[WinXP] Willekeurige windows vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Heren,

Mijn Windows XP loopt sinds enkele dagen af en toe vast zonder dat ik weet waarom. Soms na 1 uur, soms na bijv 8 uur. Vandaag is het wel 4x gebeurd, dus ik begin er een beetje ziek van te worden.

Wat gebeurd er:
Het begint (volgens mij) met het wegvallen van de netwerk- (en daarbij internet-) verbinding. Daarbuiten lijkt Windows dan nog goed te werken. Mijn browser kan de betreffende pagina niet meer vinden, Outlook verliest contact met de Exchange server en anderen kunnen niet meer op mijn netwerkshares. Als ik verder nog programma's open heb (Word / Photoshop / MSN / whatever) kan ik hier nog in blijven werken. Ik probeer vervolgens Task manager / Event logger / of een willekeurig ander programma op te starten OF een programma af te sluiten en dan loopt hij vast. De taakbalk 'bevriest', CTRL+ALT+DEL werkt niet meer en ik kan geen ander venster meer aanklikken om deze te activeren. Als ik wel bijvoorbeeld Photoshop aan heb staan kan ik hierin dingen opslaan of bewerken (dit kan ook in bijv Word). Mijn muziek blijft ook gewoon doorspelen. Verder kan ik niks meer met het OS zelf en ben ik gedoemd tot het indrukken van de reset knop op mijn compukast. Vervolgens staat er niks opmerkelijks in mijn Event Log.

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Zoeken op GoT, Google, Google Groups. Virusscan gedraaid (Norton Corporate edition). Windows geupdate (2 kritieke (, recente) updates geinstalleerd). Sasser en Blaster removers gedraaid (had ik iets over gelezen).
Allen zonder resultaat.

Specs:
Windows XP Professional SP1 ENG
AMD Athlon64 3200+
MSI K8T NEO FIS2R
2x 512MB RAM (memtest niks gevonden)
WD Raptor 36GB
Maxtor DiamondPlus 160GB
Deze config draai ik inmiddels ~ 2 maanden zonder problemen.

Ik weet dus niet wat de aanleiding is. Soms is het tijdens het gebruik van mijn OS. Soms is het ook dat als ik na een uur terug kom, dat hij zijn connectie kwijt is (het eerste symptoom tot nu toe).

Alvast bedankt voor enige input.

Verwijderd

Misschien heb je last van een flinke lading spyware. Ik lees niet, dat je daar al op gescand hebt.
[rml][ Howto] Spyware scannen en opruimen[/rml]

• raps
Ad-Aware gedraaid:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 Tracking Cookie Object recognized!
    Type               : File
    Data               : rob@2o7[1].txt
    Object             : C:\Documents and Settings\rob\Cookies\

Created on         : 8-5-2004 14:53:23
    Last accessed      : 12-5-2004 18:08:22
    Last modified      : 8-5-2004 14:53:23

Tracking Cookie Object recognized!
    Type               : File
    Data               : rob@doubleclick[1].txt
    Object             : C:\Documents and Settings\rob\Cookies\

Created on         : 28-4-2004 9:00:24
    Last accessed      : 12-5-2004 18:08:22
    Last modified      : 28-4-2004 9:01:32

Dit waren de enige 2 objecten. Dat ziet er vrij onschuldig uit. Ik zal nu, zoals aangeraden in die HOWTO, Spybot eens gebruiken. Ook hier verwacht ik weinig van, aangezien ik zorg dat mijn PC altijd goed schoon blijft en verder geen rare dingen op internet doe.

EDIT
Nu Spybot gedraaid.
Die kwam 9 dingen tegen in 3 soorten:
- Alexa (1x): dat is een redirect van mijn searchpage (geen last van)
- DSO Exploit (5x): een zogenaamd security hole in IE. Ik heb alle MS Updates geinstalleerd en daarbij gebruik ik FireFox, dus de hele iexplore.exe service draait niet.
- Windows Media Player (3x): zonder beschrijving. Ook WMP up-2-date en draai ik niet op het moment dat het fout gaat.

EDIT 2
Update van de situatie:
Zojuist weer een vastloper gehad. Nu was het doordat ik een dialoogvenster in Photoshop probeerde te openen dat Photoshop ging hangen (voorheen had Photoshop er volgens mij niks mee van doen). Binnen 2 seconden gaf mijn Outlook tray-icon de melding dat hij zijn connectie kwijt was. In FireFox kon ik nog gewoon mijn tabjes wisselen en menu's openen (FF stond toevallig nog open).
Ipv nu iets op te starten deed ik start -> shutdown -> restart -> ok. Windows ging nu mijn programma's afsluiten. Bij een paar programma's moest ik 'End Now' doen. Hij sluitte niet alle programma's af en ging nog niet restarten. Mijn taskbar was nog gewoon 'actief'. Een minimized window kon ik nog uit te taskbar omhoog toveren en dat programma afsluiten. Enkele programma's (waaronder Photoshop en Outlook) kon hij niet afsluiten. Rechtermuisknop op de taakbalk -> task manager betekende dat de taskbar weer 'bevroor'. Ik kon niks meer en heb de compu weer gereset.
Dit alles vertel ik nu op chronologische volgorde.

Ik weet nog steeds niet waar het ergens fout zou moeten gaan. Ik heb nu Outlook niet opgestart en gebruik Outlook Web Access om mijn mail in de gate te houden. Misschien dat het Outlook is.

[ Voor 53% gewijzigd door raps op 12-05-2004 20:56 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:43
Wat zegt memtest86 ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• raps
Ik heb memtest bij ontvangst van mijn PC (~ 2 maanden geleden) gedraaid zonder fouten tegen te komen.
Ik ga hem nu nog een keer draaien.

EDIT
memtest gedraaid: 17 errors bij test 2
Ik had niet verwacht dat geheugen in ~ 2 maanden 'kapot' kan gaan (ik doe overigens niet aan overclocken oid).
Ik ga hier iig mee verder. Bedankt voor de tip, ik had niet gedacht dat het een Hardware fout zou zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door raps op 12-05-2004 21:28 ]

Verwijderd

system restore enkele dagen terug zetten ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 21:55 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 21:54:
system restore enkele dagen terug zetten ?
EDIT
memtest gedraaid: 17 errors bij test 2
Ik had niet verwacht dat geheugen in ~ 2 maanden 'kapot' kan gaan (ik doe overigens niet aan overclocken oid).
Ik ga hier iig mee verder. Bedankt voor de tip, ik had niet gedacht dat het een Hardware fout zou zijn.
Wizzardrobbie:
Zie hierboven. Je reactie was eigenlijk onnodig geweest aangezien de edit al toegevoegd was op het moment dat jij deze reactie gepost hebt. Volgende keer dus wel even beter lezen :)

Raps:
Heb je voor het starten van Memtest wel je bios timings op safe/SPD gezet? Kan zijn dat je (onbewust) te agressieve waarden heb ingesteld en je reepje(s) dat niet zo leuk vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door LollieStick op 12-05-2004 22:55 ]

• raps
Ik heb daar niet op gelet. Staan allemaal op de default waardes.

Net probeerde ik te bepalen welk reepje niet goed was en heb ze afzonderlijk getest (memtest86). Geen fouten :? . Nogmaal samen getest, weer niks 8)7 ...

Kijken hoe lang hij het nu vol houdt...

Bedankt voor de hulp!

EDIT
Oke, hij is dus weer vastgelopen... Meteen daarna een memtest gedaan en daar kwam hij geen fouten tegen. Dat is het dus niet.

Ik heb nu alsnog een system restore gedaan. Hopelijk is het nu verholpen.

[ Voor 28% gewijzigd door raps op 13-05-2004 13:40 ]

• raps
Het probleem is nog steeds niet verholpen. ;(

Ik heb een restore gedaan van ruim een week geleden (de eerste vastloper was 2 dagen geleden). Ook nu loopt hij op de eerder bescheven manier vast. Ik kan overigens vrijwel alle programma's goed afsluiten behalve bij (volgens mij) de windows-componenten explorer.exe en taskmanager. Soms kan ik alle programma's afsluiten en ook nog start -> shutdown -> shutdown my computer doen. Dan doet hij een poging, maar blijft dan hangen.

• Left
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 20:43
Het is een beetje laat, maar misschien heeft iemand er nog iets aan:
Ik had ongeveer hetzelfde probleem, mijn configuratie is ook dezelfde op de videokaart na, alleen draai ik onder W2000 ipv XP.
Ik kreeg op willekeurige momenten vastlopers met de bekende blauwe schermen. Alle tests, memtest, pythagoras, etc. gaven 0 errors.

In het blauwe scherm stond als mogelijke oplossing dat de bios cache uitgeschakeld moest worden. Dus ik eens kijken in de BIOS settings en ja hoor, de optie voor Bios cache stond aan. Ik heb toen de Bios cache gedisabled (NIET de cpu cache) en nog een of andere vage cache optie die daaronder stond. Vervolgens geen fouten meer gehad !
Pagina: 1