21:35 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Bios update, zoals je merkt wordt de temp niet helemaal goed uitgelezen door de bios. Het beschermsysteem van asus sluit dan je pc af (op de harde manier)

* Beercase moet beter lezen :X

[ Voor 14% gewijzigd door Beercase op 12-05-2004 21:40 ]

Hang loose, KiteSurfing for life!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

zoals mojo zegt de voeding.
200W is echt te weinig hoor.
300W is al amper te doen

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

bedankt voor de reactie.
voeding is inderdaad van een p2/p3.
het mainboard is echter net nieuw, ben ik dan al genegen een bios flash uit te voeren ?
wellicht bestaat het board al een tijd ja...
ik verdenk ook de agp kaart.
ik ben aan het spitten, mainboard specs reppen van een 1.5 V vga card ondersteuning only ? en geen 3.3 V ?
ik zoek in alle richtingen...

wederom alvast bedankt,

R.Makkinje

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Voor je ook maar iets anders gaat verdenken, absoluut eerst die voeding vervangen.
Wat je processor betreft, zet het gewoon op een standaard instelling.
Een 2600+ op 333MHz FSB draait op een kloksnelheid van 1917MHz. Zet hem daar eens op.
Vaak wordt een 333MHz proc trouwens in het BIOS geklokt op 166MHz, wat vervolgens wordt verdubbeld.
Eerst de voeding, als je dan nog problemen hebt, geheugen testen.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:39

makje

Professioneel prutser

Waarom zou je je BIOS moeten flashen als het probleem overduidelijk bij je voeding ligt??

Wat betreft je AGP, je mobo ondersteund alleen AGP 3.0, in de FAQ kun je vinden wat dat precies inhoud (PMG FAQ), maar simpel gezegd kun je daar geen oude AGP 1x/2x videokaarten op kwijt...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
merci,

ik ga allereerst het de voeding vervangen, dat wordt dan toch een nieuwe case hehehe (weer een excuus)
wat ik wel raar blijf vinden is dat ik de kloksnelheid van de proc niet direct in het mobo bios kan selecteren.
ik zou verwachten dat als het bord 400mhz fsb is en de proc 33mhz dat je deze snelheid ook kunt multiplien tot 1.92 ghz.

hoe dan ook bedankt gentlemen,

R.Makkinje

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:39

makje

Professioneel prutser

Laat me raden: je mobo geeft je alleen de FSB keuzes 100/133/166 en 200? (standaard, wanneer je hem als 'manual' instelt dan kun je per Mhz...) dat doen namelijk alle Asus nForce2 moederborden.

Je Proc heeft ook een FSB van 166Mhz en dus klopt het precies. De 333FSB die jij noemt komt doordat de bus DDR is en dus 2x zoveel data kan doorvoeren per Mhz waardoor de FSB effectief als (166x2=) 333 Mhz opereert. (maar het is toch echt nog gewoon 166Mhz)

Maar goed, ook dit staat duidelijk in de PMG FAQ uitgelegd of anders wel in de manual van je mobo dus waarschijnlijk was deze post van mij totaal overbodig ;)

edit:
je kunt het ook zelf uitrekenen: je proc hoort op 1916Mhz te lopen en dat met een multiplier van 11,5. Om dat te doen heb je dan dus een FSB van (1916/11,5=)166Mhz nodig...

[ Voor 16% gewijzigd door makje op 12-05-2004 22:04 ]

9800x3d

Pagina: 1