Dual mp valt uit

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-07 10:21
Hallo iedereen.
Ik heb een dual mp 2000+ staan in amsterdam, voor gameserverhosting.
nou valt deze nogal eens spontaan uit (reboot, soms zelfs hele uitval zodat hij handmatig met de reset knop gereboot moet worden)
Volgens de mensen bij de co-locatie komt er warme lucht uit dat ding, maar ik zie niks echt zorgwekkends bij de hardware monitor logs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  0               CPU1 Fan
  0               CPU2 Fan
  0               Chassis Fan 1
  6060            Chassis Fan 2
  5640            Chassis Fan 5
  0               Chassis Fan 6
  1.744           CPU1 Core Volt
  1.728           CPU2 Core Volt
  3.312           System Volt 3.3V
  4.627           System Volt 5V
  12.089          System Volt 12V
  -12.768         System Volt -12V
  3.376           AGP Volt
  1.248           DDR Volt
  3.328           Battery Volt
  3.36            Standby 3.3V
  52              CPU1 Temp
  59              CPU2 Temp
  49              VRM1 Temp
  64              VRM2 Temp
  38              DDR Temp
  57              AGP Temp

Het enige wat ik zie is de 2e chipset die 13 graden warmer word als de 1e, dit is bij alle gemeette tijdstippen het geval.
Is dit een reden waarom hij zomaar reboot, zou een actieve koeler in deze zin ehbben?

Of kan het de AGP zijn, deze word 56 graden, toch ook niet echt een uitvaltemp?
Alvast bedankt iedereen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DaneV op 12-05-2004 20:26 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Stiekem vind ik die 4.62 volt wel een beetje laag, in princiepe moet je met een goede voeding gewoon 5 volt krijgen.

Alleen die VRM2...wat voor moederbord is het? Het is toch geen tiger MP moederbord he? maar een MPX?

(vrm is de voltage regulator module)

Check iig ook je geheugen

[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 12-05-2004 20:01 ]

specs

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 09:14
wat lagere temperaturen zouden idd niet misstaan, actieve koeling zou je inderdaad kunnen proberen.

Ook in de BIOS kijken wat de shutdown temp is, als dat ding nu al zo warm is dan kan die onder Load nog wat warmer worden en misschien dat de BIOS dan ingrijpt, of juist niet wat resulteerd in een crash

Hoe lager hoe beter zullen we maar zeggen :Y)

• DaneV
tis een tyan moederbord.
Tiger denk ik

[ Voor 27% gewijzigd door DaneV op 12-05-2004 20:09 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik weet niet of 64 graden warm is voor een chipset.

Hoe warm is je case aan de binnenkant?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• maratropa
  • Niet online
Als het een Tiger MP is, (s2460) dan is deze geschikt voor MP1900+ 'jes en niet meer.
Grote kans dat op dit dan moment je ATX stekker aan het doorbranden is omdat er geen extra power-plugs op het moederbord aanwezig zijn. Dan krijg je inderdaad reboots en uitvallers zoals jij nu. Door die lage 5 volt en hoger VRM2 vrees ik het een beetje,...

(theorie, er moet dan te veel ampere door de vier 5 volt draden van de atx stekker, 2 procs, plus videokaart en andere dingen, en dan worden deze warm, todat ze verkolen. Goedkoopste oplossing is een extra molex connector aan de onderkant van het moederbord op de ATX solderen, heb ik ook gedaan )

Is het een tiger MPX bord dan halen de proc's hun stroom uit de 12 volt lijn en is er wat anders aan de hand. Zorg dan eerst voor meer koeling en een geheugen check..maar de 5 volt blijf ik dan raar laag vinden, je zult meer specs moeten geven.

[ Voor 47% gewijzigd door maratropa op 12-05-2004 20:16 ]

specs

• DaneV
tis een s2462 Thunder k7

• maratropa
  • Niet online
ah, die heeft wel goede power aansluitingen.

dat de vrm2 zo hoog is, is in princiepe normaal, dit is bij alle MP borden eigenlijk, dat komt door de locatie op het bord. Maar allround zijn de temperaturen hoog, dus dat mag wel naar benee.
Plus die 5 volt he. Misschien voeding raar?

specs

• DaneV
de temps zijn wel wat hoog, maar toch niet zo hoog dat ie crasht?
En is die 4.6 volt wel iets wat crashen kan veroorzaken?
BTW, ik heb een fout gemaakt, er zitten dual 2000+ processors in, geen 2800+

[ Voor 25% gewijzigd door DaneV op 12-05-2004 20:26 ]

• maratropa
  • Niet online
Zelf wil ik op mijn dual mpx gewoon 5 volt, ik had op mijn tiger altijd rond de 4.8-4.9, maar dat vond ik eigenlijk niet fijn, nu met een MPX gewoon net 5.05 volt. Maar in op zich is het volgens mij een valide afwijking, maar ik zou het niet fijn vinden.

Iig trekt de MP chipset zijn stroom voor de processors uit de 5 volt lijn. Omdat die 5 volt bij jouw toch wat laag is zou ik daar zeker naar kijken. Maar wat zit er verder allemaal op aangesloten, geef eens de volledige specificaties, inc PSU sterkte etc etc want anders kunnen we je niet goed helpen. (bennie helderziend ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 12-05-2004 20:34 ]

specs

• DaneV
300watt psu
1 hdd ATA 1333
Geen cd-rom speler aangesloten
TNT-2 AGP vidkaart
Intel netwerkkaart

Bios uit 2001 valt me op, maar dan zou ie toch gewoon moeten werken, of kan ik die beter laten flashen?
Specs over het mobo op:

http://www.tyan.com/products/html/a_thunderk7.html

[ Voor 17% gewijzigd door DaneV op 12-05-2004 20:39 ]

• star-saber
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

300W is wel erg weinig voor een dual mp vind ik

• maratropa
  • Niet online
Ja. Voldoet die voeding aan de ampere eisen die hij op de 5 volt lijn kan leveren?

Ik neem aan dat het een speciale voeding voor dat moederbord is (want die had de k7 nodig) en dat waren geen el cheapo voedingen. Maar misschien gewoon te licht.

En sluit dus ook het geheugen uit door het te testen, Registred MOET het ook zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 12-05-2004 20:42 ]

specs

• star-saber

star-saber

Ryzen

probleem is meeste geschakelde voedingen hebben 1 schakeling voor alle spanningen.
een betere voeding zoals een Antec of enermax word per spanning apart geschakeld/geregeld en is daardoor stabieler.een el cheapo 300W heeft dat niet dus en is daarom dus vaak goedkoop.dan kan de voeding misschien nog wel zoveel amps leveren op de 5 v lijn.maar het totaal plaatje is belangrijker dan bij een duurdere voeding.

dus kort gezegd vervang de voeding zou ik zeggen :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

gladiool schreef op 12 mei 2004 @ 20:42:

En sluit dus ook het geheugen uit door het te testen, Registred MOET het ook zijn.
Snie waar :P
Pas bij >2 geheugen reepjes moet het gehugen registered zijn. Anders draait het onstabiel. Ik draai hier zelf met 1 reep non-ECC nog reg en het draait prima :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• maratropa
  • Niet online
@Atlas, das toch alleen bij de MPX? Tenminste, Tyan zegt gewoon dat bij de MP borden je registred moet hebben, punt. Er zijn inderdaad verhalen van dat unbuffered in MP borden werkt. Maar vooral als server zou ik dat niet proberen.

specs

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
dat de 5v @ 4.6 te laag is dat valt wel mee om eerlijk te zeggen, bij mij loopt hij zelfs op 4.465v das dus nog lager, geen goedkope voeding (enermax 465) en niet boven specs (gewoon 2 mp 1600+) en hij is gewoon stabiel. Dus om die 5 volts lijn zou ik me geen zorgen maken.

als de cpu voltages maar goed zijn dan is alles best.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Frietsaus
  • Niet online
justice_strike schreef op 13 mei 2004 @ 00:41:
dat de 5v @ 4.6 te laag is dat valt wel mee om eerlijk te zeggen, bij mij loopt hij zelfs op 4.465v das dus nog lager, geen goedkope voeding (enermax 465) en niet boven specs (gewoon 2 mp 1600+) en hij is gewoon stabiel. Dus om die 5 volts lijn zou ik me geen zorgen maken.

als de cpu voltages maar goed zijn dan is alles best.
Niet elke voeding is hetzelfde ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gladiool schreef op 12 mei 2004 @ 20:59:
@Atlas, das toch alleen bij de MPX? Tenminste, Tyan zegt gewoon dat bij de MP borden je registred moet hebben, punt. Er zijn inderdaad verhalen van dat unbuffered in MP borden werkt. Maar vooral als server zou ik dat niet proberen.
Er is een groot verschil tussen wat Tyan zegt en wat een Tyan bord kan doen.
Ik draaide mijn Tiger MP gewoon met 2 repen unregged non ECC geheugen, en dat gaf nooit problemen.

de MPX doet er helemaal niet moeilijk over heb ik gemerkt.

Overigens zou een 300watt toerijkend kunnen zijn.
Ik had hier een dual 1600 draaien, 3 hdds, 2 cdroms, usb kaartje, netwerkkaartje, matrox g400, promise IDE ding, geluidskaartje en 2 dimmetjes op een Tyan Tiger MP draaien en dat draaide gewoon stabiel. Nu is het wel zo dat de videokaart die erin zat geen stroomslurper was en het een deugdelijke 300 watt is (Antecje).
Voor mijn MPX ben ik toch maar geupgrade richting een Antec 430watt, radeonnetje zoop toch wel wat meer.

Wat voor voeding heb jij in die bak zitten?

• justice strike
  • Laatst online: 22-07 21:21
Nokko schreef op 13 mei 2004 @ 13:11:
[...]

Niet elke voeding is hetzelfde ;)
nee maar de uitgelezen waarden zijn wel te vergelijken natuurlijk :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• star-saber

star-saber

Ryzen

die waardes zijn alleen in idle he ?
dus zegt nog niets

belast het maar eens. de ene voeding zakt meer in dan de ander

• DaneV
als ik hem belast met 100% zakt de voeding 5 volt lijn naar 4,573V
de rest van de lijnen blijven keurig een klein beetje boven de 12, en erg stabiel

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
nou die voeding zou ik niet verdenken, ik ben jaloers op je voltages, bij mij wijkt het veel meer af, 3.3=3.1v 5.0=4.6v en 12=13v (en het draait 100% stabiel hier).
wat het verder wel is zou ik zo ook niet weten.

offtopic:
het is "alle gemeten tijdstippen" ipv "alle gemeette tijdstippen", zou je dit even aan kunnen passen?
Pagina: 1