Toon posts:

Nec VT-46 Beamer fan mod

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Momenteel kijk ik veel films op mijn NEC VT-46 beamer. Onlangs heb ik mijn PC zo gemod dat deze bijna geen geluid meer maakt door middel van papst fans en nu is de beamer aan de beurt. Met zijn 32 Db niet echt heel lawaaiig maar stiller is beter.

Ik heb de beamer opengeschroefd en de enige oorzaak van de herrie is de 80 mm fan die erin zit:

Nidec Beta SL
Model D08A-12TG -80 A
12V DC / 0.12A; Watt = Ampère * Volt; 0.12*12 = 1.44 W
32 Db
Google leverde op: 1.05 m3/m = 63m3/h1 = 37CFM (Link: http://www.nidec.co.jp/english/product/fm/pdf/p39.pdf)

Fans die ik overweeg om de Nidec mee te vervangen:
Papst 8412NGM 2600rpm 1,3W 58 m3/h 26dBA 12V DC
Papst 8412NGMLV 1200-2050rpm 1.1-1.5W 27-45m3/h 10-19 dBA 8-14V
Papst 8412NGMV 1600-2600rpm 1.4-2.0W 35-58m3/h 13-26 dBA 8-14V

Relevante tweakers topics die ik al heb bekeken:
[rml][ AC] Papst wat is het verschil[/rml]
Welke Papst in voeding

De beamer laat de fan op variable toeren draaien (de fan heeft dan ook drie aansluit draadjes). Bij het uitzetten van de beamer gaat de fan een minuutje veel harder draaien. Welke fan kan dit aan?

Concreet heb ik de volgende vragen:
1) Wat voor soort fan kan ik de bestaande fan mee vervangen (Dacht zelf 8412NGMV)
2) Hoe kan ik controleren dat er voldoende koeling is (8412NGMV max 58 m3/h en Nidec 63m3/h)
3) Hoe weet ik dat de toerental feedback goed werkt met de nieuwe fan (en hoe sluit ik de draadjes aan)?.

Bedankt alvast voor jullie hulp

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 11:15

star-saber

Ryzen

hou er rekening mee dat een beamer behoorlijk warm word.
dus dat je er niet zomaar een langzamere fan in kan zetten.
je verkort daarmee de levensduur van de lamp van de beamer en de rest

Verwijderd

als er plaats voor is (lees: als je er plaats voor kan maken ;) ) dan zou ik voor 2 van die middel-stille Papst's gaan, sluit je ze samen op de connector aan zodat ze beiden worden geregeld.
Of je pakt die stilste, plaatst die voorin of in de zijkant als intake en die achterin vervang je voor de stilste/middel-stille als outtake, zodat je een mooie airflow hebt.
Stil en koel :) maar dan zou je wel in je behuizing moeten gaan zagen/boren en weet niet of je daar zo'n zin in hebt :P

Verwijderd

Miss kun je achter halen of de zelfde fans ook voor pc's geleverd word. Dan is de kans groot dat het op de zelfde manier werkt. Miss kun je de fan die er nu in zit even in een pc uit testen? Als daar het toerental gewoon netjes wordt uitgelezen is de kans groot dat het weer goed zit.

Maar weet je zeker dat het een RPM draadje is? misschien is het ook wel zoiets als 5V, 12V en min?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ga niet voor de L modellen, die zijn waarschijnlijk te zwak. De modellen met variabele rpm zijn ook een beetje tricky. Ik zou gewoon voor de NGM gaan, die komt qua specs het dichtst in de buurt van de originele fan.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen meteen even proberen wat de fan in mijn computer doet om te zien of de draadjes hetzelfde zijn, goed idee!.

Constructie met intake/outtake lijkt mij wel wat maar ik denk dat alle koeling op de lamp is gericht dus ik heb zo mijn twijfels of dat genoeg koeling oplevert.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips!
Aan de hand van de reacties heb ik beter naar de optie met intake en outtake gekeken:

intake: Papst 8412NL 80x80x25 1500 RPM 0,6W 19,4CFM 17dBA 12V
outtake: Papst 8412 NGML 80x80x25 2050RPM 0,9W 26,5CFM 19dBA 12V
19,4+26,5=45.9 CFM =78 m3/h
http://www.overclockers.com/tips336/index03.asp
Uit dit artikel blijkt dat je niet zomaar CFM's mag optellen. Waarschijnlijk is het druk verschil echter groot vanwege het luchtfilter en dan hebben twee fans wel degelijk effect. De intake fan is eventueel aan de buitenkant (Voor het luchtfilter) te fitten. Klinkt dit als een goede oplossing of wordt dat tricky?

Wat denken jullie van deze oplossing?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 10:23 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:16
waarom niet 2x de 8412 NGML, das wel wat meer CFM en geluid is niet veel meer

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De lamp erin wordt erg heet, en vaak staat de fan direct op de lamp gericht. Als je deze vervangt door een zwakkere en ergens anders een fan bijstopt, zal de lamp zeker een stuk warmer worden!
En cfm's mag je niet zomaar optellen, zeker niet in deze setup. Als je 20cfm in hebt en 26 out, komt er toch niet 46cfm binnen? ;) Ik zou het nog eens goed overwegen, want de L modellen zijn waarschijnlijk sowieso te zwak (zoals ik al zei).

🖥️ | 🚗

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 11:15

star-saber

Ryzen

ik zou niet gaan knoeien aan een beamer.
zonde als het stuk gaat.en die lampen zijn al niet zo goedkoop
Pagina: 1