CMOS checksum error na terugplaatsen CPU

Pagina: 1
Acties:

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 22:35
Ik heb een a7n8x-deluxe rev.2, na een kleine verbouwing aan mn kast heb ik net de proc. (3000+) teruggeplaatst.
Met het bootten kreeg ik de melding Warning ! cpu changed, da's geen probleem, kwestie van ff instellen.
Daarna kwam ie met de melding : cmos checksum error, resetting to defaults.
Nou is het probleem dat als ik ook maar iets in het bios verander, dan boot ie niet meer. Het volgende heb ik ondertussen al gedaan :

- AS5 tussen cpu en cooler
- bios gereset
- bios geflashed
- battery gemeten 3.09V
- bootten in default, (1293mhz, (13x100)temp. 30, diode 37, case 21))

Staat nu memtest te draaien, is nog bezig.

Bootten doet ie dus alleen op de default waardes.
Heeft iemand nog enige suggessties wat er aan de hand kan zijn ?
Ik raak hier een beetje door mn iedeen heen.....

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Probeer eens een andere CPU op het bordje te zetten. Werkt het dan wel is er waarschijnlijk iets mis met je CPU (Core Crush?) Zo niet, dan je moederbord lijkt me.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb even de overbodige "[search used]" uit de titel gesloopt. Hier wordt immers van iedereen verwacht dat je voor het openen een topic even vooronderzoek pleegt :+ Verder heb ik de titel ietwat uitgebreid :)

• kosz
eeeeeuuuhhh, mijn Kingston HyperX 3200 (512mb) is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken :'(
Hij gaf in memtest86 na een uurtje al 250 errors, ff een streepje 512mb pc2700 uit een andere pc getrokken et voila, hij is weer levend.....

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

kosz schreef op 12 mei 2004 @ 21:59:
eeeeeuuuhhh, mijn Kingston HyperX 3200 (512mb) is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken :'(
Hij gaf in memtest86 na een uurtje al 250 errors, ff een streepje 512mb pc2700 uit een andere pc getrokken et voila, hij is weer levend.....
Levenslange garantie, ik hoop dat je dat weet ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
kosz schreef op 12 mei 2004 @ 21:59:
Moest t geheugen ook wel zijn... Ik had vanavond de bios van mijn Abit NF7-S V2.0 geflasht. Bios ingesteld en maar bios checksum error, insert boot disk geven. Wat bleek, DDR timings verkeerd ingesteld:S

specs

• kosz
Heb nou het streepje Kingston HyperX op een Gigabyte 7vrxp bordje draaien, zonder problemen. Staat nu memtest86 te draaien zonder errors.
Ik weet dat mn andere bord, de a7n8x-deluxe wat kritisch omging met HyperX geheugen tot bios versie 1005, ik draai nu alweer een tijdje 1007....
ik weet niet waarom ie nou ineens moeilijk gaat doen, maar de aanleiding was dat ik de processor er opnieuw opgezet heb.
Ik ga nog ff verder zoeken met de uberbios 1007 versie.....
Voorlopig nog ff aan het testen dus........
Pagina: 1