Ruisend oud bandje met interview - nog te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

• MistaV
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-08-2025
Hey allemaal,
ik heb een probleem.
Op een heel oud bandje wat ik ooit eens heb opgenomen staat een interview wat ik nodig heb. Alleen is het nauwelijks te verstaan omdat er heel veel ruis in zit. Heeft iemand enig idee hoe dit te verhelpen? Ik heb het geprobeerd met Cool edit pro 2 maar het is me nog niet echt gelukt.
Alle hulp is welkom.

Hier is klein stukje van het geluidsmateriaal:

http://www.xs4all.nl/~basslob/sound/noise.mp3

nogmaals bedankt

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Met Cooledit Pro gaat het vrij goed. Je zult ws. niet alle ruis wegkrijgen maar het komt een eind.

De manier waarop: Cool Edit heeft een Noise Reduction mogelijkheid.... je selecteert een stukje waarin niet gepraat wordt, maar waar alleen ruis zit.
Dan kies je bij de Noise Reduction voor "Get profile from Selection" en aan de hand van de ruis maakt hij dan een profiel.

Daarna druk je op close (niet op cancel!) en selecteer je het hele bestand. Nogmaals dezelfde handeling, alleen nu niet "Get Profile from Selection" maar gewoon het profiel van daarnet gebruiken en utivoeren (heeft ie als het goed is onthouden).

Zelf een beetje met de hoeveelheid en blockgrootte spelen tot je hebt wat volgens jou het beste klinkt...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• MistaV
ok, ik heb dit geprobeerd, maar als je het geluidsfragment beluisterd hoor je dat het echt bijna onverstaanbaar is.
Na het toepassen van jou manier krijg ik allemaal rare geluiden (soort van aliens :P) er doorheen.
Misschien kan je het zelf eens proberen met het stukje dat ik gegeven heb.
Ik weet dat het een moeilijke opgave is maar het is echt van groot belang dat ik te horen krijg wat er gezegd wordt in dit interview. Dit stukje is trouwens maar een klein fragment van het hele interview. (Het geheel duurt 90 minuten.)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik weet wat je bedoelt ja, je moet het erg voorzichtig doen en niet in 1x teveel ruis/troep weg proberen te halen. Want dan krijg je aliensounds. Ik zal het straks ff proberen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

404@mp3 :(

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MistaV
probeer een leveltje hoger zonder de noise.mp3 . zo dus:

http://www.xs4all.nl/~basslob/sound

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Je kunt het veel beter als WAV opslaan, MP3 gooit veel info weg, info die je eigenlijk niet wilt missen bij ruisreductie.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
alsof er een vliegtuig door m'n kamer vloog. Zo klonk het.

Volgens mij kun je hier niks meer mee.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 14:16

Super_ik

haklust!

wordt er serieus iets gezecht in dit stukje :?

mischien kun je met een equalizer alles behalve spraakgebied uitzetten?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• MistaV
ja mp3 is alleen voor online natuurlijk...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben een kwartiertje aan het spelen geweest met Audition, maar krijg het niet voor elkaar.
De ruis is veel te zwaar, en de opnamen veel te zwak. Ik weet niet of je het originele banje nog hebt, zoja, probeer het dan eens om te zetten met een goed schoon cassette deck. Dan voorkom je al een gedeelte van de ruis.
Of is de opname echt zo slecht?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:42
Heb je wel een versterker tussen je casetterecorder en audio-in zitten? anders is het veel te zacht en probeert hij dat te versterken incl. alle ruis

[ Voor 6% gewijzigd door OnTracK op 12-05-2004 20:37 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• MistaV
ja er zit een versterker tussen. Ik heb em zo hard gezet zodat de geluidsgolven net niet afgekapt worden.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Opname is ronduit kl#te.... met die MP3 kan je iig niks. Gooi eens een 256kbps of hoger mp3tje online zodat ik het kan proberen.

Want het gebliep wat ik nu vooral overhoud is allemaal mp3 encoding verlies...

En de stem op het bandje is véél te zacht. Je hoort hem op het origineel al amper praten, wat er niet op staat kan je niet boven halen....

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik kan er ook echt niets van maken (buiten wat tsjielpende vogeltjes ;) ). Het noiselevel is gewoon te hoog.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 12-05-2004 20:44 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MistaV
mja, ik denk niet dat dat veel helpt. Ik zal het later vanavond een wav-je online zetten.

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-07 02:38

oenboek

Serendipity

Ben je zeker dat de koppen van je cassettedeck correct staan. Door de hoek van die koppen te veranderen, kan je een slechte opname of een opname gemaakt door een slecht ingesteld deck beter krijgen. Soms te vinden onder een sticker met de tekst azimuth. Dit geeft op sommige cassettes een gigantisch verschil. De hoek tijdens de opname en de hoek tijdens het afspelen moeten perfect identiek zijn voor het beste resultaat. Dit is op het gehoor bij te regelen. Terug volgens de spec zetten doe je nadien met een referentietape.

One Buck Music keeps the vibes

• dreeke

dreeke

outdated icon

Dit klinkt eerder als iemand die heel ver weg zit van de microfoon...

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dreeke schreef op 12 mei 2004 @ 20:49:
Dit klinkt eerder als iemand die heel ver weg zit van de microfoon...
Dat idee heb ik ook inderdaad. Het is een hele zachte opname, die ook nog eens heel slecht is opgenomen.

Als je de wav post zal ik nog wel even spelen.

• MistaV
nee dat was niet het geval, bandje is gewoon oud en stond voorheen muziek op vandaar brakke opname interviewgast zat op normale afstand van memorecorder.........

• MistaV
kortweg bandje is gewoon kut, maar vraag blijft hoe grade ik de opname up

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dat is gewoon niet te doen. Als het bandje brak is, is de opname ook brak, niks aan te doen...
Het enige wat ik kan verzinnen is de opname opnieuw maken, maar dat zal wel niet mogelijk zijn...

Verwijderd

neem kontakt op met grote muziekstudio's in London of USA. Als je veel geld hebt zullen ze t wel voor je doen :+

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 14:21

EXX

EXtended eXchange

Spraak heeft over het algemeen een klein frequentiebereik. Probeer eerst eens met Cool Edit alle frequenties < 100 Hz en > 3000 Hz gewoon weg te filteren. Dan zoals eerder beschreven noise reduction uitvoeren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1